konik_testuje
8. aug 2022
742 

Hor sa na cesty!

Prvé roky života dieťatka sú plné veľkých míľnikov. A veľkých rozhodnutí. Takým rozhodnutím je aj výber autosedačky, ktorá rozhodne nie je banalitou. Vkladáte do nej predsa to najcennejšie, čo máte, preto by ste pred jej kúpou mali dôkladne zvážiť svoj výber. Nejde totiž o kúpu, ktorú odbijete tak, že siahnete po prvej, ktorá vám príde pod ruku. Nám sa do redakcie dostala autosedačka Zopa Voyager 21, ktorú sme otestovali a posvietili si na všetky jej plusy i mínusy. 

Na čo sa pri výbere autosedačky zamerať? V prvom rade vždy zvoľte správnu kategóriu z pohľadu výšky a váhy. Potom sa zamerajte na to, či vybraná autosedačka spĺňa všetky prísne kritéria a bezpečnostné normy. Nezabúdajte ani na kompatibilitu s vaším autom. Bezpečnosť je na prvom mieste, o tom niet pochýb, no dôležité sú aj pohodlie a komfort dieťaťa

V EU platí povinnosť použiť autosedačku od narodenia do 36 kg a do 150 cm výšky dieťaťa. Autosedačky delíme do kategórií na základe veľkosti/hmotnosti dieťaťa. Niektoré modely dnešných autosedačiek však spadajú do kategórie rastúcich sedačiek, ktoré spájajú viac váhových skupín. Sú nastaviteľné, možno ich regulovať a obsahujú rôzne vložky, ako napríklad novorodeneckú vložku. Aké je plus týchto rastúcich autosedačiek, ku ktorým sa radí aj Zopa Voyager 2? Majú dlhšie využitie, a sú tým pádom aj cenovo výhodnejšie. Zopa Voyager 2 patrí do skupiny 0+/1, čiže je vhodná od narodenia až do 18 kg (čiže cca do 4 rokov).

Bezpečnosť na prvom mieste

Ak si vyberiete autosedačku s označením i-Size, znamená to, že podlieha európskej norme ECE R129, ktorá platí od roku 2013 a má postupne nahradiť staršiu smernicu ECE R44. Aký je však rozdiel v týchto dvoch smerniciach? Novšia smernica i-Size označuje vyšší štandard bezpečnosti, je vždy vybavená ISOFIXom a vnútornými viacbodovými pásmi. Čo to ale vlastne ten ISOFIX je? Ide o medzinárodný normovaný štandard a systém upevnenia detskej autosedačky k automobilu, ktorý je oveľa stabilnejší, pevnejší a bezpečnejší ako upevnenie autosedačky bezpečnostným pásom. Všetky i-Size autosedačky podstupujú povinné crash testy, pri ktorých sa berie do úvahy aj bočný náraz (staršia ECE R44 bezpečnosť pri bočnom náraze nerieši). Ďalší rozdiel je ten, že ECE R44 umožňuje voziť dieťa v smere jazdy už od 9 kg, pričom i-Size udeľuje povinnosť jazdy v protismere do veku 15 mesiacov

Čo sa týka bezpečnosti, autosedačky Zopa Voyager 2 disponuje dvojitým plášťom korpusu a anatomicky tvarovanými bočnými panelmi chrániace dieťa v celej výške zaisťujú najvyššiu ochranu pri prípadnom náraze. Bezpečnostný oblúk poskytuje zase dostatok miesta a priestoru na nohy aj pre väčšie deti, vďaka čomu je využiteľnosť autosedačky v protismere po celú dobu, čiže až do 105 cm a 18 kg. Čo sa týka bezpečnosti, práve jazda v protismere je tou najbezpečnejšou. Preto sa odporúča deti voziť v protismere čo najdlhšie, ideálne až do 4 rokov. Opäť však pripomínam, že do smeru jazdy dieťa otočíme najskôr vo veku 15 mesiacov. 

Aj keď táto autosedačka prešla najprísnejšími testami v Holandsku a spĺňa normu i-Size ECE R129, osobne mi chýbajú nezávislé testy ako ADAC, ÖAMTC, dTest a pod. Čo vidím ako ako prvé mínus.

Hor sa na cesty!

Začnime hneď prvým krokom - inštaláciou. Tá je vďaka ISOFIXu a opornej nohe s poistkou na nastavenie výšky skutočne jednoduchá. Aby ste mali istotu a nemuseli veľmi premýšľať, je autosedačka vybavená indikátormi správnej inštalácie

Sedačka je dobre pripevnená na hákoch, ak vidíte zelené označenie  na oboch stranách). Druhý kotviaci prvok, oporná noha, musí byť zase v takej polohe, aby nebolo vidno červenú časť kontrolky. Žiadúca je teda iba zelená farba ;) Na autosedačke nájdete taktiež veľa obrázkových indikátorov. Toto prehľadné znázornenie je skvelým pomocníkom.

Autosedačka sadla do nášho auta ako “riť na šerbel”. Naozaj zapasovala výborne a hlavička v nej drobcovi nepadá.V druhom aute však máme väčší sklon sedadiel, a tak aj napriek tomu, že sme využili polohu čo najviac v ľahu, v prípade umiestnenia sedačky v protismere hlavička nášmu krpcovi po zaspaní trochu padla dopredu. Tak sme zastavili a skúsili autosedačku otočiť do smeru jazdy. Takto bol ten sklon jednoznačne lepší, ale zatiaľ plánujeme využívať iba protismer. Preto by som jednoznačne radila vyberať autosedačku osobne a vyskúšať, ako vám sadne do auta.

