Výsledky vyhľadávania pre slovo “#pisanie”

Tréning fantázie a tvorivosti TROCHA INAK
I. M. Rozet vo svojej knihe O psychológii fantázie píše, že pri výchove tvorivosti detí treba už od najútlejšieho veku rozvíjať, uvoľňovať aj fantáziu. Fantázia má širší vplyv. Dobrá fantázia umožňuje dieťaťu tvorivejšie vnímať, vidieť svet, lepšie tvoriť asociácie, hypotézy, alternatívy pri riešení problémov. Navyše, keď sa cvičí fantázia, nie je možné, aby sa súčasne necvičili schopnosti, ktoré učia dieťa odlišovať fantáziu od skutočnosti, meniť progresívnu fantáziu na skutočnosť. Ide to teda ruka v ruke s hodnotiacim systémom, s tréningom posudzovania a rozhodovania , rozvíjaním hodnotiaceho myslenia.
Tip na edukačnú úlohu - trénovanie fantázie a tvorivosti:
Dieťa si zoberie kartičku so snehuliakom. Zatvorí oči a predstaví si, že je snehuliak, ktorý stojí na lúke a vonku začína byť teplo. Úlohou dieťaťa je opísať a nakresliť svoje pocity.
Daná úloha je zameraná na :
▪️tvorivé vnímanie
▪️rozvoj fantázie
▪️obrazotvornosť
▪️imagináciu
S úctou
Mária (autorka projektu abeceda TROCHA INAK)

Skôr ako chytí pero, sa trochu pohráme
V minulom článku sme sa venovali grafomotorike na teoretickej úrovni. Básnik by povedal, že teória je keď všetko vieme, ale nič nefunguje. Prax je keď všetko funguje, ale nikto nevie prečo. Dnes si spojíme teóriu s praxou. Nič nefunguje a nikto nevie prečo. 😉 (Len žartujem). Niekedy je to naozaj tak, že môžeme mať toho načítaného, naštudovaného, vieme ako to má vyzerať, ale akosi to nefunguje. A naopak, rovnako existujú prípady, kedy všetky grafomotorické zručnosti dozrievajú u dieťaťa samé, tak ako majú v prirodzenej fyziologickej postupnosti. A dieťa bez toho, aby niekto riešil čo robí a ako robí, robí všetko správne. No nie vždy je to tak.
Dnes si povieme, ako prirodzenému vývoju grafomotorických zručností napomôcť. Hneď na začiatok je potrebné si ujasniť, čo všetko tvorí grafomotoriku. Je to hrubá motorika a konkrétne pohyb rúk, ramena a lakťa; jemná motorika prstov a dlane; motorika očí a artikulačných orgánov a v neposlednom rade koordinácia alebo súhra medzi okom a rukou. Do množiny premenných môžeme zaradiť aj schopnosť koncentrácie, pozornosti, sluchové vnímanie a lateralitu.
Všetky tieto prvky ovplyvňujú schopnosť dieťaťa písať bez problémov. Pokiaľ dieťa nemá dostatočne zautomatizované grafomotorické pohyby a prepojené pohyby všetkých kĺbov rúk (rameno, lakeť, zápästie, prsty), stráca pri písaní rýchlosť. Deti sa často sťažujú, že nestíhajú. Rodičia doma počúvajú výhovorky, že učiteľka príliš rýchlo píše. Všetku svoju energiu sústredia na písanie ako také, a nezostáva im priestor na vnímanie obsahu, rýchlo sa unavia a nedokážu sa dlhodobo sústrediť. Ak dieťa nedrží pero správne, ruka sa rýchlo unaví, môže ho bolieť a potiť sa, čo spôsobuje len ďalšie nabaľovanie problémov.
Ako teda stimulovať správny vývoj jednotlivých psychomotorických činností?
Dnes si povieme o rozvoji hrubej motoriky.
Deti musia behať, hrať, sa, chodiť po schodoch, obrubníkoch, jednoducho potrebujú pohyb a priestor. So všetkým ostatným si poradí telo samo. Ak sa dieťa do podobných aktivít nechytá, môžeme ho motivovať rôznymi hrami.
Ako napísať dobrý článok?
Nadpis:
SPRÁVNE: Ako napísať dobrý článok?
NESPRÁVNE: Píš dobre (príliš krátke)
NESPRÁVNE: Pre napísanie dobrého článku platí viacero rád, ktoré nájdete v tomto návode (príliš dlhé)
Perex:
SPRÁVNE: Máš rada písanie a chcela by si sa v ňom zlepšiť? Ak začneš používať niekoľko základných pravidiel, tvoje príspevky sa stanú obľúbenejšie a čitateľnejšie. Tentokrát prinášam trojicu rád, ktoré sa týkajú úvodu článkov.
NESPRÁVNE: Jedno zo základných pravidiel písania sa týka názvu, perexu a medzititulku. Názov by mal charakterizovať to, o čom je článok. Dôležitá je aj jeho dĺžka, nevytváraj preto jednoslovné alebo príliš dlhé nadpisy... (vynechaný úvod/perex)