Učiteľka nespravodlivo obvinila syna, že opísal slohovú prácu
Ahojte všetci,
chcem požiadať o radu, prípadne mi napíšte svoj názor, ako by ste riešili situáciu vy. Mám chalana, začína mu už puberta, bude mať 14. Slovenčinárka im zadala za domácu úlohu napísať sloh - malo to byť rozprávanie o nejakej príhode alebo zážitku, vraj by tam mala byť aj nejaká tá priama reč a niečo v zmysle "a v tom...", alebo "a zrazu..." Prácu napísal, pričom príbeh si vymyslel a nepísal to v 1. osobe, o tom ako si hlavný aktér príbehu v lese pomýlil medveďa s kravou - nedávno sme v správach videli reportáž o medveďoch na strome v Starom Smokovci. Priznávam, trochu som mu s tým písaním pomohla, je to bežný chalan, nie práve nejaký Shakespeare. Učiteľka ho obvinila pred celou triedou, vraj také dačo už čítala, a že to opísal. Jasné, prišiel domov celý hotový, vraj sa tam cítil pred deckami "ako taký blbec", a že to má prepísať, lebo ináč mu dá 5, vraj to má byť reálny príbeh, o zvieratku alebo zo športu. Nuž, zvieratko nechováme, na športy Marek moc nie je, a a písať o dovolenke pri mori, to je skôr opis ako rozprávanie. Navyše, synátor to prepísať odmieta a ja s ním vnútorne súhlasím - ide totiž o princíp. Keď to prepíše, akoby priznal, že to opísal. Viacmenej som už rozhodnutá, že ho podporím, aj keď bojím sa poprasku a očakávam výčitky učiteľky, že decko si malo urobiť úlohu samo - bez mojej pomoci. Ich triedny, mimochodom správny chlapík, vraj hovorieva, že "učiteľ má vždy pravdu", viem, že to myslí zo srandy, mno, povedzme aj zo srandy aj naozaj... Ako by ste to riešili vy? Ďakujem za reakcie. Ľubica
Zážitok v škole.Píšem sloh,trápim sa s tým,aj mamka mi trošku pomohla...idem na hodinu,prečítam..."a v tom" pani učiteľka ,že som to opísal.Neopísal,vymyslel..."a zrazu" som celkom nevinne ostal pred chalanmi ako blbec...čo s tým? stáť si za svojim alebo sa riadiť heslom triedneho "učiteľ má vždy pravdu?"....
Presne o tom by som písala tú opravenú úlohu,samozrejme rozviesť to o jeho pocity....
a že keď tam má aj zvieratko spomenúť,tak že je v očakávaní ako p. učiteľka zareaguje...či ako múdra sova alebo...či on sa bude cítiť ako ranený orol alebo.....
Povedz mu, ze Ty mu veris.
Na ucitelku sa vykasli, nema vyznam sa s nou natahovat.
@natalienka12 áno,to sme my slovač,skloniť hlavu pred silnejším,aj keď on nemá pravdu...a toto učíme aj deti,smutné...
@janinah :D tiež mi to napadlo!
Ale :
1. to by bola úvaha a nie rozprávanie
2. neviem posúdiť, či by to brala v dobrom alebo ako rebéliu - myslím, že skôr to druhé.
Napíšem ako by som k tomu pristúpila ja. Úlohu neprepísať /ak si za ňou stojíte/, ale očakávať teda tú päťku, prijať ju, a viac vôbec neriešiť. A do budúcnosti nepísať za svoje deti žiadne úlohy. Sú to ich úlohy, ich zodpovednosť. Ale ako píšem, toto je môj osobný názor, a chápem, že niekto môže mať aj iný.
@mojemaletrdlo Neriesila by som ja. Poslala by som syna za ucitelkou s tym, aby za nou isiel napr. do kabinetu a medzi styrmi ocami jej vysvetlil - ze to vymyslel sam, inspiroval sa tym a tym a ze mamka s tym pomohla. Zaroven by som odovzdala novy sloh (rozpravanie je lahke, to urcite zvladne napisat ;) ). Preto, aby som ukazala, ze situacia vysvetlim, stojim si za tym, ze to opisane nebolo, ale ok, respektujem, ze ucitelka chce novu pracu.
