Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
konik_testuje
11. jan 2022
107 

Testovanie auta, aké tu ešte nebolo

„Kočík, taška s náhradným oblečením, odrážadlo pre staršiu, autosedačka, vajíčko, nechať si priestor v kufri  na nákup… Myslím, že toto nedám. Asi som v detstve strávila málo času hraním Tetrisu. Takže všetko von a znovu… A zase nič. Bude to chcieť nové auto. Gúglim, hľadám, všade na mňa „vyskakujú” valce, kone, metre kubické, nič užitočné. Tabuľky s rýchlosťami a otáčkami, ale žiadna s počtom detí, ktoré sa bezpečne do auta vojdú. Žiadna s množstvom „nevyhnutností”, ktoré pojme kufor bez toho, aby som ho musela zatvárať so zaťatými zubami a zbožným prianím, nech nič po násilnom zabuchnutí piatych dverí auta nepríde k ujme. Proste informácie „do života” žiadne.” 

Poznáte to? My dôverne. Preto sme využili možnosť otestovať plne elektrický Hyundai IONIQ 5 a pozreli sme sa naň z úplne iného pohľadu – z pohľadu MATKY.

Väčšina rodín, ktorá zvýši svoj počet členov z dva na akékoľvek vyššie číslo, začne časom rozmýšľať nad zmenou auta. Veď je to jasné, dvom dospelákom postačí aj minimum priestoru, ale prepraviť troch a viacerých, pričom tí najmenší svojimi potrebami zaberajú najviac miesta, to už je výzva. Celkovo sa zameriavame ako bezdetní skôr na pohodlie a bezpečnosť vodiča a spolujazdca, zmena prichádza zo dňa na deň… A hoci býva výber auta väčšinou doménou mužov, aj mamičky k nemu určite majú čo povedať, a preto sme si ako rodina s deťmi posvietili na to, aké výhody a nevýhody má plne elektrický Hyundai IONIQ 51.

„Miláčik, aké auto by si chcela?” „Červené”

Áno, toto je ten zaužívaný stereotyp. Veď predsa ženy o autách nič nevedia. A priznajme si, často nás v prvom rade zaujíma, ako auto vyzerá a až v tom druhom všetko ostatné. Toto auto ma, aj napriek tomu, že nebolo červené a v tejto farbe ho ani nakonfigurovať nie je možné, zaujalo na prvý pohľad. Je také iné - nadčasové. Okamžite ma upútali obrovské kolesá, ktoré mu dodajú sexepíl a tiež zapustené kľučky. Ladné línie a napriek nim ostré rysy. Geometrické tvary predných svetiel mne - po šiestich rokoch na materskej - aj štvorročnému testerovi evokovali autíčko z Lega a tak mal dizajn exteriéru úspech aj u neho. Auto ale zaujalo aj okoloidúcich. Obzerali sa za ním hlavne chlapi, čo bol nezvyk, lebo väčšinou sa obzerajú za mnou. Jeden mi dokonca, potom čo ho trikrát obišiel a so záujmom si prezeral každý jeho detail, cez čelné sklo ukázal palec hore. Príjemná zmena, keďže vzhľadom na moje vodičské zručnosti som zvyknutá na iné gestá. :D 

Auto z vonka pôsobí celkovo dosť mohutne a evokuje tým pocit bezpečnosti. Mohutné sú aj samotné dvere auta, ktoré pri mojej váhovej kategórii vyžadovali väčší švih, keď som ich chcela zatvoriť. 

