2veronka7
15. mar 2019
1385 

Obyčajná mama (nie) je moderná

    Nedávno sa tu objavil článok o tabletoch. Nakoľko sú dobré alebo nie, vzhľadom na detského používateľa. Priznávam, očami som ho len veľmi zbežne prebehla. V reakciách padli aj vyjadrenia typu, že mamičky, ktoré deťom tablet nedávajú sú lenivé, staromódne, nemoderné, nekráčajú s dobou a pod.  Necitujem, ale parafrázujem. A mojim zámerom nie je ich komentovať, hodnotiť ani posudzovať. Ale priviedli ma k tomu, aby som sa znova nad čímsi zamyslela.

    Áno, doba sa mení, doba je iná, modernejšia, sme svedkami veľkého technického pokroku, ponúka nám nové, pokrokovejšie...

    Nedá mi nepoznamenať, že dobu tvoria ľudia, ktorí v nej žijú. Ona sa nemení sama od seba. 

    A vôbec dnes je všetkého taaaaak veľa. V akejkoľvek oblasti. Také množstvo zábavy, zážitkov, ktoré môžeme absolvovať. To množstvo supermarketov a v nich kopec predajní, butikov, obchodov... A v nich nespočetné množstvo tovaru, vecí.  Hračky, elektornika, lieky, potraviny, vitamíny, pomôcky do domácnosti, nábytok, šperky, kozmetika... No prosto všetkého. Autá hentaké a onaké. A takto by sme sa mohli prehrabať vo všetkom. Aj pokiaľ ide o bývanie, krúžky, školy, škôlky (myslím najmä alternatívne, súkromné), vzdelávanie (kurzy, workshopy), služby, názory, pohľady na rôzne problematiky... a je toho fakt habadej!

    Ale už istý čas si opakovane a pravidelne kladiem otázku: "Musím ale prijímať všetko, čo sa mi núka? Musím všetko skúsiť, zažiť, dopriať si? Musím všetko vlastniť, kúpiť si? Musím svojim deťom dať a dopriať toto všetko? Musím so všetkým súhlasiť, stotožniť sa?"

    Samozrejme slovíčko všetko beriem "s nadhľadom". Zasa na všetko nieto ani času, ani peňazí často. Ale asi rozumiete, kam tým mierim.

    Môj postoj je pre mňa jednoznačný. Nie, nemusím. A ani nechcem. 

    Keď sa mi čokoľvek núka, nie sú pre mňa smerodajné odpovede na otázky: "Je to moderné? Je to dosť súčasné? Je to naopak starómodne? Je to in? Je to cool? Nosí sa to? Robia to tak iní? Žijú taký životný štýl iní?"...

    Omnoho viac ma zujímajú odpovede, čo vychádzajú zvnútra, než zvonka. Pýtam sa v prvom rade sama seba.

    Vo vrecku mám schované také sitko a keď sa mi čokoľvek núka, hodím to doň a zatrasiem. Skúmam, obraciam z každej strany, pýtam sa, premýšľam, naladím sa na svoju intuíciu a rýchlo volám o pomoc sedliacky rozum... sem tam kamarátku a pýtam sa jej, čo si o tom myslí, či má osobnú skúsenosť. Občas poradí k danej problematike fajn knihu alebo článok. (a ani to neberiem všetko 100%, ale nechávam sa inšpirovať, ak čosi zarezonuje)

    A podrobím to aj svojim prioritám, či s nimi ladí, či korošponduje najmä s prvými priečkami rebríčka. A čo to sa vyleje, presype von a len čo to ostáva. A to potom vezmem a skúšam z toho variť nový recept. A možnosti sú ale stále ešte dve. Buď zachutí alebo sadne zle na žalúdok, a potom prejde znovu druhým sytom a vyraďujem... Aj napriek prvotnému súhlasu a rozhodnutiu pre dané, no stane sa, že nezafunguje, neosvedčí sa, ako dobrý spôsob, dobrá cesta. 

    Neopovrhujem hneď všetkým novým, moderným. Ale neprijímam na 100%. Zvažujem čo áno a čo nie, na koľko áno a do akej miery si to vezmem "za svoje". 

    A naopak rada sa navraciam aj k starému, resp. zotrvávam pri starom, tradičnom... 

