Je známkovanie detí v škole zastarané a škodlivé?
Jednotka je sen, päťka nočná mora – ale čo vlastne tieto čísla hovoria o skutočných schopnostiach detí?
Mnohé školy v zahraničí prechádzajú na slovné hodnotenie. Je čas, aby sa aj Slovensko rozlúčilo so známkami?
Nie, známky motivujú dieťa k učeniu
Je to na uváženie, niečo sa žiak nabiflí a vie. Niečo iné musí zas pochopiť a nie každé dieťa všetko pochopí. Jednému ide angličtina a z matematiky je jeleň a naopak .
Nie
Ano , zamna u malých je to také u prváka totalne zle. Deti to zamrzí. Ta patka je na celú stranu červenou . Je to podľa mna pre prváka choré na túto dobu. Ale toto robí naša jediná ucitelka, mali by jej to zakázat. Druhákovi by som už dávala, prvákovi je dobrá každa motivacia a nie demotivujúce červeným polka strany svietacia paťka ( ktorú si doma nie pod stresom matky) uvedomí...ale už dať ju preč nejde ( zo šlabikára ) napríklad.
Písala som čisto na prváka.
Moj názor o inom ma nikto nepresvedčí napísala som konkrétne nasu situáciu. Každé dieta je inqk citlivé, niektoré sa zbytocne plaší bojí , preto tí čo majú v hlave, vačsinou čo na to majú, dávajú do súkromnych skôl kde sa neznámkuje sprv.
Samozrejme že je to zastarané, neviem si predstaviť ako môže jedno číslo uchopiť vedomostný prehľad dieťaťa. Celkovo systém ktorý sa snaží napasovať osobnosť človeka v celej svojej komplexite a jedinečnosti do nejakej tabuľky je zlý.
Uvedomujú si to aj na ministerstve takže v novom výučbovom kurikule a metodických usmerneniach je už povinnosť pre základné školy prechádzať na slovné hodnotenie. Známky ako také za pár rokov zrejme vymiznú.
Vo Švedsku nenosia ucebnice domov. To je iný extrém ale u nás kedže je to takto by som neznámkovala hlavne malé deti.
Podľa mňa je znamkovanie na dennej báze zastaralé. Mohli by ich učitelia hodnotiť slovne, a na konci roka hoci ohodnotiť známkou celorocnu snahu. Mám dcéry jednotkarky. Mladšia dostala teraz trojku z fyziky, celá nešťastná, lebo do vzorca zle dosadila čísla. Áno, jej chyba. Ale má tri jednotky a učiteľka hneď poznamenala, že si zhoršila priemer. Dcéra sa na ďalšiu hodinu prihlásila, samozrejme opravila to, ale aj tak jej učiteľka povedala, že ešte aspoň jednu jednotku, keď chce aj na konci roka. No nepríde mi to fér. Áno, je to iné od učiteľa k učiteľovi. Alebo jej spolužiak dostal dvojku, inak stvorkar, ešte im vravel pred písomnou, koľko sa učil. A učiteľka ho zjazdila, ze je zvedavá, od koho opisoval a že mu to dá písať opäť. A pritom chlapec šikovny, len lenivý. Po hodine vraj povedal, že to bolo poslednýkrát, že môže j*bat (pardon,citujem) aj učenie nabudúce. Tak možno by aj tie deti vydali maximum, keby nešlo o znamky, ale o snahu. Proste, aj keď mám doma najlepšie žiačky, pre mňa je hodnotenie známkami viac na škodu ako na úžitok.
Samozrejme že je to zastarané, neviem si predstaviť ako môže jedno číslo uchopiť vedomostný prehľad dieťaťa. Celkovo systém ktorý sa snaží napasovať osobnosť človeka v celej svojej komplexite a jedinečnosti do nejakej tabuľky je zlý.
Uvedomujú si to aj na ministerstve takže v novom výučbovom kurikule a metodických usmerneniach je už povinnosť pre základné školy prechádzať na slovné hodnotenie. Známky ako také za pár rokov zrejme vymiznú.