Po nasadnutí sa človek dostane do osobného sci-fi priestoru. Auto pôsobí ako z budúcnosti. Rozhodne by sa zaň nehanbil ani novodobý doktor Emmett Brown a jeho spolujazdec Marty by si mohol oči vyočiť. Dizajn ala vesmírna loď však nie je nijak rušivý. Naopak, je elegantý a oku lahodiaci. Dva obrovské displeje sú prehľadné a všetky informácie o jazde sú pre vodiča jednoducho odčitateľné. Jeden displej - ovládací - je dotykový a ponúka prístup ku všetkým funkciám vozidla. Určite však neodporúčam púšťať sa do nastavovania bez nahliadnutia do návodu. Ten je síce, ako sa vraví, pre amatérov, ale ja osobne si veľmi pochvaľujem jeho zrozumiteľnosť. Vďaka nemu som sa rýchlo skamarátila aj s funkciami, na ktoré by som rozhodne intuitívne neprišla. Zrejme by som nevedela ani o ich existencii. Trochu mi v tomto chladnom období chýbalo pevné tlačidlo pre nastavenie vyhrievania sedadiel. To sa nastavuje práve cez dotykový displej, a ak si poviete, že už máte pod sebou dosť vyhriate, vypnutie môže byť počas jazdy náročnejšie. 

Ako každá žena, som fanúšičkou drobných detailov s nádychom luxusu. Podsvietenie dverí a reproduktorov je jedným z nich. Maličkosť, ktorá ale po zotmení pôsobí veľmi príjemne. (Farba podsvietenia sa dá dokonca nastaviť na jeden zo 64 odtieňov.) Super vychytávkou je magnetická plocha na ľavej strane, ktorá môže poslúžiť na prichytenie fotky rodinky alebo poznámky, aby ste nezabudli vyzdvihnúť dieťa zo školy či balík z pošty. 

Ženy ako ja, ktoré ráno pravidelne meškajú, určite poteší veľké zrkadlo na slnečnej clone. Ak sa doma nestihnete upraviť, niekde na parkovisku to budete mať výrazne ľahšie, ako s minizrkadielkom v ruke.

Žena za volantom…

Keď už sme pri tých vychytávkach pre ženy,... Poznáte ten o tých ženách a autách bez vodiča? Je to príšerná stereotypizácia a nepekný predsudok, ale, žiaľ, je vedecky dokázané, že my ženy máme horší odhad i periférne videnie než muži. Preto má mnoho z nás problém s parkovaním. Aj to je dôvod, prečo som sa nesmierne tešila na parkovacieho asistenta, ktorý za vodiča zaparkuje absolútne bez akéhokoľvek zásahu z jeho strany. Jediné, čo musíte, je držať stlačené jediné tlačidlo. A to dokonca aj v prípade, že sa nachádzate mimo auta. Nájde si samo parkovacie miesto a po zadaní inštrukcií zo strany (ne)vodiča, jednoducho zaparkuje. Prvé takéto parkovanie mi takmer spôsobilo infarkt, keďže to miestami vyzeralo, že auto neplánuje zastaviť a rútilo sa na susedné zaparkované vozidlo (našťastie, patrilo kolegyni, a tak som riskovala a nechala ho pokračovať v parkovaní). Všetko ale samo vyhodnotilo do najmenšieho detailu správne a zaparkovalo na milimeter presne. (Lepšie ako môj manžel, ale pssst!) Táto funkcia je dokonalá v prípade, že je priestor na parkovanie vážne malý a vodič by po zaparkovaní vystúpil len ťažko bez toho, aby obúchal svojimi dverami susedné autá. A to nehovorím o tom, keď na takom mieste chcete z auta vysadiť aj deti.

Auto však ponúka pomocnú ruku aj pri klasickom parkovaní „s vodičom”. Človek sa miestami cíti ako vo videohre. Vďaka kamerám a senzorom máte totiž nielen dokonalý prehľad o tom, čo sa nachádza za autom, či ako ďaleko ste od stĺpu pouličného osvetlenia, ale tiež môžete meniť uhly, pod ktorými sa vám auto na displeji zobrazuje, a tak dokonca môžete auto pri cúvaní či parkovaní sledovať „z vtáčej perspektívy”.

Výrobcovia, tuším, vážne mysleli i na ženy za volantom, a tak sa dokonca pri zaradení spiatočky spätné zrkadlá mierne naklopia a ja som tak nedostala ani príležitosť oškrieť tie luxusné kolesá o obrubník. (Žiaľ, v tomto aute už vážne nie je na čo sa vyhovoriť, keď ošuchnete lak či kolesá, alebo nacúvate do stĺpika, ktorý sa „zrazu za autom vynoril".)

