Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
redakcia
20. nov 2020
1031 

Ako ochrániť naše zdravie pred jesennými nástrahami?

Sme mamy. Naším revírom je domácnosť. Naším srdcom je rodina. Naším poslaním je byť jednoducho nezastaviteľná. Áno, my mamy toho počas choroby veľa nenaležíme. Staráme sa doma o všetko a o všetkých, akoby sa nič nedialo. Veď ochorela mamina, nie tatino a deti. Ďalej si pokojne „mamovatieme“, perieme, varíme, upratujeme, prechádzkujeme, nakupujeme. No chorobu je nutné vyležať, inak by nám to naše telo mohlo časom nepekne spočítať...

Keď som si brala svojho muža, povedala som mu, že soplík nie je smrteľná choroba a budeme sa starať jeden o druhého, v zdraví aj v chorobe. Čiže aj on o mňa, nie len ja o neho. No teraz vážne. To, že chorý človek patrí do postele a nie medzi ľudí, vie aj malé dieťa. Ale každý organizmus má svoje limity. Našťastie, keď ochoriem (a to už musí byť strašný masaker), môžem sa s pokojným svedomím spoľahnúť na svojho manžela. Síce je naša domácnosť ako po výbuchu, malej oblečie sviatočné oblečenie do piesku či pyžamové tričko na ihrisko, no stále to všetko robí rád a s láskou, bez reptania. A čo je hlavné, prežijeme to. Ja ich za odmenu manažujem z postele a priebežne kontrolujem situáciu. A aby sa táto “soplíková katastrofa” u nás doma neopakovala príliš často, snažím sa počas celého roka myslieť na zdravie našej rodiny. Chcete vedieť, ako rozoznať chrípku od obyčajného soplíka? Čo môžete vy sami urobiť pre svoj imunitný systém? Kto je chrípkou ohrozený najviac a prečo je dobré nechať sa zaočkovať každý rok? Ako si počas chladných jesenných dní udržať zdravie a telo v kondícii, kde hľadať inšpiráciu na skvelé cvičenia a chutné recepty a ako si zachovať v súčasnej korona situácii chladnú hlavu? Ako farmaceut, no najmä ako mama, sa riadim 3 pravidlami...

1. Pre svoju rodinu chcem to najlepšie

Vyvážená strava je základom zdravia veľkých aj malých. Imunita začína už v našom čreve! Preto je logické, že to, čo jeme, má zásadný vplyv na to, ako funguje naša imunit. A asi naozaj platí, že sme to, čo jeme. Áno, neexistuje zázračná potravina, ktorá naštartuje imunitný systém k úplnej dokonalosti, no naše telo je dokonalý systém orgánov, tkanív a buniek, ktoré pre svoju optimálnu funkciu vyžadujú pestrosť a kvalitu na tanieri. Dôležitý nie je iba vitamín C, ale potrebujeme celý komplex vitamínov a minerálov, ktoré by sme mali dopriať deťom a aj sebe. Ak sa nevyznáte v mori výživových doplnkov a voľnopredajných liekov určených na posilnenie imunity a zbavenie sa sezónneho prechladnutia či chrípky, nechajte si poradiť od odborníkov. Hlavne sa nedajte zlákať iba na reklamu či pekný obal. Hlavne čítajte zloženie a premýšľajte nad tým, čo naozaj potrebuje vaše telo.

2. Prevencia je na prvom mieste

Máte horúčku, nádchu, suchý kašeľ, bolesti hlavy a svalov, pociťujete únavu, bolesť hrdla a sťažené dýchanie? O slovo sa pravdepodobne prihlásilo akútne vírusové ochorenie - chrípka. Chrípka môže postihnúť kohokoľvek, bez ohľadu na vek či pohlavie. Až tretina nakazených šíri vírus chrípky na iných aj vtedy, keď sa u neho neprejavujú žiadne príznaky ochorenia. Dospelý človek infikovaný vírusom chrípky je infekčný jeden deň pred prepuknutím príznakov až do piateho dňa od vzniku ochorenia. Vyššia úroveň zaočkovanosti v našej populácii prispieva k zlepšeniu epidemiologickej situácie a k zníženiu výskytu chrípky, čo je veľmi dôležité v školách, väčších kolektívoch, ale aj pre nás mamy, ktoré sa musia starať doma o všetko a všetkých. No najmä v zariadeniach sociálnych služieb a zdravotníckych zariadeniach, kde sú umiestnené rizikové osoby, čiže chorí ľudia, ktorých by chrípka mohla doslova zabiť.

Každoročné očkovanie proti chrípke je dôležité nielen preto, aby sme chránili seba, ale aj ostatných. Najohrozenejšou skupinou sú najmä starší ľudia s oslabeným imunitným systémom a osoby s chronickými ochoreniami, ako napríklad astma, kardiovaskulárne ochorenia, metabolické poruchy, ochorenia pečene, obličiek, neurologické ochorenia a ochorenia postihujúce dýchanie. Práve u týchto pacientov je najvyššie riziko vzniku komplikácií spôsobených chrípkou, ako napríklad zápal pľúc, ucha, prínosových dutín, dehydratácia, zápal srdcového svalu a zhoršenie stavu chronického ochorenia ako astma, diabetes či ochorenia srdca. Následne môžu tieto komplikácie chrípky viesť k hospitalizácii a dokonca, najmä u starších osôb s inými pridruženými ochoreniami, i k predčasnej smrti.

