Komolenie slov dieťaťa, ktoré už zrozumiteľne rozpráva

14. sep 2021

Ahojte, syn ma 2,5r, rozprava uz dlho plynule, vyjadri "cokolvek". Posledny tyzden sa hra so slovami, rymuje, versuje, komoli ich, nahradza pismenka, napriklad chlebik je zrazu chjeb-jík, papier je piapier, podlozka je pjiodliozka. Zelena farba uz nie je zelena, ale zjielena. A podobne, on sa v tom vyziva, ale teda nie je mu vdaka tomu vela krat vobec rozumiet, do toho napriklad rymuje cajnik fajnik, pri com zostalo pri slove fajnik (?) na pomenovanie cajnika. Ja ani netusim, odkial to ma, s detickami sa stretame, ale nevybavujem si ziadne, od ktoreho by to mal mat. Rad si pospevuje svoje vymyslene basnicky, to chapem, ale nam tieto jeho srandicky zacali moc ovplyvnovat rec.

Mali to aj vase deti tak? Nestretla som sa s tym, inak rozprava od 2r, a velmi dlhe, pekne vety. Opakujem po nom spravne verzie slov, ale to som tak rok uz nerobila, tak si pripadam ako s rocnym babatkom 🙂 chapem, ze deticky skusaju, hraju sa aj tymto sposobom, len by som nerada takyto regres nejako dlhsie. Ako ste reagovali vy, preslo to same?

logo_bb
14. sep 2021

Dobrý deň, váš syn sa takýmto kreatívnym spôsobom hrá so slovíčkami. Ak ale predmety, ktoré vie pomenovať správne začne nazývať nesprávnym slovom (fajník), ukážte mu, že nerozumiete čo povedal/ chce povedať. Každý predmet má svoj názov a vy slovu fajník nerozumiete- skúste sa opýtať "Fakník? Čo to je? Toto je predsa čajník." Nepodporujte ho v tomto návyku. Cieľom je dosiahnuť aby pochopil, že pri nesprávnej produkcii neporozumiete jeho komunikačnému zámeru, pretože povedal niečo úplne iné.

autor
14. sep 2021

@logo_bb dakujem za vas pohlad. Snazim sa presne takto, aj ked ho mam napocuvaneho a viem, o com hovori (😉), robim presne toto iste. Poviem mu, ze nerozumiem, co tym myslel, ze take slovo nepoznam. Tak ho "nutim" prestat sa blaznit a povedat mi to normalne 😉 opravujem ho v zmysle nie ze toto a toto si povedal zle, ale napriklad - rano klopala suseda - "mami kto to KJIOPIE, ideme sa pozriet?" mu odpoviem, ano ideme sa pozriet kto to KLOPE. Ak je to len normalna hra a je to bezne, budem trpezlivo cakat 🤔 ale naozaj, este som sa s tym nestretla u deti, ktore plne rozvito rozpravaju a vsetky tieto tvary pouzivaju inak spravne. Ale je pravda, ze fantaziu ma obrovsku, navymysla kadeco, tak sa to asi ide odrazat aj v reci 🙄😊

marianarem
14. sep 2021

Moj ma teraz 21 mesiacov, ale je vyborny recnik, prve slova v 10m a uz zhruba 3 mesiace hovori aj komplikovanejsie suvetia, buduci cas, minuly, podmienovaci sposob, proste ozaj pekna rec na jeho vek. No a taketo slovne hry to robi snad odkedy mal 14-15 mesiacov. Len take, co ma z fleku napadlo: Hovorim "ideme vybrat Pribinacik" a on zacne "Bitidáčik, Fivibáčik", proste vymysla nove podobne slova. Tak pol roka dozadu mal oblubene, ze menil samohlasky, napriklad prisla babka a on hovori: "babka, bebke, bibki, bobko, bubku" 🙂 Robi toho vela podobneho a casto.
Ja osobne sa z toho tesim, ze sa hra s jazykom, koniec koncov aj ja som vzdy vymyslala kadejake basnicky a s manzelom milujeme slovne hracky. Takze ja sa casto hram s nim 🙂
Takze ja by som to ani nevidela ako regres, ale skor ako progres, ze sa s tym hra 🙂 Za regres by som povazovala, keby ozaj pozabudal spravne verzie alebo keby stratil velku cast slovnej zasoby, alebo zacal namiesto rozvitych viet hovorit zase iba dvojslovne vety, nedajboze keby prestal rozumiet.

moor
21. sep 2021

Aj moj to uz dlhsie robi. Tiez ma 2,5r, krasne rozprava, vsetko, komplikovane vety, ale ked ho chyti nalada, tak si vymysla slova, umyselne komoli slova a smeje sa na tom, co povedal 🤷 tiez ho opravim, no casto sa zabava dalej...