Veľké firmy a problémy s neplatením faktúr
Čauko, pracujem externe pre jednu relatívne veľkú firmu (milionove obraty ročne, cca 20-30 ľudí), ktorá pôsobí v oblasti IT. Dlhy voči štátu nemajú. Poslednú dobu sa naša spolupráca čím ďalej tým viac zmenšuje, posledne som fakturoval 300€. No a tá faktúra už je druhý týždeň po splatnosti.
Nechce sa mi veriť, že by tak veľká firma nemala 300€, ktoré vyplatí svojmu robošovi, hoc aj obratom. Najlepšie na tom je, že ľudia z tej firmy (product owneri) mi stále vypisujú, akoby sa nič nedialo, požadujú ďalšiu robotu, ďalšie tasky a keď píšem o tom, že stále nemám zaplatenú faktúru, tak sa tvária, že to nevideli.
Je to podľa mňa veľmi divný prístup. Tak to vyzerá, že som s touto firmou skončil, nepotrebujem ich k životu, nie som na nich závislý, mám aj lepšiu prácu ako od nich. Len mi je ľúto, že firmy si nevážia kvalitných ľudí, ktorí vedia, čo robia. A potom nariekajú, že nedostatok pracovnej sily.
pracovala som pre firmu, ktorá bola veľká taktiež miliónové obraty 250 zamestnancov 35 rokov na trhu a všade v Trend a neviem kde sa ukazovali ako medzi TOP firmami na SK a tak sa chovali k ľudom a zdierali ich, že som neverila. Vydieranie zamestnancov cez mzdy na dennom poriadku, žiadne benefity, ľudia, ktorí tam robili 17 rokov nemali preplácané ani dovolenky, išiel si k lekárovi hneď dole z mzdy 100 eur, išiel si na dovolenku? kľudne o 500 nižšia mzda lebo na papier dávali len 800 euro. A ak sa niekto začal ozývať jednoducho ho vyštvali, ľudia sa tam točili ako na bežiacom páse.. čiže nie je to asi až také ojedinelé.. a ešte ako čerešnička robili fiktívne FA, fiktívne obraty, fiktívne zmluvy, mali dlhy na daniach, a veľmi veľa FA po splatnosti... a ajtak stále na trhu akoby sa nechumelilo... starý pán mal kontakty snáď všade.. a ešte jeden bonus.. jeho syn obťažoval snáď všetky ženy na pobočke...
Možno iný pohľad na vec z hľadiska účtovníctva a procesov. Keď ty pošleš faktúru (záleží akú tam dáš aj splatnosť, ak dáš týždeň je to fakt bieda, štandardná 14-15 dňová splatnosť tiež nie je veľa času), tak dana faktúra je spracovana back officom. Musí sa dostať k uctovnikovi a faktúra musí byť schválená od kompetentnych nadriadených. Následne ju uctovnik zauctuje. Niekto musí vytvoriť príkaz na úhradu a v banke to podpísať, aby to odišlo. Vo veľkej firme je tých faktúr mesacne až až. A teraz si predstav, že ti ľudia majú nárok na dovolenku, pripadne sa niečo stane a sú PN. Vstupuje ti tu minimálne 5 ľudí, vo väčších firmách aj dva krát toľko, aby tvoja faktúra prebehla systemom a mohla sa uhradiť. Samozrejme často krát sa stane, že daný ľudia v tej firme sú zaťažený viac ako dosť a fakt sa nestíha.
Tak sa na to pozri z pohľadu tej veľkéj firmy, ony tebe zaplatia po splatnosti ( môžeš byť ešte rád) za ten čas čo tebe dlhujú otočia tie peniaze ešte inde, určite nečakajú na splatnosť len takéto malé faktúry.... robím v korporate je to bežná prax
@gemerka17 a potom je tu druhá vec, živnostík pracuje na nejakých požiadavkách pre firmu. Mesačne posiela faktúru za jeho prácu, dá splatnosť 14 dní. ( je to jeho výplata za daný mesiac keďže robí len pre tú firmu) a oni si one tak zamyslia že mu ti pošlú o mesiac neskôr. Z čoho má ten človek platiť výdaje, hypotéku, jedlo?
