icon

🤔Vyrastala som a žila v dobe,ktorú dnes nazývajú Totalita.Kde ĺudia mali k sebe blízko..Rodina,priatelia,susedia sa navštevovali,mali sa k sebe ako jedna rodina.Používali sa vety ..povedz vašim nech sa večer zastavia,ideme k susedom.. a vtedy sme ,,my"mohli byť dlhšie vonku😀vystrájali sme vyzváňali na cudzie zvončeky,hrali sa na stavbách,pivniciach,miestach kde sme to mali zakázané☝️😀vo vyťahaných ,,kolenačkách"teplákoch pod neónkov prosíkali mamču aby sme mohli byť ešte chvííĺku🙏lebo už bola tma a ona húkala s kuchynského okna ..domov!"Hrali sme nohy na prašiaku,alebo vybíjanú pri kotolni,alebo prvé rýpačky do chalanov na ihrisku posmešky kým som nedostala facku a bola som spokojná🙈😀😀Alebo ako pubišky vytiahli dvojkazeťák s predlžovákom a pretáčali kazety ceruzkou😀🙈kým neprišli vietnamci a nedoniesli na trh walkman😀😀to už koniec,hotovo..😀bolo toho taaak strašne veĺa 😍😀smejem ..bolo to úžasné detstvo,puberta👌je toho taaaak strašne veĺa.Dnes má človek z tejto uponáhlanej materialistickej doby husiu kožu..aj ja🤷‍♀️..človek by človeka utopil v lyžicke vody😕kiežby to bolo ako vtedy..🙂

avatar

Lenze vdaka totalite si dospeli nemohli ani prdnut a bali sa aj doma rozpravat...tie krasne casy nepripisujte totalite, ta tu nebola ani pred 100rokmi a tiez bolo istym sposobom lepsie ako v terajsom zrychlenom konzume...ja len aby niekto nemal hned chut volit cervene zajtrajsky

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Ano,mam 43,takze pamatam😀👌dnes v obchode som si tak zaspominala,ked si ludia po 300kil mandariniek brali,ze akí mozu byt radi.ja som u nas v zelovoci stala 2hodiny v rade a mohla si si kupit len kilo mandariniek😀este ze sme mohli stat viac clenov rodiny za sebou🤣🤣ale bola sranda.a nohy na prasiaku som milovala😀😍

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@dirke svrbeli ma prsty napísať. Ale reku, nebudem za zlú 😁

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Budu tu rypacske komenty,to si nevsimaj.dolezite je to,ake pocity v tebe vyvolava detstvo😉a spomienky

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@dirke
@adulkam nemyslim,ze autorka napisala,ze sa ,tak zilo vdaka totalite..len napisala,ze zila v tom obdobi

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@dirke mas urcite okolo 40 a viac rokov,ked to vies tak presne,ako komu bolo?!😉

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Ja poviem za seba, v živote nikdy by som nechcela to obdobie zažiť ako dospelá, akp fakt nikdy.
Možno by som vrátila tu blízkosť, ale to by šlo aj teraz, keby sa zrazu zruší internet 🙂 to by bolo jednoduchšie ako to ľudí učiť nanovo

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@dzanka123 ked citam,akoby si moje detstvo opisovala 🙂) a veru,tie vztahy medzi ludmi boli ovela,ovela lepsie,priatelskejsie...

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Dievčatá pŕŕ zase ☝️myslela som svoje detstvo a pubertu ostatné ma nezaujíma..bolo to najkrajšie detstvo ..moje☝️a zas moji si aj prdli aj debatovali úplne v pohode ako dnes
@dirke

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Mne sa paci to co si napisala.To zvelicovanie ze sa nic nemohlo....somarina,radsej by som zila v predoslom rezime,citila som sa bezpecnejsie a lepsie.A ti co so mnou nesuhlasite mi nevypisujte,mna vase vymysly nezaujimaju,dakujem.Ozaj,ja sa hadat nebudem.Toto je nestastna doba....

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

No presne ľudia si pomáhali navzájom a fakt vzťahy boli lepšie. Je fajn že teraz každý môže povedať svoj názor ale čo z toho keď nič nezmenime a dejú sa aj teraz riadne svinstva a môžme sa len prizerať

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@77daniela77 mas pravdu, velmi, velmi nestastna doba. A bude este horsie.

