emma_932
17. mar 2015

Uviesť v životopise roky na „materskej“?

Jednoznačne áno. Nie som personalista, ani žiadneho nepoznám, no vždy „som mala pocit“, že áno, treba to tam napísať. Nepriamo mi to potvrdila užívateľka @salonkaa, ktorá pridala príspevok tu na MK k jednej otázke, citujem: "Pytala som sa na to kamosky z HR sektoru a vyslovene mi odporucala matersku tam nechat."

Ale určite to nerobte takto: 2005–2010 – XY, s. r. o., asistentka, 2010–2013 – MD a RD

Prv, než napíšete životopis, si vyjasnite, aké sú vaše ciele, skúste rozmýšľať hlavou vášho budúceho šéfa. Tak ako pre vás je dôležitá práca, ktorá vás napĺňa a zabezpečí finančne, pre neho je dôležité, aby zamestnal zodpovedného človeka, ktorý má prehľad o danej problematike a na ktorého sa môže spoľahnúť.

Prv, než napíšete životopis, si vyjasnite nasledujúce otázky: odkedy dokedy je moje dieťa v škôlke? Na ktorú hodinu som schopná byť každé ráno v práci? Dokedy môžem byť v práci? Môžem zobrať aj nadčasy? Kto mi postráži dieťa ak bude choré? Budem musieť zostať doma ja? Či môže manžel /svokra, mamka, suseda a pod./? Toto všetko sa vás personalista, resp. váš budúci šéf opýta. Tak buďte pripravené! Ak vás tieto otázky nezaskočia a rozumne ich zodpoviete, vaše šance na prijatie budú omnoho vyššie.

Čo teda s „hluchými“ /aspoň teda pre zamestnávateľa/  rokmi na  materskej? Choďte na nejaký kurz, zapojte sa do projektov /trebárs aj dobrovoľných/, vzdelávajte sa vo vašej oblasti, choďte na konferencie a pod. Alebo urobte online prezentáciu svojich hand-made vecičiek, kde nebudú len fotky ale aj nápady, ako a kde ste ich predávali, aký marketing ste tomu urobili a ako ste to celé manažovali. Nemusíte utekať hneď z pôrodnice, ale keď máte do konca RD rok – dva, už môžete niečo podniknúť. Aj vám bude lepšie, keď trochu vypadnete z domácnosti a zo stereotypu a profesijne to bude mať pre vás vysokú hodnotu.   

Takže áno, napíšme si do životopisu roky na materskej. Veď aj dieťa nás čo-to naučí: zodpovednosť, time-manažment, trpezlivosť. Toto všetko využijete aj v práci. Prajem úspešné hľadanie práce!

Ja som personalistka a roky MD si do zivotopisu nepisem. Cez matersku som bola v podstate zamestnana. Prepustili ma az zrusenim zamestnavatela, ked som chcela nastupit naspat do povodneho zamestnania. Takze moj zivotopis vyzera tak, ze si evidujem pracu u posledneho zamestnavatela az do skoncenia MD. Polroka som si hladala robotu a ani raz som nemala s tymto problem. Ak sa zamestnavatel na deti opytal, tak som mu povedala samozrejme pravdu, aj ked sa mi to stalo z 10 pohovorov snad raz. Seriozneho zamestnavatela deti nezaujimaju, pretoze urcite zamestnava aj ine mamicky. MD by som uvadzala len v tom pripade, pokial by som cez nu bola nezamestnana - v tom pripade je lepsie MD uviest, aby v zivotopise neboli zbytocne medzery. Toto je moj nazor a mam ho tiez odkonzultovany. Zena nie je povinna uvadzat MD v zivotopise 🙂, pokial to uzna za vhodne a je to pre nu vyhodnejsie. Samozrejme ale suhlasim s tym, ze pred pohovorom si musim byt ista v otazkach pracovnej doby, ale opat nesuhlasim s tym, ze sa ma personalista bude pytat, s kym bude dieta, ked bude chore (v zivote by som si to ako personalista nedovolila) - tato otazka opat signalizuje neserioznost, resp. nevedomost zamestnavatela.

17. mar 2015

@dibik suhlasim uplne

17. mar 2015

@dibik Moja skusenost pytaju sa to nielen mamiciek ale dokonca aj oteckov.... konkretne ci mate s kym doma nechat dieta ak bude chore....Cize rodic nepripada od uvahy... By som chcela vediet ako riesia situaciu oni....v pripade, ze su rodicmi....

