Ako ovplyvnia clá do USA slovenské automobilky?
vyzná sa v tom niekto? Jedna z naj správ dnešného dňa je, že Trumpove clá do USA môžu veľmi poškodiť Slovensko, že sme jedna z najzraniteľnejších krajín v tejto veci. Vie mi to niekto vysvetliť bližšie? Chápem to tak, že automobilky (hlavne VW) môžu ukončiť výrobu keďže kopec áut sa vyváža do USA?dakujem
@lucka_ke a tyka sa to teda len automobiloveho priemyslu?
Tyka sa to vsetkych dodavatelov naviazanych na automobilovy priemysel, teda nielen tych 3 fabrik. Toto sa dotkne aj takeho, kto vyvara obedy pre robotnikov vo fabrike, alebo autobusara, ktory ich vozi do fabriky, dokonca aj toho, kto predava rozky rodine toho robotnika, ktory pracoval v automobilke a uz prisiel o pracu. Cize sa to tyka celej ekonomiky, a prepustenie 100 ludi priamo vo fabrike sposobi nadbytocnost mnohych dalsich mimo fabriky. Okrem toho, ze prepusteni zatazia socialnu siet, tak sa znizi aj ich kupyschopnost, takze nebudu nakupovat novy tovar a takze aj vyroba ponoziek moze byt tymto ovplyvnena.
Bude sa to týkať aj oceliarni, strojární, zbrojarenstva a iných priemyselných tovarov. Prakticky všetkých priemyselných parkov.
Z dlhodobého hľadiska je u nás ohrozených 25.000 pracovných miest.
Gratulujem fanúšikom Trumpa. Väčšina z nich pracuje v stavebníctve alebo výrobe.
to závisí od toho, na čo všetko clá uvalia. Na SK je 16% pracujúcich ľudí zamestnaných v automobilovom priemysle. Ak sa budú musieť prepustiť, tak nám vzrastie nezamestnanosť. Teoreticky o 16%. Tí ľudia budú potrebovať dávky v nezamestnanosti, takže zvyšní zamestnanci budú musieť platiť vyššie odvody, aby bolo z čoho. Takže pre zamestnávateľov zdražie pracovná sila, pre podnbikateľov odvody. Možno budú tak vysoké, že si povedia, že kašľú na to, zostať na SK a zamestnávať ľudí, takže odídu ďalšie odvetvia, napríklad chemický priemysel, čo sú približne 4% zamestnaných. Opäť rastú dávky v nezamestnanosti, opäť vyššie odvody. Nehovoriac o tom, že dávky sú nižšie ako plat, takže menšia kúpyschopnosť, ľudia si môžu menej kúpiť. Tak si nekúpia novú telku, nábytok ani nové oblečenie. Zase sa prepúšťa a nezamestnanosť stúpa. Oveľa menej ľudí môže cestovať a ísť do reštaurácie, začnú sa zatvárať hotely, kaviarne, zase stúpa nezamestnanosť, odvody, ... A takto nás dokáže ovplyvniť nesprávne zvolený človek.
@viestta tak to je jasne.myslela som ine odvetvia priemyslu..
@veklipo dakujem za relevantne vysvetlenie
Samozrejme nemecky Dax index nic ...miniaturna korekcia na urovne co boli len pred tyzdnom 🙂
"Tak si nekúpia novú telku, nábytok ani nové oblečenie... Oveľa menej ľudí môže cestovať a ísť do reštaurácie, začnú sa zatvárať hotely, kaviarne"
Inak povedane extremna spotreba obyvatelstva konecne klesne a ludia nebudu minat na nepotrebne veci, a tie co potrebuju budu vyuzivat setrnejsie, efektivnejsie. Ja v tom nevidim problem, ... ak nas neznici Trump znici nas príroda
@tomas123456789b ty v tom problém nevidíš ale vysvetľuj to ľuďom, ktorých kvôli tomu prepustia z práce.
