Skúsenosti s bilingválnou anglickou výučbou na základných školách
Chcem sa opýtať na skúsenosti s anglickým "biliguálnym" vyčovaním na viacerých ZŠ v BA (Budatínska, Gercenova, Dubová, Ostredková, Karloveská, Kulíškova...) Prevádzkuje to súkromná jazykovka elitenglish.sk. Teraz sa to otvára pre prvákov na Bachovej a zvažujeme tam zapísať dcéru.
Za týždeň majú mať v angličtine 6 hodín:
1x matika
1x výtvarná
2x klasická angličtina
a ešte popoludní dramatický krúžok a prvouka.
Nevidí sa nám najmä tá matika. Zo 4 hodín týždenne má byť jedna "obetovaná" anglickému lektorovi. Máme staršieho syna, ktorý absolvoval bežný 1. ročník, a preto si len ťažko vieme predstaviť, ako prváci s anglickým lektorom bez pedagogického vzdelania riešia zadania v kvalitnom no náročnom pracovnom zošite z matiky od Petra Bera...
Starší syn zažil v prvom ročníku výtvarnú výchovu v angličtine (zabezpečovala to iná jaykovka). Bolo to veľmi rozpačité: lektorka síce vedela anglicky, no vôbec nevedela pracovať s deťmi... Po roku sa to so všeobecným súhlasom radšej zrušilo...
Ďalej nám vadí, že na angličtine nebudú delení na menšie skupiny, keďže lektor je len jeden... Učiť sa jazyk v skupine s 20+ deťmi...
Ako to je vo vyšších ročníkoch na spomínaných školách? Ktoré predmety sa "preklápajú" do angličtiny?
Máme obavu, že po 5 či 9 rokoch základnej školy zistíme, že dcéra vie síce krásne po anglicky, no na úkor znalostí z iných predmetov... To ju značne znevýhodní na prijímačkách.
Aký je Váš názor? Vďaka.
@jana232323 naparadu, hned by som brala !
ideal
Nebudú mať na matematike v angličtine učebnice od Berovcov. Budú tam preberať iné veci. Mám 1 dieťa v takejto triede, ale prešiel na ten program až od 2. ročníka, pretože by bol jediný v ročníku, ktorý na ten program nechodí, tak teda ok, dali sme ho tam aj my. Podľa mňa je to fajn, učia sa tam dosť o prírodných vedách, dejinách.
Teraz je piatak, má v angličtine tieto predmety: technika, matematika, angličtina s native speakrom, potom predmet english in action - tam konverzujú v angličtine, geografia, výtvarná výchova. Na tieto hodiny sa delia - časť detí má techniku v angličtine a druhá časť má informatiku.
Na škole kam chodia moje deti je to už niekoľko rokov. Keď bol starší syn piatak, takmer polovica detí z ročníka sa dostala na 8r. gymnáziá, čo teda nik nečakal, že sa ich dostane až toľko. Takže naučili sa asi dosť v tej škole. Starší sa učí klasicky, nemá tento anglický program.
Ale to je výborné. Takto sa prirodzene učia jazyk v praxi. Je to metóda Clil. Kiežby to bolo všade tak.
Mate aj real skusenosti, baby? Ja mam kamosky, co maju deti na karloveskej, a je to presne take rozpacite, ako pise autorka. Na druhej strane, lepsie ako anglina 1-2x tyzdenne na beznej zs. Cize ja by som skusila. Pisem ako byvala uc aj, ale na gymn.
@deedol rozpačite z akého pohľadu ? Rodiča ? Lebo CLIL je jedna z mála metód ,ktorá reálne tie deti naučí jazyk prirodzene. Stačí sa pozrieť na naše anglictinarky od 90rokov - koľko z nás niečo reálne naučili? Každý sa naučil hodeni v zahraničí " do vody". Česť výnimkám.
@barbie2023 z pohladu kvality tych ucitelov
@jana232323 vzdy som mala jazyk s 20 detmi a bolo to v pohode, mala som vela hodin s native speakers. Uz vtedy. Dnes viem anglicky hovorit plynule a hlavne bez akcentu. To je ta mega vyhoda, ze dieta nebude mat ten akcent. Neskor uz sa ho tak lahko nezbavis ani pri intenzivnom uceni. Za mna super, moje dieta ma hned 4 jazyky a dokaze v tom ist aj matematicke ulohy. Este sice neni prvak, ale uz ide plus minus do 20, pocitanie do 100, zacina nasobenie. Za mna je to skor bonus taketo hodiny. Ved tam nemas taku matiku hned, ze by tam sedel vyhukany.
@deedol mám osobnú skúsenosť, syn piatak má 4.rok CLIL. Najskôr ho to nebavilo, nevedel dobre po anglicky, lebo okrem neho a ďalších dvoch detí mala CLIL celá trieda už v prvom ročníku, on až v druhom. Ale potom sa to naňho začalo lepiť a spokojný je aj on aj my rodičia. Počas bežných vyučovacích hodín vôbec neodpovedajú, len sa učia z toho čo je v učebniciach. Na týchto CLIL hodinách si píšu poznámky počas hodín a potom majú odprezentovať naučené, nepíšu písomky. Každý štvrťrok je dieťa slovne hodnotené, čo mu ide, čo mu nejde, v čom sa zlepšilo, na čom je potrebné popracovať.
@jana232323 ja mam prvacku v tomto programe (v inom meste) a zatiaľ sme spokojní, aj na anglickej matematike sedi ich triedna a sleduje co sa preberá, predmety v rozvrhu sú dané tak, aby sa striedali slovenské hodiny s anglickými (napríklad prvouka je v angličtine len parne týždne a pod), takze zatiaľ sme nemali žiadne problémy s nepochopením. Naopak, minule sme robili DU z matematiky, mala pomenovať útvary na obrázku (štvorec, obdĺžnik..) a ona automaticky spustila square, rectangle s tým anglickým prízvukom, ma to pobavilo 😃
Syn mal cez elitenglish prvy stupen (presiel na inu skolu) a za nas uplne super, ucili sa nenasilne, vie sa teraz bez problemu zapojit do konverzacie, mame tu studentov cez erazmus, normalne komunikuje, ucitelka teraz na novej skole hovori ze vidi na nom evidentne ze lepsie rozumie. Matika mu nechyba ani nahodou, vsetko stihli tak ako mali a vidim vdaka tomu ze isiel na inu skolu ze nezaostava v ziadnom predmete.
Mám dcéru v anglickom programe už 9.rokov.Dostala sa na 8.rocne gymnázium, kde program pokračuje. Nič nestratila z matematiky, ani z iných predmetov. Skôr sa native speaker naučí odučiť odborný predmet, ako sa slovenska pani učiteľka naučí správnu výslovnosť ;) Nase tradične slovenské školstvo potrebuje refresh..Niečo nove, inovatívne, obohacujúce..Určite odporúčam…

Že skvele !!