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@dzanka123 presne tak to aj ja cítim ako ty 🙂

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Ja mám 45, bývali sme na sídlisku, takže ja si to vzájomné pomáhanie nejako nepamätám, ale určite doba bola jednoduchšia, obyčajná, nenastajlovaná, taká prirodzená. Mne tá sebaprezentácia prostredníctvom sociálnych sietí vôbec nedáva logiku a dnešný materializmus mi tiež nesedí... dokonca aj tie Vianoce boli obyčajnejšie, normálnejšie, teraz je okolo Vianoc normálne šialená horúčka, stačí občas nahliadnuť tu na MK...

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@datanka ano zila som v totalite,aj som prespala na policii ked nas zaistili na ceste z tej krasy prec...viem o com pisem a ja som nespochybnila emocny obsah statusu ani autorku,len som sa vyjadrila k slovu totalita a ze je velmi nebezpecne ho spajat s krasnymi casmi... ta ludska blizkost sa niekedy vypomstila tym,ze kamarat donasal na kamarata...vydieranie na dennom poriadku.ale ano,mihla som ako 5rocna si slobodne nakupit v samoske,teraz by som 5r syna nepustila sameho. Pokojne spominajte na pekne detstvo,ja sa nemam potrebu hadat aani tu v noci vypisovat,isla som len aktualizovat bazar :D

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Nieedy su tie zazitky z detstva iba zazitky zaslepenosti,ze deti vidia iba co by mali vidiet,nie co bola skutocna pravda...

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@dirke vyvediem ta z omylu a iluzii o dnesne dobe....donasanie v dnesnej dobe je rovnake, navyse sofistikovane...rodinu rodinu utopi

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@dirke bolo to len zaspomínanie na staré dávne časy minulé 😏netreba zas rozpytvávať veci do bodky mne bolo fajn písala som o sebe a o mojom detstve mala som sa dobre, bolo dobre nič zlé som necítila a nič viac mi nechýbalo toť vsjo 🙂☝️🙏

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@0silvia0 ja som byvala na dedine a tam sa zilo,ako jedna rodina...ked niekto staval chalupu,vzdy sa nazbieralo dost chlapov,kt.prisli pomoct,len za stravu..ja,ako ziacka som susedom vytah na material obsluhovala 😀 tak isto si ludia navzajom pomahali pri praci na zahradach...pol ulice nas chodilo pravidelne na opekacky..nebol problem sa cez vikendy dohodnut,kedze sa vacsinou nerobilo..a bolo by urcite este vela,takych prikladov

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@karabashka to je hadam jedno.autorke ide o jej pocity.ako krasne prezila detstvo.to je vsetko.ci ju idete teraz zrusit,nech pekne spomienky nema?ze to bolo vlastne cele na hovno?🤦‍♀️moja starka mi tiez hovorila,aka bola stastna,ked bola mala.ako chodila s kamoskami past kravy a ukradli otcovi tabak a skusali fajcit v senniku a bolo im jedno,ze by tam mohli zhoriet😀🙈kazdy kto mal krasne detstvo je stastny clovek.a je jedno v akom rezime to bolo.

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Ľahká logika.. spomienky na detstvo sú väčšinou super pretože deti neriešia problémy ako my dospelí a preto lebo človek má najmä v detstve úžasnú schopnosť vytesnat zle spomienky ak nejaké boli a lepšie si uchováva tie príjemné. Teraz máme dospelácke problémy ktoré nám ako deťom ani nenapadlo tak jasné že sa vám tá doba zdala úžasná 🙂 každá generácia to opakuje..