    Očami mnohých, asi som istým spôsobom niekedy staromódna. Mne však toto označenie asi v nejakom ohľade skôr lichotí. A dobre mi tak... 🙂

    Úzko mi s tým všetkým súvisí jedna z chorôb dnešnej doby. Povrchnosť. Vnášame ju do vzťahov, do nášho pohľadu na svet, dianie, nové ideológie... Často ostávame na povrchu, keď ide o nás samých, o vnímanie seba samých. A často takto aj povrchneme prijímame takmer všetko čo nám ponúknu reklamy, obchody, módni návrhári, nevedome možno aj celebrity, ako sledujeme ich životy...

    Čo je dobré a čo nie, čo treba meniť a čo nie, čo treba z ponuky vybrať a čo nechať tak... na to si musí odpovedať každý sám. Ale nenechajme prekričať hlasy zvonka náš vnútorný hlas. Zapojme zdravý rozum, intuíciu a pamätajme, že stále sme to my, kto sa rozhoduje. To všetko tu je prítomné, ale nech nás to neoberá o skutočnú slobodu a možnosť vybrať si a povedať ÁNO ale aj NIE. Lebo sa domnievam, že sa často ocitáme zoči voči veľkému klamu, že nad tým všetkým máme kontrolu, že sme stále slobodní a práve my sami tí, ktorí v konečnom dôsledku o tom rozhodujeme.

    A nemusím sa ponoriť pod hladinu príliš hlboko, aby som sa presvedčila, že opak je často pravdou a to všetko nás často doslova zotročuje a o skutočnej pravdivej slobode nieto ani chýru ani slychu. 

    Mám ale zopár aj takých právd, ktoré som sytu nepodrobila a nepotrebovala o nich nikdy nijako zvlášť "špekulovať". Jednou z nich, s ktorou súvisí aj zopár ďalších je, že Boh existuje a že Boh je dobro. A tým sitom často trasie spolu so mnou. Aj keď občas sa s ním radiť zabúdam. Jeho výber zatiaľ ale nikdy nesklamal. Vďaka Ti Bože. 🙂

Dodatok:Možno taký krátky náhľad, čo myslím tými otázkami, problematikou, pri ktorej mi nedá zľahčovať, ale naopak vnímam potrebu aspoň na chvíľku sa zastaviť a popremýšľať a zvážiť viacero ohľadov: 

  • čo spraví s mojim dieťaťom, keď bude s tabletom v ruke sedieť každý deň viac ako hodinu 
  • či a kedy by som svojmu dieťaťu mala dať mobilný telefón a kedy dokonca telefón s možnosťou pripojiť sa na internet a ako si to doma nastaviť
  • či  a ako reagovať na potrebu môjho dieťaťa založiť si účet na FB  (áno alebo nie?)
  • či je dobré, aby moje 5-6 ročné dieťa sledovalo televízne programy ako seriál Oteckovia, ČeskoSlovensko má talent... v podstate čokoľvek mimo programov vymedzených priamo pre deti a aj tu si dovolím zvažovať
  • aký pomer je dobrý pre moje dieťa s ohľadom na čas strávený s rodičom, rodinou a naopak koľko času tráviť na krúžkoch a podobných záležitostiach
  • aký si asi odkaz odnáša moja 5 ročná dcéra pri sledovaní amerického klipu na youtube, kde sa baby v bikinách a chlapi v šortkách zvíjajú okolo bazéna...

    Mne nedá všetko zľahčovať a len tak brať (nuž aj toto som ja) s postojom: "Ale veď skoro všetky deti sú dnes na FB. Ale veď to aj iné deti pozerajú. Toľkí to tak robia a v pohode. A čo by mu taký mobil s internetom azda mal akože spôsobiť?"

    Nuž, ja sa pýtam. A tento zoznam je len také vodítko, kam tým asi mierim a ako vyzerá približne môj filter, pokiaľ ide o to, analýze čoho čas venujem a čomu nie, ako je napríklad kúpa svetra a pod. 

    A vo väčšine prípadov vyššie spomínaných zasa to "sitkovanie" naozaj netrvalo pridlho. Ani nemusí. Pokiaľ sa človek oprie o svoj inštinkt, priority a hodnoty a o to, čomu skutočne verí. A hawk... 🙂

#obycajnamama

ahoj krasne napisane. len malinka ooznamka, nie je sito s makkym i? Ci uz to jazykovedci prehodili?