Kedze je to jednorazove, tak takto, ak by sustavne vycitala opisovanie a davala prepisovat slohy len jemu, tak to uz potom je na ine riesenie
@mojemaletrdlo nejde o to,či by to bola napoly úvaha a napoly rozprávanie,ide o to,čo by si tým naučila syna😉...ale poradila by som sa s ním ako to on chce riešiť,či má guráž sa postaviť proti učiteľke...a že rebeli a nie poslušné ovečky menia svet,to asi písať nemusím😉
päťka je tu celkom nepodstatná....
Urcite by som neradila napisat novu ulohu, len na zaklade toho, ze ucitelke sa "zda, ze to uz niekde citala". Normalne jej zavolaj a slusne jej vysvetli, ze si bola pri tom, ked syn ulohu pisal a ze mozes dosvedcit, ze to robil sam. Kludne spomen, ze sa inspiroval reportazou v telke, co je na tom? Ved z toho, co citam, ho neobvinila z toho, ze mu s tym niekto pomohol, to vobec spominat nemusis... Obvinila ho len z toho, ze jeho sloh je plagiat - co nie je, a tak to treba aj vysvetlit.
Slusne by som pani ucitelke napisala, ze si syn nic nevymyslel, ale ze som mu s tym pomohla (moja vina), ale novy sloh pisat nebude.
@janinah Veď hovorím, on to nechce prepísať. V podstate mu rozumiem a verím. Pomohla som mu, ale určite ho nevediem k tomu, aby podvádzal. Tiež sa mi iste ujde za to, že som mu s tým pomohla. No ale to už tak chodí - keď sú zlé známky, tak je to chyba rodičov, že sa nevenujú, keď sa venujú, ani to zas neni dobre...
Sadnite si k tomu spolu a skúste napísať príbeh, ktorý by v prenesenom zmysle vyjadroval to čo sa stalo. Ako niekto neprávom niekoho obvinil.
Ak si však syn stojí za svojim, nech učiteľka dá dôkaz, že príbeh je plagiát.
@mojemaletrdlo
A este jedna vec, nad tou 5kou nemavnite rukou, ked obaja viete, ze je nespravodliva a hlavne neopodstatnena. Majte guraz, aj ucitelia su len ludia a robia chyby, normalne si to vysvetlite a hotovo.
Ani sklopim usi a prepisem sloh, aby bol klud (ucitelka bude mat pocit, ze sa tym potvrdilo, ze mala pravdu a syn naozaj bude v jej ociach za podvodnika)
Ale ani riesenie, myknut plecom, ze no tak mi dajte 5ku nie je na mieste. Nic sa nevysvetli, akurat bude posobit arogantne.
Treba hlavne komunikovat, komunikovat, komunikovat 🙂
ucitel presne vie, co je ktory ziak schopny napisat, casto krat dokaz nema a preco by aj patral po dokaze, nie je jeho pracou predsa hladat dokazy, nie je inspektor, ktory vysetruje vrazdu, avsak kazdy ucitel vie ohodnotit vedomosti a schopnosti ziaka a ked mamicka pomohla synovi, ucitelka vedela,ze to nema z vlastnej hlavy, aj to je pomoc, neopisal to sice z internetu, ale ani to nebolo cestne, co je vlastne pomoc? my tu nevieme vyhodnotit, kolko percent tej prace bolo zo synovej hlavy a kolko z mamickinej, uplne suhlasim s @wilkova , ak si stojite za tym, ze ste nepodvadzali, pracu nepisat, ocakavat adekvatne hodnotenie a nabudúce nepisat pracu so synom- za syna, nechat ho, nech sa cibri sam v pisani prac. Potom si mladi nevedia napisat ani zivotopis.