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

To nie je o dobe, to je o ľuďoch . Ľudia sa zmenili, sú ľahostajní voči sebe, zlí, nepomôžu, ak z toho nemajú prospech. Ženu sa za majetkom, úspechom a pritom doma vzdychaju, že na nič nemajú čas 🤷‍♀️ Staci sa pozrieť na ulicu - každý pozerá do telefónu, na ihrisku sa neprehovorí mama mame (všeobecne to hovorím), proste ignorujeme svoje okolie a zvaľujeme to na dobu

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Ja mám síce 30r ale opísala si do bodky moje detstvo. Krásne to časy a som stastna, že moje deti ho prežívajú veľmi podobne. Dokonca schovávačka je dnes naša top hra. Dnes sme staršieho učili skákať gumu. 😍😍😍A napríklad moji rodičia vyhlasujú stále že pred 30r a viac sa im žilo lepšie ako teraz. Mali istú prácu,bývanie jediné negatívum bolo podľa nich že nemali možnosť cestovať.

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

nasom uplneze husakovo dieta, a mame kopu kamaratov ,susedov astretavame sa , grilujeme ,varime kapustnicu na ulici, pomahame si....

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@olivnik ale prd.moja kamaratka ma hrozne spomienky na detstvo.oco mame nedaval peniaze,chlastal,pamata si,ako asi 6rocna museli utekat k babke,ked prisiel ozraty a bil ich.ked mala 15,mama jej zomrela,mala este 5rocneho brata.a vtedy nastalo peklo.musela byt dospelou a postarat sa aj onho.nie kazdy mal pekne detstvo.jej bolo jedno ake je obdobie,len chcela byt stastna.neznasa spomienky na detstvo.preto je super,ked si niekto v 40 a viac rokoch zaspomina,aky bol stastny,ked bol dieta.tieto spomienky jedine zostanu,ked budes stary.neviem ako to funguje,ale je to tak😀moj starky,ked mal 93rokov,tak si nepamatal co bolo vcera,ani pred mesiacom,ale pamatal si,ako chodil s mamou na trh,ako mu vzdy kupila nejake sladke lizatko a ako on detsvo miloval.😍a to je super myslim.

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Tiež súhlasim so statusom. Vnímam to podobne. Ja som síce bola dieťa, čiže som to možno vnímala skreslene. Ale moji svokrovci či rodičia boli dospeli a myslia si to iste.
Každý mal prácu, nikto si ani len nedovolil nepracovat a prizivovat sa na štáte, každý mal bývanie, škôlku či jaslicky. Auto si mohla mať vonku aj s kľúčmi v zapaľovani a nenašiel sa nikto, kto by sa odvážil ukradnúť ti ho. Dieťa si mohla pustiť samé von do 22h a vedela si, že príde domov maximálne s odretými kolenami.
A že sa dospelí nemohli ani porozprávať? No tí, čo mali za ušami, veru nie. Ale bežný pracujúci ľud nemal žiadny problém. Kto držal hubu a krok, problémy nemal a mal všetky istoty a spokojný život a spánok.
A že dnes si môžeš povedať, čo len chces? Ha ha ha. Kde? Poslanca zbavili mandátu a dostal vysokú pokutu, to iste sefredaktor časopisu. Takže nie, v tomto smere to nie je o nič lepšie. Môžeš si povedať akurát tu či na FB, ale tam ta velmi rýchlo bloknu.
Nehovorím, že tá doba bola len a len dobrá, určite boli aj neprávosti, ale mala niečo do seba.
Mimochodom, tie neprávosti su aj teraz - v pracovnoprávnych vzťahoch ťaháme za kratší koniec, v rodinnom práve tiež veľmi často...aby slobodná matka mala existenčné problémy? To sa v dávnej dobe stat nemohlo. Spravodlivý súdny proces? Ha ha ha.
A mohla by som písať do rána...

