Prečo 9-ročné dieťa klame a predstiera obeť?
ZodpovedanéDobrý deň,
viem, že moje dieťa prechádza obdobím, keď sa vyvíja a hľadá v sebe svoju pravú podstatu. No i napriek tomu si už nejaký čas všímam, že často klame, prekrúca skutočnosti a snaží sa z každej situácie vyjsť ako obeť. Dokonca aj v rodine šíri klebety o nás rodičoch a vymýšľa si rôzne veci. Nechápem, odkiaľ sa to v jej hlave berie. Rozumiem, že dospieva, ale obávam sa, že to už hraničí so zákernosťou a falošnosťou.
Už neviem, kde sa mám žiadať radu.
Je možné, že je to problém zo psychologického hľadiska?
Situácia je už neúnosná. Bojím sa ju vziať kamkoľvek, pretože neviem, čo môže vzniknúť z jej konania. V škole mala rovnaké problémy, zo všetkého sa snažila vyjsť ako obeť. Triedna učiteľka ma opakovane volala, pretože robí zákernosti iným deťom, a preto sa s ňou nechcú hrať a ani kamarátiť. Ona sama nechápe, že je to dôsledok jej vlastného správania. Niekoľkokrát prišla zo školy so slzami v očiach, keďže chcela byť obeťou.
Doma veľmi žiarli na svoju mladšiu sestru a robí všetko preto, aby sme ju mali radšej než mladšiu. Ubližuje jej, klame na ňu a dokonca ju bije. Snažím sa nerobiť rozdiely, ale keď vidím, že si takto pýta pozornosť, venujem sa jej a snažím sa jej porozumieť. Napriek snahe je však situácia čoraz horšia.
Ďakujem.
Dobrý deň,
vážim si, že sa snažíte hľadať cesty, ako pomôcť vlastnej dcérke a tým zlepšiť Vaše spoločné fungovanie a vzťahy.
Dôvodov, prečo sa dcérka správa tak, ako popisujete, môže byť viacero. Správanie dieťaťa je len to, čo vidíme na povrchu – akoby špička ľadovca. Príčinami sú však skryté a hlbšie faktory, ktoré bývajú oveľa väčšie.
Skúste popremýšľať, odkedy sa to začalo, v ktorých konkrétnych situáciách je to najčastejšie a čo sa vtedy deje. Často to pomôže odhaliť aspoň sčasti príčiny – teda aké potreby má dieťa nenaplnené. Deti v tomto veku často skúšajú hranice rodiča, testujú jeho lásku a môžu mať pocit menšieho bezpečia, najmä ak v rodine pribudne súrodenec, ktorého vnímajú ako „konkurenciu“. Na to, aby som lepšie porozumela jej prežívaniu, by bolo potrebné poznať viac informácií. Preto zostanem všeobecnejšia, verím však, že pre Vás to môže byť aj tak prínosné.
Prospešné môže byť učiť dcérku emocionálnej gramotnosti a zároveň jej poskytnúť pocit pochopenia a istoty. Pomenovávajte jej emócie a sledujte reakcie. Môžete povedať napríklad: „Viem, že si mi nepovedala pravdu. Mrzí ma to, chcem, aby sa v našej rodine hovorila pravda. Ľúbim ťa napriek tomu. Čo by sme s tým mohli urobiť? Môžem ti nejako pomôcť?“
Ponúkajte jej bezpečný priestor, kde môže hovoriť pravdu a oceňte ju, keď sa k niečomu prizná alebo sa zastaví, keď má chuť klamať.
V bežných dňoch je vhodné vytvárať rituály, kde budete len Vy a Vaša dcérka spolu. Niekedy postačí pár desiatok minút denne, aby si dieťa naplnilo „svoj pohárik lásky, istoty a bezpečia“. Tým sa znižujú tendencie získavať pozornosť neprimeranými spôsobmi.
Ak by ste mali záujem konzultovať situáciu detailnejšie, odborník Vám môže pomôcť nájsť stratégie priamo vhodné pre Vašu rodinu.
Prajem Vám veľa šťastných spoločných chvíľ.
Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička online poradne Mojra.sk, Mojra.cz
Psychologické poradenstvo Katarína Kaličiaková