Čo ale auto ponúka pre rodinu?

Veľa priestoru. V prvom rade ide o priestor odkladací, ktorého pri deťoch nikdy nie je dosť. Vo všetkých dverách je úložná priehradka a držiak na fľašu. Posuvná stredová konzola má úložný box priamo pod vyklápacou opierkou na ruky, a tiež v prednej i zadnej časti. Zároveň ponúka dva držiaky na menšie nápoje, ktoré super poslúžia aj na malú fľašku s mliekom alebo čajom pre najmenších pasažierov. (Povedzme si pravdu, aj tak v jednom z nich skončia žuvačky a v druhom balzam na pery a krém na ruky či dezinfekcia.)

Stredová konzola tiež ponúka jeden veľmi užitočný priestor na ruku vodiča. To výrazne zvyšuje pohodlie počas jazdy. Navyše sa na ňu zmestia vedľa seba ruky dve, takže sa pohodlne môže usadiť aj spolujazdec a nedochádza k roztržkám a bitkám o miesto na lakeť. 😀 Sú na nej tiež umiestnené USB vstupy, cez ktoré si môžu deti počas jazdy dobiť napr. tablet.

Najdôležitejší odkladací priestor je ale kufor. Ten má kapacitu 527 litrov. Tiež nemáte predstavu, čo to v praxi znamená, a koľko vecí tam reálne dáte? Preložme si to teda do jazyka mamičiek. Predstavme si situáciu, že idete s malým dieťaťom k starým rodičom. Potrebujete so sebou zobrať kočík, vaničku, tašku s výbavou pre dieťa, vankúš na kŕmenie, podložku na hranie a prípadne ešte nejakú bedničku, v ktorej máte napečené koláčiky, o ktoré sa chcete podeliť. Do kufra IONIQ 5 to všetko s prehľadom uložíte. Má to malé ale - musíte posunúť zadné sedadlá dopredu. Nie sklopiť, len posunúť (áno, zadné sedadlá sa dajú elektronicky posunúť dopredu). Všetko vyššie uvedené sa do kufra vojde aj bez posunutia sedadiel, k tomu už ale potrebujete mať aspoň základné skúsenosti s tým Tetrisom. ☺

V kufri sa nachádza najväčšia slabina tohto auta – roleta na zakrytie batožinového priestoru. IONIQ 5 je každým kúskom zaujímavý a moderný. Roletka v kufri je ale trochu retro a nemá ani len vlastnú kolajničku, preto ju musíte presne trafiť do háčikov, ak chcete, aby bol priestor kufru zakrytý. Zároveň jej umiestnenie je dosť rušivé, ak chcete do kufra naložiť viac vecí. Ideálne je nechať ju doma.

Keď už ale naplníme všetok odkladací priestor, je treba sa pozrieť, koľko priestoru zostane pre posádku auta. Toho je skutočne požehnane. Šofér a spolujazdec sa cítia komfortne vo väčšine áut. V Hyundai IONIQ 5 je ale množstvo miesta aj vzadu. Podlaha je rovná, čo umožnilo počas nášho testovania štvorročnému chlapčekovi prechádzať sa sprava doľava vo vzpriamenej polohe. (Samozrejme, v čase, keď bolo auto odparkované.) Každé dieťa svojim pohybom určite okope sedadlo, nech je auto akékoľvek veľké. Pri tomto vozidle sa to ale bude diať zriedka, keďže sú sedadlá dostatočne vzdialené. Na zadných sedadlách sme mali dieťa na podsedáku, ďalšie v autosedačke a ja som si pohodlne sadla medzi nich bez toho, aby som sa citila výrazne stiesnene. Viem si predstaviť, že by som malé dieťa vo „vajíčku” pohodlne aj nadojčila, v prípade potreby.