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Ja som tu asi najstarsia a v totalite som si zakladala rodinu. Zila som ten zivot, ktory teraz mnohe z vas. Nebolo to take zle, ako si mnohe myslite. Neviem, ako zili vtedy vasi rodicia, mali by ste cerpat od nich. Boli sme stredna vrstva a zili sme si fajn. Ani mandatinky nik nekupoval 30, ci 300(?) Kg. Nic nam nechybalo, byty boli podnikove, alebo za nevelke clenske druzstevne. Pozemok na syavbu domu sme dostali od mesta za uradnu cenu.
Stavebnu pozicku sme mali tiez na 25 rokov, ale zaroven bola istota prace, co dnes nie je. Bola vyhodna novomanzelska pozicka, nenavratna statna, podnikova bezurocna. Nebolo handriciek ako dnes, ale v Luxuse boli z dovozu. Topanky som mala vsetky kozene. Na dovolenky sme chodili ci doma, alebo k moru. Neboli sme komunisti, ani kadrove rezervy. Dalo by sa pisat vela. Nehovorim, ze neboli nevyhody, ale zivot bol jednoduchsi, ako dnes. Uz len preto, ze i krmic na JRD mal bezplatnu bytovku vo svojej dedine. Nebolo tolko chudobnych, ako dnes. Ja by som dnes mlada byt nechcela. Este spomeniem svoje detstvo, kde moj otec robil sam, byvali sme na dedine a dokazal z jedneho robotnickeho platu postavit dom v r 1965 vo vzdialenom krajskom meste a vystudovat 2 deti. Tiez s pozickou, ale dokazal. Ani v detstve mi nechybali kvalitnr jogurty v sklicku, banany, sucha salama a prazska sunka. A prosuto u babky sme krajali na cm.😀 Takze nenadavala by som na dobu, ktoru som nezazila.

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@oli18 presne takto ako si to napísala spomínajú naši🙂

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@oli18 mne sa pacilo ako nasi,ked si zakladali rodinu,dostali nej.pozicku.neviem presne ako to fungovalo😀ale isto nie ako tato hypoteka.ten byt prakticky "dostali".ked mali uz 3tie dieta na ceste,vymenili ho z 1izboveho za 4izbovy z nej.smiesnym doplatkom,ktory si mohol dovolit kazdy pracujuci.a kedze vtedy fakt pracovali vsetci,ci biely,ci tmavsi...nebol problem.nezamestnanost neexistovala prakticky.a mamina nam odkladala na sporenie,ze ked budeme dospele,tak nam tie peniaze da a kupime si byt😀dostala som v 18tich 13tisic.byt uz vtedy stal asi 80tisic🙈tak nic zneho nebolo☺

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@datanka bola to novomanzelska pozicka, kde sa pri narodeni dietata odpisovala z nej nejaka suma.

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@jarmila2010 hej, aj manzel vyrastal na dedine a spominal, ze to fungovalo tak ako pises... zaujimave je, ze ked sme so sestrou isli k babke na prazdniny na dedinu a vsetky cudzie babky zavesene na plotoch sa nas pytali kto sme co sme a ku komu patrime, tak to na nas posobilo mimoriadne rusivo... 😏

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Keby kazdy, kto nadava na dnesnu dobu, zacal od seba, uz by nebolo na co nadavat 🙂

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@77daniela77 bezpecne sa citili len ti, co suhlasili. Ja som z ucitelskej rodiny, tam by si si vypocula ine historky 😥 zial, je to tak, ze totalita inteligencii nepriala...

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@blondiee83 no pracu sice mal kazdy, ale napr.velki odbornici vo svojich profesiach boli zosadeni, lebo nevyhovovali... nahradili ich tupci, co drzali hubu a krok. A ze mal niekto za usami? Neblazni, ved stacilo, ze si bola ucitelka krestanka a uz to bol problem. Stacilo povedat pol slova ohladne rezimu a ludi zatvarali. Nehnevajte sa na mna, ale kto vidi tuto dobu a jej temne zakutia aj z pohladu tych, co nechceli aki ovce pocuvat diktaturu, nemoze s totalitou suhlasit. Nikdy!!!

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

Vsetkym, ktori zastavaju tento zvrhli rezim, odporucam dokument Papierove hlavy. Pre priblizenie zivotov"nevyhovujucich" si pozrite napr. Kawasakiho ruzu, Nesnesitelna lechkost byti, Spalovac mrtvol, Rivers of Babylon.... snad pochopite, o com to cele bolo....

