Prváčikova
Ahojte chcela by som sa spýtať mamín , ktoré majú deti prvákov, či sa ich deti učia príklady na + a - aj výsledok naspamäť. ĎAKUJEM
Tiež sčítavali bežne a teraz od nich chce, aby sa to naučili naspamäť. Osobne sa proti tomu búrim, dieťa si to má vypočítať logickým spôsobom a nie nejakým drilovaním.
Naspamat? To pocujem 1x. Nasi normalne rataju priklady na prstoch...nic sa neucia naspamat...
@novana Toto nemyslíš vážne, však? Memorovanie matematiky je vrah logického myslenia. Veľa prváčikov tie skutočné objekty na počítanie ešte potrebuje, veď preto je v každej triede počítadlo. Počítadlo majú mať aj deti v laviciach - čiže žiadne prsty na nohách nie sú potrebné a ani návšteva iných členov rodiny - stačia aj guľôčky na počítadle. Aj v prváckych pracovných zošitoch sú tie matematické úlohy tvorené tak, že pri sčítaní dokresľujú nejaké reálne objekty a pri odčítaní zasa škrtajú. Učiť sa to naspamäť je blbosť.
@ovaaa je uplne v pohode, ked si deti v tomto veku vizualizuju matematicke operacie, u nich este vôbec nemusi byt vyvinute vnimanie abstrakcie
pre mna je dolezitejsie ak dieta dokaze citat zadanie s porozumenim a dokaze si matematicky priklad predstavit znazornit a riesit to skor tak ako to napr. uci Hejneho metoda
Nie je podstatne aby mali deti do decembra utvrdených pár príkladov a rozklad cisel ak to nemaju realne utvrdene tak aby to dokázali používať pri riesení slovných úloh
Moja dcera chodi do skoly v zahranici. Tiez je prvacka. To memorovanie znie hrozne, ale urcity sposob "ucenia" matematiky je naozaj potrebny. Totiz je napriklad dolezite, aby deti vedeli, ze ked sa ukaze napr. ruka s vystretymi prstami, ze to znamena 5. Ze dve take znamenaju 10. Ze kocka ma 6 stran a ked sa hodi cislo, nemusi dieta pocitat bodky, ale vie, kolko ich je podla toho ako vyzeraju.
Je mozne, ze to memorovanie prikladov je dobra myslienka, ale zle prevedenie do praxe. Je dobre, ked dieta pri priklade 8+7 nemusi rozmyslat, ratat na prstoch a pod. kolko to je. Podobne ako predchadzajuci pripad, co som uviedla. Nie je mozne, ze to ucitelka vyucuje tymto sposobom?
Nie ze by som obhajovala metody memorovania, bozechran. V matematike by mali deti ucit, ze k vysledku sa da dostat roznymi postupmi. Ale naucit sa nerozmyslat napriklad nad jednoduchou nasobilkou je pre dalsie ucenie v oblasti matematiky celkom podstatne. Mozno to ucitelka pochopila takto a uci ich to tymto sposobom.
my sa teraz už učíme počítať z hlavy, teda nie že nabiflovať sa príklady (lebo to je snád nemožné), ale v hlavičke si predstavujeme číselká premené na napr hrušky a pod... zatiaľ nám to ide do 6,7.... počty +- vyššie (sme na čísle 9) tam si už pomáhame prstami... ale musím povedať, že dcérku to veľmi baví, sama chce príklady a počíta si bez prstekov... zato čítanie a písanie nás tak nebere ☹
@novana Lenže pamäťovým učením dieťa dostáva iba informáciu. Informáciu, ktorú zabudne, ak nie je v mozgu nahradená poznaním. No a k tomu poznaniu sa dieťa dopracuje len poznávaním reálneho života. Vysvetli mi, prosím, ako si dieťa utvrdí učivo tým, že sa ho naučí naspamäť. Častokrát bez predchádzajúceho porozumenia. Len preto, že je to tak v osnovách. 😒
@novana mna z tych ucebnych osnov raz trafi slak. Do decembra maju vediet pocitat do 10 spamati. A ked nevedia? Ked sa to naucia az v januari? Prip. v decembri o rok?
Kazda "pokrokova" matka tu uistuje neistu, ktorej dieta este v 6 mesiacoch nesedi, v roku nechodi, v dvoch nerozprava... to je vsetko ok. Nejake lekarske tabulky? Ved to je hlupost, kazde dieta je ine. Ale potom pridu ucebne osnovy a zrazu, ked ste mimo tabulky...