@athelas86 🤍 vidieť ze mate aj eq. Ale staré školy to bude večný boj. Deti nebudú mať pocit že zlyhali totaalne ale totaalne za znamky z matiky príklad. Ani výsmechy prvákov za známky. Zas cisto píšem o prvákoch... prepacte. Ja sa do detí až moc vcitujem.
Vramci inkluzie, na ktoru sa snazime tu na SR hrat, by slovne hodnotenie malo byt samozrejmou volbou a moznostou... Avsak, problem je v skole, v zmyslani, v nastaveni pedagogov a absolutnom odmietani urobit nieco inak a nedajboze navyse, cest vynimkam samozrejme.
Prváci - známkovanie: 1=včelička, 2=húska, 3=vrana, to boli pečiatky len do polroka. Ale vysvedčenie bolo písané v známkach. Od druhej triedy len známky.
Vramci inkluzie, na ktoru sa snazime tu na SR hrat, by slovne hodnotenie malo byt samozrejmou volbou a moznostou... Avsak, problem je v skole, v zmyslani, v nastaveni pedagogov a absolutnom odmietani urobit nieco inak a nedajboze navyse, cest vynimkam samozrejme.
@hopatko pedagogovia odmietajú hlavne starsie rocníky, u nás odišla koli napríklad 1- 4až rocníku ucitelom PSYCHOLOGICKA INDE PRACOCOVAŤ. Lebo sa snimi nevedela dohodnút!!
Známky nie sú dobré ani zlé, konštatujú koľko z daného učiva dieťa ovláda.
Byt ohodnoteny je dolezite, ci to musi byt znamkami? Dieta vzdy motivujes "nejako", pokial tam motivacia nebude, ano ti, ktori maju chut sa ucit to potiahnu dopredu, ale ti "flakaci" hlava v oblakoch sa na to uplne vykaslu.
Ja len skusenost zo zahranicia, slovne hodnotenie neznamena beznamkove. Podla hodnotenia viem presne urcit znamku dietata. Len to nie je buch 5, ale slohova praca o tom, co to dieta vsetko nevie...
@hopatko pedagogovia odmietajú hlavne starsie rocníky, u nás odišla koli napríklad 1- 4až rocníku ucitelom PSYCHOLOGICKA INDE PRACOCOVAŤ. Lebo sa snimi nevedela dohodnút!!
@damira90 u nas na skole odmietaju spolupravovat aj so specialnou pedagogickou, normalne ignoracia, nepozyvaju ju na spolocne stretnutia atd. Mame novu mladu psychologicku, a po niekolkych stretnutiach si myslim, ze to tiez coskoro vzda. Kedze ucitelia absolutne neprinimaju iny nazor, pohlad, rady, odporucanie, podporne opatrenia, a moze sa clovek aj na hlavu postavit, nikto s nimi nepohne.
Podľa mňa je znamkovanie na dennej báze zastaralé. Mohli by ich učitelia hodnotiť slovne, a na konci roka hoci ohodnotiť známkou celorocnu snahu. Mám dcéry jednotkarky. Mladšia dostala teraz trojku z fyziky, celá nešťastná, lebo do vzorca zle dosadila čísla. Áno, jej chyba. Ale má tri jednotky a učiteľka hneď poznamenala, že si zhoršila priemer. Dcéra sa na ďalšiu hodinu prihlásila, samozrejme opravila to, ale aj tak jej učiteľka povedala, že ešte aspoň jednu jednotku, keď chce aj na konci roka. No nepríde mi to fér. Áno, je to iné od učiteľa k učiteľovi. Alebo jej spolužiak dostal dvojku, inak stvorkar, ešte im vravel pred písomnou, koľko sa učil. A učiteľka ho zjazdila, ze je zvedavá, od koho opisoval a že mu to dá písať opäť. A pritom chlapec šikovny, len lenivý. Po hodine vraj povedal, že to bolo poslednýkrát, že môže j*bat (pardon,citujem) aj učenie nabudúce. Tak možno by aj tie deti vydali maximum, keby nešlo o znamky, ale o snahu. Proste, aj keď mám doma najlepšie žiačky, pre mňa je hodnotenie známkami viac na škodu ako na úžitok.
