Ako správne používať spojku, brzdu a plyn na kruhovom objazde?
Ahojte, prichádzam si k vám po pomoc, keďže moja inštruktorka mi to síce vysvetlí, ale takým štýlom, že z toho som jeleň.
1.) Potrebujem poradiť, ako správne jazdiť do kruhového objazdu alebo zákrut, kedy používať spojku, brzdu, plyn a v akom poradí. Keď vidím, že na kruhovom objazde nič nejde, tak idem na druhom prevodovom stupni bez stlačenia spojky a brzdy a len plynule prejdem, áno?
2.) Keď vidím, že idú autá, ale nie som si istá, či stihnem alebo nestihnem prejsť, stlačím spojku. Samozrejme, stále idem na druhom stupni, a ak vidím, že nestihnem, jemne brzdím. Keď môžem ísť, len jemne púšťam spojku a pridávam plyn.
3.) Keď potrebujem úplne zastaviť na kruhovom objazde alebo križovatke, môžem držať spojku po celý čas, ak je to len krátky čas, napríklad 3–4 sekundy?
4.) Kedy stlačiť spojku, keď idem menej ako 15 km/h?
@anonym_autor spojku stláčas pri preradovani, keď potrebuješ len pribrzdiť, nemusíš stláčať spojku. Inak toto je veľmi zaujímavá otázka, lebo ja všetko robím tak automaticky, že to ani nevnímam…
Nadoraz spojku mozes drzat, nenechavaj ju v zabere… ale sak si vyraď a stoj len nA brzde a ked sa budes pohynat tak das jednotku.. neboj nic to vsetko pride casom a casom sa budes pohynat aj na 2dvijke🤣
@anonym_autor a ty so nebola v autoškole?
@anonym_4f7b13 A to neviete čítať s porozumením?
Nadoraz spojku mozes drzat, nenechavaj ju v zabere… ale sak si vyraď a stoj len nA brzde a ked sa budes pohynat tak das jednotku.. neboj nic to vsetko pride casom a casom sa budes pohynat aj na 2dvijke🤣
@anonym_7689bd Na semafore by sa mala spojka pustiť aby sa šetrila... Ale v prípade že na križovatke alebo kruhovom objazde stojím 3-4 sekundy, tak spojku nemusím pustiť áno?
@anonym_7689bd Na semafore by sa mala spojka pustiť aby sa šetrila... Ale v prípade že na križovatke alebo kruhovom objazde stojím 3-4 sekundy, tak spojku nemusím pustiť áno?
@anonym_autor nemusis, samozrejme je tam zataz na mechanizmus (konstrukciu spojky) ale ona je na to stavaná.. ak je nadoraz dole, tak nehrozi ze zhorí, to by si ju musela mat nedosliapnutu..
Áno, môžeš stať na spojke 3-4 sekundy, kým pustis auta a ideš do kruhoveho
No ale zas poznamka: na spojke mozes stat kolko chces, jedine co hrozi, ze ju bude treba casom vymenit😃najhorsi scenar ze ti ostane na podlahe🤣
Spojku môžeš podržať 3-4 sekundy v pohode. Ked chceš pribrzdiť pri 15km/h tak spojku musíš tiež stlačiť, nakoľko predpokladám ze by ti to inak chciplo🙂 pri pribrzdeni z 15km/h pravdepodobne aj tak podradis na 1tku, takže stlačenie spojky je nevyhnutné [ak teda pri 15km/h nepôjdeš stale na 1tke]
Celkovo ťažko sa to vysvetľuje, to musíš dostať do rúk a nôh a pojde to samo.
@anonym_autor a ty so nebola v autoškole?
@anonym_4f7b13 niektorí instruktori nic nepovedia, nevysvetlia, len tam sedia a kritizujú, ale nepovedia presny postup
@anonym_4f7b13 niektorí instruktori nic nepovedia, nevysvetlia, len tam sedia a kritizujú, ale nepovedia presny postup
@anonym_79f8f1 Moja inštruktorka len povie,. stlačiť brzdu, plyn, spojku. Ale prečo a v akých situáciách, kedy to nerobiť, tak toto mi už nepovie.
Spojka je na preradenie/vyradenie. Stat na spojke je "blbost". Spojke ako takej viacej vadi jej pretazenie, napr. tahanie pretazeneho vozika, zbytocne pomale rozbehy do kopca alebo prave brzdenie "motora" bez spojky ako jej podrzanie, ale vyslovene neskodne to nie je.