Naspamat nie, ono sa to casom-praxou naspamat nauci aj tak, ale ze drilovat to si neviem predstavit.
@ovaaa - naspamäť - nenaspamäť, syn sa pri každom novom čísle naučil rozklady. T.j. do 5 vedel spočítať aj odčítať už pred školou, ale od 6 si najprv pomáhal prstami. Potom mu to ostalo v pamäti samé. Však veď týždeň nerobia iné, len 5+1,2+4, 3+3, atď. tak to už vie naspamäť sám bez osobitného/priameho drilovania.
Inak nemyslím si,že to vyžaduje učiteľka doslovne "naspamäť", možno skôr chcela, aby to deti mali zautomatizované, čo vyzerá ako učenie sa naspamäť, len tu je pamätanie si vecou precvičovania a opakovania (pri kt. je možné zapojiť logické myslenie), skôr ako tvrdého pamäťového drilu.
Naspamat sa uci nasobilka, ine priklady nie. Mame druhaka a tretiaka, aspon u nas to bolo tak a dava mi to aj logiku.
@novana Mne nejde o moje dieťa. Moja najmladšia má päť aj čosi, do školy ešte nechodí a vie to, hoci ešte nemusí. Ja si len neviem predstaviť, že dieťaťu, ktoré to počítadlo potrebuje, ho zoberiem len kvôli osnovám. Týmto počinom ho utvrdím akurát tak v tom, že je blbé. A pritom by mu stačil možno len týždeň, či dva navyše a zrazu by prišlo na to, že posúvaním guľôčok akurát tak zbytočne stráca čas, lebo jeho hlávka už to vie aj bez počítadla.
Mam prvaka na standartnej štátnej ZS. Neučí sa príklady naspamät, do nekonečna mechanicky zostávajú bodky, aby di deti tieto základne počty zautomatizovali. Rozkladajú čísla a sčítavaju a odčítavajú stale to iste. Tam podla mna ide o automatiku.
Deti to co počítajú najskor musia vidiet, az potom to počítajú bez pomoci - abstrakcia
Niektore deti su rýchle a uz davno toto vedia, dalsie su matematicky nadané a toto vedeli v 4rokoch a ine su pomalšie a niektore sa trápia sud tymto
Ucitelka ma mizno voľnú ruku v tom, aby vymyslela nieco pre šikovnejšie deti a mala cas pre tie pomalšie
sme tiez v zahranici 1 tr. Syn vie pocitat do 100 uz rok, priklady v hlave spocitat a odicitat do 20, ( ano je nad primer bolo teraz rodicovske maju vediet do 10 teraz) jemu ide logika, najprv s nimi preberali rozne sposby ako sa da spocitat do 10 a docitat. Ziadne pocitadla tu deti nepoznaju. Na papieri mali kreslene gulky alebo obrask spocitavali, alebo bolo napr. 5 + _ = 7 a mali logicky doplnit. naprv k tomu boli obrazky a potom spamati. potom pouzivali graf ako spocitat a odcitat. Rad hra clovece nezlob se a podobne hry kde sa pocita. Tiez ked nepriklad si berie cukriky ma 2 v ruke, mu poviem mozes si vziat pat. kolko este potrebujes? pozrie do ruky spocita svoje, povie mi kolke si ide este vziat. Teraz sa zacali ucit rozpravat cas, a o mesiac budu preberat peniaze a mince.
@ovaaa naspamat nie, ale urcite len pocitat z hlavy. ja myslim, ze aj ucitelka to chce tak, aby sa dieta precvicovalo, aby vedelo potom z fleku odpovedat kolko to je. priznajme, nie kazdy ma hlavu na matiku, takze ked to u vas nejde tak rychlo, nezufaj a hlavne nestresuj dieta, casom to pride same, ze bude rychlejsie reagovat.
@moni73 do 10 uz počitaju v školke ...tak neviem čo zase sa buriš, na ZŠ to 3/4 deti len preopakuju a zvyšne deti sa to naučia.
holt niečo aj treba vediet a nečakat stale kym sa niektorým urači sa učit alebo kym pride ,,spravny čas,, lebo u niektorých deti nepride ani v 4. triede...nehovorim o detoch s poruchami učenia. Asi pojdem vynadat nasej učitelke ze prečo sa syn musi memorovat vybrane slova ked ešte ,,nedozrel jeho čas,, rozumej jemu sa nechce učiť a radšej bude gemblit na tablete...