17. mar 2015

@janusha Mna sa to naozaj realne opytali len raz, ale firma nebola uz na pohlad seriozna. Skor to bolo tak, ze mi hned na rovinu povedali, aka bude pracovna doba a vtedy som prisla na rad ja, aby som im vyjadrila svoj nazor a teda aj povedala, ze mi to nevyhovuje, lebo mam male deti. Z tohto dovodu som odmietla jednu pracovnu ponuku, dalsie dve kvoli velmi nizkemu platu, ale to uz je o inom... Jeden pohovor trval "az" 3 minuty, ked sme si hned na zaciatku ujasnili veci okolo pracovnej doby :D.

17. mar 2015

suhlasim, ja sice nie som priamo HR, veduca HR je moja podriadena, ale ak sa zucastnim na nejakom pohovore (ak ide o vyssie pozicie, som tam prisediaca), vzdy je lepsie, ak je zahrnuta MD, RD v poslednom zamestnani (ak PP trval). Dalej kazdeho upozornujem na zverejnovanie svojich nazorov, foto atd. na socialnych sietach. Hadajte co robi moja HR prve, ked jej pride zivotopis? hodi si Vas do FB a je na 90% rozhodnute uz vtedy, ako to bude dalej.....tiez napriklad riesenie stavu - vydata, 2 deti hned v prvych riadkoch, nema co v profesijnom zivotopise co robit - ja sama som priklad, ako som menila po svadbe zamestnanie, nijaka rodena, nijaka vydata, miesto bydliska som vedome oklamala, kedze som z dediny a vedela som, ze niektore personalistky riesia aj to, ze ak ma niekto do prace 20km, tak ho nevezmeme, lebo "ako bude dochadzat?!?!" najma ked HR nema vodicak :-/ ale to je uz ina story...tiez hobby - rodina, deti - ok, verte, ze aj moje hobby je moja rodina, of kooooors, ale nevycapim to hned do zivotopisu, z CV by nemalo byt na prvy pohlad vidno, v akom ste stave, aku mate rodinu, atd - ak na to padnu otazky, je to potom len znak profesionality druhej strany a ak by som to aj vyhodnotila, ako neprofesionalne, mala by som mat na to pripravenu 100%nu odpoved.....

17. mar 2015

@hanka_april
Ak chce človek získať prácu za každú cenu (teda aj za cenu, že rodinu a prácu nebude úplne zvládať k spokojnosti oboch strán), tak asi máš pravdu. Ja ale viac súhlasím s autorkou článku. Myslím, že pre obe strany je výhodnejšie, ak pracujú s kompletnými informáciami.

Okrem toho sú firmy, ktoré nemajú problém upraviť ti pracovný čas. Alebo dokonca zabezpečiť jasle pre dieťa.

17. mar 2015

@monca1982 nesuhlasim s tou spokojnostou....ukazat ako to vies sklbit,na to mas 3m skusobnu lehotu.ale viem ako pracuje HR a pri niektorych uvedenych info ti ani nedaju sancu,preto je lepsie ich neuvadzat (samozrejme pri otazke by som neklamala,ale naco na to upozornovat)
Samozrejme ak viem o takejto socialnej politike,je to o niecom inom,eventualne ak trvam na uprave pracovneho casu,uvediem dovod,ale toto je skor navod ako si dat sancu vo firmach,ktore maju s tym problem....

17. mar 2015

ja by som MD urcite neuvadzala. Je uplne ale uplne jedno ake hand made vecicky kto na materksje predaval. Ak budu mat vo firme 2 zivotopisy a v jednom bude jasne napisane "mam male dieta" lebo som bola s nim na MD, znamena to ze sef predpoklada"bude utekat co najskor domov, bude stale chyba volli chorobe dietata, nebude sa sustredit na pracu..."....Tito ludia na 99% ten zivotopis s MD s lahkostou odlozia nabok a pozvu uchadzaca bez MD....Je to drsne ale je to tak. S jednou vetou v clanku plne suhlasim "skuste rozmýšľať hlavou vášho budúceho šéfa".....a preto si MD do CV nedavat.....

19. mar 2015

@lubiduch ano, skus rozmyslat hlavou svojho buduceho sefa: zamestnam zenu, ktora bola schopna zmanazovat domacnost, dieta aj biznis, a vie to na urovni odprezentovat alebo zenu, o ktorej sa dozviem az na pohovore, ze ma dieta a x rocnu "dieru" v CV. (Ja ako zamestnavatel by som bola v druhom pripade dost nastvana - strateny cas na pohovor)

19. mar 2015

@emma_932 ako si spomenula "zmanazovat dieta, domacnost a biznis" je fajn, ale potom tam nie je medzera, ved je tam ten "biznis", nie? ci?