@mimimoje ano, to je ten, co bude vyrabat elektriku hadzanim mechov s hlinou na vodne koleso, co cura do flase a chce dopravovat ludi mikrobusmi a zrusi autobusy, vlaky a zakaze auta. Je to ten, ktory najnovsie vymyslel statom vynutenu sterilizaciu a kto bude sterilizovany sa bude losovat.
neviem preco by sme mali byt prave "najzranitelnejsia krajina", ale tak samozrejme, cla zdrazia v USA dovezeny tovar. A ci treba robit paniku? no zatial podla mna netreba, lebo na toto pridu reakcie zo zahranicia a mozno sa to vyrovna niecim inym, mozno si aj tak kupia americania drahsie auto ak budu chciet (vsak ked chcem vw kupim vw, ak chcem mercedes, kupim mercedes.. je mi fuk, ci mi budu tuto nukat skodu lacnu u nas, ked ja chcem dovezene BMW).. to nevieme.. :D Zase treba pochopit, preco s to deje, chcu podporit vnutornu ekonomiku, vyrobu... Mozno ked sa zacne EU venovat prave tej podpore domaceho trhu a spotrebe u nas, a rovnako bude postupovat voci importom, tak sa skor pozbierame a nejde len o auta. A tiez v poslocnosti sa zmenilo auto na rychloobratkovy tovar, pritom je to dlhodoba investicia = vela ludi vidim, ze strieda auta ako ponozky, to nie je nieco co treba kupovat kazdy rok a preto, ked sa ludom nedari, tak aj europania, menej striedaju, nekupuju nove auta a radsje si poposuvaju jazdenky, bude musiet aj tento auto priemysel sa zamysliet nad tym.
Rovnako vie automobilka proste otvorit "zavod" v USA... a ma pokryte hned dva trhy, USA je obrzovska.. cize aky problem pre taky VW presunut vyrobu aj tam, a zozat benefity, ktore aktualne ponukaju, nakolko podla toho co som pocula Trampa na fore v Davose, tak sa budu podporovat, tych co pridu tam, vyrabat a prenist biznis do USA.
Automobilky a pod vyroba v DE je v riti uz aj bez tohto...Myslim, ze viac ich energie dokatovali... plyn atd., ako nejake clo (popravde neviem o akych sumach sa budeme bavit, je to moj nazor len na to). staci ze vidim, aky je problem objdnat napr autodiely z DE, ze mame cakacku 2-3 mesiace na obycajne sviecky do aut a aj to nam vyrobia iba na objednavku, a presne co nadiktujeme. Nedrzia zasoby (to mame od dodavatela info, ze to tak je vo vela sektoroch v de teraz, nie len v tom "nasom", nevyrabaju ako predtym, ked sme objednali a do mesiace sme mali v sklade vsetko, bezne fitlre sme si aj do tyzdna vedeli ist prevziat).
Clo nie je izolovana vec, co len tak zaposobi na nieco. neda sa to oddelit v ekonomike... krajiny maju v prvom rade na svoje dobro hladiet a ak potrebuje USA nastarovat ekonomiku vnutri, tak proste potrebuje, EU si moze brat tiez priklad,a lebo zjednavat... to uvidime, co sa bude diat. Ale aktualna EU robi vsetko proti EU priemyslu :DD neviem ci ste citali infosky ohladom schvalovanie nejakych "smernic" ci coho ohladom spalovania dreva - aj domacnostami, v kachliach a pod, kde bude musiet byt zapojenie na elektirnu atd, alebo zrusenie "snurok" na detskom obleceni... nikto sa s vyrobcami nebavi, zverejnia navrh na par dni pocas vikendu, nikto nediskutuje, nepripomienkuje... a vyrobcovia sa chytaju za hlavu z nezmyslov. A takto sa nam likviduje vyroba v EU.
@simca06022011 presun výroby do USA je teda obrovský problém, pretože je tam veľmi drahá pracovná sila. A nie je jedno, či kúpi auto, ktoré bude "vďaka" clu drahšie povedzme o 15%, ak firma kupuje 30áut naraz, tak si premyslí, či kúpi tie drahšie lebo chce alebo lacnejšie vyrobené mimo EU pretože ich potrebuje. Pracujem v medzinárodnej firme a pobočka v USA už teraz ledva tvorí zisk, pretože sú fast drahí zamestnanci - výroba, sklady, dovoz, výskum. Ak sa kvôli clu zdvihnú ceny našich výrobkov, tak ich prestanú zákazníci kupovať úplne, stačí clo 2-3%.