Opytaj sa syna ci on chce aby si to sla ucitelke dosvedcit/vysvetlit. Aby sa z toho necitil este viac trapne. Ak mu staci, ze si ho doma podporila a nenutis ho to prepisat tak to nechaj na neho a zmier sa aj s tou znamkou. Ale ak on stoji o to aby mu ucitelka uverila skrz tvoje svedectvo tak tam chod. Je velky, vie povedat co potrebuje a vie aj ustat tu 5ku s rovnou tvarou ak doma citi zazemie a podporu. Takze ja by som sa riadila nim a podporila ho
@mojemaletrdlo som ucitelka SJL a moji 6tacia kurat psiali tiez sloh na rozpravanie s priamou recou.....akurat, ze ho pisali na 3 hodinach v skole....aby sa predislo nejakemu odpisovaniu alebo pomoci....... poviem ti ako to vidim ja.......14rocny musi vediet napsiat sloh na rozpravanie bez pomoci dospeleho a to sa ma hodnotit......(to k tvojej pomoci) a po druhe, ja ako ucitel, ak by som obvinila niekoho z opisovania, musim mat dokaz.....bez dokazu nemozno niekoho obvinit a potrestat, no nie?.....pytala by som si dokaz.......ja som takto gymanzistov par nachytala, ze orafali cele pasaze z netu...ale ja nie som hlupa a stacilo hodit do googlu par viet a vyhodilo mi to komplet odpisane prace....vtedy som tie 5tky aj zasluzene dala......... preto by som si pytala dokaz,z e to odpisal a nie, ze jej sa nieco zda.....ak to tak je, da sa tot akto vyrisiet, resp. nech da pisat slohovu pracu v skole (ako my) a nemusi nikoho z odpisovania obvinovat;)
nerozumiem tomu, naco sa tu riesia taketo zbytocnosti... jednoducho idem za ucitelkou a poviem jej ako to bolo a hotovo a to ze pomozes synovi s ulohou je normalne, nie si urcite jedina...
@mojemaletrdlo podobne sme riesili v skole.Nepaci sa mi pristup aky zvolila neviem aky mate system ci chodite za ucitelkami ci si pisete do slovnicka, ale urcite by som nic neprepisovala prioritne ona riesi, ze take pocula nie, ze si mu s tym pomahala.podla mna chlapec nebude natolko smely, aby zasiel za ucitelkou, ak jej nenapises a nebudes stat za nim, ze to neopisal tu 5 mu da.Cele skolstvo a tento system zastrasovania sa mi nepaci.Isla by som za nou, alebo napisala jej.
... a ja to zas vidim aj z tej strany, ze je v dnesnej dobe zazrakom, ze sa rodic zaujima o domace ulohy svojho dietata, a ze ma tvoj syn ozaj velke stastie, ze si mu pomahala pri pisani ... je mnoho takych deti, co o taku pomoc stoja, no, zial rodicia nemaju zaujem ani cas
@mojemaletrdlo a nejde jej o to, ze vlastne nepochopil temu slohu?a preto chce novy, aby napisal?
@aileen_mt Inak tiez nerozumiem, ze ucitelka riesi, ci niekde pocula podobny pribeh - vykaslat sa na to mala ona a dat mu znamku podla urovne slohu a nie "originality" pribehu. Nijak ju nechcem znevazovat, ale logicky - urcite nepocula vsetky pribehy na svete a navyse pribehov podobnych navzajom mozu byt stovky... Keby im dala za ulohu napisat a o prvej laske a on by napisal, ze ju stretol na diskoteke, tak co? Takych su tisice 😝
A riesenie? ako pise @vroni ...
@sorciera24 ďakujem za názor. Tiež si to myslím. Bolo mi čudné, že napísať sloh mali doma na nečisto a potom to v škole prepisovali. Ešte sa naňho hnevala, že to má príliš dlhé a doma mi to hovoril, vraj by to nebol stíhal, tak mu prikázala skrátiť to. Ja myslím, že sloh je vlastne tvorivé písanie a dosť ma ten postup zarazil. Doteraz - je siedmak - to bol tretí sloh za celý čas, čo chodí do školy. Takže to písanie a vyjadrovanie je podľa mňa mizéria. Toľko k mojej pomoci.