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@lindusss2016 a ty si sa čo tak rozčertila?môj status,moje detstvo 😀🤷‍♀️spomienky..hlavne sa ukludni,drahá😀

Odpovedz
22. dec 2019
avatar

@dzanka123 tak ako vidis, ani raz som ta neoznacila. Dokonca som z tvojho statusu vobec nenadobudla dojem, ze zastavas totalitu.opisala si svoje spomienky na detstvo, ti ma vacsinou kazdy pekne. Moje detstvo bolo podobne a to som v totalite uz nevyrastala. No keby si sa tu ty docitala, ze bat sa museli lenti, ktori mali za usami, no nvm, moja mama bola zavreta vo vazeni, lebo nesuhlasila s rezimom. Nikdy nicneukradla, nikoho nezabila, ani drogy nepredavala, len povedala svoj nazor... co mala za usami? Bola ucitelka, detiju milovali.tak povedz, nerozcertilo by ta to? Ja som kludna, neboj sa, len som tu chcela uviest na pravu mieru tie zaslepene pohlady... a teba sa to vobec netykalo, nebud vztahovacna. Za to, ze sa ludia od seba vzdialuju, moze hlavne technologicky pokrok

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@lindusss2016 Kazdy tu pise svoje osobne skusenosti.Moja detska lekarka ktoru som mala do 18 stky aj jej manzel tiez doktor urolog do kostola chodili dokonca v centre mesta a nemali s rezimom problem.Ja ti poviem v com je tajomstvo,tajomstvom je ze do kostola nemohli chodit len komunisticke kadre obycajni ludia hoci aj vysokoskolskeho vzdelania do kostola chodili.Moja svokra ucitelka veeelka prevelka liberalka a feministka dobu vyrazne predstihla slobodna matka a nikdy nemala problem s rezimom,.Moj otec bol odnepamati amerikanofil nosil rifle,dlhy riflovy kabat,dlhsie vlasy pocuval radio slobodna europa, tiez nemal nikdy problem s rezimom .Takze tie osudy vo vtedajsom rezime nie su vobec sablonovite ,tak ako nie su sablonovite v tom dnesnom rezime😉 lebo sa nam zacina rysovat nova totalita a to liberalna...Ja ako decko z Husakovej generacie mam na detstvo pekne spomienky .

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@ostorha tak mozno boli nenapadni. Do kostola nemohli chodit pedagogovia... ja som bohuzial o tomto rezime co to studovala aj na vyske, nasi profesori si to zazili z prvej rady. Moc sa nechcem rozpisovat, zlomila som si dnes ruku 😂

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@ostorha ale na detstvo by si mala pekne spomienky hocikedy (mimo casov vojen), pokial si z milujucej rodiny, detski svet je proste krasny

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

Ja som mala síce iba päť rokov, keď skončil komunizmus, ale nikdy, nikdy, nikdy by som ho nechcela zažiť ako dospelá. Ani mladšia, keď si predstavím, že už len by som nemohla študovať kde chcem a čo chcem, mám husiu kožu. Sloboda má pre mňa príliš vysokú cenu. Boli to z môjho pohľadu oveľa viac zvrátené časy, ako máme teraz.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@lindusss2016 do kostola nemohli chodit okrem pedagogov aj ostatni statni zamestnanci. Na dedinach bola viera inak tolerovana ako v mestach. Bol sireny strach z prezradenia... moje kamaratky boli z veriacich rodin a ked sa pripravovali na 1. sv. prijimanie a birmovku, tajili to a nikomu nechceli povedat, na faru chodili natajnasa. Mali prisne zakazane akemukolvek ziakovi alebo pedagogovi o tom povedat, nasa skola mala komunisticku riaditelku. Aj bezni zamestnanci boli tlaceni z vedenia do vstupu do strany. Kto chcel vyhody, vstupil, kto sa obisiel, odolal tlaku.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

A co vam bráni mat také dobre vzťahy? Zahodte mobil, vypnite telku a choďte na návštevu k susedom. Je mi na grc tento spomienkový optimizmus na totalitu!

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@akbara77 dobry postreh😶

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@akbara77 nechapem naco sa zapajas do tejto debaty,ked ti je z nej na grc🤔

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

Moj oco vkladal na knizku peniaze vlozil 200 korun a mal ich tam .Dnes vlozim 200 euro a este musim zaplatit poplatok za vedenie uctu 🤦‍♀️tak banka pouziva moje peniaze a este im zato budem platit 🤨Kupim zlato a dam si ho pod matrac ...

