Ako pomôcť deťom zvládať matematiku v 1. ročníku?
Zdravim Vas 😊
Chcela by som sa poradit ohladom prvackej matematiky.
Dcerka je v prvej trieden. Pocitaju do 7. Scitavaju a odcitavaju kazdy den priklady. Dcerka vie vsetko pekne vypocitat, ak je priklad zapisany formou 5-2=_ alebo 2+5=_
S cim ma problem su priklady typu: _-2=3, _-2=4
Dcerka tomu nerozumie.
Skusali sme vsetko:
V rovine predstavivosti: Mala som v kosicku jablcka. Tatinko mi zobral dve jablcka a ostali mi tri. Kolko som mala na zaciatku jablcok? (Skusala som aj knedlicky v polievke, ze mala na zaciatku plnu misku knedlikov, zjedla 2, ostali 3, kolko ich bolo na zaciatku?
V rovine realnych predmetov: dala som pred nu kešu oriešky, zobrala som si dva, ostali tam tri. Pytam sa jej, kolko bolo na zaciatku orieskov? A to mi spocitat vie.
No ked to vidi zapisane ako _-2=3, tak zas nevie, co tam ma pripocitat a co odpocitat.
Skusame to kazdy den a nejde to. Pekne jej idu len klasiky 1-1=...A kedze pocitat normalne vie, tak bude chyba v mojom vysvetlovani tohto typu prikladov. Uz z toho dostala 3 z pisomky, uz mi plakava, ze sa boji, ze dostane od ucitelky 5ku. A ja uz som smutna spolu s nou.
Ako to prosim vas vysvetlujete tym malym prvacikom? Budem Vam velmi povdacna.
Tiez sme sli formou penazi 🙂
My sme zacinali 1.rocnik ked vypukol covid, takze viac menej som bola ja ucitelka a mozno som jej to nesprávne vysvetľovala ale najrychlejsie a efektivne bolo napr- _ - 3=2 ist odzadu a zmenit znamienko 2+3 = 5 , toto pochopila bleskovo a nemala problem nikdy
Veď nech počíta odzadu a namiesto rovná sa, dá opačné znamienko, ako je napísané
Skúste jednoducho takto .....-2=3 keď je znamienko mínus tak sčíta výsledok a mínusové číslo si dá do plusu. t.j.3+2= 5 takže doplní číslo 5 .Príklad ....-2=4 t.j 4+ 2 číslo 6 môže si ešte urobiť skúšku 6-2=4
.
@belllinka no ja neviem, ci je to ok v prvom rocniku hovorit o zmene znamienok a posuvani = ved to by potom mala uz uplny gulas... nechcem, aby potom menila znamienka a prepocitavala priklady uz uplne zle.
Preto by som rada pohlad uciteliek.
Priklady s peniazmi vyskusam 🙂 vdaka
Prave vcera syn ratal take priklady a sam mi povedal ze to rata odzadu a zmeni znamienko - ….-3=2 rata 2+3=5. Takze predpokladam, ze im to ucitelka v skole tak ukazala. Doma sme mu k tomu nic nehovorili.
Syn je druhák a tiež som ho to minulý rok učila odzadu a zmenou znamienka. Pochopil hneď.
Mozno jej to skusit vysvetlit takto?
ak mas rovnicu (priklad kde je rovna sa) tak si na jednu stranu prepises cisla, ktore poznas a na druhej ostane to co nevies, ale vzdy ked prejde nejake cisielko na druhu stranu, zmeni sa mu znamienko lebo preslo na opacnu stranu. Cize si to realne prepises takto:
“Nieco” - 2 = 3
“Nieco” = 3 +2 lebo dvojka presla na druhu stranu, teda si zmenila znamienko
Kolko je “nieco”?
To je len napad ze takto to mozno obkecat, aby pochopila preco sa meni to znamienko a ako. Proste vysvetlit. Nemusi si to realne prepisovat ked to pochopi.
Takto isto som to aj ja malej vysvetlila zo zmenou znamienok
chce to predstavivost a mat dobru logiku. my pouzivame kocky _-3=2 máme 3 a 2 vylozim 2 cervené a 3 modré kocky a pýtam sa kolko kociek mám? vezmem 3 a zostane mi 2... dieta logicky pride na to ze ich musi spocitat neuvazuje o zmene znamienok nic podobne.
_+2= 5 tu je to na scítanie, takze si dieta musi uvedomiť mam 2 kocky kolko k nim pripočítať aby som mal 5?
Ja mám doma tiež prváka a učím ho to takto napríklad _+3=5 opýtam sa ho máš 3 koľko ti chýba do 5 ?
ale veď to je normálny postup, tak si predsa bude robiť aj skúšku správnosti
Neucim sice take male deti, ale asi by som to skusila takto: ked jej das priklad zapisany klasicky, napr. 5-3=, ona ho vypocita, tak potom sa s tym prikladom pohrajte tak, ze jej zakryjes 5 a vysledok a pobavte sa o tom, ze ak tam vo vysledku nechas 2, tak tam musela byt 5, ak das do vysledku 1, tak ako by sa zmenilo to prve cislo a podobne sa mozete zahrat tak, ze zakryjes 3 a vysledok. Chce to trpezlivost.
@belllinka ja viem. Ja netvrdim, ze to nie je spravny postup. Ale ci to nie je pre prvacika, ktory sa len uci pocitat matuce...
Asi to nie je mätúce a nemaju z toho guláš, keď to funguje u viacerých detí. Môže sa naučiť taketo priklady aj takymto jednoduchym spôsobom, keď je to pre nu este ťažké sposobom, akym sa to učíte doteraz.
@20erika07 tiez tak som syna ucila bol kovid a pochopil hned. Teraz je 4tak a ked maju cisla do 10 tisic tiez to robi tak..inak by to bolo tazke
@slavomira236 aj moja je v 4.triede a v matike žiadny problém doteraz
Ja by som práveže nešla formou zmeny znamienka, lebo keď bude mať dlhší príklad s viacerými znamienkami (_+3-4=6), tak vtedy bude mať úplný guláš a pomení hore dole ako jej príde.
Aspoň to bola moja skúsenosť s deťmi, ktorým to logicky až tak nepálilo.
Deti s takymi prikladami maju problemy...pre mna bolo najjednoduchsie mojim vysvetlit ako pisu baby...vysledok plus cislo, cize pocitat odzadu. Myslim, ze ucitelka min.roku s tym nemala problem, ked sa presne toto niekto pytal ako to naucit dieta.
Casom to pochopi obsirnejsie.
Ani neviem ako inak to vlastne pocitat, ved takto to ja pocitam.
Tak vysvetlila by som že prvé číslo keď je - je vždy z tých troch čisel najväčšie a musíme prísť na to aké to číslo je. A najjednoduchšie je spočítať dve menšie čísla a tak vždy vypočítame to prvé najväčšie 🤷

ahoj, nie som síce učiteľka, ale u nás zabralo počítanie reálnych peňazí, tak si to vedeli deti lepšie predstaviť, možeš skúsiť