Ako pomôcť hanblivému dvojročnému dieťaťu?

Zodpovedané
24. júl 2020

Dobrý deň,

mám dvojročného syna, ktorý začal byť veľmi hanblivý. Keď sme na ihrisku medzi deťmi, tak nemá problém sa pridať a hrať sa.

Problém nastáva vtedy, keď sa cielene stretnem len s niekým. Je jedno, či je to známy, mamička s dieťaťom. Zostane zaseknutý, alebo ide rovno opačným smerom. Na volanie nereaguje. Odmieta čo i len pokračovať v prechádzke a chce utiecť.

Pomáha mu len zobrať ho na ruky a po pol hodine až hodine sa upokojí. Neuteká, ale odmieta sa hrať.

Ako mu môžem pomôcť?

Čo mi odporúčate?

Ďakujem

Dobrý deň,

každému dieťaťu najviac pomáha vzťah budovaný na základe dôvery prijatia a porozumenia v každej situácii. Tým získava pocit bezpečia a istoty vo vašej prítomnosti.

Ako mu môžete konkrétne pomôcť je, že v danej situácii mu dáte najavo, že je v poriadku, keď bude len pri vás cudzích ľudí pozorovať a sám sa rozhodne, kedy je ochotný zapojiť sa do interakcie.

Rozvíjajte jeho sebaistotu tým, že mu pripomeniete situácie, kedy sa stretol s cudzou osobou a ako ju dokázal zvládnuť. Ako napríklad zakýval vašej známej na pozdrav. Ako sa skamarátil s rovesníkom a bolo v poriadku sa s ním zahrať aj keď ho vôbec nepoznal. Rovnako sa to dá skúsiť aj s pozdravením ľudí, ktorých vy poznáte a viete, že sú milý.
Môžete mu pomôcť nacvičovať kontakt s cudzími napríklad v obchode pri pokladni. Môže chcieť podávať predavačke veci na zaplatenie. Ak máte kamarátky s deťmi, zavolajte ich k vám, nech sa spolu zahrajú. Doma to môže byť pre neho prijateľnejšie ako vonku.
Po akomkoľvek malom pokroku ho nezabudnite oceniť, že už sa mu podarilo zasa o kúsok viac priblížiť aj k novému človeku a pripomeňte mu ako to zvládol.
Povedzte mu aj o sebe ako ste sa vy tiež musela naučiť prekonať ostych. Môže ho to povzbudiť, aby sa nevzdával.

Môžete si aj vymyslieť terapeutický príbeh o probléme, so zvládaním stretávania sa s cudzími ľuďmi. Hlavnými hrdinami nech sú zvieratká, čo poskytne synovi bezpečný odstup. Zároveň vďaka tomu, že opis situácie a vlastnosti hlavného hrdinu sú podobné jeho situácii, môže sa so zvieratkom stotožniť. Príbeh končí šťastne a hlavný hrdina svoj problém vyrieši. Je to spôsob ako ukázať dieťaťu nejaké riešenie, ktoré môže pomôcť v reálnom živote aj jemu.
V príbehu popíšete emócie ako strach, ale aj odvahu. Vďaka tomu váš syn bude môcť vnímať vlastné pocity, ktoré prežíva a je možné, že sa mu uľaví. Ak príbeh funguje, bude ho chcieť čítať.

Nech sa vám darí.