15. mar 2019

@mishkamishka och moje nervy... 😵 hanbaaaaa prevelika... som slovencinarka. asi sa radsej nepriznat ale nuz tak je... jedine, co ma moze a mozno ani to nie ospravedlnit, ze som 6. rok na materskej a obcas tieto clanky pisem na stokrat popri tom vsetkom a obcas v polospanku uz aj ja... zahrabavam sa teraz aspon na 5 minut pod ciernu zem 😨
a inak vdaka 🙂

15. mar 2019

Podla mna to moc riesis. Netreba vsetko analyzovať

15. mar 2019

@beky1813 maybe... 🙂 neboj, venujem tomu tolko svojho casu, kolko uznam za vhodne... a ja si zasa myslim, ze netreba vela veci zlahcovat... tot moj postoj a hladam si taku mieru, aby som si neuberala privela zivotnej energie, aby som v tom bola stale spoko 😉

15. mar 2019
Komentár bol odstránený

@beky1813 a byvaju aj situacie, ked mi blikne kontrolka NIE hned, alebo aj hned ANO a nerisim... mam jasno a neanalyzujem, nebrabrem sa v tom. A tiez zalezi, ci ide o otazky zasadne, alebo volajake banality typu ci si kupim henten sveter a pod. asi som to mala voľakde v članku podotknut...

15. mar 2019

@2veronka7 ja som sa dala na minimalizmus. pise jedna baba blog som minimalistka https://minimalistka.sk/, paci sa mi to, v skratke vsetkeho menej, lebo mame vsetkeho prilis vela, co je aj pravda. tento clanok je zhruba o tom istom. najviac mame hraciek a moja ratolest nie je ochotna sa nicoho vzdat, hoci ju to raz zasype...

15. mar 2019

Velmi pekne nspisane. Uz som myslela,ze taketo nazory mam uz len ja. Ludia dnes ako keby nevedeli rozlisovat prave hodnoty a rozlisovat medzi spravnym a nespravnym,nemoralnym.

16. mar 2019
16. mar 2019

PRESNE, PRESNE, PRESNE... 100%.

16. mar 2019

Krasny clanok.este mi k tomu napadlo.kazdy kto sa dnes o nieco zaujima,nad niecim sa zamysla,analyzuje...dostava nalepku.nalepku typu biomatka,veriaca,divna,staromodna.lebo nie je povrchna ovca ktora ide s davom. Tento clanok je skvely a ukazuje,ze treba verit sam sebe a pouzivat rozum.👍👏

16. mar 2019

Prepáčte, ale prečo by ste púšťali dieťaťu ako sa toči silikónová micka okolo bazéna v bikinách? Počuli ste niekedy o aplikáciách pre deti kde je zakázaná reklama a je prísne regulované z čoho si môže dieťa vybrať? Viete o tom, že facebook má výborný systém nastavení kde je možné korigovať že neznámy človek nenájde profil vašeho dieťaťa na FB, aj keď priamo zadá jeho meno? Viete, že na prehliadači môžete zablokovať všetky reklamy a odraziť otravný marketing? Z toho, čo píšete je pre mňa - ženu-matku ktorá sa pohybuje v informačných technológiach jasné, že nemáte ani pojem ako s ipadom a internetom pracovať. Ja nepíšem, že máte alebo nemáte strčiť dieťaťu ipad - ale píšete hlúposti o veciach ktorým nerozumiete a zbytočne strašíte iné matky.