Dodrziavanie zmluv a zavazkov robi dobre vztahy. Podnikam 25 rokov a zazil som vselijake pristupy tiez. Ano, niektore firmy sa dokazu zachovat prekvapivo, ale vzdy je to o ludoch. Mne ked firma uz pri uzatvarani zmluvy zacne dojednavat dlhsiu splatnost, ani nepokracujem v jednaniach a radsej takuto zmluvu ozeliem.
Veľká firma (20-30 ľudí) tak keď majú 1 účtovníčku a tá je práve (dajme tomu) chorá tak nevie uhradiť faktúru kým sa nevráti do práce. A ak nemá zástup....tak si budeš musieť počkať....
@zltalienka jeho to nemá čo zaujímať...tiež plati hypo a má náklady... v banke tiež nikoho nezaujíma, že účtovníčka vo firme ochorela😉okrem toho je to jeden klik z domu z postele, keď je stály dodávateľ
@ada_alica a ďalšia ...že môžeš byť ešte rád, že zaplatia🤣
@gemerka17 Okay, dobre, ak by som aj zobral v úvahu, že kvôli pár € to musí riešiť 10 ľudí, slušnosť káže aspoň napísať "Riešime to, robíme, čo môžeme". A nie, že ja sa mám doprosovať a ešte sú moje správy ignorované.
@ssimusska To ale nie je môj prípad, ja mám iks klientov a táto firma je len jedným z nich. Oni ešte asi stále nepochopili, že oni potrebujú mňa, nie ja ich. Ale však ok... 🙂
Akože tiež sa divím, že čo tu "podpisať platobný príkaz v banke"... to ako si myslíte, že žijeme v 1950tom? Veď všetko sa platí cez IB a tým, že ma tam majú, tak je to na tri kliky v mobilnej appke.
Zavolaj/napis im priamo na uctovne oddelenie a informuj sa rovno tam, kedy bude uhradena.
Alebo mozes este odmietnut dalsiu pracu pre nich, kym ti tu fa neuhradia.
Kedze nas aj inu pracu, ak by reagovali tym, ze ta teda nepotrebuju, bez prace a prijmu neostanes. Ale aspon skusis zvysit sancu, aby ti fa vyplatili, ak vedia, ze ta potrebuju. Pre 300€ nebudu chciet rozviazat dobru spolupracu.
Moze to vsak byt signal, ze firma ma problem. Nevychadza jej cashflow (mohlo sa stat, ze vacsi zakaznik neuhradil im faktury, co ti nebudu hovorit, to je interny problem), alebo ju zle vedu (vela pekne rastucich firiem narazi na to, ze nad nejaky objem prace a obratu nastavene podmienky fungovania prestavaju stacit a firma sa nedokaze prisposobit, lebo privela ludi, vydavkov, plus ich moze s cenou stlacat konkurencia, tak to prestavaju stacit vsetko financne vcas pokryt. Takze len plataju problemy.), alebo ju dakto z vedenia tuneluje.
Ono toto nie je taka jednoducha tema, lebo tie procesy su rozne a to nie je len, podam fakturu, odfotim do mobiilu, uhradim... zaklad je, ze sa treba pripomenut, proste staci, ze sa nestiha... staci, fakt ze napr. minuly tyzdne mi padol system, nahadzujem tu ako tapsa nejake data znovu (iny dodavatel napr. prisiel kvoli virusu komplet o vsetky data firemne) a nedostanem sa k neurhadenym fa. Ja to sice zadavam narazovo, ze napr. v pondelok zadam uhrady na tyzden aj dva dopredu ale teraz tyzden vidim proste somariny v systeme (a uhrady robim napr. iba dodavatelom,ktorych mam online a vidim v ich systeme faktury).. ale v tej halde dokladov sa zvykne nieco vynechat, alebo faktura ostane u majitela v aute, alebo v emailoch, nenahrana v systeme...