@mimimoje Moze byt aj nemusi, samozrejme. Ale je to je na firmach, aby si to poratali uz na konkretnych datach. Ci sa im oplati riesit presun, alebo clo.. alebo nieco ine. Zase v EU = lacna pracovna sila... u nas, tiez ideme po vyssich mzdach, aj ked nie az takych vysokych, do kedy a preco byt tu mala byt lacna pracovna sila? Druha vec, diely sa mozu naimportovat do USA, a s nizsim clom (kedze ma nizsiu hodnotu ten diel ako cele auto) a tam sa mozu tie auta skladat. Atd. A hlavne, Trump hovoril o zvyhodneniach, chce znizit dane atd, aby sa oplatilo tam ist.. cize treba si pockat, poratat, to sa neda len tak z brucha povedat, ze co bude...
Pisali sme o autach, a popravde.. neviem.. mne 2-3% katastrofou nepridu, tu isli auta o mnoho viac % hore v poslednych rokoch a kupuju sa. Ako som pisala, ak chce niekto nemecke auto, kupi si to. AK nechce aj tak ho nekupi. Aj keby bolo lacnejsie. Cena nie je to jediny parameter na kupu auta ani zdaleka.
A ked sa neoplati, tak sa neoplati. Svet sa meni. Bude sa musiet aj toto.
@simca06022011 "Mozno ked sa zacne EU venovat prave tej podpore domaceho trhu a spotrebe u nas"
V pripade VW podpore domaceho trhu? Ano VW preda celkom dost aut v EU. Ale ako pozeram este v 2019 predalo viac aut do sveta - mimo EU. Teda na domacom trhu nema najmensiu sancu umiestnit tento export. Co si ludia zrazu kupia dva ci tri VW auta namiesto jedneho? No nekupia. A tym ze najvacsi export ma/mal do Ciny a USA - a Cina presla na elektricke auta tak tam mu trh padol a teraz vdaka clam padne aj trh v USA.
Myslím, že Trump ako dobrý biznisman len hodil do pléna rukavicu a teraz je rad na EÚ, aby na to patrične odpovedala a nestrčila hlavu do piesok, ako vždy. A hájila svoje záujmy.
Čo sa týka automobiliek, kdesi som čítala že výroba auta je niekde okolo 6tisíc, záleží aký model, výbava samozrejme, tak snáď namiesto prepúšťania a obmedzenia výroby by mohli znížiť maržu o tú DPH..😇
@tomas123456789b Si mimo. Ako vzdy. Nikto ti nezakazuje kupovať menej tovaru, mene jesť,menej sa obliekať a nikam necestovať. Ty to môžeš realizovať už aj teraz. Ľudia sú zvyknutí na určitý štandard, ktorý si radi doprajú za svoje tazko zarobene peniaze a neviem prečo by si nemohli dovoliť viacej za svoju dobre odvedenú prácu. Ty sem zadávaš vždy veľmi čudné diskusie, ktoré hraničia so zdravým rozumom. Prosím nereaguj na veci, o ktorych nemas paru a ktorým nerozumieš. Ty si úplne mimo a mal by si vyhladat odbornú pomoc. Normálne som si musela rozkliknúť, aký neandrtálec ti mohol dať lajk. Teraz tu všetky putinofilky, ficofílky a trampofilky budú písať aké je to úžasné, vyborné a dobré.😁 Ja už neviem čo máte v hlavách ľudia zlati.... A pri tom jeho voliči najviac doplatia na túto politiku, pretože tam je najviac nízkopríjmových ľudí. Zial..aj nizkorozumovych..
@stanulienkat zasa som sa niečo naučila, som nevedela, že sa dá pozrieť aj kto dal like😊
@macatt 6000? Mozno take co stoji 8000 ;) Googlil som a nasiel tom napriklad Toyota Corolla:
https://www.quora.com/How-much-does-it-cost-an-...
Zaujimavy priklad najpredavanejsieho auta = najnizsie naklady na vyrobu, dlhodobo pouzivane stroje, ziadne prestavovanie, obrovska produkcia rovnakeho modelu atd.
Takze pisu ze naklady na material + mzdy = $12500 a predajna cena $15000 - teda zisk $2500.
@simca06022011 ty si vobec nepochopila podstat. Cla zavadza USA, cze tovar dovezeny do USA bude zatazeny clom, ktore zaplati koncovy zakaznik. Ak ma zaplatit vyssiu cenu za dovezene auto, tak to radsej kupi vyrobene v USA nezatazene clom. Cize sa znizi vyvoz do USA, pretoze po tych autach nebude dopyt, znizi sa vyroba, pretoze nebude ich kde predavat. A ano, slovenska ekonomika stoji a pada na automobilovom priemysle. Mame automobilky, na ktore je naviazanych XY subdodavatelov, na nich su naviazane prepravy tovaru, na ich zamestnancov su naviazane sluzby. Ak sa nebudu vyrabat auta, budu zamestnaci nadbytocni, vsetky naviazane podniky a sluzby budu nadbytocne. Ako bude EU podporovat spotrebu u nas, ked ludia nebudu mat za co kupit tovar? Je uplne jedno ci to bude auto, televizor, tricko alebo potraviny.
