Ako správne brzdiť autom: Tipy a rady
Ženy, muži poraďte mi. Manžel do mňa neustále "hučí", že brzdim zle a, že to ničí brzdy. Ja brzdím plynule, dám nohu na brzdu a pribrzdujem až dovtedy, dokým nemám správnu rýchlosť. Manžel tvrdí, že to mám stlačiť pustiť, stlačiť pustiť. Čo je správne ?
Toto mi bolo tiez doporučené. Ale málokdy to tak robím.
Dole kopcom co najviac motorom, do zakruty pribrzdim a nasledne pridam
Ked nema manzel par € na servis,nech si kupi bicykel.V principe ma zmysel prerušovane brzdenie pri dlhom klesani v kombinacie so zaradenym rychlostnym stupnom.
Tlak,ktory na teba vyvija, pocas jazdy, je kontraproduktivny,pretoze,ta vyvedie z pohody za volantom.Nikdy, som na manzelku "Nehucal",ked sedela za volantom alebo hocikde inde.
Zjavne, ma daky problem chlapec...
Tak podraďuj🤣, môžeš ako on vraví, len nie prudko. Ale ja tak ako akurát situácia vyžaduje. Aj ako ty.
Ale veď brzdy sa len ničia,to takto brzdiť je naozaj smiešne,však brzdim, keď treba a ako treba
Najma pri dlhom a/alebo prudkom klesani nemozes brzdit plynulo, neustale. Brzdy sa nestacia chladit a po case zacitis smrad zhoreniny a ak je to prudke klesanie, tak aj biely dym od prednych brzd. Vtedy musis brzdit najma motorom (zaradit stvorku, trojku, alebo az dvojku, podla strmosti a rychlosti) a ked brzdit, tak naozaj prerusovane.
Podobne je dolezite nikdy auto nedrzat na presmykujucej spojke (napr. pri davani prednosti (zastaveni) na kopceku pred zaradenim sa na hlavnu). Ta zacne smrdiet (pali sa oblozenie spojkovej lamely) raz-dva.
Ono takymto brzdenim pri dlhsom brzdeni mozes prist o brzdy
Môj presne to isté, akurát, že do mňa nehučí, ale tiež mi to pár krát povedal, a čuduj sa svete, aj som to tak začala robiť 🙂
Auto ma sluzit mne. Ked sa opotrebuje suciastka uzivanim tak ju neham vymenit.
jazdim uz takmer 30r tvojim stylom a este ani raz som neznicila brzdy...
Prerusovane brzdenie ma vyznam hlavne v zime ked potrebujes pribrzdit a nesla do smyku.
Ja brzdim motorom, ak treba tak prerusovane ( po rokoch to uz mam tak zafixovane skrz to zime brzdenie), ked to nie je nejake akutne brzdenie a mam cas spomalit. No ked treba, tak aj dupnem na brzdy.
Tak dole kopcom znicis takto brzdy, treba podradit do mensej rychlosti a brzdit motorom
@tundra To mi pripomína moje blbnutie spred 10 rokov, keď som mal okrem iného Audi 100 r.92, malo to vypínateľné ABS. Len tak z prdele som si to v zime vypol na prázdnej zasneženej (a ako sa ukázalo, aj zľadovatelej) ceste medzi dedinami a (ani nie veľmi silno) stlačil brzdu. Hneď som dostal také hodiny, že som až vyletel do poľa. Našťastie to malo uzávierku diferenciálu a tak som sa odtiaľ bez veľkej hanby nejako vyhrabal...
Následne som dumal, načo vlastne do toho auta (však to ani nebolo auto, na ktorom by malo zmysel jazdiť rallye, čo by som ešte ako-tak vedel pochopiť) to tlačítko dali, ale dodnes som na nič neprišiel. Asi len na zalepenie húb ľudí, ktorým sa takáto novota (ABS) javila, že im to niečo zhorší...
@madeincssr noooo, my máme automat, ja len brzdim podľa potreby, možno aj ona má automat 🤔
Do zakruty nikdy nie oboje brzdit a krutit volantom. Najskor pribrzdit a ked zacnes krutit volantom v zakrute brzdu pustit a mozes mierne pridat ak je to bezpecne.
Autom/motorkou s abs sa brzdi plynule, neprerusovane. Bez abs sa brzdi prerusovane.
Motorka na pribrzdenie pouziva motor.
