Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri

3,5 ročný syn chce byť vo všetkom prvý. Čo nám odporúčate?

Zodpovedané
31. dec 2020

Dobrý deň,

môj 3,5 ročný syn chce byť vo všetkom prvý a najlepší. Musí vojsť prvý do bytu, musí si prvý umyť ruky, musí vyhrať na bicykli. V škôlke ťažko znáša ak spraví niečo zlé, keď sa mu niečo nedarí a keď v niečom nie je najlepší.

Opakujeme mu dookola, že to nevadí a že nemusí vedieť všetko. Že aj keď skončí druhý, tak nič sa nestane.

Inak je veľmi inteligentný, vie čítať, písať, počítať, ale aj veľmi citlivý. Aj učiteľka ho chváli, len aj ju trápi ten plač resp. mrnkanie. Myslíme si, že v škôlke plače preto, lebo veľakrát nám povie, že nevie prečo plače. Sme z toho dosť smutní.

Čo nám odporúčate?

Ďakujem za odpoveď

Dobrý deň,

opísala ste mi hlavné situácie avšak chýbajú mi potrebné informácie, aby som si vedela predstaviť v akom prostredí syn vyrastá, a teda čo všetko ovplyvňuje jeho správanie. Preto budem písať všeobecnejšie.

Z napísaného usudzujem, že syn kladie na seba veľmi vysoké nároky a na svoj vek vykazuje skutočne nadpriemerné schopnosti. Vzhľadom na to, ako je naše prostredie či už škôlkarske, ale aj krúžky postavené na hodnotení, syn pochopil, že jeho hodnota je odvodená od úspechu . Preto si pravdepodobne spojil byť najlepší znamená mať hodnotu.

Prevládol u neho strach z toho, či to vždy dokáže. Zdá sa, že vsadil na dokonalosť. Preto, aby nepodmieňoval vlastnú hodnotu je treba, aby ste mu pomohli uveriť, že je hodnotný práve taký aký je. Čiže je dôležité začať ho podporovať vo formovaní sebavedomia a sebahodnoty na základe úcty, rešpektu a jedinečnosti. To znamená povzbudzovať ho. Pričom mám tým na mysli reflektovanie každej jeho snahy, akéhokoľvek posunu smerom vpred, prejavenie odvahy, vnímanie chyby ako príležitosti prísť na to, ako problém vyriešiť.

Tento spôsob nehodnotí dieťa, ale popisuje to, čo robí (teda reflektuje proces) a pomáha dieťaťu zisťovať, čo bolo užitočné a čo nie v porovnaní s tým, čo chcelo dokázať urobiť. Rodič ho necháva rozmýšľať nad tým, čo získal a stratil pri danom prístupe. Vedie dieťa k tomu, či mu daná činnosť dáva zmysel. Reflektuje pocity dieťaťa. Týmto rodič pravdivo poukazuje na to, čo dieťa samé dokázalo, pomáha mu pochopiť ako k tomu prišlo a čo mu proces priniesol alebo ako bol užitočný pre druhých. Viac k tomu nájdete v knihe s názvom Ako prežiť rodičovstvo, láskavý sprievodca rešpektujúcim prístupom. Napísala som ju ako praktického sprievodcu, kde okrem vysvetľujúcej teórie nájdete veľa modelových situácií, príkladov dobrej praxe zo skúseností s mojimi klientami v poradenskom procese či na rodičovských kurzoch.

Viac o knihe tu: https://martina.vagacova.sk/?page_id=1086
Kúpite ju v Artfore, Martinuse, Panta Rhei a iných knihkupectvách.

S pozdravom