Ako kupovať a na čo si dávať pozor pri kúpe kočíka z bazáru?

Zodpovedané
14. dec 2020

Poprosím o nejaké body, čo si všímať pri kúpe kočíka z bazáru.

Ďakujem.

Ahoj,

veľmi dobrá otázka a mám pocit, že v mini útržkoch som už na niečo podobné odpovedala, nikdy nie však takto komplexnejšie v jednej všeobecnej otázke.

Ja osobne som kupovala a používala X nových, ale rovnako aj X používaných, starších i novších kočíkov. Videla som už rôzne nefunkčnosti a chyby a na základe toho ti budem aj radiť.

Prvou dôležitou vecou, ktorú pri výbere ojazdeného kočíka treba spraviť je určiť si rozpočet a s ním súvisiace kompromisy, ktoré budeš musieť spraviť. Myslím tým - ak za kočík plánuješ dať čo najmenej peňazí je možné, jasné, že nebude v 100% stave ako nový a bez akýchkoľvek chýb.
Vždy platí, že čím nižšia je cena, tým lacnejší “nekvalitnejší” kočík to je. Pri lepších značkách, to vždy znamená, že je buď dosť starší, alebo má nejakú chybu, alebo proste nejaký problémik.
Takže s určením ceny a nájdením zodpovedajúcich inzerátov sa vždy informuj na presné chyby a nedokonalosti. Kočík nevylučuj na základe tých bežných, ale nauč sa napr. pri nízkej cene akceptovať vyblednutie, alebo iné zvládnuteľné opravy a chybičky, ktoré užívaniu kočíka neprekážajú (napr. prasknutá pena či guma na rukoväti sa ľahko dá vyriešiť koženkovým obalom, čo si dokúpiš, vyblednutá strieška alebo pretrhnutie sa dá v najhoršom prešiť, penové kolieska, ak nemajú inú chybu, sú jazdne úplne ok aj keď majú v sebe kamienky alebo sú proste na výzor trochu ojazdené).

K tým reálnym chybám - po tom, čo si toto uvedomíš. Mne osobne najviac vadí asi hrdza (a samozrejme brutality typu pleseň, ale to býva len málokedy a pravdu povediac savom na plesne sa dá odstrániť). Hrdzu som už aj osobne skúšala odstraňovať všeličím - zo zvedavosti, čo všetko si človek doma sám vie spraviť a čo nie a teda trochu to ide, ale nie úplne. Čo už raz hrdzavé je, to sa časom bude len zhoršovať. Najmä v spojoch kolies, ohyboch kĺbov to môže byť na prvý pohľad prehliadnuteľné, takže na to si daj extra pozor.

Nanič sú samozrejme aj rôzne praskliny. Najmä u plastov môžu znamenať, že sa ti postupne kočík rozpadne, takže s prasklinami na iných ako penových či gumových častiach poťahov a rukovätí určite nekupovať. Naopak, škŕkance a ošuchy sú absolútne v poriadku a funkčne nezávadné. Je to normálne u každého kočíka. Niekde viac ako inde, ale to nie je vôbec problém z pohľadu kúpy používaného kočíka.

Konštrukčne - skús sa spýtať, alebo ideálne, ak vieš skúsiť aj osobne, či kočík nie je vyheganý, vyhrkaný, netočí do strany alebo inak nie je vyosená konštrukcia. A to aj pri skladaní, ak to nejde, nejaký vnútorný mechanizmus sa vyveklal. To len tak neopravíš.

Niektoré kočíky majú matice, čo sa dajú dotiahnuť. To vie pomôcť, ale drvivá väčšina má nity a s tým neurobíš nič. Bude sa to len viac uvoľňovať a zhoršovať. Rovnaká vec platí aj u kolies - ak sa nejaké koleso šialene pretáča pri jazde vpred, alebo veľmi hrká, moc sa s tým nebude dať urobiť, to je zlý spoj/ložisko.

Aj brzdu je dobré skontrolovať, či ide, či funguje - mala by, aj keď aj bez brzdy sa dá existovať - ale mala by byť funkčná. Viaceré sa dajú vymeniť, ale nie všetky - najmä tie s káblami skrytými v trubkách vyzerajú lepšie, ale opraviť ich zvládne iba servisák alebo naozaj technicky nadaný tatino. Bežný človek však iba ťažko.

Čo ale zasa až taký problém nie je je trochu škrípania spojov (nie vŕzganie plastov, to je vec od výroby a moc s ňou nepohneš, problém je to napríklad u Peg-Pérego kočíkov), pretože to na 99% potrebuje len prečistiť od vlasov, prachu, špiny, a premazať (kovové spoje odporúčam WD-40, na viac plastov v spojoch zasa sedí lepšie silikónový sprej).

Pozor na ten silikónový sprej, nenastriekaj ho na penové kolesá - myslím k tej pene kolies konkrétne. Môže začať škripotať a to len tak neodstrániš, keď je silikón medzi základom kolesa a tou penou (vlastná skúsenosť).

Pozri potom ešte na taký tvoj celkový pocit, ovládateľnosť kočíka, či všetky bežné funkcie, čo kočík má, pracujú ako majú.

Je dobé pozrieť, či aj kostra sedadla a vaničky nie je zlomená či nejak vychýlená. Neber ako katastrofu žiadne špinky či malé vzhľadové veci z bežného používania. Naopak, sú výhoda, lebo cena je väčšinou nižšia. Ale daj si pozor na tie funkčné.

Zohľadni svoju cenu a svoje hlavné požiadavky. Rradšej kupuj kvalitné a viac “ošúchané” kočíky ako tie, čo sú lacné aj nové (tie sa opotrebúvajú a “starnú” omnoho horšie…).

A daj si pozor na predávajúcu, mala by mať hodnotenia, referencie. Ak nemá, tak radšej osobne. Neriskuj s nejakými nedôveryhodnými emailami čo si niekto fake-ovo založil dva dni dozadu.

Pýtaj si aktuálne fotky, alebo si vypýtaj nejakú fotku niečoho konkrétneho, napr. stavu kolesa alebo centrálneho spoju. Ochotná a dobrá predávajúca nebude mať problém ti odfotiť detail, ale ak sa bude vyhovárať, niečo nebude ok.

Takisto nereaguj na inzeráty s “cena dohodou” . To je fakt stupídne nevedieť aspoň približne, koľko za to človek chce a ani na inzeráty, kde sú len stiahnuté fotky z ponuky eshopov. Vždy sa predsa dá uviesť cena a v texte - na cene sa viem ešte dohodnúť. Ale tie inzeráty bez ceny sú obvykle len pascou, kedy sa ťa predávajúci bude snažiť ukecať.

Prikladám ešte jeden môj článok o údržbe kočíka. Tam je tiež pár dobrých rád aplikovateľných na kočíky kúpené používané, z bazáru (obvykle treba nejakú údržbu spraviť. Nech ho máš čo možno najviac “ako nový”.

A ešte držím palce 😉 Je super, ak sa trafíš do správneho modelu z druhej ruky. Je to ekonomické, ekologické (šetrí to suroviny na výrobu nového). A proste, ak budeš spokojná, tak je to win-win na obe strany - teba, s prostriedkom, ktorý si hľadala a predávajúcu, ktorá zarobila, uvoľnila miesto a pomohla niekomu inému 🙂


Prajem to najpohodlnejšie kočíkovanie,
Eli