19. mar 2015
Komentár bol odstránený

@hanka_april nie nie, najprv som si myslela, ze som zabudla dat slovicko "alebo", ale je tam. pisem, zena, ktora zmanazuje dom, dieta + biznis ALEBO zenu, ktora uvadza napr. 5 rocnu prax a az na pohovore sa dozviem, ze prax ma vlastne len 2rocnu...

19. mar 2015

@emma_932 dobry personalista si zakladne veci overi po telefone, takze by ho nejaka 6 rocna materska nemala na pohovore zaskocit🙂 ale to je poznamka do radov personalistov🙂

19. mar 2015

@emma_932 ja ta chapem, co myslis, ale uvadzas len 2 priklady, ale neuvadzas ten, ktory sa popisuje vyssie a ten, co je pripadom 99% mamiciek - ze pocas "manazovania domacnosti a dietata" (co podla mna nevyzaduje nijak velky manazment, ale to je o inom) nerobili nijaky biznis.....a napisat 2r - prax, 6r MD+RD je profesijna samovrazda, I am sorry.....taku na pohovor nezavolaju, ak to da spolu, je to mensie klamstvo o praxi, ale aspon ma sancu dstat sa na pohovor a tam ukazat, aka je uzasna a 6r chybajucej praxe dohnat carom osobnosti......

19. mar 2015

samozrejme, teraz pisem ako mamicka, ktora chce pracu, ak by som pisala ako HR, tak Vam poviem, "piste to tam - budem mat jednoduchsie triedenie a pochvalu od sefa!" 😀 😀

19. mar 2015

@emma_932 Je uplne beznou praxou neuvadzat MD v zivotopise, pokial prac.pomer trval a drviva vacsina personalistov (vlastna skusenost) to samozrejme vie. Velmi sa mi pacil nazor @hanka_april - vidno, ze je to naozaj ponate z praxe 🙂, podla mna nema rodinny stav, MD (ak PP trval), pocet deti a podobne v profesijnom zivotopise co robit 🙂.
Podla mna je to celkom fajn clanok (tie predchadzajuce sa mi pacili kus viac, kedze tam vidno, ze ste to tiez pisali z praxe a naozaj viete o com pisete), ale je skor zamerany na mamicky, ktore boli pocas MD nezamestnane, resp. stratili pracu, takze urcite nie zbytocna tema a rady. Rozhodne netreba pocas MD len behat za detmi a stale mat na praci len rodinu, ale urcite sa oplati investovat cas a niekedy aj peniaze do osobneho vzdelavania a napredovania 🙂:

19. mar 2015

@emma_932 pozri ja netvrdim ze zmanazovat dieta domacnost a neviem je lahka praca. ale pohybujem sa aj v oblasti "zamestnavatelov" ....Ak sa vie niekto odprezentovat v dobrom svetle napriek 3 rokom doma na materskej tak si to v CV neuvedie a na pohovore sa odprezentuje, je to na sefovi ako to vezme. Ale vacsina chlapov 3 roky na MD nepovazuje za PRACU (ja nezastavam ani jeden nazor, pisem ako to je). Ale tym ze zena neuvedie do zivotopisu tak ju aspon na pohovor zavolaju a tam uz sa moze odprezentovat najlepsie ako vie. Ver mi ze vacsina zamestnavatelov ked tam vidi MD 3 roky zenu ani nezavolaju nech by sa vedela odprezentovat akokolvek...To je proste realita...

19. mar 2015

ahaaa, tak som ta zle pochopila. takto: ak zistia na pohovore, ze som.... hm... klamala? nenapisala celu pravdu? zavadzala?.... neviem, ci to zachrani nejake caro osobnosti. mozno, v min. pripadoch.

dalsia vec: prave preto pisem v poslednej casti clanku, aby nesedeli doma. netreba rozbehnut nejaky mega biznis, ale aspon aktivne sledovat dianie v odbore, zajst na kurz... presne ako to pise teraz
@dibik prosto "nevypadnut" z toho totalne

a neradim to LEN preto, aby ste nemali dieru v CV. mnohe mamicky sa nemaju kam vratit, nemaju rady svoju pracu, tak preco nevyuzit matersku na rozbehnutie niecoho noveho? a hlavne vlastneho?

