icon

Práca asistenta v základnej škole

avatar
mama4444
12. nov 2025

dobrý deň, mám možnosť ísť pracovať na základnú školu ako asistentka triedneho učiteľa resp. učiteľa, deti sú tam dysgrafik a dyslektik žiadny autista alebo niečo podobné, nikdy som túto prácu nerobila to teraz som bola iba ako učiteľka materskej škôlky ale vyhovuje mi tam viacmenej čas a vyhovuje mi tá práca nakoľko je veľmi blízko k domu kde bývame doteraz som dochádzala, chcela som sa len opýtať čo to všetko obnáša nakoľko tá pani mi povedala len tak v Š strane a ja som túto prácu nikdy nerobila či sú to deti náročné alebo teda samozrejme chápem že sa musím tomu dieťaťu venovať ale povedala mi že sa dosť často zastupuje v tej škole aj ako u prvákov ale aj ako na na druhom stupni siedmaci atď. neviem či to bude niečo iné viacej náuky nakoľko škôlke to už poznám a som zabehnutá ale teda neviem či mám spraviť tú výnimku alebo nie nakoľko hľadám prácu hlavne preto aby som to stíhala s časom kvôli deťom

avatar
viestta
12. nov 2025

@mama4444 po mojich skusenostiach s asistentkami byt dobrou asistentkou je narocne, pretoze ty musis ziaka navigovat aby splnil ulohy tak ako ostatni (samozrejme maju iny typ uloh, ale obsahvo rovnake) aby sam pochopil a sam spravil. Teda treba aj chapat ucivo aj byt tym navigatorom, ktory ho navedie na to aby ho pochopil a spravil. U dislektikov je problem s porozumenim citaneho textu, tam sa treba dopracovat k tomu aby pochopil co cita. Disgrafici zas maju problem napisat to co vedia, tych treba tiez navigovat.

anonym_a71adc
12. nov 2025
@viestta

@mama4444 po mojich skusenostiach s asistentkami byt dobrou asistentkou je narocne, pretoze ty musis ziaka navigovat aby splnil ulohy tak ako ostatni (samozrejme maju iny typ uloh, ale obsahvo rovnake) aby sam pochopil a sam spravil. Teda treba aj chapat ucivo aj byt tym navigatorom, ktory ho navedie na to aby ho pochopil a spravil. U dislektikov je problem s porozumenim citaneho textu, tam sa treba dopracovat k tomu aby pochopil co cita. Disgrafici zas maju problem napisat to co vedia, tych treba tiez navigovat.

@viestta dyslektik, dysgrafik. V ostatnom súhlasím

anonym_b25e5d
12. nov 2025

@mama4444 ahoj, áno je pravda, že sa aj zastupuje v rámci vyučovania.
Keďže si asistent pre viac deti v triede , na hlavne predmety ich obehaš toľko, koľko máš.
Je to myslím náročná práca.
My máme veľké šťastie na škole.
Veľmi šikovná špeciálna pedagogička aj asistentka
Sme v úzkom kontakte

avatar
fajnova
12. nov 2025

Ja pracujem ako PA síce na strednej škole, ale podstata je rovnaká. Určite by si mala dostať k nahliadnutiu osobný spis žiaka, kde sú spísané odporúčania z cccp. Tam máš v podstate spísané všetko. No a za ďalšie a to je podstatné - komunikácia s učiteľmi. Spýtala by som sa ich, akú majú predstavu, každý učiteľ si totiž spoluprácu s tebou predstavuje inak. Pravdepodobne budeš sedieť pri deťoch a uistovat sa, či porozumeli zadaniu, udržiavať ich pozornosť, kontrolovať, možno aj pracovať s ním individuálne. Všetko záleží od učiteľa. No a samozrejme komunikácia s rodičmi, tiež veľmi dôležité. Spýtala by som sa na ich predstavu. Ja si s rodičmi napríklad každý deň píšem (ale zase my už máme priateľský vzťah 🙂) a podávam informácie, čo bolo v škole, aké majú úlohy, no proste čo treba.

avatar
fajnova
12. nov 2025

A áno, môžeš suplovať, môžeš mať dozor, môžu ťa poslať na školskú akciu. Nesmieš však vyučovať. Maximálne ti učiteľ nechá materiály, ktoré si majú žiaci vypracovať.