proste staci si urobit emailik, kde pripomenies, ze asi opomenuli, ze je tu splatnost faktury.. a automaticky posielat, najlepsie aj uctovnikovi. V 99% to u nas zabralo vzdy, hlavne ak islo o firmy, ktore platili, ale platili po splatnosti. Ak je niekto hulvat a vobec neplati, nepomoze ti nic, len ukoncenie spoluprace a vymahanie dlhu = aj takych mame.
Ak je to pravidlo, upomienky nefunguju, neuhradzaju, treba si zacat uctovat uroky z omeskania, prestat pre nich pracovat a na dalsie poziadavky o vykonanie prac, len napisat, ze prepacte, ale mate fa po splatnosti, urobim ked uhradite...
A ano platobne prikazy sa schvaluju vo firmach, to si malokde len tak niekto da z postele doma. To robi jednoosobova sro alebo zivnostnik, ked ma par uhrad. Uhrady importujem s prikazom do bankingu, ked ich je vela, potvdzuje to samozrejme majitel uctu, nie len ja. Cize bud mi da on prikaz, kt mam uhradit, alebo ja jemu nahram a on potvdzuje. Jednak on nema prehlad o 3000 fakturach, ktore su /nie su hradene k danemu dnu, a ja nemozem sama rozhodovat o tom, co uhraidm, lebo .. co ak zajtra ma napr. uhradit kamion za 80t a ked poslem prec financie z uctu, nebude? :DDD treba aj planovat trosku a teda nemozem hocico hocikedy platit (no ano, 300eur nas nezrujnuje)... Ak vystreli nejaky jeden takyto nestastnik, preskoceny, zadam platbu aj hned, jednu, hocikde, ale tiez mi to musi schvalit sef. Vo velkych firmach, dokonca prechadzaju dokaldy schvaolvoanim viacstuponovym (kontorluje ten co prijma sluzbu/tovar, uctovnik, "sef",... po kontrole sa uhradi na prikaz)
@ssimusska toto sa riesi napr fakturovanim mesiac vopred alebo tiez proste urgovanim a upomienkami,kludne aj 7dnovou splatnostou. Za sluzby, ktore budu dodane + ak nieco sa na poziadanie meni/doplna tak sa to v dalsej mesacnej fa, upravi, alebo urobi extra FA.
a inak tie tri kliky su co? ved potvdenie prikazu nejakym "prvkom", heslom/kodom/potvdenim v telefone = je podpis. A firmy casto potrebuju mat aj nejaky dokaz o tom, ze kto dal prikaz, preco, za co, komu... ak tam je vela ludi. Fakt tieto interne veci maju vsade rozne, to je skoda vobec nad tym polemizovat. NIekde su este stale v dobe papierovej a sanonuju a tlacia o dusu.
akurat predpokladam, ze v korporate to chodi cez oddelenia, niekto tu fakturu musi odsuhlasit, zaregistrovat, iny posunut dalej na platbu. Takze osoba, ktora zadava objednavku nie je ta ista co palti fakturu, tak to funguje v malych firmach. Skusila si sa ozvat na ucto a opytat sa co sa deje?
