Používanie spojky

slovenka753
27. sep 2022

Ahojte, začala som jazdiť po x rokoch. Auto je naftak 2 liter. Hľadala som aj na internetoch ale neviem ako je to správne. Takze mam nasledovne otazky a ak by ste vedeli dat radu budem vďačná.

1. Keď sa rozbieham tak auto chytá bez pridania plynu. Ak sa nepotrebujem rozbehnúť rýchlo resp. posunúť len o kúsok v zápche môžem tak robiť na spojke bez pridania plynu? Nenicim tým spojku? Alebo je lepšie ju pustiť a pridať plyn?

2. Predpokladám ze ak stojím na semafor je lepšie hodiť spojku do neutrálu ako štát na spojke. Je to správne?

3. Ak spomaľujem a neviem na akú rýchlosť, pripadne ci zastanem napríklad zo 60ky tak aký je vlastne postup? Zabrzdim a hodím rovno do 2ky? Alebo Zabrzdim, dám neutrál a čakám ci zastanem alebo akú rýchlosť mam dat? Alebo zabrzdim, stlacim spojku a zariadim podľa situácie aj keď ju mam stalacenu dlhšie?

lilyianka
27. sep 2022

@slovenka753
1. Ako sa ti auto môže rozbehnúť bez pridania plynu? Jedine musíš ist vzdy z kopca

2.spojku do neutralu? Snáď páku, s ktorou radís rychlosti nie?

3.ked ideš napr pred semaforom zastaviť a nevieš ako ti to vyjde, tak výhod rýchlosť a dobrzduj. A potom uvidíš ci budeš musieť ešte podradiť a kúsok vpred sa posunúť alebo ti zastavenie vyjde tam kde treba.

jjanulienka
27. sep 2022

Prosím ta radšej si nájdi na internetoch inštruktora na kondične jazdy🙏

marca12
27. sep 2022

@lilyianka normalne sa v zapchach posuvas na spojke. Ak jemne zatlacis spojku,tak sa o kusok auto hybe.

slovenka753
autor
27. sep 2022

@lilyianka no normálne. V pohode sa bez pridania plynu rozbehne v zabere na 15 km v hodine. No spojka / páka - zase nemusíme sa tu hádať o slovíčka. Hádam sme sa pochopili. A vyradením do neutrálu PÁKOU sa do neutrálu dostane spojka.

slovenka753
autor
27. sep 2022

@jjanulienka stačí mi zodpovedať tieto tri otázky. Bola som zvyknutá na automat potom som nejazdila takže sa do toho dostávam. Ak nevieš zodpovedať prosím prečo reaguje mimo témy?

klarissa25
27. sep 2022

@lilyianka normálne sa ti auto pohne aj na spojke, keď si napríklad v zápche, vôbec nemusíš použivat plyn

konikkon
27. sep 2022

@slovenka753
1.rozbiehas sa s plynom
2.na semafore rýchlosť do neutrálnu
3.nie, necakas, či zastanes alebo nie 😂 Zabrzdis a zároveň si podradis na potrebnú rýchlosť. Prípadne vyhodis rýchlosť do neutrálu. Ako si to predstavuješ, že vyhodis rýchlosť a brzdis ako ti to výjde/nevyjde? 🧐

konikkon
27. sep 2022

@slovenka753 inak, auto sa rozbehne aj na dvojke, ale nerob to

slovenka753
autor
27. sep 2022

@konikkon nie zabrzdim a teda či mám držať spojku celý čas kým vyhodnotím situáciu aku rýchlosť zaradiť alebo je lepšie hodiť neutrál a potom zaradiť.