16. mar 2019

Hlavne, ze su moderni,maju vsetko a su cool a potom, kedy aj moja dcera je oblecena niekedy aj krajsie a ma dotykovy znackovy telefon.... sa odlisuje vsade kde pride. V skole je poslusna, slusna a uctiva. Uci sa najlepsie z triedy. Zdravy sa na dedine cudzim ludom a v meste aj babkam(co pre mnohe deti by na to museli vymysliet aplikaciu z nejakymi bodmi, aby to zacali robit), lubi ma a poslucha. Je zdrava uz celych 8 rokov, okrem parkrat mierneho prechladnutia. Rada mi sama urobi lokse, aj sama urobi cesto a potom sa hra, ze ma restauraciu s loksami a za 5 centou si ich kupujem. Umyje este riad a je happy. Samozrejme ma aplikacie na tablete, ktore ju bavia( samozrejme nechce nasilne,strasidelne, zombikove...) a na viber pise s kamaratkami a rodinou. To mi vzdy ukaze. A heslo vieme obe. Riadime sa tiez bibliou a nastastie je tam aj prikaz zo slubom pre deti. Velmi mi to pomaha. Dieta vas poslucha viac, vie ze to nerobi len pre rodicovsky vrtoch ale ze to chce ten, ktori bude brat na zodpovednost rodicov za vychovu a teda aj oni nieco musia ( vychovavat deti) a este je tam aj slub 🙂 Efezanom 6: 1-3. Vychova je drina ( o to viac ked moj ex je egoisticky pysny psychopat, ktory psychicky a citovo tyra aj moju dceru).... kolko krat mate pocit, ze idete uplne opacne ako ostatni.... ale ked to dieta zacne rast a vy sa nevzdate...klici a ma tie najkrajsie kvety a kvitne bez prestania a este vam dieta dakuje za to ake je, ako vas lubi a ide okolo rano do kupelne a vas- mamu pohladka po chrbte.... milujem byt jej mamou!!!!! Vsetka drina a filter stal za to! Je skromna a vie rozlisovat aj ona sama v 8 rokoch.... nikdy som jej nedovolila vsetko ale vzdy vedela preco nie. Nikdy som nevravela, ze lebo som povedala. Ved aj ked je to dieta, ma pravo rozumiet. Ma pravo chapat vasim rozhodnutiam, ktore sa ho tykaju..... Niektori maju deti ako nieco na chvastanie sa pred druhymi- co to dieta ma, kolko veci, oblecenie, fotky na internete..... a mnohokrat maju tie deti lepsi vztah s cudzimi ako s rodicmi.... biju sa, neucia, su chamtive, casto placu,ked im niekto nevyhovie, drze k autoritam.... a rodicha nechapu- ved maju vsetko co doba ponuka a su ved moderne. Povzdychnu si a povedha: taka je doba, aj druhe deti su take, vyrastu z toho. A DETI TRPIA! A RODINY KRACHUJU A MEDZILUDSKE VZTAHY ANI NEHOVORIM. Zachvilu sa na ulici zacnu zdravit mobily a tablety. Uvidite 😉

16. mar 2019

Ako nazory su ok, ani ja vsetko neprijimam na 100%. Nemusim. Mate take malicke deti, ze moje deti vo veku vasich ani telefon ani tablet v ruke nedrzali a vobec som nemusela riesit to co vy. ALE!!! Pride puberta a uz to nebude o vasich postojoch a vasej vychovy ale o ovplyvnovani vasich deti z kazdych stran. A verte, pubertalne deti viac beru nazory rovesnikov ako nazory a postoje rodicov a casto je to tvrdy boj a vela vysvetlovania. Deti nemaju nadhlad a skusenosti rodica, vsetko sa ich bytostne tyka.

16. mar 2019

@kittykat22
@kittykat22 🤐 🤐🤐🤐 Samotna dovera v informacie pomaha, aj ked bez realnych dokazov( placebo), hlavne, ze tomu verite. Pani tu,ale vobec neriesi tuto zalezitost. Pise, ze neda dietatu vsetky sladkosti z regala a tak ani vsetky vymozenosti internetu. A tak musi zvazit kedy a ake... reklamy a ine zalezitosti neriesi. Zvlast, ked je dieta vo veku, ze vsetko riesi s rodicom. Ohladom toho, co pisete, neviem, na zaklade coho beriete tu istotu. Ze ste citali o niecom ked ste to instalovali??? Ze to doteraz fungovalo? Ci samotny vyvojar tej danej veci pije s vami kavu? Nic z toho uz dnes neni istota. Ale ide len o to, ze clanok nie je smerovany tymto smerom a teda nikto nikoho neplasi, nestrasi a nevnucuje svoj nazor. Super, ze je vase dieta podla vas na internete zabezpecene a chranene. Urcite to robite v najlepsom zaujme a starostlivosti o vase dieta. A o tom tu pani pisala. S pozdravom. 😉