Ľahké ovládanie - autosedačku Zopa Voyager 2 môžete otočiť o 360 stupňov jednoduchým stlačením tlačidla. Autosedačku tak môžete nielen otočiť v smere a protismere jazdy, ale môžete si ju natočiť smerom do dverí a dieťatko tak ľahšie vložiť a vybrať. Hurá, koniec zápasom so vzpierajúcim sa dieťaťom či obúchaným hlavám. Lebo ruku na srdce, kto z nás aspoň raz neobúchal hlavu našich potomkov pri vkladaní do autosedačky? Otočná funkcia je veľkou prednosťou tejto autosedačky. Ide o vychytávku, ktorú skrátka chcete. Stlačením tlačidla, ktoré je umiestnené na oboch bočných stranách sedačky, ju jednoducho otočíte, dieťatko pohodlne vložíte a vrátite späť do želaného smeru jazdy. Ak už máte dieťatko staršie, veľmi jednoducho si do takto otočenej autosedačky vlezie a sadne samo. Na začiatku testovania som miestami s tlačidlom pomerne bojovala. Človek musel zatlačiť naozaj silno a otáčanie mi taktiež nešlo tak ľahko, ako sa píše v návode. Avšak chcelo to asi len rozbehať, keďže po pár použitiach sa to zlepšilo. Stále však platí, že tlačidlo musíte poriadne a dostatočne hlboko zatlačiť a zopárkrát ešte otáčanie mierne zaštrajkuje.

Materiál poťahov je príjemný, na prvý pohľad kvalitný a vďaka polstrovaniu mäkký. Čo sa týka farby, v ponuke sú neutrálne farby šedá a čierna, ktoré sa hodia k akémukoľvek interiéru. Osobne preferujem práve takéto farebné prevedenia, ktoré neomrzia a prípadne sa dajú doladiť. Napríklad podložkou proti poteniu. Tú, najmä v letnom období, odporúčam všetkými desiatimi. Poťahy sa ľahko udržiavajú a pri znečistení ich ľahko utriete vlhkou handričkou. V prípade potreby poťahy zvlečiete a operiete.

Autosedačka je vhodná od narodenia, keďže vnútorná vložka sa skladá z 3 častí. Umožňuje tak autosedačku prispôsobiť veľkosti a veku dieťaťa. 5-bodové bezpečnostné pásy s protišmykovým polstrovaním pekne držia a nezošmykujú sa. Ich dĺžku jednoducho nastavíte a prispôsobíte pomocou tlačidla nachádzajúcom sa medzi nôžkami dieťaťa. Spony na pásoch sa zapínajú ľahko, iba po vložení dieťatka do autosedačky občas akoby zapadnú a ťažšie sa nahmatávajú. Možno by to spravilo polstrovanie na bočných popruhoch, ktoré by spone zabránilo zošmyknúť sa.

A čo pohodlie a komfort pre dieťatko? Náš ročný syn sa vytešoval z výhľadu, ktorý sa mu naskytol. Oproti vajíčku je to veľká zmena. Pozitívna, samozrejme. Sedí sa mu pohodlne, má dostatok priestoru, vidí a pozoruje. Okrem už spomínaného problému v jednom z áut s padajúcou hlavičkou v spánku, hodnotím pohodlie na jednotku. Autosedačka má 4 nastaviteľné polohy sklonu v oboch smeroch jazdy, takže dieťatko si viete napolohovať podľa potreby. Opierka hlavičky je polstrovaná a pomocou úchytu navrchu ju jednoducho nastavíte do želanej polohy. Čo viac si priať? 🙂 

Kľúčové vlastnosti:

  • schválená pre použitie proti smeru jazdy od narodenia po celú dobu jej využívania, čiže do: 105 cm/18 kg/4 rokov,
  • schválená pre použitie v smere jazdy od veku 15 mesiacov (výška min. 76 cm),
  • plne otočná v rozsahu 360 stupňov: výrazné uľahčenie vkladania a vyberania dieťatka,
  • vnútorná vložka skladajúca sa z 3 častí,
  • ISOFIX uchytenie + oporná noha,
  • 5-bodové bezpečnostné pásy s protišmykovým polstrovaním,
  • 4 nastaviteľné polohy sklonu v oboch smeroch jazdy,
  • nastaviteľný bezpečnostný oblúk pre viac miesta na nohy,
  • výškovo nastaviteľná opierka hlavy.

Špecifikácie:

  • rozmery: (V x Š): 60 x 44 cm,
  • vhodná pre dieťa: 0 - 4 roky/40 - 105 cm/0 - 18 kg,
  • prešla najprísnejšími testami v Holandsku,
  • spĺňa normu i-Size ECE R129,
  • dvojitý plášť korpusu a anatomicky tvarované bočné panely chrániace dieťa v celej výške. 

PLUSY:

  • plne otočná v rozsahu 360 stupňov,
  • použitie v oboch smeroch,
  • jednoduchá inštalácia a indikátory správneho prichytenia,
  • dlhodobejšie využitie vďaka zmenšovacím vložkám,
  • norma i-Size ECE R129 a testy v Holandsku,
  • pomer cena-výkon.

MÍNUSY:

  • nebola zaradená do nezávislých bezpečnostných testov,
  • pri šikmejšom sklone sedadiel môže dieťatku padať v spánku hlavička,
  • tlačidlo na otáčanie sedačky ide ťažko.

#test_zopa_voyager2

Začni písať komentár...

Odošli