Takze ak vchadzas do prazdneho kruhaca, kludne zaradena spominana "dvojka". Ak nevies ci stihas, tak spojka/vyrad/uvolni spojku a zastav. Len si nezvykni tam zastavovat fakt zbytocne, znacka kruhac nie je stopka 😉 Casom sa uz budes vediet pohnut/rozbehnut aj z pomaleho pohybu, ale teraz na zaciatok kludne zastav aj do nuly. Ked ides pomaly a nebrzdis, tak spojku uz nestlacaj nemas preco, ak potrebujes spomalit aj na volnobehu, tak spojka a vyrad. Brzdenim na volnobehu by si prave trapila aj motor aj spojku. V principe pri spomalovani na vacsich rychlostiach stlacas iba jemne brzdu, ale pri nizkych otackach uz musis vyradit, aby si nebrzdila motor, cize spojka/brzda/vyradenie a zastavis do nuly, alebo podradis a spojku aj brzdu pustas. Tiez nikdy nejazdi na vyradenej rychlosti. Uz som videl vyradit pred zatackou a cez nu len pribrzdovat - koledujes si o smyk. Podobne cez prekazky, mlaky a podobne. Auto je najstabilnejsie prave v zabere, takze brzdit/podradit este pred zatackou/prekazkou a cez nu prejst vzdy uz so zaradenou rychlostou.
Cize rozbiehanie je jasne. Spomalujes tak, ze najprv len pustis plyn a postupne podla potreby so spojkou podrazdujes. Brzdit vacsinou ani nemusis, len ked potrebujes spomalit rychlejsie. Takto az po dvojku. Ak potrebujes spomalit este viac, tak vyradis (jednotku uz nedavas, na niektorych autach sa do jednotky aj blbo podradzuje) a dobrzdis podla potreby. Na spojke "nestojis" nikdy, vzdy ju stacis iba pocas preradzovania/vyradzovania a hned pustas. Ak potrebujes zabrzdit do nuly s akejkolvek rychlosti, tak spojka/brzda/vyradis.
Instruktorky sa kludne opat opytaj, na to ju mas.
Spojka je na preradenie/vyradenie. Stat na spojke je "blbost". Spojke ako takej viacej vadi jej pretazenie, napr. tahanie pretazeneho vozika, zbytocne pomale rozbehy do kopca alebo prave brzdenie "motora" bez spojky ako jej podrzanie, ale vyslovene neskodne to nie je.
Takze ak vchadzas do prazdneho kruhaca, kludne zaradena spominana "dvojka". Ak nevies ci stihas, tak spojka/vyrad/uvolni spojku a zastav. Len si nezvykni tam zastavovat fakt zbytocne, znacka kruhac nie je stopka 😉 Casom sa uz budes vediet pohnut/rozbehnut aj z pomaleho pohybu, ale teraz na zaciatok kludne zastav aj do nuly. Ked ides pomaly a nebrzdis, tak spojku uz nestlacaj nemas preco, ak potrebujes spomalit aj na volnobehu, tak spojka a vyrad. Brzdenim na volnobehu by si prave trapila aj motor aj spojku. V principe pri spomalovani na vacsich rychlostiach stlacas iba jemne brzdu, ale pri nizkych otackach uz musis vyradit, aby si nebrzdila motor, cize spojka/brzda/vyradenie a zastavis do nuly, alebo podradis a spojku aj brzdu pustas. Tiez nikdy nejazdi na vyradenej rychlosti. Uz som videl vyradit pred zatackou a cez nu len pribrzdovat - koledujes si o smyk. Podobne cez prekazky, mlaky a podobne. Auto je najstabilnejsie prave v zabere, takze brzdit/podradit este pred zatackou/prekazkou a cez nu prejst vzdy uz so zaradenou rychlostou.
Cize rozbiehanie je jasne. Spomalujes tak, ze najprv len pustis plyn a postupne podla potreby so spojkou podrazdujes. Brzdit vacsinou ani nemusis, len ked potrebujes spomalit rychlejsie. Takto az po dvojku. Ak potrebujes spomalit este viac, tak vyradis (jednotku uz nedavas, na niektorych autach sa do jednotky aj blbo podradzuje) a dobrzdis podla potreby. Na spojke "nestojis" nikdy, vzdy ju stacis iba pocas preradzovania/vyradzovania a hned pustas. Ak potrebujes zabrzdit do nuly s akejkolvek rychlosti, tak spojka/brzda/vyradis.
Instruktorky sa kludne opat opytaj, na to ju mas.
