Ako reagovať na 2,5 ročné vzdorovité dieťa?

Zodpovedané
3. mar 2020

Dobrý deň,

chcela by som sa poradiť ohľadom 2,5 ročnej dcérky. Od malička je to vzdorovité dieťa a je veľmi zásadová. Čo sa naučí, tak to tak musí byť

Odplienkovaná bola dosť skoro. Mala 1 rok a 9 mesiacov. V piatok na ňu doľahol kašeľ a sopeľ. Je to jej tretia choroba za dva mesiace. Doktorka jej dala lieky na podporu imunity. Odvtedy sa moje dieťa akoby vymenilo. Začala zadržiavať cikanie. Akoby chytila blok z chodenia na šerblík. Plače a drží.

Dnes sa až pocikala. Myslela som si, že to pochopí. Nepochopila to. Celé dni sú s ňou boj, lebo zadržiava a je z toho nervózna. Snažím sa ju zabaviť, namotivovať, ale nezaberá to.

Buď sa pociká, alebo počká na plienku na spanie a do nej urobí potrebu. Paradox je, že keď sa dnes pocikala, tak po troške zadržala a išla na ten šerblík. Tak sa docikala.

Lieky sme pred 48 hodinami vysadili, takže by účinok nemali mať. Ja si myslím, že jej niečo sadlo na nos. Celkovo má posledné dni problém aj s jedlom a aj s pitím.

Ako mám reagovať na takto vzdorovité dieťa?

Za odpoveď ďakujem

Dobrý deň,

z toho čo píšete si nie som istá či je toto otázka vzdorovistosti.

Zdá sa, že dcérka zavnímala nejakú zmenu, situáciu a toto je jej prejav. Určite treba zistiť či nejde o nejaký prejav užívania liekov. Nech je tak alebo tak, z tejto zmeny možno usudzovať, že sa u dcérky niečo stalo, nejaká zmena v prežívaní.

Nepíšete či už bola odplienkovaná alebo nie. Ak už aspoň pol roka cikala do nočníka, záchoda, pýtala sa, je predpoklad, že ide o niečo psychické. Ak to obdobie sucha bez plienky trvalo menej ako pol roka, môže ísť o to, že prechod z plienky na nočník ešte nie je úplne stabilizovaný a treba dať tomu čas.

Správanie vychádza z emócie a za ňou je skrytý nejaká potreba. Treba preto s dcérou pracovať najmä na úrovní emócií a napĺňania potrieb. Zmena prejavu neznamená naplnenie potreby. Aj keď sa to môže poradiť, zvykne to vyraziť a prejaviť sa inde.

Poskytujte dcére prijatie a bezpečie. Komunikujte empaticky. Pracujte s jej emóciami, prijímajte ich a zrkadlite. Vidím, že je pre teba ťažké ísť na nočník. Zdá sa mi však, že ti treba cikať. Pôjdeš na nočník, alebo si prosíš plienku?

Dáte jej tým najavo, že ju prijímate, snažíte sa jej rozumieť, že je pre vás dôležitá. Tým, že jej dáte na výber jej prejavíte dôveru a ukážete jej, že je dôležitá a že veríte, že sa rozhodne sama. Že to zvládne.
Ak sa jej podarí vycikať do nočníka, oceňte ju. Aj keď nie čo zje. Viem, že to pre teba bolo ťažké, ale zvládla si to. Vidím ako si sa snažila.

Skúšajte, hádajte, zrkadlite, popisujte situáciu.
Nastavujte láskavo hranice. Venujte jej pozornosť a prejavujte lásku. Dávajte jej najavo, že ste pri nej, počúvate ju, snažíte sa jej rozumieť a že sa zaujímate.
Sledujte jej signály a napĺňajte jej potreby.

Porozmýšľajte či sa u dcérky neudiali nejaké zmeny, či niečo nezažila, poprípade či sa nestalo niečo doma alebo keď ste boli niekde spolu.
Poraďte sa s pediatrom o aký liek išlo. Tiež ohľadne prijímania potreby, je dôležité, aby dcérka prijímala všetky potrebné živiny.
Následne môžete konzultovať aj so psychológom, ak by ste mali pocit, že je to potrebné.


Prajem vám pekné dni!

Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com