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@pallacinka studovst, kde si chcela si nemohla len z dvoch dovodov. Ak si na to nemsla vedomosti, lebo vsade sa robili prijimacky ., alebo bol tvoj rodic vysloveny antikomunista a daval to svojimi aktivitami najavo. Dnes mozes studovar cokolvek aj bez prospechu, skoly a tituly sa kupuju a je to vetejnm tajomnstvom. Tak dobri studenti splyvaju so zlymi.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@lindusss2016 Ja som z ucitelskej rodiny tiez,otec vysokoskolsky profesor,matka ucitelka ZS,tak nevymyslaj,bolo vyborne,toto teraz je bieda.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@oli18 Asi ťažko by som sa v tej dobe mohla hlásiť na americké univerzity, študovať v západnom Nemecku, robiť praktikum na Cambridge, chodiť na konferencie po celom svete. Študovať kdekoľvek som myslela v globálnom merítku, nie slovenskom. Môj život by vyzeral úplne ináč.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@lindusss2016 Kazde zriadenie je voci nejakej skupine "nespravodlive",lebo nie kazdemu vyhovuje.Tato doba je upadok zdravotnictva,skolstva,polnohospodarstva,potravinarstva,priemyslu....toto su fakty.Rozkradli sa fungujuce druzstva,fabriky,zlodeji zijuci v blahu,nepotrestani,kriminalita hrozna,co to tu vymyslas,ved kolko samovrazd je dnes,mladi v piatok uz ozrati,nafetovani(byvam v centre mesta),kam toto pre boha vedie?Liberalizmus je cesta do pekla ako povedal Jozo Raz.Spolocnost taka k nicomu.....

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@pallacinka Mohla si studovat kde by ti to rodicia zaplatili,aj odstahovat sa mohlo na zapad,ale nie ze utekat,ale zaplatit za studium a za to co ti dal socializmus,normalne sa vykupit,bolo vela aj takych.Skoly sme mali vynikajuce,uznavane vo svete,nie ako dnes o nicom,nepotrebne (etika,sociane a ine).Vtedy nemal hocikto vysoku skolu ako dnes,kadejaki hlupaci studuju na nepotrebnej vysokej skole,potom sa nevedia zamestnat.Ucnovky uz nie su skoro ziadne....ak vobec su.Remesla vymieraju.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@pallacinka vtedy by si nemohla, iste. Ale mohla si v ramci RVHP. Pozri, ako podkuli moskovske univerzity financnych zralokov? Ovladaju pol Europy😀. Sice vieme preco, ale v zaciatkoch im pomohli prave vedomosti zo zahr studii. Neskor da to zvrhlo.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@77daniela77 ja nevymyslam, tvoju rodinu nepoznam, ale samozrejme aj medzi ucitelmi boli komunisti, ale nie kazdy dokazal drzat usta a pozerat na tie zverstva. Tu sme vacsinou matky, no ze si pozrite vyssie spominany dokument Papierove hlavy - zeny, ktore prezili zajatecke tabory tam opisuju, ako do nich tlacili pofidernu antikoncepciu a ony tam v celach rodili postihnute deti a s placom ich dusili vankusmi. Ako hadzali ich muzov do masovych hrobov, nikto im ani len neoznamil, co sa im "stalo". Hovorim o hlbokej totalite, ale bolo to tu, taki ludia potom nemohli suhlasit ani s "miernejsim rezimom", ved to bol vysmech. Samozrejme ak rezim urobil z niekoho menej chytreho rovno riaditela nejakeho podniku alebo skoly, taki ludia totalitu vychvalovali a predavali to aj dalej. Cize mi je jasne, ze niekto ma aj dobre skusenosti - kto s nimi tahal za jeden koniec a mozno kto cusal jak vos pod chrastou.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@0silvia0 Byvali sme v Ke pri kostole,vzdy bolo plno,kto chcel cestu do kostola si nasiel.Aj deti okolo nas nemali problem o tom hovorit ze chodia do kostola....

