Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri

6 ročný syn zaostáva za rovesníkmi a aj za sestrou dvojičkou. Ako mám s ním pracovať?

Zodpovedané
29. jún 2020

Dobrý deň,

mám dvojičky chlapca a dievča narodené na konci augusta. Budú mať 6 rokov a syn je na úrovni cca štvorročného dieťaťa. Čo sa týkalo motorického vývoja ako je sedenie, lozenie, chodenie, bolo všetko v norme u oboch.

Zlom nastal asi v dva a pol roku. Dcéra ovládala farby, geometrické tvary. Syn sa to naučil cca v 4. rokoch. Dcéra v 4 rokoch vedela celú abecedu. Syn sa ju ešte stále učí. Nevie povedať r, má problém s vyjadrovaním. Veľmi sa ponáhľa pri rozprávaní, preto to niekedy ani nedáva význam. Nevie si zaviazať šnúrky. Správne držanie ceruzky pochopil asi pred mesiacom. Často ignoruje čo mu hovoríme. V strede rozhovoru prestane vnímať, za minútu zabudne čo mal urobiť. Veľmi ľahko sa rozptýli. Je veľmi roztržitý a aktívny v zlom slova zmysle. Nepostojí, neposedí, stále sa vrtí, hojdá nohami, prešľapuje, skacká.

Boli sme na testoch školskej zrelosti a dopadli katastrofálne. Ignoroval zadania, robil si čo sa mu zachcelo.

Tým, že sú dvojičky narodené veľmi neskoro (čo sa týka školského roka), tak dostali odklad obaja. Celú karanténu sme vypracovávali zošity pre predškolákov. Výsledky vidím, pomáha mu to, ale ten pokrok je veľmi pomalý a ťažký.

Mali sme ísť na komplexné vyšetrenie, ale momentálne stále berú iba urgentné prípady. Nechcem niečo zanedbať, rada by som to riešila čím skôr.

Ako s ním pracovať a čo by mu pomohlo?

Som z neho zúfalá, aj keď viem a som si istá, že za to nemôže a nerobí to naschváľ. Jednoducho mu to nejde, nerozumie niektorým veciam. Dnes sú na prvákov kladené strašne vysoké nároky a ja sa bojím, že ak to nebude zvládať. Bojím sa, aby ho z bežnej školy nepresunuli na nejakú "špeciálnu".

Ďakujem

Dobrý deň,

synčekova situácia a stav sa mi zdajú natoľko špecifické, že si naozaj vyžadujú komplexné odborné vyšetrenie. Pokiaľ neberú tam, kam ste mali namierené, skúste nakontaktovať iného odborníka, popr. nejakého psychológa, ktorý sa venuje detskému poradenstvu. Môže zatiaľ hľadať aj iné príčiny, pracovať s ním napr. aj formou terapie hrou, ktorá funguje pri rôznych problémoch. Poprípade dostanete aspoň zatiaľ nejaké odporúčania ako k nemu pristupovať, ako s ním pracovať. Je dobré vedieť na čom ste a pripraviť sa na to, pracovať s tým.

Ja to takto odhadnúť neviem, pokiaľ sa s ním nestretnem.

Viem vám len všeobecne poradiť. Podporujte ho, stojte pri ňom. Vytvárajte mu bezpečie a prijatie. Veľmi dobre sa osvedčuje vnímavá výchova. Naopak, direktívne, poprípade príliš liberálne prístupy by som v tomto prípade označila za nevhodné, priam kontraproduktívne.
Odporúčam teda literatúru zameranú na túto tematiku.

Pracujte s emóciami, komunikujte empaticky, nastavujte hranice. Komunikujte jasne, jednoducho, dajte sa na synčekovu úroveň a a uistite sa, že rozumie tomu, čo mu hovoríte. Prejavujte mu lásku a náklonnosť. Dávajte synčekovi pozornosť, sledujte jeho signály a adekvátne napĺňajte jeho potreby.

Synčekovi by pomohlo mať nejaký režim, rutinu. Tak je to preňho bezpečné, vie čo môže očakávať, predvídať. Skúste mu sprehľadniť aj prostredie, v ktorom sa pohybuje, funguje.


Prajem vám pekné dni!

Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com