19. mar 2015

@hanka_april zabudla som ta oznacit

19. mar 2015

@lubiduch dost smutna realita.. ale verim ti

19. mar 2015

@emma_932 ano klamstvo, no - preto som napisala, ze (ak trval PP), vtedy to klamstvo nie je 😀

19. mar 2015

@emma_932 ja som si pocas MD napr. dokoncila VS, tak ako mnohe mamicky. Urcite sa da toho vela vymysliet a zvysit si kvalifikaciu. Ale nesuhlasim, ze je klamstvo, ak neuvedies MD. Vobec to nie je klamstvo, pretoze PP proste trval a bodka. Tu sa da potom polemizovať, ci by nebolo klamstvo, ak by som napr. napisala 2 roky prax a potom 3 roky MD, aj ked PP trval dajme tomu do konca MD. Takze aj z tohto pohladu sa to da potom vnimat ako klamstvo.
Mohlo by to byt predsa tak, ze robis jeden rok, potom mas 3 roky MD, zase nastupis, robis jeden rok a daju ti vypoved - mas teda dva roky praxe, alebo mozes mat 2 roky robit a potom mat 3 roky MD - aj tak mas 2 roky praxe, preco sa potom znevyhodnovat oproti prvemu pripadu? Za tymto ucelom je carovna formulka v ziadosti - blizsie informacie o sebe Vam rada poskytnem pri osobnom pohovore 😀

19. mar 2015

A zabudla som to najdolezitejsie - v prvom rade si treba uvedomit, ze zivotopis a ziadost su vase vstupenky na osobny pohovor. Preto ich treba zostavit a napisat pokial mozno tak, aby boli co najviac vo vas prospech a vzbudili zamestnavatelov zaujem o stretnutie s vami - samozrejme ziadne klamstva tu nie su pripustne 🙂.

19. mar 2015

tak ja by som teda nikdy neuvadzala MD a RD.. ako to suvisi s vykonom prace? do zivotopisu sa pise priebeh zamestnani a nie MD a RD.. riadna kravina.. ale tak sto chuti sto nazorov aj tu.. opat nech si kazdy spravi ako uzna za vhodne

19. mar 2015

A predsa este len jeden postreh, aby som obhajila aj zakonom svoj nazor. Je zakaz diskriminacie, zamestnavatel sa nemoze zeny opytat na deti, rodinu, rodinny stav atd. Tym, ze uvediem do zivotopisu RD tym padom nie je klamstvo, ale chranenie sa pred takouto diskriminaciou a tym padom je to velmi lahko aj obhajitelne pred zamestnavatelom. Ked nie som povinna uvadzat rodinny stav a deti, tak je kravina tam pisat, ze som bola na RD. Akurat to konzultujem aj s kolegynou na personalnom 🙂. Inak velmi zaujimava tema a myslim si, ze vela zien toto riesi a tym padom je velmi dobre, ze autorka clankom otvorila tuto diskusiu 🙂.

19. mar 2015

@emma_932 ako nikto sa nepozastavil nad tym ako si napisala ,,strata casu ,, na pohovore ktory si stravila s ,,mamickou,,. Na zaklade coho si ju vybrala na pohovor???na zaklade toho ze tam neuviedla mr/rd alebo ze ma vhodne skusenosti? Toto je vazne sila. Idem do prace po md /7 mesiacoch/ a uz ma sef chce dat na ine miesto, lebo mam dieta. Mam niekolkorocne skusenosti v danej oblasti a ked som si zacala posielat zivotopisy, neuvadzam tam md. Osobna skusenost- poslala som si cv a zavolali mi za wauu ake dobre experiences a 2 jazyky super a ze kedy mozem nastupit ..ja ze mi konci md tak hned potom ako sa dohodnem so zamestnavatelom. Ticho na druhej strane. VY MATE DIETA????, tak mi sa vam ozveme. To je realita. Inak maly je v jaslickach, zatial co som si urobila kurzy na zvysenie kvalifikacie. A okolie co nato?? Si Normalna??take dieta male do jasiel???chudatko..Takze zena/mama dneska je terorizovana z kazdej strany a musi sa byt za svoje postavenie. Takze neuvadzajte a uvidite ci vas pozvu na pohovor alebo uvedte a cakajte ci sa vam vobec niekto ozve...

19. mar 2015

Podla mna v ziadnom pripade neuvadzat, zo zakona nema co zamestnavatela zaujimat moj sukromny zivot a keby taka otazka na pohovore padla, odpovedala by som protiotazkou - Ste si vedomi, ze touto otazkou porusujete zakon? Normalny zamestnavatel ak aj urobi takyto kiks, tak tebe musi nahrat do karat to, ze poznas svoje prava. U blbca by som aj tak robit nechcela.