Pre každú správnu maminu je dôležitá bezpečnosť. Auto disponuje siedmimi airbagmi, ktoré vás ochránia v prípade nárazu z ktorejkoľvek strany. Šikovná funkcia Safe Exit Assist, ktorá deteguje zozadu prichádzajúce autá, dočasne zapne detskú poistku, a tým zabráni otvoreniu dverí. Auto disponuje všemožnými asistenčnými systémami. Ak máte všetky naraz zapnuté, v princípe ide samo. Vidí jazdné pruhy a drží sa medzi nimi, vidí autá pred sebou a vie pribrzdiť, ak spomaľujú. Tento štvorkolesový tátoš má vďaka elektromotoru (výkon 160 kW) výrazné zrýchlenie, čo môže veľmi pomôcť pri predbiehaní. Už sa nemusíte báť, že sviatočný vodič začne počas vášho predbiehania pridávať a nebudete ho vedieť predbehnúť. To je za mňa obrovské plus, keďže na svojej „jednadvojke” autá radšej nepredbieham, ale s IONIQ 5 som s tým nemala najmenší problém.

K bezpečnosti detí prispieva aj ďalšia zaujímavá vychytávka. Proti zabudnutiu spiaceho dieťaťa na zadnom sedadle poslúži výstražné znamenie na displeji pre vodiča, ktoré vás vyzve ku kontrole zadných sedadiel v prípade, že po vypnutí motora na nich auto registruje záťaž. 

A čo tá elektrina?

Na začiatku článku máme napísané, že IONIQ 5 je plne elektrické auto. Znamená to, že ide čisto na elektrinu a žiadny benzín alebo naftu do neho nemusíte tankovať. (Čo je vlastne super, lebo nemusíte manželovi z benzinky volať, ktorý stojan je „ten váš”.) Jednoducho povedané, auto je poháňané elektromotorom, ktorý čerpá energiu z dobíjateľnej batérie. Dojazd auta je pri plne nabitej batérií asi 450 km (záleží od výbavy). Asi žiadny elektromobil nie je ideálne auto na to, aby ste s ním išli niekam ďaleko na dovolenku. K babičke na východ však z Bratislavy dokážete prísť s jednou polhodinovou zastávkou na nabíjanie. Koľko zastávok si spravíte kvôli deťom, to už je iná téma. ☺

Auto je ideálne nabíjať na nabíjacích staniciach, ktorých je teraz už po Slovensku dosť. Pre využitie nabíjacej stanice potrebujete kartu. Charge myHyundai je služba vďaka ktorej nemusíte mať niekoľko kariet - jednu pre každú značku nabíjacej stanice. Vďaka tejto službe stačí jediná karta a môžete smelo nabíjať na rôznych staniciach.

Na ultrarýchlej nabíjačke viete auto nabiť z 10 % na 80 % za 18 minút. K takejto nabíjačke sa ale reálne dostanete len ak k nej pôjdete cielene. Väčšina nabíjacích staníc vám dobije auto z 10 % na 80 % zhruba za hodinu. Následne do 100 % to môže trvať aj ďalších 30 minút. Dnes ponúkajú niektoré supermarkety nabíjanie zadarmo. Majú ale často obmedzený výkon a tiež časové obmedzenie. Auto sme skúsili nabiť aj doma z bežnej elektrickej zásuvky. Za hodinu stúpla úroveň nabitia batérie len o 2 %, čo nie je veľa. Ak si ale auto necháte pripojené v sieti na noc a bude sa nabíjať 10 hodín, už to vie reálne pomôcť.

Článok je už dlhý a stále som nedokázala spomenúť všetky možnosti a funkcie, ktoré vozidlo ponúka. IONIQ 5 je šikovné autíčko pre modernú maminu (aj tatina). Ako primárne auto do rodiny elektromobil asi nie je úplne ideálny, ale pre ženu, ktorá jazdí hlavne po meste, je dobrou voľbou. Najlepšie urobíte, ak sa o tom presvedčíte sami a dohodnete si skúšobnú jazdu. ;)

#test_hyundai_ioniq5

Kraasne auto. A cena?

11. jan 2022

Začni písať komentár...

Odošli