Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
katjanka
26. jún 2017
1102 

VIDEO: Bolesť chrbta v tehotenstve uvoľnia jednoduché cviky

Záťaž na chrbát počas tehotenstva, a to najmä v posledných mesiacoch, je obrovská. Niektoré tehuľky sa s bolesťami chrbtice stretávajú dlhodobo, iné skôr výnimočne. Každopádne ide jeden z najčastejších javov postupujúcej gravidity. Čo ich spôsobuje a ako proti nim bojovať?

Zväčšujúcim sa bruchom sa mení ťažisko vášho tela, číslo na váhe pomaly narastá, zväčšuje sa maternica, dieťatko začína tlačiť na nervové zakončenia a aj vaša chrbtica sa pomaly pripravuje na pôrod. Všetky tieto faktory sa môžu podpísať pod bolestivé stavy, ktoré pominú s najväčšou pravdepodobnosťou až po pôrode.

Niektoré tehuľky priberú viac, iné menej. Aj preto je záťaž na telo u každej iná. Niektoré ženy bolieva iba jedna časť chrbta, iným „vystreľuje“ tupá bolesť skôr do krížov alebo sa rozprestiera po celej ploche zadnej časti tela. Poniektoré sa zas sťažujú skôr na bolesť v lopatkovej oblasti alebo v okolí sedacích svalov.  Nech už je tak či onak, ako si aspoň na chvíľu uľaviť?

Pravidelný pohyb a správne cvičenie

Mnohé budúce mamičky sa sťažujú na bolesti, najmä keď sedia alebo ležia dlhšie v nezmenenej polohe. Ak ešte pracujete a máte sedavé zamestnanie, snažte sa často meniť polohu, striedajte klasickú kancelársku stoličku s fit loptou, seďte s podloženým vankúšikom v dolnej časti chrbtice, pravidelne sa prechádzajte po kancelárii alebo si doprajte krátku prechádzku na čerstvom vzduchu. Nielen doma, ale aj v práci si môžete dožičiť ľahký strečing (predpaženie, zapaženie, kmitanie rukami..).

Ak sa bolesti objavujú v noci počas spánku, spite na boku a medzi kolená si podložte vankúš. To zabezpečí, že vaša hlava a chrbtica sa budú nachádzať v jednej rovine.

Pomáhajú aj pravidelné prechádzky, obľúbená je tehotenská jóga či špeciálne tehotenské cvičenia. Môžete ich absolvovať v skupine pod dohľadom fyzioterapeutky alebo si jednoducho nájsť vhodné cvičenia na internete a praktizovať ich doma. Základom je cvičiť pravidelne a teda preventívne, nielen keď sa už bolesť dostaví.

Všeobecne prospešný je napríklad obľúbený „mačací chrbát“, teda cvik na oboch dlaniach a kolenách, počas ktorého prehýbate chrbticu dole (vytvorí sa „guľatý“ chrbát) a následne ju opäť vystierate s pohľadom upretým hore. Vďaka tomuto cviku si zlepšíte pohyblivosť chrbtice. Následne môžete striedavo naťahovať pravú ruku a ľavú nohu a opačne.

Mnoho budúcich mamičiek obľubuje aj pohyb vo vode. Návšteva bazéna vám môže zabezpečiť mierne uvoľnenie svalov a zároveň si vo vode viete príjemne zacvičiť (plávanie, pohyby nohami, „bicyklovanie“).

Cviky proti bolesti chrbta zvládnete ľahko doma

Relax, masáže a teplo

Okrem pohybu a správnych cvikov pomáha na problémy s bolesťami chrbta počas tehotenstva aj jemná masáž. Poprosiť o ľahké rozmasírovanie svalov môžete svojho partnera alebo vyhľadajte špeciálneho maséra. Ideálne takého, ktorý sa špecializuje aj na masáže pre tehotné.

Na namáhané svaly zaberá aj teplo. Zvoliť môžete teplý kúpeľ či sprchu alebo trebárs prikladať si na bolestivé partie nahriatý termofór. Viaceré mamičky, ktorým už všetky vychytávky prestali zaberať, odporúčajú na zmiernenie bolesti aj použitie vhodných mastí, ideálne tých na prírodnej báze.

Na záver však chceme upozorniť - ak máte akékoľvek pochybnosti, čo sa týka neutíchajúcich bolesti v chrbte alebo ak vám bolesť "vystreľuje" až k hrudníku, určite sa radšej zdôverte svojmu lekárovi.

#tehotenstvo #cvicenie #bolest_chrbta #video
Foto: pixabay, shutterstock