avatar
mama4444
autor
12. nov 2025
@fajnova

Ja pracujem ako PA síce na strednej škole, ale podstata je rovnaká. Určite by si mala dostať k nahliadnutiu osobný spis žiaka, kde sú spísané odporúčania z cccp. Tam máš v podstate spísané všetko. No a za ďalšie a to je podstatné - komunikácia s učiteľmi. Spýtala by som sa ich, akú majú predstavu, každý učiteľ si totiž spoluprácu s tebou predstavuje inak. Pravdepodobne budeš sedieť pri deťoch a uistovat sa, či porozumeli zadaniu, udržiavať ich pozornosť, kontrolovať, možno aj pracovať s ním individuálne. Všetko záleží od učiteľa. No a samozrejme komunikácia s rodičmi, tiež veľmi dôležité. Spýtala by som sa na ich predstavu. Ja si s rodičmi napríklad každý deň píšem (ale zase my už máme priateľský vzťah 🙂) a podávam informácie, čo bolo v škole, aké majú úlohy, no proste čo treba.

@fajnova pisem vam ss

avatar
kacena4
12. nov 2025

uff nevies do coho ides a chces to robit?? za mna blbost. robim 10 rokov asistenta, teraz som specilany pedagog. ak nevies pracovat s detmi s poruchami ak nemas skusenosti co tie deti dokazu a kde su ich hranice bude to tazke, treba vela trpezlivost. taktko sa praca nehlada ze mne to vyhovuje... toto je praca s postihnutymi detmi a tam treba mat na to pracovat s nimi. a ano vela sa supluje od 1 ročníka az do 9teho treba mat zvladnute vsetko ucivo a vediet ho dietatu vysvetlit od matiky, sloviny az po chemiu. drzim palceky v sprvnom rozhodovani

avatar
lilke
12. nov 2025
@mama4444

@fajnova pisem vam ss

@kacena4 nik nepadol uceny z neba. Ja po výške som pár rokov "skúšala", hľadala spôsoby výučby. A musím meniť dodnes. Pritom teórie plno, školení ešte viac, ale každé dieťa je špecifické, a keď prídu kombinácie postihov... Bude sa musieť zaučiť. Snáď ju niekto v začiatkoch bude navigovať, nech to nie je pokus-omyl.
@mama4444 Ako prvé by som vypichla, či máš dobrý vzťah k deťom aj vo vyššej vekovej kategórii a trpezlivosť. Prip. aj určitú autoritu, nie agresívnu.

anonym_a71adc
12. nov 2025
@kacena4

uff nevies do coho ides a chces to robit?? za mna blbost. robim 10 rokov asistenta, teraz som specilany pedagog. ak nevies pracovat s detmi s poruchami ak nemas skusenosti co tie deti dokazu a kde su ich hranice bude to tazke, treba vela trpezlivost. taktko sa praca nehlada ze mne to vyhovuje... toto je praca s postihnutymi detmi a tam treba mat na to pracovat s nimi. a ano vela sa supluje od 1 ročníka az do 9teho treba mat zvladnute vsetko ucivo a vediet ho dietatu vysvetlit od matiky, sloviny az po chemiu. drzim palceky v sprvnom rozhodovani

@kacena4 deti s dys nie sú postihnuté. Ty si posledná v tejto debate aby si ju poúčala. Tieto “postihnuté” deti majú normointelekt, s dobrou podporou urobia aj VS.

avatar
kacena4
13. nov 2025
@anonym_a71adc

@kacena4 deti s dys nie sú postihnuté. Ty si posledná v tejto debate aby si ju poúčala. Tieto “postihnuté” deti majú normointelekt, s dobrou podporou urobia aj VS.

@anonym_a71adc sklamem 5a deti s VPU maju zdravitne znevyhodnenie, co je inak povedane "postihnutie"

anonym_3f2be9
13. nov 2025

Kazda ZS to bude mat inac, na nasej asistenti pomahaju spravidla na matematike a slovencine, takze nie su cely den v jednej triede (je ich malo a deti, ktore ich potrebuju je vela). V triede v ktorej su s detmi pracuju oddelene, vyklad, pomocky su na nich, niekde maju jedno dieta inde aj 2-3. Niekedy praca s takym jednym dys je narocnejsia ako s 20 ziakmi bez dys. Takze nie je to jednoducha praca, podla mojho nazoru este narocnejsia ako praca samotneho ucitela, ktori vysvetluje ucivo detom bez poruchy - tym, ktore to lahsie pochopia. Okrem toho mavaju dozor na chodbe, obede, chodia na skolske akcie, skoly v prirode ale nesupluju. Podla zakona mozu suplovat, ale u nas to nerobia.