@simca06022011 už si to upravil a nadstavil tak že mu vždy radšej pošli peniaze o deň ako im on vystaví Fa
@anonym, ja nehovorim že to je tvoj prípad, ale nejakú skúsenosť o nevyplácaní 🙂
@autor - fakt čím väčšia firma, tým to dlhšie všetko môže trvať. Rátaj, že aj tých ľudí je málo čo na tom pracuju a sú preťazeni. Môžeš sa pripomenúť. Niekedy sa môže faktúra aj zapatrošiť. Proste to prechádza systémom, musí urobiť dosť veľké kolečko a ide cez viacero zamestnancov. Holt treba s tým rátať. Viem, že je to nepríjemné, najmä ak potrebuješ ďalej robiť s peniazmi, ale ver tomu ze väčšinou to nie je naschvál. Najmä ak má firma dostatok peňazí a darí sa jej. Holt sa to skôr nestihne spracovať. To skôr mala firma drží peniaze, že uhradiť nechce.
Ako som písal, pripomínal som sa viacerým ľuďom. Tvária sa, že tie správy nevideli. Dal som si tú námahu a popozeral stará správy. Product ownerovi, čo ma najviac otravuje som poslal správu 5 krát, vždy ju proste ignoroval... Tak teraz budem ja jeho ignorovať.
Učtovničke som písal dvakrát, raz odpísala, druhykrát nič.
zdvihni telefon a zavolaj, kedy to bude uhradene... 🙂 a potom 👍 ignoruj poziadavky na pracu, s tym, ze si mimo pracu.. ved neplatia (to mi nehovor samozrejem)
Inak riadne hulvatstvo je to, ja by som sa hanbila ako pes, keby ma takto niekto obhanal.
Vsak sa obrat na tu firmu, nech ti preveri, kedy bude faktura uhradena. U nas su v lete casto omeskania kvoli dovolenkam, ale uz sa stalo, ze napriklad nebola faktura vobec v systeme, nejak sa cestou stratila. Uctovnicka to pozrie na par klikov a budes vediet, na com si.
@gemerka17 to vysvetli niekomu,kto ma splatku hypoteky a musi ju uhradit k presnemu dstumu,spolieha sa na vyplatu.robim 6.rok v organizacii a mzdy nam robi velka uctovnicka firma.NIKDY mi vyplata nemeskala.a to sa tam za ten cas vystriedala uz asi 4.mzdarka..
@zuzinabila pleties 2 na 3. Toto co rieši autor nie je mzda (ako zamestnanec) ale úhrada faktúry keďže je živnostnik. To je veľký veľký rozdiel a úplne inak sa to cele spracováva a funguje
normalne mail preposli product ownerovi s fakturou ze este nebola uhradena je po splatnosti a kym nebude uhradena nevykonavas cinnost a bodka
a dodrz to hlavne aj velke firmy maju problem s cashflow
nevola sa ta firma na D ?
@zuzinabila mzdy sa robia uplne inak, ako externa uctovnicka ich urobim 1-2-3.tieho v mesiaci, podla toho kedy dostanem vsetky podklady a HNED sa nastavuju platby na datum splatnosti. Ak maju byt na uctoch 10, 15teho atd. CIze uz pekne po vystaveni cakaju tie platby v bankingu kym odidu. V termine splatnosti. Uplne iny system ako faktury, ale to uz tu niekto pisal.
A teda zivnostnik = podnikatel, s takymto proste trosku ratat musi. Je to nepekny folklor, ale stava sa to. A pracujem s firmami v celej EU, a naozaj sa neskore uhrady riesia celoplostne, urguju sa, pise sa, vola sa... doklady sa doposielaju... "normalka".
@gemerka17 no,obranujes nespravodlivost ktora sa na ludoch deje. Su firmy,ktore platia nacas ,muz je zivnostnik,viem,o com hovorim.2 tyzdne po splatnosti nezaplatit fakturu nie je ok aj ked clovek vezme do uvahy vsetky tvoje argumenty.je max.drze neodpovedat na maily,hrat mrtveho chrobaka a nevysvetlit co sa deje.vidim to aj z inej pozicie a teda,ked my ako zamestnavatel uhradzame faktury inym.nedovolime si meskat s uhradou...ako uz bolo spomenute,vzdy je to o ludoch.