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@lindusss2016pausalne odsudzujes vsetkych ze boli hlupaci,to nie je pravda.Ja vidim dnes ze na vysokych miestach su hlupaci.Generacia za socializmu nieco dokazala,poznam vela velmi mudrich ludi z tej doby....teraz ked sa pozeram po VS mne blizkej je to bieda,na postoch su byvali slabi studenti,dnesni slnieckari,lebo apeluju tak ako ty....a same intrigy vsade....

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

Presne ,ak mozem poziciam si,lebo presne takto isto to citim...

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@77daniela77 To si veru nemyslím, nebola to len otázka peňazí (navyše naši by si také štúdium určite dovoliť zaplatiť nemohli). Školy možno boli kvalitnejšie ako teraz, ale v porovnani so západom boli stále niekde úplne inde. A prečo ľudia potom utekali, keď sa dalo normálne odsťahovať?

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@oli18 O finančných žralokoch nič neviem, ale v mojom odbore je rozdiel medzi západom a východom priepastný, vždy bol a zrejme aj bude.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@77daniela77 kolko mas rokov? podavala si si vtedy prihlasku na VS?
studovat v zahranici sa mohlo v NDR, Madarsku a v Moskve.
a vyplatit sa a kdist na zapad? fakt si myslis ze toto bolo tak jednoduche?
na ten zapade ta mjsel niekto zavolat niekto vplyvny,nieze idem a vyplatim sascialistickej republike.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@pallacinka tie skoly sa neplatili.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@pallacinka Lebo chceli vsetko zadarmo,utekali ako zlodeji....poznala takych osobne.Kto chcel usiel bez tych tragickych utekani cez plot....Amerika?Tam kde vkrocila ostala spust,znicili co mohli,nic dobre odtial neprislo.Ti prvi studenti co tam isli po prevrate studovat boli povazovani za geniov,hoci tu boli priemerni.....ano lebo nase skolstvo bolo vynikajuce,preto vynikali nad "domorodcami".

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@ostorha tvoj otecnemal problem s rezimom,ani moj ale o pocuvai radia neohol hocikomu povedat,ani svadba v kostole sa netolerovala,chodit do kostola sa.mohlo,ale ako pise komunistom sa to netolerovalo. hned by boli na koberceku a ich deti dovi dopo VS.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@natalka13 Moji rodicia sa brali v kostole a ja som pokrstena....nemali s tym problem.Nafukujes tzv."krivdy" lebo dnes sa to nosi.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@77daniela77 vktorom roku mali svadbu tvoji rodicia?

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@natalka13 Hej a mam skoncenu vysoku skolu tu na Slovensku,poctivu a s vybornym kreditom vo svete.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@natalka13 Na osobne otazky ti odpovedat nebudem,toto je prilis intimne a ja sa tu nemienim az tak vystavovat,to by si mohla pochopit snad.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

deti sa bezne krstili,ale ziadne velke svadby a 100svadobcanov pred kostolom sa nekonali a taka svadba ani neplatia.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

aha takze o tom.vies velke nic lebo si to nezila.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@natalka13 Neviem kde to takto bolo,ale ja som bola na mnohych svadbach v kostoloch.Netaraj,uz zacinas hryst lebo mas hlupe argumenty,nic o mne nevies chvalabohu,vsetko by si otocila....mam dospele deti,tak hadam nieco o tom viem.Typicka tvoja reakcia pre slnieckara....dosli ti argumenty a tie co si tu dala su na smiech vymyslene!

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@77daniela77 ja a slnieckar😂😂😂
ja nevymyslam,ty klames

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@77daniela77 ja pisem svoju skusenost, to, ze sa nestotoznuje s tvojou je normalne, aspon vidis, ze v kazdej lokalite to bolo inak. Okrem toho pisem, ze sme na zs mali komunistku riaditelku.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@natalka13 a to si kde nabrala, ze svadby v kostole sa nekonali??? 😄. Kompletne cela moja rodina, rodicia, tetky, ujkovia, susedia, vsetci mali sobase v kostole. A velkeee, nad 100 svadobanov so sprievodom cez celu dedinu. A kompletne vsetci mame krst a vsetky ostatne sviatosti.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@pallacinka ak nevies nic o fin zralokoch, zrejme nezijes na Slovensku