V prípade, že sa rozhodnete dať zaočkovať, Union zdravotná poisťovňa poskytuje svojim poistencom príspevok na očkovanie proti chrípke až do výšky 100 %.  Stačí, ak kontaktujete svojho všeobecného lekára a dohodnete si s ním termín očkovania. Následne lekár vystaví lekársky predpis, na základe ktorého  vám v lekárni vydajú očkovaciu látku. Poisťovňa uhradí lekárni vakcínu v plnej výške a lekárovi preplatí výkon očkovania. Ideálne obdobie pre očkovanie je každý rok už v jeseni, a to skôr, než sa začne zvyšovať aktivita vírusov chrípky. Začiatok chrípkovej sezóny nie je možné predpovedať, tá sa môže začať už na začiatku októbra a trvať až do mája. Počas prvých 2 týždňov po očkovaní sa v našom tele začnú vytvárať potrebné protilátky, ktoré pri strete s vírusom zabezpečia ochranu proti chrípke. 

Prečo je potrebné očkovanie absolvovať každý rok? Vírusy chrípky sa v každej chrípkovej sezóne menia, a to je dôvod, prečo je potrebné dať sa zaočkovať vždy aktuálnou očkovacou látkou proti vírusu, ktorý "zúri" v danom období. Tento rok je očkovanie proti chrípke mimoriadne dôležité, pretože  chrípka a COVID-19 sa veľmi ťažko rozlišujú. Preto môže toto očkovanie pomôcť už pri samotnej diagnostike ochorenia. Najúčinnejšou metódou prevencie pred chrípkou je jednoznačne OČKOVANIE a poistenci Union za vakcínu nič nedoplácajú. U zdravých ľudí sa po zaočkovaní znižuje riziko chrípkového ochorenia až o 90 %. Okrem iného našu imunitu posilní aj dostatočný oddych, pravidelné cvičenie, otužovanie, zvýšený príjem zinku a vitamínu C. Taktiež si počas chrípkového obdobia častejšie umývajte ruky a zvýšte osobnú hygienu. V otázke prevencie zdravia má, samozrejme, každý z nás slobodnú voľbu. Sami sa svojím rozumným uvážením rozhodneme pre správnu vec, ale nezabúdajme, že naša sloboda končí tam, kde začína sloboda a právo na zdravý a bezpečný život niekoho iného. Preto, prosím, buďme zodpovední. Chcime to najlepšie pre seba, aj pre svoje okolie. 

No je dôležité povedať aj druhú stranu veci. Napriek všetkým výhodám očkovania proti chrípke, ktoré svojím prínosom prevyšujú akékoľvek riziko, sa môžu vo výnimočných prípadoch objaviť určité zdravotné riziká spojené s očkovaním, ako napríklad bolesť a začervenanie v mieste vpichu alebo mierne zvýšenie teploty, ktoré vzniká ako prirodzená reakcia na očkovaciu vakcínu v dôsledku vytvárania protilátok. Zriedkavou a mierne závažnou komplikáciou - u menej ako 1 pacienta z 1 000 zaočkovaných sa môže objaviť slabšia žihľavka. Za istých okolností by niektorí ľudia nemali byť zaočkovaní proti chrípke bez dôslednej konzultácie s lekárom. Ide najmä o ľudí, ktorí majú ťažkú alergiu na slepačie vajcia, tí, ktorí už mali závažnú reakciu na očkovanie proti chrípke v minulosti a deti mladšie ako 6 mesiacov. Taktiež by sa očkovanie malo odložiť u pacientov s horúčkovitým ochorením alebo akoukoľvek akútnou infekciou.

3. Hlavne zostaňte v pohode...

Stres je jeden z hlavných faktorov, ktoré negatívne ovplyvňujú našu imunitu. Naopak, viaceré vedecké štúdie potvrdzujú fakt, že smiech, vnútorná pohoda, spontánna radosť zo života, zamilovanosť a naše zdravie vzájomne súvisia. Nájdime si viac času pre seba. Naša psychika a stres sa môže odraziť aj na našom fyzickom zdraví. Aktuálne opatrenia zatvárajú plavárne, wellness, ihriská aj fitnescentrá a my sme zo dňa na deň ostali medzi 4 stenami. Ak hľadáte novú inšpiráciu, príliv motivácie a skvelé rady, ako sa udržať v dobrej fyzickej kondícii, chcete si udržať svoje zdravie a váhu, cítiť sa fit – pridajte sa k skupine Union MoveON. Nájdete tu nápady na zdravé recepty, rozhovory s odborníkmi na témy, ktoré vás zaujímajú, triky ako sa vysporiadať s karanténou a udržať sa fit, rady, inšpirácie či online cvičenie pod vedením profesionálky. Všetky aktivity vám sprostredkuje Lea Grančič, lektorka školy skupinových cvičení MOVE academy.

Momentálna situácia je pre všetkých veľmi náročná. Okolo nás sú mnohé faktory strachu a je dôležité udržiavať duševné zdravie v dobrej kondícii, rovnako ako aj svoje fyzično. Obavy o naše zdravie, rodinu, prácu, rodinný rozpočet, sociálna izolácia, home office, online výučba, obmedzený režim, dlhodobý pobyt doma, príležitostná "ponorka" členov rodiny a zvýšená záťaž na psychiku ohrozujú aj naše duševné zdravie. Union podáva aj v tomto čase pomocnú ruku, pomáha udržať si pevné duševné zdravie, a preto vám v spolupráci s renomovaným psychológom Robertom Krause prináša sériu videí zameraných na rôzne oblasti duševného zdravia. Ako pracovať s naším strachom, emóciami, úzkosťou a obavami, ako zvládať sociálnu izoláciu či ako si zachovať psychickú rovnováhu. Okrem množstva užitočných informácií, obsahujú videá aj rady pre udržanie pevného duševného zdravia či témy ako správna životospráva a vplyv fyzickej aktivity na zdravie.

----------

Tento článok vyšiel s podporou Union zdravotnej poisťovne

Začni písať komentár...

Odošli