V dvoch firmach bolo uplne bezne, ze ked som vytvorila platobny prikaz islo to este cez manazera, ktory rozhodoval o tom, co sa zaplati a co este moze pockat aj ked povedzme ze vsetky boli po splatnosti. Uhradzali sa nacas len klucovi dodavatelia a potom ti co od prveho dna po splatnosti natvrdo meskanie urokovali. Aby si chapal, si mala rybicka, vo velkych cislach sa stracas a zjavne ich málo otravujes. Daj si na faktury oznam co sa bude diat po nedodrzani splatnosti - zakonne % z omeskania a dodrzuj to ked sa ti netazi.
@zuzinabila každá minca má dve strany. Dôvodov je proste viacero. Ako napríklad vieš, že práve nevypadol človek na oddeleni (a všetko mešká a nestíha sa) alebo sú tak pod stavom (lebo zamestnávateľ šetrí) a ti zamestnanci by mohli robiť minimálne 12 hodín (namiesto 8), aby bolo všetko tip top načas. Lebo však oni asi svoj život nemajú. Áno stále chybuje ta firma ale holt takto to chodí bežne v praxi. Autor sa môže rozhodnúť (je živnostník - podnikateľ) či bude ďalej poskytovať svoje služby (nie je zamestnanec, ktorý musí postupovať podľa pokynov nadriadeného). Riziko podnikania.
Robim uz pre druhu nemecku firmu, ktora ma mesacne milionove obraty, 150-250 zamestancov podla mnozstva projektov a prace. Mame dodavatelov, ktori maju u nas evidovane faktury po splatnosti aj vyse roka. 1-2 mesiace po splatnosti je uplny standard, aj ked je to smutne. Pracu si u teba objednavaju bezne kancelarske krysy, ktore nemaju nic s tym, ze sa u nich faktury neplatia, nerozhoduju o tom. Je ich naplnou prace zadat objednavku podla planu. Financna situacia firmy ich isto netesi, ale neurobia s nou takmer nic, maximalne mozu kazdy den pisat pripomienku na finance/uctaren, ze dodavatel si ziada platbu.
Predosla firma rovnaka skusenost, majitel zazobany, 250 zamestnancov, ale zil na ukor dodavatelov. Jemu zase neplatili jeho zakaznici aj polroka, ale inych nemal, alebo by ich nasiel len velmi tazko, tak sa snazil prezivat, pripominal sa, a statocne ho ignorovali. Ked konecne prisli po mesiacoch peniaze na ucet, tak sa vyplatilo to najnutnejsie - energie, lebo uz hrozilo, ze firmu odpoja, dalej vyplaty ludom, prenajom budovy, dodavatelia, ktori najviac “kricali” alebo boli klucovi a zavisel na nich chod firmy. A potom niekde na konci boli ti dalsi, ktori jednoducho museli pockat, niekedy naozaj radovo v mesiacoch, zial.
@gemerka17 faktura sa zapatrosi vo velmi ojedinelych pripadoch. Ale firmy, ktore nemaju peniaze maju uz svoju taktiku vyhovarania sa:
1. Nedostal som vas mail
2. Stratila sa faktura
3. Preverim s financnym oddelenim preco ta uhrada este neodisla
4. Kolegyna z financneho je u lekara
5. Uz som sa pripominala, idem sa znovu
6. Faktura bude uhradena v najblizsom kole platieb
7. …
Mam zial bohate skusenosti ako nakupca vo firme, ktora roky rokuce meska s platbami. My rsdovi zamestnanci za to nemozeme, ale musime casto nasim dodavatelom klamat, lebo vieme ze tie peniaze na ucte nie su, ale nikto to nemoze povedat nahlas.

Toto isté sa začalo diať priateľovi, fakturoval dosť vysokú sumu ( nad 2000€) a peniaze mu prišli 2 týždne po splatnosti. Tiež jedna obrovská stavebná firma v cz. Už s nimi nebude ďalej spolupracovať.