liljana
27. sep 2022

1.Nastartovany motor ma vzdy privod paliva (plyn). Volnobeh je 1500 otacok. Ked zaradis jednicku, tych 1500 otacok ti pohne pomaly auto aj bez nohy na plyne a je to v pohode. Spojku tym nenicis. Ked si v kopci, musis dat plyn, inak volnobeh jazdu do kopca neutiahne a na dusenom motore skor ci neskor odide drahy zotrvacnik.
2. ano, na semafore vyradit a pustit spojku. Ked na nej stojis 2 minuty, tym ju nicis
3.ak mas cas, postupne podradujes nizsie rychlosti az do trojky. Dvojka = 25km/h to uz stupis rovno na brzdu. Podradovanim setris palivo, brzdy a stabilizujes auto, ked brzdi motorom. Ked budes iba skakat na brzdu bez podradovania, akurat dostanes smyk. A na vode, ci lade to moze byt posledny tvoj smyk. Cize v ramci moznosti skoro vzdy podradovat pri zastavovani a pri prejazde zakrutou.

slovenka753
autor
27. sep 2022

@liljana ďakujem

zoro9836
27. sep 2022

@liljana uffff.
Voľnobeh na 1500 otáčok.
To maximálne tak keď auto naštartuješ inak 600-850
A šmyk ?
ESP,ABS ......

A v kopci bez problémov môžeš ísť aj len zo spojkou (viď. Autoškola)
Inak samozrejme spojka plyn.

liljana
27. sep 2022

@zoro9836 No dobre oprava. Volnobeh 800 ot a min pocet otacok na pojazd 1500 ot (diesel). Ale nechod na mna, ze esp, abs ta na strku a lade zachrania, ked budes brzdit s vyradenou rychlostou.

konikkon
27. sep 2022

@slovenka753 podradujes, až kým nezastavis. Veď nebrzdis 2 minúty... Podľa správnosti sa s vyhodenou rýchlosťou do neutrálu vobec nemá jazdiť (aj keď ľudia tak bežne jazdia)

doriiis
27. sep 2022

Ty kks...niektore dochadzate na volnobeh na semafor? Strach a hroza

aalt
27. sep 2022

@slovenka753 spojka sluzi na odpojenie motora od prevodovky pocas preradzovania, takze ak nemienis nieco robit rychlostnou pakou, tak spojka ma byt nestlacena. Stlacis ju teda len na nevyhnutny cas, kym preradis/zaradis/vyradis.
1. stat v zapche na spojke a pohynat sa jej ciastocnym uvolnenim a hned ju stlacit je teda blbost. Mas mat neutral, normalne zaradit jednotku a pohnut sa, aj keby si hned na to vyradila. A spojku potom samozrejme pustit.
2. ano ak stojis na semafore, alebo v krizovatke davas prednost, tak neutral a jednotka az ked sa rozbiehas
3. ak spomalujes, tak najprv uberies plyn, ak spomalis malo, tak jemne pribrzdis, alebo podradis. Takto az po dvojku. Nebrzdis motor do nizkych otacok. Z dvojky uz potom neutral a brzda do zastavenia. To uz vlastne tak vsetko naraz brzda spojka neutral zastavit. Jazdit na neutraly by si nemala. Ak to zatial vsetko nestihas naraz, tak vyrad malinko skor a potom dobrzdi. Lepsie ako ist na zatlacenej spojke. A potom stojis a ani nevies ci mas vyradene.
Ze sa ti tvoj diesel dvojliter pohne aj bez plynu je pekne, ale radsej malinko pridaj, benzin by ti zdochol. Pri pohynani do kopca zdochne bez plynu aj tvoje.

zoro9836
27. sep 2022

@liljana sorry.
A zas ja som toho názoru že tie elektronické srandy sú fajn ale idealne je potrebné mať rozumného človeka za volantom.

vorkola
27. sep 2022

@slovenka753 Ja zsase ,ktore auta su pre sofera lepsie s automatikou, alebo klasicak ,spojka brzda plyn ,lebo zvazujem kupit nove auto a najek sa bojim s automatikou,Vety typu na to si zvyknes ma nejak nepresvedcili.Prosim vas poradte,a ake financna hotovost asi tak do 15 000 dakujem za radu

zoro9836
27. sep 2022

@vorkola ak mysliš čisto nové tak do 15000 s automatom neviem čo vôbec je a ak aj je tak to bude minimálna ponuka.

slovenka753
autor
28. sep 2022

@vorkola
@zoro9836 je napr kia Rio. Za mňa v pohode autíčko.