19. mar 2015

@danyllka mohla si vynechat konci mi md, stacilo povedat musim sa najskor dohodnut so zamestnavatelom

19. mar 2015

@danyllka suhlasim s tou"realitou", este pocas RD a trvajucemu prac.pomeru som si hladala inu pracu, teda do CV som RD neuvadzala, len vtedajsieho zamestnavatela.....a pracu som si nasla, dokonca az dve naraz a len na pohovoroch sa prislo na to, ze mam male dieta, na otazky typu, kto bude s dietatom v pripade choroby, atd, som mala premyslene pravdive odpovede a zabrali, skratka neukazat buducemu zamestnavatelovi, ze dieta moze byt prekazkou, ale chcem opat nabehnut do pracovneho kolotoca, zvysovat si kvalifikaciu, v pripade choroby dietata existuje predsa aj jeho otec, ktory ma tiez narok na OČR....a vsetko sa da, len treba chciet.
A neskor, ked som do CV uviedla aj RD koli casovej medzere, uz nereagoval nikdo, bola som uz len matka s dietatom, o ktoru, aj ked mala roky praxe a skusenosti vo velkych podnikoch, a hlavne ktora chcela pracovat, uz nikdo nejavil zaujem.....teda len tolko k tej "realite", stale to je a este dlho bude o diskriminacii matiek, kedze zatial o opaku nic nenasvedcuje, az na par vynimiek, zial☹ mame na vyber, bud rodina alebo kariera......

19. mar 2015

teda po 16mesacnej PNke + 6mes na urade prace to slo... stalo sa ze som bola jeden den na dvoch pohovoroch a obidva vysli. ale po MD/RD mam obrovske obavy co bude. zmluva mi skoncila este ked som bola tehotna ("dohodli sme sa" ze koncim, aj s odstupnym), od 10/2012 do 1/2013 PN a potom MD. kocky, ako by ste toto napisali do zivotopisu?

19. mar 2015

@dibik @emma_932 @hanka_april ahojte baby, chcela by som Vas poprosit o radu, vacsinou sa tu riesi, ci napisat MD/RD do CV, ak PP este trva. Ale co v tom pripade, ak PP skoncil ?( napr. aj v prip. @lenosko). Mam ukoncenu VS s vyznamenanim, 8 rocnu bankovu prax na centrale , ovladam 2 jazyky a predsa mam obavy, ci si najdem pracu alebo ak aj ano, nie adekvatnu. To vsetko kvoli mojej naivite, posledne 3 roky som pristupila na ponuku sefa, zastupovat kolegynu na MD, tym padom som dostala zml. na dobu urcitu. Ked som sa na to pytala, tak nemam to riesit, vsak som tam davno, vzdy sa tam nieco najde..po 3 rokoch, ked sa mala kolegyna vratit som isla ja na MD, povedala sefovi, ze teda nech mi zmeni zml. na dobu neurcitu..zrazu o nicom nevedel...pomaly sa chystam hladat si robotu, kedze tam uz z principu by som sa nevratila..ale v mojom pripade asi budem musiet uviest roky na MD, ci ?? Sice chodim na anglictinu a nejake kurzy, ale to sa nevyrovna praxi..takze jedine to vidim tak, ze posledne 2 roky co som na MD musim uviest do Cv, alebo mam aj inu moznost ?? Vopred dakujem. Pekny den

20. mar 2015

@laurita86 v tomto pripade by som si MD do zivotopisu uviedla. Je to stale lepsie, ako si tam nechat 2-rocnu medzeru.

20. mar 2015

@dibik dakujem Ti ☺Aj som si myslela...uz len dufat, ze budem mat stastie a niekto ma aj pozve na pohovor ☺

20. mar 2015

@laurita86 asi by som to aj ja uviedla.....

20. mar 2015

Asi záleží aj od firmy, kde sa chcete dostať. Ak sa uchádzate o pozíciu v "rodinnej" firme, cca do 30 ľudí, tak kľudne MD uviesť. Pri malých firmách sa ľudia zaujímajú aj o vás ako osobu, aby ste zapadli do kolektívu.

22. mar 2015
22. mar 2015
23. mar 2015

A ešte niečo. Súčasný trend v moderných (IT) firmách je nájsť zaujímavého človeka. Byť osobným a úprimným sa vypláca. Ale samozrejme, chápem, že taktýto životopis nie je vhodný pre všetky prac. pozície.
https://medium.com/@yablko/ukáž-že-si-človek-3d...

23. mar 2015

@dibik Mne sa to stalo na pohovore, že sa pýtali s kým budú deti, ak ochorejú....tiež som mala s toho divný pocit....

24. mar 2015
Komentár bol odstránený
Komentár bol odstránený

Začni písať komentár...

Odošli