@nika23t tak, ako sa správala učiteľka k tomu žiakovi, by som ju ako rodič navštívila a patrične vysvetlila, aby uplatňovala vo svojej práci nielej pedagogiku ale i psychologiu, ktorú študovala.
Ak sa žiak učí, a dostane dobrú známku, nemôže ho "odsúdiť" že odpisoval. Mala ho povzbudiť, že sa jej páči,,, začal sa učiť a nech tak pokračuje... to je motivácia toho žiaka.. pochvala od pedagoga. Ak by to nepomohlo, šla by som za riaditeľom (riaditeľkou) . Toto sa nesmie opakovať.
nie som pedagóg, ale mne by viac vyhovovalo napr iba percentuálne hodnotenie, lebo napr čisto 5 je pre mňa, že žiak vôbec nič nevie, pri niektorých testoch má polovicu žiak správne a napríklad spadne bodov do známky 4, takže viac by mne vyhovovalo percentálne hodnotenia, ale súčasťou vsledneho hodnotenia by mali byť aj hodnotenie za aktivitu, kreativitu, pravidelnú prípravu -nejaké projektove a portfoliové hodnotenie, kde by aj žiak podľa toho videl, či napreduje alebo nie, kde sú slabosti a silné stránky...
@nika23t tak, ako sa správala učiteľka k tomu žiakovi, by som ju ako rodič navštívila a patrične vysvetlila, aby uplatňovala vo svojej práci nielej pedagogiku ale i psychologiu, ktorú študovala.
Ak sa žiak učí, a dostane dobrú známku, nemôže ho "odsúdiť" že odpisoval. Mala ho povzbudiť, že sa jej páči,,, začal sa učiť a nech tak pokračuje... to je motivácia toho žiaka.. pochvala od pedagoga. Ak by to nepomohlo, šla by som za riaditeľom (riaditeľkou) . Toto sa nesmie opakovať.
@isis234 áno, bolo mi ľúto toho chlapca, ja už neviem, či aj on doma niečo povedal, ja toto viem od dcéry, ktorej sa to tiež zdalo veľmi neférové a aj jej ho bolo ľúto. Ešte mi vravela, že im pred hodinou hovoril, že sa konečne aj učil.
Pár krát som to tu už písala. Za mňa je znamkovanie nie najšťastnejší spôsob hodnotenia, aj spomínané percentá by boli užitočnejšie. Preferovala by som cez rok slovné hodnotenie a na konci roka napr. %. Páčilo by sa mi napr. Hodnotenie nie z 1 písomky, ale spojené napr. Z 3 a výstup by bol - Aničke ide zo slovenčiny veľmi dobre čítanie, ale má nedostatky v písaní i/y a mýli sa jej b a d, na čom treba popracovať. Bohužiaľ si uvedomujem, že keď ma učiteľ 30-32 detí, nie je to v jeho možnostiach a schopnostiach. V zahraničí to funguje, ale tam má učiteľ do 15 deti. Mne sa páči najmä škandinávsky systém vzdelávania, tam deti 1-4 vôbec neznamkuju a paradoxne majú ľudia najlepší základný prehľad.
@damira90 u nas na skole odmietaju spolupravovat aj so specialnou pedagogickou, normalne ignoracia, nepozyvaju ju na spolocne stretnutia atd. Mame novu mladu psychologicku, a po niekolkych stretnutiach si myslim, ze to tiez coskoro vzda. Kedze ucitelia absolutne neprinimaju iny nazor, pohlad, rady, odporucanie, podporne opatrenia, a moze sa clovek aj na hlavu postavit, nikto s nimi nepohne.
@hopatko nasa ucitelka povedala, ze skolska psychologicka nenapravila este ziadne problemove dieta. Ked rodic nepsolupracuje, psycholog nepomoze. Problem je hlavne v rodicoch, ktori si stale namyslaju ake dobre deticky vychovali, deticky s vysokym IQ, hlupe emocionalne, drze a nevychovane
@hopatko nasa ucitelka povedala, ze skolska psychologicka nenapravila este ziadne problemove dieta. Ked rodic nepsolupracuje, psycholog nepomoze. Problem je hlavne v rodicoch, ktori si stale namyslaju ake dobre deticky vychovali, deticky s vysokym IQ, hlupe emocionalne, drze a nevychovane
@katulienkax ja necakam ziadnu napravu, ja som hovorila o uplne inom pribehu...