16. mar 2019

@mishkamishka super link 😉

16. mar 2019

@kittykat22 urpimne, ste jedna z mala matiek, ktora ma o tomto potuchy. etse som teda ziadnu inu matku nepocula hovorit o tom, ako ma zabezpecene kde co, aby boli jej deti na internete bezpecne. a to teda su aj it matky, aj take co maju it manzelov. bohuzial, necitia tu potrebu....nemaju dostatocny stracha respekt pred tym, co internet ponuka... plus aj ked je zabezpecene kde co, aj tka nemusia pozerat hento vymyvanie mozgov ktoreho sa vacsinou dozaduju, lebvo sak aj ostatni to pozeraju. (inak v skole mozno tak polovica, bohuzial ta, ktoru ostatni pocuvaju)...
plus , miliony rodicov pustia detom micku tociacu sa okolo bazena. taksito pustia 5 rocnemu dietatu sedmicku harryho pottera a dieta sa chvali, ze sa voldemorta nebalo🙂))) taki sudni su totiz rodicia.

16. mar 2019
Komentár bol odstránený

Ja neviem preco sa tu rozmohli podobne vylevy zrejme znudenych mamiciek, ktore si myslia, ze maju co povedat a maju talent pisat?
Podla mna strasny clanok. Ja si inak rada precitam nieco zaujimave, alebo aspon vtipne.....co teda toto nie je

Moderne technologie su sucastou nasho zivota (bohuzial nas ovplyvnuju aj dost negativne), neda sa im uplne vyhnut. Je na kazdom, ako to zvladne a do akej miery ich detom dovoli. Kvoli tomu nemusim pisat dlhy clanok o nicom, okrem toho priserne zle napisany

16. mar 2019

Obcerstvujuce citanie

16. mar 2019

@kittykat22 je by som tociacu sa v bikinach nepustala, ale zial stretla som sa sa s tym... a naozaj islo iba o 5, 6 rocne dievcatka... a prichadzaju do kontaktu s tym opakovane. a nie preto, ze si to pustili same, ale im to pustaju samotni rodicia z youtube cez telkac...
a nizsie spomenute, uznavam, asi az tak zdatna nie som... mozno zatial. toto som az do takej miery neriesila, teda nie prakticky, pretoze mam este dost male deti a zatial, ak uz s niecim pracuju za nasej asistencie. ale uz sa zamyslam a uvazujem ako to spravne postupne nastavovat... pretoze sa okolo seba obzeram a nie som stotoznena a myslim si, ze naozaj nie je na mieste v mnohom zlahcovat.
kazdopadne vdaka za postoj...

17. mar 2019

@mircalla jaaaaaj, kiezby som sa obcas aj nudit mohla 😉 ale tvoj postoj, a je to v poriadku. Have a nice day...

17. mar 2019

neponukam to ako konecnu jedinu pravdu... neponukam to so zamerom musis citat... kto chce moze stale odfiltrovat. Tiez ma nie vsetko na nete zaujme, tiez nie vsetko sadne... ale 100 ludi, 100 chuti ci? 😉 vdaka za vsetky komentare a postoje...
@0silvia0 ani tie nase v rukach zatial nemaju... ale zamyslam sa nad tym. vidim to vsade okolo seba a aj u takych malych a vidia to aj oni a pytaju uz sem tam co to... tak uvazujem a hladam si uz teraz odpovede...

17. mar 2019

@2veronka7 Kludne pis dalej, pre mna je to slabe

17. mar 2019

@mircalla v poriadku... je tu toho tolko na vyber, isto si najdes inde to svoje. A motivujes ma zlepsit sa v pisani, vychytat muchy 😉

17. mar 2019

@mircalla este mozno tolko k tomu... take nejake motto moje? neviem ci jedine, ale prijala som vo velkej miere za svoje... 😉

Rob, čo Ti dáva zmysel. Čo dáva zmysel Tebe, nie druhým.
Nemusíš porozumieť životnej ceste "svojej susedy". Rozumej tej svojej.

17. mar 2019

@2veronka7 Presne tak, robim, co mi dava zmysel. A nezaujima ma, co robia druhi....Neriesim. Tu zjavne ano.

