Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
pr_clanok
30. júl 2020
2456 

Hračky, ktoré nesmú podľa psychologičky v detskej izbe chýbať

Detská izba plná hračiek. A čím viac, tým lepšie. Sen snáď každého dieťaťa. Okrem neporiadku, ktorý veľké množstvo hračiek prináša a robí často vrásky na čele najmä rodičom, ostávajú mnohé bez povšimnutia alebo deti sa s nimi zabavia len na chvíľu. Ktoré hračky sú však nevyhnutné pre zdravý psychický rast dieťaťa a nemali by chýbať v žiadnej detskej izbe?

Deti nepotrebujú veľa hračiek, postačí, ak budú mať tie správne. Nejde však len o jeden z princípov minimalizmu, ale i filozofiu, ktorou sa riadi a zároveň edukuje ľudí sieť hračkárstiev TOYETO. Napriek tomu mnoho rodičov i príbuzných detí obdarováva hračkami, ktoré nepotrebujú, neurobia im takmer žiadnu radosť a stávajú sa z nich obyčajné pracholapače. 

„Deti majú často príliš veľa hračiek, no skutočne ich zaujmú len tie, s ktorými sa schuti zahrajú. To, s čím sa deti budú hrať, si vedia vybrať samy, siahajú totiž po hračkách, ktoré korešpondujú s ich vnútornými potrebami,“ konštatuje aj psychologička a psychoterapeutka PhDr. Eva Reichelová, Csc., ktorá dodáva, že skutočne dobrá hračka by mala rodičom a deťom priniesť kvalitne strávený spoločný čas.

Ako sa však v množstve hračiek zorientovať a deťom ponúknuť iba to, čo skutočne potrebujú? Podľa odborníkov na hračky by ste sa mali zamerať na tieto typy hračiek:

1. Domček pre bábiky s postavičkami – podľa psychologičky Evy Reichelovej ide o hračku, ktorá je rovnako vhodná pre chlapcov i pre dievčatá. Deti vďaka nej dokážu prežívať a pochopiť svoj vnútorný svet, ale i vzťahy a situácie, ktoré prežívajú a spracúvajú.

2. Stavebnice – základ pre konštruktívnu hru, ktorá rozvíja kognitívne schopností detí, učí ich skladať stavby podľa návodu alebo vlastnej fantázie, rozvíja motorické zručnosti a predstavivosť detí.

3. Bábika – ďalšia z hračiek, do ktorej dieťa projektuje svoje skúsenosti a emócie zo sveta, ktorý pozná, učí sa spracovávať prežité situácie, ale i starostlivosti o niekoho iného.

4. Autíčka – deti lákajú veci, ktoré poznajú z bezprostredného okolia a práve autá sú jednou z nich. Pri pozorovaní áut na ulici deti snívajú o tom, že budú šoférovať, vytvárať a riešiť situácie na cestách samy - a hračkárske autá im túto možnosť ponúkajú. Deti sú zároveň fascinované pohybom, ale neživým predmetom často priradzujú aj ľudské vlastnosti, čo ich vedie nielen k väčšej empatii, ale budujú si tým aj svoju fantáziu.

5. Zvieratká – či už ide o plyšové zvieratká alebo figúrky zvierat, opäť ide o objekt, vďaka ktorému dieťa dokáže spracovávať a prežívať emócie, zároveň ich však učí vzťahu a rešpektu k prírode, starostlivosti a citlivosti. Plyšové hračky navyše deťom dávajú pocit bezpečia, často je to typ hračiek, z ktorého sa stáva prechodový objekt, ktorý deťom pomáha prekonať separačnú úzkosť.

6. Kuchynky a hračky predstavujúce jedlo – deti vďaka nim napodobňujú činnosti, ktoré vidia u dospelých, zároveň sa pri spoločnej hre so súrodencami či kamarátmi učia spolupráci a komunikácii. Hry s prípravou jedla im zároveň pomôžu naučiť sa základom stolovania, ale i vzťahu k zdravej strave.

7. Lekársky kufrík či iné hry na povolania – deti už od útleho veku milujú činnosti, ktoré im umožnia vyskúšať si rolu niekoho iného, hoci len symbolicky. Rozvíjajú si pri nich slovnú zásobu, ale i abstraktné myslenie, predstavivosť či schopnosť riešenia problémov.

8. Hudobné hračky – u detí napomáhajú rozvíjať nielen vzťah k hudbe a zmyslové vnímanie, ale pomáhajú im aj s jemnou motorikou, koordináciou pohybov či logickým myslením.

9. Logické hry a puzzle – skladačky puzzle majú množstvo podôb a stupňov náročnosti, vďaka čomu si deti už od mala trénujú svoju predstavivosť, logické myslenie, ale i sústredenie a cieľavedomosť.