Ja osobne by som to nedala synovi prepisat...S tym ze ani z patky by som nic nerobila.Ak by ma zavolala ucitelka,myslim ze by som sa za nou aj osobne zastavila a povedala by som jej ze ten sloh sme pisali spolu takze ziadny opis to nebol.A este by som aj to povedala ze ak uvazuje o 5 nech ho kludne zapise.Nech kona na zaklade svojho svedomia.Ty vies ze syn neklamal,domacu mal hotovu takze 5 si nezasluzi.Samozrejmeziadne vycitky a krik.Bola by som max.kludna.A synovi by som povedala ze ho plne podporujem.V zivote to aj takto chodi...To je vsak nazor len jednej ucitelky
Ďakujem všetkým za názor, aj tým, čo mi tu riadne naložili za tú pomoc, aj tým, čo mi rozumejú a čo ma podporili.
podobný problém som mala na slovenčine aj ja písali sme tiež nejaký sloh a profesorka mi z neho dala 4 lebo neviem, čo... mala som z predmetu dobré známky a ona mi chcela dať silou mocou na vysvedčení 3 tak som sloh vzala a dala ho prečítať poza jej chrbát inému slovenčinárovi a zrazu mi musela dať už teraz neviem, či 1 alebo 2 a ešte bola nasratá odvtedy si na mňa už nedovolila a to ma posunulo vpred pretože dovtedy som tiež vždy zaliezla a neriešila ale to ma tak nahnevalo, že už si nedám nič... určite by som to riešila pretože to bude určite nejaká zakomplexovaná krava a tak si obháji svoje aj pred spolužiakmi aj sám pred sebou...
mna na zakladke ucitelka obvinila, ze som rovnako dala niekomu sloh napisat. mal to byt list kamaratke. ze som to nepisala ja, ale niekto starsi, ze na zakladnej take nepisu, ze skor na strednej. skoro ma drblo. cely cas na zakladnej na mne sedela. ja som mala 10-14 znamok (!!!!) a ostatni 2-3 za pol rok... asi tolko k tomu, kolkokrat som bola pri tabuli... nic si z toho nerob. stoj za synom a ucitelke povedz, ze to neopisoval, kedze si domacu robil pod tvojim dohladom. a ak sa jej nieco nezda, nech to preberie s tebou. ale dat 5ku za jej "pocit" tak to by som si vyprosila. povedz jej ,ze mas "pocit", ze sa podoba na zensku, co minule kradla v obchode, ze ci ju mas na zaklade "pocitu" udat 🙂)) kasli na to ty aj syn 🙂
@mojemaletrdlo nikto ti nenalozil, ale ako ucitelka ti napisem, ze ten sloh je neohodnotitelny, cize ja by som zan nedala znamku, pretoze neviem vyhodnotit podiel prace tvojho syna, nehodnotim z tohto dovodu ani skupinovu pracu ziakov na hodine a z tohto dovodu by som mu dala napisat novu pracu na hodine, resp. ja by som pisala vsetky prace na hodine, doma by pisali len cvicne prace, ktore by som nehodnotila znamkou, len by sme si niektore precitali na hodine.
@zuzana76 nuž, je to ťažké. Už som vyššie napísala, že za 7 rokov, čo chodí do školy, je to v poradí tretí sloh - a tak to aj vyzerá. Mrzí ma, že inému žiakovi v triede pravidelne prilepší známku na vysvedčku o jeden stupeň, len preto , lebo by mal sólo 3ku. Ale nech. Tak to v živote chodí, aj to beriem. Myslím si, že deti treba učiť aj prehrám. My to zvládneme. Nemyslím si, že som jediný rodič, ktorý pomáhal.

Prepisat a neprovokovat ucitelku.