Normalne zdrave dieta toto učivo hravo zvladne. Fakt robite z tých deti retardov.
podla mna tiez prehanate trosku alebo si nepochopila ucitelku..ja si myslim, ze jej ide o to, aby pomaly prestali pouzivat prsty a isli im tie lahsie priklady uz automaticky..tak ako my, ked povies 3+5, tak neviem kto z vas si predstavuje prsty, bodky a pocitadlo, proste to vieme z hlavy..tak ako aj nasobilka, neskor ze Pi je 3.14 a podobne...akokolvek sa budem snazit pochopit preco je to prave tolko a rozratavat, tak toto proste vieme automaticky, mozno inak povedane naspamat
V skole preberaju dokola rozklady a prepocty, ratali bodky, obrazky, kadeco, myslim, ze deti to maju dost vysvetlene, ale tym ako to dokola a dokola beru sa to v hlave proste usadi...
Je to ako s gramatikou...niekedy je nadarmo ucit sa naspamat vybrane slova, vacsinou y/i ovladaju ti,ktori vela citaju, ktori vidia casto text,dostane sa im to do hlavy vizualne, automaticky...ked vidim tisic krat napisane milujem ta, tak pri pohlade na mylujem ta by ma zdvihlo zo stolicky...pri tychto zakladoch matiky je to podla mna o tom istom a nikomu tu nejde o to aby deti nerozmyslali a biflovali sa priklady naspamat, ale aby uz nemuseli ozaj pouzivat prsty a obrazky ale vedeli hned ze 8 moze byt 2+6 aj 3+5 aj 4+4 atd...kazdopadne ale napriklad nasa ucitelka na tom nebaziruje..sama hovori, ze kazdemu do dojde inokedy a ze kludne mozu pouzivat prsty ci ine pomocky kazdy ako potrebuje...moja sestra si este v druhej triede vyzuvala ponozky na nohach a ratala na prstoch a nic sa nedialo...je sikovna, vystudovana a je tu 🙂 Mozno by ucitelka nemala az tak tlacit, lebo ozaj niektorym to este tak nejde...
tiež celkom nerozumiem tomu, prečo sa tak bojíte toho naspamäť...môj je tiež prvák a príklady do 5 vie naspamäť...proste vie, že 2+2 sú 4 bez prstov...ale na príklad 3+4 ešte prsty niekedy použije, niekedy nie...myslím, že deti to dookola omielaju v skole, že sa to proste naucia naspamať...tak ako neskor nasobilku..
aj nám ucitelka na rodicovskom povedala, že bude odburavat pocitanie na prstoch, ale to je informácia, s ktorou pracuje ona a aj my rodicia...
nam ucitelka povedala, ze mozu pocitat na prstoch, ale len do pol roka potom to budu musiet vediet spamati a ver mi deti su sikovne vedia to pred rokom som bola na dni otvorenych dveri v aprili pred zapisom u prvakov a hravou formou nazyvali to futbalova matematika deti krasne pocitali priklady spamati a vedeli vsetky hra spocivala v tom ze vsetky deti stali vedla lavice a ucitelka kazdemu povedala priklad napr. 10-7 , 20-6, 5+8potom mu hodila loptu a ked povedal spravne mohol si sadnut len asi 2 sa pomylili takze sa to da
Co teraz preberaju prvaci na sk teraz? nasi maju uz pisat vety, napr. od zaciatku sk. roka kazdy pondelok im daju papier, maju nakreslit co robili v Sobotu, Nedelu a opisat par vetamy. Chyby su ok, len zakladne slovicka uz maju vediet napisat spravne. Takisto maju vediet dni v tyzdni, o pocasi, mesiace, rocne obdobie, citat jednoduche knihy, par viet na kazdej strane, maju vediet co sa rymuje,kazdy ziak robi skusky cez probram na svojom ipade, cita knihu a program sa o pyta otazky o knihe ak vie, dava mu zlozitejsie knihy ak nie tak jednoduchsie, maju to same vediet ovladat ako sa s programom pracuje. Z matiky sa ucia citat, spocitat do 10, rozoznam geometricke utvary ci su rozdelene rovnako alebo nie, cas sa ucia povedat aj napisat, za ulohu maju kazdy den citat 10 min., a jednu stranu matematiky cca 5 min. kazdy den.

Nie,moja dcerka len zratava a odcitava do zosita,nic sa neuci naspamat