10. Spoločenské hry – opäť tu existuje viacero variantov, pričom s niektorými môžete začať už u detí v ranom veku. Spoločenské hry u detí podporujú princípy fair-play – učia ich ísť za víťazstvom, ale prijať aj prehru. Deti tiež trénujú v sústredenosti a trpezlivosti a podporujú ich abstraktné myslenie. Zároveň ide o skvelý spôsob, ako môže kvalitne stráviť čas spolu celá rodina.

Ďalšie tipy k výberu hračiek:

  • Najmä u malých detí je veľké množstvo hračiek, ktorými ich často obdarujú rodinní príslušníci, úplne zbytočné. Bábätkám postačí hrkálka, hryzadlá, hračky podporujúce rozvoj ich zmyslov (napríklad hrazdička s visiacimi prvkami, za ktorými sa dieťa načahuje) či textilné knižky do kočíka.
  • Malé deti však často potrebujú svojho mojkáčika alebo inú hračku, ktorá je prechodovým objektom – ide o hračku, bez ktorej nechcú nikam ísť a často ich sprevádza dlhé roky.
  • Interaktívne hračky pre menšie deti, napríklad tie založené na vkladaní a poznávaní podľa tvarov a farieb, majú kopec možností využitia a často dokáže jedna takáto hračka nahradiť viacero iných. Deti sa s nimi zabavia na dlhší čas a navyše sa vďaka nim rozvíjajú – čo je bonus pre dieťa i pre rodiča.

  • Nevyberajte hračky nutne podľa toho, či ide o „chlapčenské“ alebo „dievčenské“ hračky. Podľa psychologičky si chlapci i dievčatá pomocou hry napĺňajú rovnaké potreby. Projektujú ich však do hračiek, ktoré majú k dispozícii – ak chlapci nemajú bábiku, ktorú by nežne uložili k spánku, hrajú sa podobným spôsobom napríklad s autíčkami či vláčikmi.
  • U starších detí nemusia klasické hračky nevyhnutne nahradiť displeje mobilov či tabletov. Ponúknite im kreatívne sety, pomocou ktorých môžu kresliť, tvoriť a vyrábať si vlastné veci, alebo naopak vedecké sety, ktoré im zaujímavým spôsobom pomôžu rozvíjať sa v rôznych oblastiach.

Veľa hračiek v detskej izbe

Ako zistíme, že deti majú v izbe už priveľa hračiek? Večný neporiadok môže byť dobrým indikátorom, najmä v prípade, že je zapríčinený tým, že hračky už jednoducho nemáte kam dávať – vtedy je čas na to, aby ste ich množstvo zredukovali, poškodené hračky využili a tie, ktoré už deti nezaujímajú, posunuli príbuzným či rodinám, ktoré na vlastné hračky nemajú dostatok peňazí.

Pokiaľ hračky nechcete vyhadzovať, veľké upratovanie a reorganizácia hračiek môže deťom pomôcť objaviť tie hračky, ktoré už dlhšie do svojich hier nezapojili. Raz za čas tak vystriedajte hračky, ktoré sú na poličkách a tie, ktoré sú odložené v skrinkách či odkladacích boxoch. Možno zistíte, že nepotrebujete nakupovať nové a rovnakú radosť deťom prinesie znovuobjavenie zabudnutej hračky.

Kam hračky nepatria?

To, že každá hračka má svoje miesto, učte od útleho veku aj svoje deti a vyzvite ich, aby ich po hre vždy odložili. Výnimku, samozrejme, tvoria hry a hračky, na postavení ktorých strávili istý čas, napríklad veľké stavebnice, dbajte však na to, aby ich umiestnenie nezavadzalo im ani iným členom rodiny. Vyvarujte sa tiež množstvu hračiek v posteli, deťom nepomôžu usnúť skôr, práve naopak. Ak to bez nich nejde, dohodnite sa na tom, aby si do postele nosili len jednu, ideálne plyšovú hračku.

Hračky by ste vo väčšej miere nemali skladovať ani mimo detskej izby. V obývačke či kuchyni hračky zavadzajú a môžu tam deti rozptyľovať pri iných činnostiach, napr. pri jedení. Zároveň tak deťom vysielate nesprávny signál o tom, že veci môžu nechávať kdekoľvek v byte.

Viac tipov na hračky, ktoré deťom pomôžu rozvíjať sa, ale aj informácií, ako vybrať tie správne, hľadajte na www.toyeto.sk.

Dobrý deň.Aku hračku by ste mi odporúčali pre ročné dievčatko.

31. júl 2020

Ja určite interaktívnu kocku.

31. júl 2020

Doplnila by som do zoznamu tie drevene vlaciky a kolajnice,lebo myslim ze to je topka kreativne,interaktivne,spolocenske .. 😊

2. aug 2020

Začni písať komentár...

Odošli