Manžel ti to vraví preto , lebo keď ideš dolu kopcom a stále brzdíš tak brzdy sa zahrievajú neustálou činnosťou a pri pribrzďovaní trochu ochladnú ,
ak ideš dole kopcom tak určite teraz nemaj nohu položenú nonstop na brzde x minút. to môže spôsobiť to že sa brzdy prehrejú a môžeš aj "uvariť" brzdovu kvapalinu, zvlniť kotúče a pod a pod
nevieme ale v akej situácii ti to povedal, či sa jedná o nejaké mestské jazdenie kde ideš nejakým kopcom 20 sekund pri 50km/h alebo nejaké serpentíny v alpách...
@basulaak keď ti zlyhajú brzdy týmto spôsobom a skončíš s autom vo zvodilach alebo strome potom môžeš rozmýšľať o tom ako ti auto ma slúžiť.
@misanthropicdann Ak do nej hučí "neustále", tak sú dve možnosti - buď žijú v nejakých ukrutných kopcoch, alebo je len manžel moc múdry.
Ja by som tipoval možnosť b).
Opotrebenie bŕzd závisí od energie, ktorú počas brzdenia musia pretrasformovať na teplo. Je to Kinetická energia auta, pri klesaní aj potencionálna energia a tá sa pomocou trenia premení na teplo. Hrá tam rolu aj čas. Energia delené čas sa rovná výkon. Brzdný výkon ak je privysoký, teda ak je čas prikrátky, tak brzdy nemajú čas odviezť tú energiu, resp. výkon. Kinetická energia je závislá priamo úmerne hmotnosti auta a exponencionálne ide hore so štvorcom (druhou mocninou) rýchlosti. Potencionálna energia závisí priamo úmerne od hmotnosti aj od klesania. Je rozdiel či brdzíš na nulu, alebo len zmenšuješ rýchlosť. Jedná sa teda o rozdiel poklesu kinetickej energie. Ak brzdíš zo 120kmh na 100kmh nie je to to isté, ako keď brzdíš z 50kmh na 30kmh. Rozdiel rýchlosti je síce rovnaký, ale rozdiel štvorcov rýchlosti je pri 120kmh na druhú - 100kmh na druhú vyšší.
Do vzorca pre výpočet brzdného výkonu ide len čas, kedy sa brzdí a nie čas kedy nebrzdíš. A je jedno či prerušuješ alebo neprerušuješ brzdenie, vždy musíš rovnakú energiu premeniť na teplo. Rozdiel je len v tom čase. Ak brzdíš dlho, ale plynule, výkon je nižší, pretože čas vo vzťahu Výkon = Energia / čas je vyšší. Ak je menovateľ vo vzorci väčší, tak výsledok je menší. Tvoj muž ťa núti do skrátenia brzdného času a tým pádom navyšuje brzdný výkon. Energia síce má nejakú pauzu na odvedenie chladením, ale to má aj pri slabšom brzdení. Aj vtedy sa brzdy zahrievajú a zároveň chladia. Ani pretekári nebrzdia prerušovane. Prerušované brzdenie má význam vtedy, ak auto klesá z veľkého stúpania a ty máš v tom klesaní menšie sklony cesty. Ak počas tých menších sklonov cesty prestaneš brzdiť, môže ale nemusí sa brzda mierne lepšie ochladiť, ako keby bola v zábere. To sú ale výnimočné prípady a ja som to využil len v Alpách, kde som prerušoval brzdenie v serpentíne. Ty prerušovaným brzdením nútiš brzdu pohltiť za krátky čas veľa energie a potom chceš aby ju za tú pauzu vypustila von. Ale lepšie je pomalšie brzdiť na dlhšej dráhe a tým pádom dostáva dávky tepla pomalšie. Pri tepelnej námahe totiž nehrá rolu len odvod tepla ventiláciou, ale aj absorbovanie tepla do telesa brzdy. Ak ty do nej vrazíš naraz veľa tepla, nestihne to teplo distribuovať do chladnejších častí, do svojho objemu. A darmo jej dáš pauzu na chladenie, keď ešte teplo neprešlo do objemu a sálaním a ventiláciou sa nestihne odviezť. Ak by boli brzdy robené tak, že rýchlo odvádzajú veľké množstvo tepla do seba, tak to má potom význam. Energeticky je to jedno, či prerušuješ brzdenie, alebo