Za mňa je automat max pohodlný. Niektoré novšie auta robia s lepším motorom už iba s automatom, takže ja ich nezatracujem. Partner má teraz nové delo tiež z automatom kedze nájazdi veľmi veľa kilometrov a veľmi si to pochvaľuje ze sa menej únavy. Predtym mal len manuály.

Ja to ešte s týmto svojim tatosom ešte pár mesiacov skusim ale ak sa neskamaratime so spojkou tak som viac menej rozhodnutá vrátiť sa k automatu.

liljana
28. sep 2022

Ludia, co nepodraduju pri brzdeni, musia brzdit so stlacenou spojkou. Inak by im auto s zaradenom 5-6tkou zhaslo. Tym padom brzdia iba brzdami, kolesa nestabilizuje motor, riskuju smyk a je to nebezpecne. A dovtedy sa chod s dzbanom po vodu, az to raz nevyjde. Pre takeho sofera je lepsi automat.

zoro9836
28. sep 2022

@liljana prepáč, ozaj ale takýto argument je minimálne úsmevný. Kto takéto niečo nezvláda nepatrí za volant.

doriiis
28. sep 2022

@liljana ...Vacsiu kravinu som este nepocula.Brzdit sa ma ( a hlavne prudsie) vzdy so stlacenou spojkou.Tak isto ako startovat sa ma so stlacenou spojkou
A to s podradovanim a brzdenim motorom nema nic spolocne.To su dve veci

liljana
28. sep 2022

@doriiis Ked bezpecne brzdis brzdou a zaroven motorom, naco ti je pritom stlacena spojka? Spojku staci stlacit az pri konecnom zastavovani a vyradeni.
Ked ides do zakruty, pred a v zakrute pribrzdujes, aby ta nevynieslo, tiez stlacas spojku? Ak ano, tak vela stastia tebe aj ludom v aute. V ramci moznosti, vzdy brzdit aj motorom. Zaciatok brzdenia by mal zacinat, ze iba nohu prec z plynu a auto uz zacina brzdit samo motorom.

doriiis
28. sep 2022

@liljana ...ty zakrutu prechadzas s brzdenim?

liljana
28. sep 2022

@doriiis Nie, ked idem pred nou 100kou, tak tam pridavam na 120. Do zakrut a v zakrutach zasadne rychlejsie ako na rovnej ceste.

doriiis
28. sep 2022

@liljana ...este raz.Pred zakrutou samozrejme pribrzdujes.Ale samotnu zakrutu prechadzas stale brzdenim?

liljana
28. sep 2022

@doriiis ... este raz. Pred zakrutou noha z plynu. Pribrzdi to auto na primeranu rychlost. Pripadne podradit, ak je zakruta ostra a rychlost privelka. Vo polke zakruty pri vyjazde rovno uz pridavat. Dobry sofer sa vzdy poznal podla toho, ze brzdy pouziva co najmenej.

basska_b
28. sep 2022

Ja k tomu bodu c. 2, v autoskole nam hovorili, ze na semafore ked stojime napr. minutu na rovnej ceste, tak dat neutral a nohy prec z pedalov... v zapche to je trochu ine, ta sa hybe castejsie... mne sa dako viac pacilo stat na brzde este aj so spojkou stlacenou 😄 nooo a mne sa raz stalo, este v autoskole, ze som na cervenom semafore zabudla dat neutral a ako som davala prec nohu zo spojky, tak ma to zacalo posuvat do auta predo mnou, nastastie som zareagovala... tym chcem povedat, ze ked si uz vyberies daky pristup, tak ho nemen a zautomatizuj si ho.

doriiis
28. sep 2022

@liljana ...aha.