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@lindusss2016 a dnes to nie je to isté? Tupci na vedúcich pozíciách...a ak nie sú tupci, tak brutálne skorumpovaní...O čo je to lepšie. Mimochodom, moja svokra je učiteľka, moja teta tiež, obe sú krestanky a nemali najmenší problém. Trochu to nafukujes.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@natalka13 Aké školy? Zapadne univerzity? To mi je novinka.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@77daniela77 Aha, takze všetci ti, čo riskovali životy a postrielali ich na hraniciach, boli vlastne len chamtivi a môžu si za to sami. Keby chceli, mohli sú len tak zbaliť veci a odísť. Zaujímavé veci sa tu človek dozvie 👍

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@akbara77 veĺmi ma teší že som ti týmto mojim spomienkovým statusom vyvolala pocit na zvracanie🙂prečistíš sa a viac sa zmestí🍰🙂

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

Prajem každému pokojne sviatky. Niektoré veci vnímame z rôznych uhlov pohľadu a máme iné nazory. Nehovorím, že zrovna môj je dobrý...Ale takto to vnímam.
Každopádne, odporúčané filmy si pozriem, nezaškodí rozšíriť si obzory 🙂

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@lindusss2016 nechcem si s tebou dopisovat ohladom toho, co teraz napisem. Aj o tomto rezime, ktory prave zijeme, je uz dost filmov a budu pribudat dalsie. Mnoho rodin nim poznacenych by s tebou nesuhlasili. Lebo nic sa neda zovseobecnovat.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

že svadby v kostole neboli, boli a aké 😀 možno sa nemohla nejako verejne propagovať viera, čo je aj správne, lebo príčinou všetkých svetových konfliktov bola vždy viera. Myslím že vieru by mal mať človek v sebe a určite bežným ludom nik nebránil chodiť do kostola, modliť sa a tak

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@natalka13 Tieto tvoje vymysly su fakt hlupe.To aby za byvaleho rezimu sa dostali do vazenia musel byt vazny dovod,nie ako dnes Vasky a Dano ved to co sa deje dnes bude raz hanbou v historii Slovenska.Od prevratu sa tu nic nevytvorilo,len rozkradlo,uz nie sme sebestacni,ludia bez prace.....strasne.Ano,aj u nas chcel jeden mlady ujst na zapad a rozstrielali ho,bol to taky vysinuty hlupak a podivin,nemal ani kamaratov.Uz aj zemiaky,jablka dovazame,lebo neprisposobivi rabuju.Policajti sa ich uz tiez boja.....kam sme to dospeli,rabuju obchody,terorizuju slovakov,kiezby s tym uz niekto urobil poriadok.....

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@natalka13 Dufala si ze tu na mk su len mladi a ty svojimi vymyslenymi slniekarskymi kravinami budes robit propagandu,nuz zmylila si sa,musis si svoje komplexy kompenzovat inde,nie su tu hlupaci veriaci takymto vymyslenym somarinam.

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@oli18 ked si so mnou nechces dopisovat, proste ma neoznacuj. Ja som si nikde nezastavala demokraciu

Odpovedz
23. dec 2019
avatar
Autor komentár zmazal
avatar

😅co vam poviem,este aj to pocasie bolo za komunistov lepsie 😀

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@jarmila2010 😂😂😂

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

PRAJEM VÁM VŠETKÝM KRÁSNE VIANOCE❤

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

Najkrajšie roky môjho života...kiež by sa ťa pokojná, kľudná a priateľská doba vrátila aby to mohli zažiť aj moje deti

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@rachel36a Suhlasim s tebou,tato doba je nazdrava,samy stres a intrigy....

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@77daniela77 starsia generacia lutuje nas mladych, ze by nechceli teraz prezivat svoju mladost, a ja zacinam lutovat svoje deti, co ich caka...😔

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@77daniela77 presne tak...a je to skoda

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

@liana_k veľmi múdry postreh

Odpovedz
23. dec 2019
avatar

Este ja dodam, ze tie socialne istoty , ktory kazdy mal - nenavratne pozicky a pod. doteraz splacame.. my .. deti nasich rodicov. lebo co je zadarmo je este drahsie

Odpovedz
16. júl 2020