17. mar 2019

@2veronka7 Ty. Opravujem. Netvrdim, ze nemas pravdu, ale vadi mi sposob, ako je to napisane - neobjavila si tym Ameriku, ani si nenapisala nic nove ci inspirujuce, co tu nebolo

17. mar 2019

@mircalla Napriek tomu ta to zaujalo viac ako pises, kedze na to huževnato reaguješ. 🤣🤣🤣🤣 Ludia,ktory maju naozaj taky nazor, aky tu opisujes, tu nic nepisu a len proste na to nereaguju. Jednym okom dnu a druhym von. Teba to zhavne zaujalo viac ako pises. Je to usmevne... 😁

17. mar 2019

@pipina5 ...zjavne....

17. mar 2019

@pipina5 reagujem na to preto, ze sa tu zacali mnozit podobne duchaplne clanky nizjej kvality

17. mar 2019

@mircalla tak teda mas co robit. Myslim, ze by si svoj cas a energiu mala pouzit na omnoho šľachetnejší účel. Toto sa bude míňať cieľa- to len dobrá rada, kym tou snahou nestratis moc casu, kym by si si uvedomila, ze to stejne nezastavis a ze nemozes mat nazor za vsetkych. Cize usmev od ucha k uchu a bez von s detmi. Je krasne. 🙂

17. mar 2019

@pipina5 ja some narozdiel od teba s detmi na Bratislavskom hrade....

17. mar 2019

@pipina5 nebudem chvalit slaby clanok, len preto, ze bol napisany. Mam rada kvalitne clanky, nie ucelovy brak.

17. mar 2019

@mircalla @pipina5 jaaaaj baby baby...

17. mar 2019

@2veronka7 nuž, čo názory... priznávam, že ani ja veľmi nerozumiem potrebe dnešných mám pretavovať svoje úvahy do takýchto light článkov. Ono mi to pripadá, že veď všetci to vieme, aká je dnešná doba, ako ovplyvňuje nás a naše deti, každá robíme najlepšie čo vieme, načo o tom donemoty vypisovať a šíriť akože "osvetu". Preto rozumiem, že to niekoho dráždi, priznám sa, aj mne už lezie tento typ článkov hore krkom, ale zas na druhej strane ja som už starší ročník, dávno sa neradím medzi mladé mamičky, takže pripúšťam, že takéto verejné zdieľanie pocitov a posielanie "osvety" do éteru je dnes nejakým asi trendom a niektoré mamy majú potrebu šíriť svoje názory takto ďalej typu: poďme sa nad sebou zamyslieť, poďme zmeniť dnešné deti a rodičov, poďme vrátiť svetu stratenú jednoduchosť a stratenú staromódnosť (ktorú si my, staršie ročníky veľmi dobre pamätáme a preto nemáme potrebu sa k staromódnosti vracať, lebo sme si ju užili plnými priehrštiami akosi prirodzene). Ide o to, ustrážiť si zlatú strednú cestu a zdravý rozum vo všetkom čo robíme, čo vnímame, ako vychovávame naše deti atď.

17. mar 2019

tablet ani mobily (rýchlo sa prehadzujúce a blikajúce obrázky) NEPATRIA do rúk malým deťom, iba ak by si rodičia chceli umelo znížiť intelektuálny, tvorivý a sociálny potenciál svojho dieťaťa (ale to neverím, že nejakému rodičovi o toto pri výchove ide, aspoň nie vedome, často to odzrkadľuje len sanhu rodičov vyhnúť sa systematickej a časovo náročnej činnosti s dieťaťom kvôli tomu, že sami majú svoje záujmy a tak si volia takúto pohodlnú cestu) TV - vhodné (vzhľadom k veku) rozprávky možno sem tam na krátky čas, ale aj tak sedieť pri ňom a rozprávat sa s ním o deji.. 😉

17. mar 2019

opravujem - ak by rodičia.. (bez toho "si")..

17. mar 2019

@lacibo Suhlas. Strucne a k veci bez melodram

17. mar 2019

@lacibo citala si Klub nerozbitnych deti? 😉 mi to tak vychadza... teda pozitivne to myslim

17. mar 2019

nie, to je kniha?

17. mar 2019

Začni písať komentár...

Odošli