@damira90 u nas na skole odmietaju spolupravovat aj so specialnou pedagogickou, normalne ignoracia, nepozyvaju ju na spolocne stretnutia atd. Mame novu mladu psychologicku, a po niekolkych stretnutiach si myslim, ze to tiez coskoro vzda. Kedze ucitelia absolutne neprinimaju iny nazor, pohlad, rady, odporucanie, podporne opatrenia, a moze sa clovek aj na hlavu postavit, nikto s nimi nepohne.
@hopatko ja by som ich vyšmarila, a náhrady hľadala a uzatvorila zmluvu s novými učitelmi. (Škoda, ze sa to nedá) by zbadali aj iný pohlad ako obmedzený.... Ja cim viac hovorim ze pred starsími nemáme mat respekt - kazdy je iný a treba to zbadať. Nie každý je aj neomylný, kto je starý. Sú zásadový aj ego urazené tam robí, že tak to bolo a niekto ich spochybňuje. Lenže oni pohŕdaju mladšími nápadmi a zmenami, akymkolvek vyspelým novým argumentom k odlišnosti vzdelávania. Ani len skúsiť nechcú. Aspon to.
Pardon za gramatiku. 🤦🏻♀️
Ano. V zahranici normalne, na Slovensku ste stale 100 rokov za opicami. Ale vidim denne na MK, ako na tom Slovensko mentálne je, takze neboj. Tu zmena nenastane. 😅
Vo Švedsku nenosia ucebnice domov. To je iný extrém ale u nás kedže je to takto by som neznámkovala hlavne malé deti.
@damira90 mame rodinu vo Svedsku a vraj ti bohatsi rodicia a ti, ktorym velmi vadi, kam sa dostalo liberalne svedske skolstvo, davaju deti do "tradicnych" skol s prisnou disciplinou a znamkovanim.... ono zrejme treba najst zlatu strednu cestu. Ja osobne si myslim, ze znamky nemusia byt na skodu. Skor by som ale zmenila pocet ziakov na ucitela - v dnesnej dobe je to katastrofa. max 1 deti na triedu, nech ma ucitel cas sa detom venovat, ako potrebuju a zaroven na ne vychovne vplyvat.
Moje deti nemajú známky a učia sa, čuduj sa svete. A áno, majú písomky, hodnotenia, ale slovné - toto a toto si zvládol, na tomto ešte popracuj. Občas stagnujú, občas idú v niečom pomalšie, občas rýchlejšie. V každom prípade - známka ti povie, čo si v tej chvíli vedel odprezentovať. Slovné hodnotenie to zhodnotí komplexne - čo ti ide, čo ti môže ísť ešte lepšie.
Napríklad matematika, druhák, známka: M., písomku si zvládol skvele, učivu dobre rozumieš, avšak urobil si niekoľko chýb z nepozornosti. Skús si nabudúce pred odovzdaním práce ešte raz prekontrolovať svoje výpočty. Kebyže má klasické známkovanie, má tam asi dvojku. Takto viem, že učivo vie, rozumie, akurát chce byť stále prvý, tak rýchlo načmára prvé, čo mu napadne, aj keď niekedy urobí chybu len vo výpočte z hlavy. Pre mňa aj jeho je toto hodnotenie omnoho spoľahlivejšie.
Ja som za zrusenie a viem to porovnat - dcera ma na skole znamky ale anglictinu jej hodonotia lektory slovne. Vysvedcenie viem presne co jej ide, v com vynika, v com ma pridat atd na anglictine, z ostatnych predmetov je to len “cislo”. Na edupage priemer triedy je pre mna tiez nicnehovoriaci udaj - niekto nemusel pochopit ucivo, niekto spravil chybu len z nepozornosti, niekto vedel len hruby zaklad .. a to su dost podstane rozdiely ktore znamka/cislo nezohladnuje

Nie