@aalt Moja inštruktorka si počas mojej jazdy chodí domov po kľúče, kupovať koláče, niekedy mi skráti hodinu. Keď sa niečo opýtam, odpovie stručne alebo povie že to nepotrebujem vedieť. Prípadne to vysvetlí ale komplikovane.
@done tak píše, že je na dvojke a že len pribrzďuje, keď treba podradit, tak to už musí so spojkou
@mane01 podradiť ale môže už len do jednotky, teda zastaviť a na jednotku sa zase pohnúť. Ak má zaradenú dvojku a ide pod 15km/h, stlačí spojku, auto sa mierne spomalí a potom môže súčasne spojku pustiť a pridať plyn a auto sa zase rozbehne.
Spojka je na preradenie/vyradenie. Stat na spojke je "blbost". Spojke ako takej viacej vadi jej pretazenie, napr. tahanie pretazeneho vozika, zbytocne pomale rozbehy do kopca alebo prave brzdenie "motora" bez spojky ako jej podrzanie, ale vyslovene neskodne to nie je.
Takze ak vchadzas do prazdneho kruhaca, kludne zaradena spominana "dvojka". Ak nevies ci stihas, tak spojka/vyrad/uvolni spojku a zastav. Len si nezvykni tam zastavovat fakt zbytocne, znacka kruhac nie je stopka 😉 Casom sa uz budes vediet pohnut/rozbehnut aj z pomaleho pohybu, ale teraz na zaciatok kludne zastav aj do nuly. Ked ides pomaly a nebrzdis, tak spojku uz nestlacaj nemas preco, ak potrebujes spomalit aj na volnobehu, tak spojka a vyrad. Brzdenim na volnobehu by si prave trapila aj motor aj spojku. V principe pri spomalovani na vacsich rychlostiach stlacas iba jemne brzdu, ale pri nizkych otackach uz musis vyradit, aby si nebrzdila motor, cize spojka/brzda/vyradenie a zastavis do nuly, alebo podradis a spojku aj brzdu pustas. Tiez nikdy nejazdi na vyradenej rychlosti. Uz som videl vyradit pred zatackou a cez nu len pribrzdovat - koledujes si o smyk. Podobne cez prekazky, mlaky a podobne. Auto je najstabilnejsie prave v zabere, takze brzdit/podradit este pred zatackou/prekazkou a cez nu prejst vzdy uz so zaradenou rychlostou.
Cize rozbiehanie je jasne. Spomalujes tak, ze najprv len pustis plyn a postupne podla potreby so spojkou podrazdujes. Brzdit vacsinou ani nemusis, len ked potrebujes spomalit rychlejsie. Takto az po dvojku. Ak potrebujes spomalit este viac, tak vyradis (jednotku uz nedavas, na niektorych autach sa do jednotky aj blbo podradzuje) a dobrzdis podla potreby. Na spojke "nestojis" nikdy, vzdy ju stacis iba pocas preradzovania/vyradzovania a hned pustas. Ak potrebujes zabrzdit do nuly s akejkolvek rychlosti, tak spojka/brzda/vyradis.
Instruktorky sa kludne opat opytaj, na to ju mas.
@aalt Brzdenim na volnobehu by si prave trapila aj motor aj spojku.
Brzdenie motorom je v praxi vlastne veľmi jednoduché. Vo chvíli, keď máte za počas jazdy zaradené, dáte nohu preč z plynu. Spojka tu nijako nefiguruje, teda aspoň do chvíle, keď sa pri brzdení motorom musíte podradiť.
Motor sa teda otáča vďaka kinetickej energii vozidla, ktorá do neho cez prevodovku vstupuje od hnaných kolies. Auto v tej chvíli nespotrebováva žiadne palivo.
Motor sa len premazáva a voľne pretáča, podobne ako by bol ďalej stále hnaný palivom. Veľké opotrebenie motora teda nie je zoznamu, a ďalšou dobrou správou je, že ani spojka netrpí žiadnou veľkou záťažou.
https://www.pneuboss.sk/poradna/odborne-clanky/...
@aalt Brzdenim na volnobehu by si prave trapila aj motor aj spojku.
Brzdenie motorom je v praxi vlastne veľmi jednoduché. Vo chvíli, keď máte za počas jazdy zaradené, dáte nohu preč z plynu. Spojka tu nijako nefiguruje, teda aspoň do chvíle, keď sa pri brzdení motorom musíte podradiť.
Motor sa teda otáča vďaka kinetickej energii vozidla, ktorá do neho cez prevodovku vstupuje od hnaných kolies. Auto v tej chvíli nespotrebováva žiadne palivo.