nie. Lebo rovnakú energiu musíš aj tak aj tak pohltiť v oboch prípadoch. Brzdy a distribúcia tepla sú ale konštruované na plynulý tok energie do seba a dlhšie chladenie po brzdení. Čiže na nižší výkon. Tvoj muž ťa núti zvýšiť výkon a to nie je pre brzdy dobré. Daj mu toto prečítať a spýtaj sa ho, čo chce dosiahnuť skrátením času brzdenia. Dlhší čas brzdenia je lepší ako kratší. To nie je tak, ako je to pri ABS. ABS je úplne niečo iné. Tam sa prerušuje brzdenie len na mikro sekundy a len preto, aby sa z klzného trenia vrátilo kolesa do trenia statického. Klzné trenie má totiž vždy nižší koeficient trenia ako statický. A jedná sa o brzdenie koleso cesta, nie brzdová doštička a kotúč. To je rozdiel. Ty pri brzdení normálnom ideš vždy v statickom trení voči ceste a nohou nerobíš ABS, lebo sa do šmyku nedostávaš. Ak by si ale napríklad dostala šmyk, tak pustenie brzdy sa musí urobiť. To je ale znovu úplne niečo iné. Tvoj muž ťa nepriamo aj núti dostať šmyk, pretože zvyšuješ výkon a silu brzdenia. Na snehu by ti tie jeho rady mohli spôsobiť veľké problémy. Som zvedavý či by on v zime a snehu brzdil prerušovane.
Uz sa tu tocime dokola. Nie je brzdenie ako brzdenie a nik nespochybnuje pri beznom ci panickom brzdeni na aute s ABS trvale silne stlacenie brzdoveho pedalu (vtedy robi ABS to co ma). Vynimkou je len dlheeeee (alebo veeeelmi strme) tiahle klesanie a trvale dlhodobe brzdenie (a tu je jedno ci vozidlo ma alebo nema ABS). Vtedy realne brzdy prehrejes (zapach a v extreme aj biely stiplavy dym), zazil som pri kolegovi predo mnou pri prudkom dlhom klesani serpentinami z rakuskych hor. Len vtedy hovorime o maximalnom vyuzivami brzdneho ucinku motora a najma nedrzani nohy na brzde trvalo.
Druhou vynimkou moze byt to, ked skuseny vodic na vozidle bez ABS zabranuje ["rodiacemu sa"] smyku (klzaniu auta) "imitovanim" ABS, ale to nema nic spolocne s obavou z prehriatia brzd.
Inak ked brzdove kotuce extremne prehrejes (chrapunskym brzdenim, nemusi ani byt nasledne prudke ochladenie napr. v kaluzi), zvyknu sa zdeformovat (zvlnit) a nasledne budu brzdy "triast". To som zazil pri prebrati auta po kolegoch s a) predvidavym pokojnym stylom jazdy, versus b) pretekarsky-naivno-nepredvidavym stylom jazdy.
@madeincssr S tým úplne súhlasím. Proste ak je brzdenie dlhé a silné, tak je tam veľa energie, ktorá nemá čas sa z bŕzd dostať preč a tie sa prehrejú. A vtedy je dobré im dať chvíľu oddýchnuť uvoľnením, alebo pomôcť brzdením motorom, alebo aj zastaviť auto v polovici kopca. Ale pri bežnom brzdení nemá význam brzdenie skracovať prerušovaním.
Takto... Ja mením platničky každé 3-4-5 rokov... Ako kedy... Ak máš manuál je ľahké pribrzdovať motorom a zabrzdiť až, keď je to už nevyhnutné. Niesú limity, či brzdis prerusovane alebo plynule. Len je dobre brzdiť výhradne motorom a sledovať si vzdialenosť od vozidla pred tebou. Do zákruty na 90% nebrzdim. Lebo už mám pred ňou danú rýchlosť q aj vhodný prevodový stupeň. Keď je ostrá, tak ok ale nie ze budem po celú jej dĺžku brzdiť. Keď vidím na cestách tých vodičov a stále zapnuté brzdové svetlá. Och... Treba si odsledovať a prispôsobiť so danej trase ( qk ju už máš napozeranú a odjazdenú) a veľmi dobre vieš, kedy pustiť nohu z plynu podradit hoc aj o tri stupne a stále máš rezervu aby si začala "zbesilo brzdiť " ...

Hlavne dole kopcom, keď idem alebo do zákruty