@viestta preco by som nepochopila podstatu?? :DDD
@hiro nie je vsetko o autach a vw...presne ako som to napisala, tak som to myslela...
@simca06022011 no nepochopila si, ked nevidis problem v preneseni vyroby mimo SR, potazmo Europu. Pozri sa kolko slovenskych fabrik za poslednych rokov zahranicni investori otvorili a kolko z nich aj stihli zavriet, pretoze vyroba u nas nebola dostatocne ekonomicka. Skus si dohladat ako skoncili ich byvali zamestnanci. Takze ak nemas vacsinovy podiel vo WV a tym padom mas evidentny zaujem na co najvacsom zisku, hoc aj za cenu prenesenia vyroby do ekonomicky vyhodnejsieho prostredia a zatvarania fabrik na Slovensku, tak si podstatu nepochopila.
@viestta no poviem ti to takto, koncern ma mat zaujem a evidentny v zisku.. Lebo len tak zabezpeci svoju zivotaschopnost na dlhsie obdobie a ano aj to ze bude schopny zamestnavat. CIze prepac, ak v prvom rade ked niekto povie, ze VW nebodaj ukonci vyrobu, skrachuje alebo neviem co (mozno prehanam), tak ma to zaujima viac, ako zamestnanost. A pisala som o rozdeleni a nie prestahovani.. ale teda, da sa aj tak. Ak to ma zachranit firmu, znacku. Vo vyrobe, obchode je zamestnanec kapital. To nie je nieco o com musime uvazovat ako o priorite, lebo to polozi aj velke firmy. Keby kopa firiem zasiahla, bol by flexibilnejsi ZP napriklad, tak by sa viac zamestnavatelov dalo zachranit (keby chceli, pretoze co vidim ja, pri vacsich mensich podniakteloch, vyrobcoch je znechutenie uz a proste radsej to zabalia, vezmu saky paky ludi prepustia a idu si robit nieco male pre seba alebo aj nic,ak na to maju vek)
Ako som napisala, to si musia uz firmy preratat, na zaklade realnych cisiel a naplanovat. Nehovorim, ze to automobilky maju psravit, ale maju moznosti si vybrat (a nic nie je definitinve, ved veci sa este menia). Neopalti sa plakat a fnukat a machat sa v nespravodlivosti cla zavedenom usa, ked to proste ich obchodna bilancia potrebuje. Tak ako zakroci aj EU napr. proti dovozu cinskych veci skor ci neskor. Mozno usa uvidi, ze clom si urobilo zle a to opatrenie zmenia, alebo si na to ostatne krajiny zvyknu.
@simca06022011 zakladne principy trhovej ekonomiky mi nemusis objasnovat, ja to chapem celkom dobre. Ale fakt je ten, ze neplacem nad nespravodlivostou cla v USA. Ak sa ti zda, ze ano, tak si na omyle. Mozme sa na to pozriet aj z uplne inej strany. Aka je na Slovensku vymozitelnost prava, ake je u nas vytvorene podnikatelske prostredie? Ako sa stat ako taky stara o to aby tu ten priemysel ostal, aby tvoril DPH, aby sa zvysovala kupyschopnost obyvatelstva a tak zvysoval ekonomicky rast tohto statu. Pretoze ten kto vyraba plati dane a odvody, cim viac vyrobi, tym viac odvedie do statnej kasy, tym bohatsi je stat a tym viac moze minut na veci verejne v prospech svojich obyvatelov. Ten kto zaraba plati odvody a dane. Ten kto nakupuje plati dane. A odchod nejakej fabriky ma dosah aj na tie veci verejne, cez odvody a dane.

presne tak, autá vyrobené u nás budú pre Američanov príliš drahé a tak si ich kúpia menej, čiže bude sa menej vyrábať/vyvážať čo môže smerovať k obmedzeniu výroby, prepúšťaniu ľudí až k ukončeniu výroby ak sa nepreorientujú na niečo iné (čo nie je vôbec jednoduché ani lacné)