Motor sa len premazáva a voľne pretáča, podobne ako by bol ďalej stále hnaný palivom. Veľké opotrebenie motora teda nie je zoznamu, a ďalšou dobrou správou je, že ani spojka netrpí žiadnou veľkou záťažou.
https://www.pneuboss.sk/poradna/odborne-clanky/...
@done mam samozrejme na mysli brzdenie brzdovym pedalom na volnobehu.
@aalt Moja inštruktorka si počas mojej jazdy chodí domov po kľúče, kupovať koláče, niekedy mi skráti hodinu. Keď sa niečo opýtam, odpovie stručne alebo povie že to nepotrebujem vedieť. Prípadne to vysvetlí ale komplikovane.
@anonym_autor tak sa nu stazuj. Alebo poziadaj inu. My sme mali podobneho chlapika, stazovali sme sa na neho hadam neustale, ale zial sme si nepomohli, bol stale rovnaky, mozno este neprijemnejsi 😀 Ale potom ho tusim vykopli.
@anonym_autor v podstate si tie body vsetky napisala spravne. Ja len doplnim, ze dokym auto ako-tak ide (kolesa sa este otacaju), pokracujem (resp. opat sa rozbieham pomalsim uvolnovanim spojky) na dvojke. Az ked musim celkom zastavit, davam jednotku.
Dnesnym autam uz tolko nevadi drzat par sekund (desiatok sekund) stlacenu spojku pri stati (ak predpokladas skore pokracovanie v jazde), ako kedysi. Kedysi odchadzali skor spojkove loziska (ktore sa tocia len pri vyslapnutej spojke), teraz su ovela trvanlivejsie.
Naviac dnesne auta maju v prevodovke synchronizaciu aj na jednotke (kedysi nemali, nedala sa lahko zaradit, kym auto uplne nestalo), takze aj jednotku si tam mozes supnut aj ked este trosicku ides, ale vies, ze budes musiet celkom zastavit a opat sa pohynat.
Jedine spiatocka nema synchronizaciu (nemoze mat z konstrukcneho dovodu), takze tu treba zaradzovat len pri UPLNE stojacom aute, inak to "zasramoti" a instruktor/ka bude vrastit obocie.
@anonym_4f7b13 A to neviete čítať s porozumením?
@anonym_autor hlavne raď tie rýchlosti ,kľudne jedna,dva,jedna ako potrebujes ,pri spomaľovani nestláčaj spojku načo
@anonym_autor ja som taka, blizim sa ku kruhacu ci krizovatke, stlacam spojku automaticky. Bud musim spomalit a preradit alebo zastavit.
@anonym_autor prosim ta,nelez na cesty , ked sa toto pytas!
@anonym_autor ja som taka, blizim sa ku kruhacu ci krizovatke, stlacam spojku automaticky. Bud musim spomalit a preradit alebo zastavit.
@anonym_55a069 keď preraďujes alebo chces zastať tak treba tu spojku stlačiť ,spomaliť môžeš aj podradenim a pomôže ti motor
Spojka sa stlaca pri preradovani a uplnom zastaveni..nic sa nestane,ak uz pri brzdeni...to si musis zautomatizovat, robis z toho moc vedu
@anonym_autor prosim ta,nelez na cesty , ked sa toto pytas!
@anonym_e56549 Som začiatočník, stále prebieha môj vodičský kurz. Učím sa, nie som ešte dokonalá.
@anonym_e56549 Som začiatočník, stále prebieha môj vodičský kurz. Učím sa, nie som ešte dokonalá.
@anonym_autor ved žiadaj od inštruktorky nech ti to normálne vysvetli, pýtaj sa. Zaplatila si kopu peňazí, tak nech ta normálne naučí. Alebo ju vymen za schopnejsieho.
@anonym_e56549 Som začiatočník, stále prebieha môj vodičský kurz. Učím sa, nie som ešte dokonalá.
@anonym_autor jooj ty sa ešte len učíš? Normálne toto povedz na jazde nech ti to vysvetlí inštruktor
Spojka sa bezdovodne nema drzat, lebo tym sa nici...ked sa stoji, das neutral a brzdu.
Ja viem, ze to robim totalne zle, z autoskoly nula bodov, mna naucil potom manzel a kruhacov som sa niekedy bala. Ja idem na 2 a ked idu auta, stlacim spojku a brzdu. Casto dam neutral a kym dojdem, zistim, ci zabrzdit, ci idem. Je to o cviku a suhre oko- ruka-noha.

@anonym_autor a ty so nebola v autoškole?