Ako nastaviť hranice 20 mesačnému dieťaťu, aby vedelo, že čo si môže dovoliť?

Zodpovedané
16. máj 2020

Dobrý deň,

chcela by som sa poradiť ohľadom 20 mesačného dieťaťa. Mám pocit, že mi začína skákať po hlave.

Ako nastaviť hranice dieťaťu, aby vedelo, že čo si môže dovoliť a čo nie?

Pomôže dieťaťu výchovné buchnutie po zadku?

Ďakujem

Dobrý deň,

Vaše dieťa je v období kedy prechádza výraznými vývojovými procesmi sebauvedomovania a osamostatňovania. Vyplývajú jednak z túžby spoznávať ako svet funguje a aj z uvedomenia si vlastnej schopnosti veci a ľudí ovplyvňovať. Avšak mnohokrát nemá na uskutočnenie svojich predstáv dostatočné zručnosti ani rozumové schopnosti, aby ich uplatnilo podľa svojej predstavy.

Preto je toto obdobie života sprevádzané výraznými emóciami, konkrétne najmä zneistením. Takéto pocity podmieňujú rôzne typy nevhodného správania, ktorého cieľom je upútanie pozornosti, aby získalo uistenie, že všetko je v poriadku a časom sa naučí potrebné veci zvládať. Za každým aj nevhodným správaním sa nachádza oprávnená potreba, ktorú je potrebné naplniť, aby dieťa bolo schopné opätovného konštruktívneho konania. Preto nevhodné správanie vždy limitujte, avšak citlivo a s láskavosťou. Teda žiadne výchovné buchnutie. Potom je dôležité pochopiť, čo dieťa prežíva a dať mu najavo, že to chápate a prijímate. Napriek tomu mu nedovolíte, aby svojim správaním niekomu ubližovalo alebo ničilo veci. Ak je treba, pomôžete mu utíšiť silnú emóciu. Potom spoločne hľadáte ako konštruktívne jeho túžbu naplniť.

Keď dieťaťu dávate hranice nevhodného správania, podporíte uvoľnenie prebytočného, vnútorného napätia. Tým, že mu súčasne dávate spätnú väzbu, že ho máte rada aj s týmto správaním, vytvárate priestor k bezpečnému vysporiadaniu sa so situáciou. Prehlbujete jeho dôveru voči vám. Vie, že ste pre neho oporou. Inými slovami svojim prijímajúcim a pevným (limity nevhodnému správaniu) postojom ho učíte, že je dôležité emócie vypočuť a správanie zmeniť na konštruktívne.

Prevenciou je upevňovanie sebavedomia. Preto skúste niekoľkokrát do dňa dieťa „zaskočiť pozornosťou“. To znamená v nečakanej chvíli mu prejavíte lásku jednoduchým spôsobom, ktorý mu je blízky. Napríklad ho objímete, chvíľu sa zaujímajte, čo robí, spýtate sa na jeho názor.

Týmto získava informáciu, že je pre vás dôležitý. Výrazne tak podporíte ochotu spolupracovať a vytvára v ňom väčší pocit sebaistoty. To všetko ho povzbudí ku konštruktívnemu správaniu.

Držím palce a prajem trpezlivosť.