Ako pomôcť 4,5-ročnej dcérke zlepšiť sústredenie a trpezlivosť?

Zodpovedané
18. mar 2024

Dobrý deň,

mám 4,5-ročnú dcéru, je prostredná z troch detí. Už od batoľaťa sme si všímali, že je extrémne živá. Veľakrát ju tak hodnotí aj okolie, ľudia čo ju vidia chvíľu na ihrisku, ale aj návštevy a rodina. Pri hľadaní informácií som narazila na pojem "sensory seeker", to na ňu veľmi sedí. Potrebuje veľa pohybových podnetov, aby sa ako tak ukľudnila.

Problém vidím momentálne v tom, že pri ničom neobsedí. Neviem s ňou trénovať jemnú motoriku. Vôbec ju nebaví kreslenie, lepenie ani nijaké činnosti, pri ktorých sa sedí (pexeso, lego). Sedieť vydrží 5 - 10 minút. Potom sa začne zošuchovať zo stoličky, točiť, kopať nohami. Začne čarbať mimo papiera a krčiť ho. Robí to aj pri jedle, veľakrát zo stoličky spadne.

Mám pocit, že sa to vekom nezlepšuje. Koncentruje sa iba pri hrách, ktoré ju vyslovene bavia. Už druhý rok ju zaujíma všetko súvisiace s medicínou, stále dookola sa hrá na doktorku, stará sa o bábiky, pozerá si knihy o ľudskom tele, s inhalátorom a tlakomerom sa zahrá hodinu. Do škôlky zatiaľ nechodí. Som doma s najmladšou dcérou, tak je s nami. Obávam sa toho, čo bude, keď pôjde do školy. Ako sa bude učiť a písať úlohy. Najstaršia dcéra chodí do školy pre deti s mimoriadnym intelektovým nadaním. Ona bola v jej veku presný opak, vypĺňala pracovné listy, skladala dookola puzzle. No i napriek tomu bol prvý rok celkom ťažký, aby si zvykla na povinnosti.

Ako pomôcť dcérke zlepšiť sústredenie a trpezlivosť?

Mám pocit, že sa jej málo nevenujem, lebo od všetkého utečie.

Je to dôvod na návštevu CPPP?

Ďakujem

Dobrý deň,

ďakujeme, že ste sa na nás obrátili.

Aj keď máte občas opačný pocit, tak je vidno, že sa dcérke venujete, všímate si ju a bojíte sa o ňu. Dôkazom je aj Vaša otázka pre nás. 

Vaša dcérka je vo veku, keď má veľa energie a skúma svet, ešte však nemá dostatočne vyvinutú pozornosť a sebaovládanie.

Možno Vám pomôže pár nasledujúcich rád:

  • 1,5 roka je v živote dieťaťa veľmi dlhý čas. Neuvažujte preto už teraz nad tým, ako si bude v škole zvykať. Do nástupu do školy sa veľa zmení, bude navštevovať predškolácku triedu. Tam sa naučí viac udržať pozornosť a obsedieť. Postupne ju budú pripravovať na nástup do školy.
  • Je samozrejmé, že pozornosť dokáže viac udržať pri veciach, ktoré ju bavia. To je aj u nás dospelých. My však už máme natrénované robiť aj to, čo nás nebaví. 
  • Neporovnávajte dcérku so staršou dcérou. Je skoro isté, že jej nástup do školy bude iný. Vysoký intelekt nezaručuje ľahkú adaptáciu, ale ani jej nebráni. Podporte ju, že to určite zvládne a nebojte sa ani vy. S Vašou podporou sa určite rýchlo adaptuje.
  • U dcérky môže byť problém aj to, že nechodí do škôlky. V tomto veku sa už začína vyvíjať potreba kolektivity. V kolektíve sa aj lepšie tvorí a cvičí jemná motorika, keďže dieťa to vidí robiť iných.
  • Predpokladáme, že do škôlky pôjde od septembra. Skúste ju na to pripravovať napr. zapísaním do nejakého krúžku, kde bude mať možnosť viac sa hýbať a prebytočnú energiu bude vedieť usmerniť vhodným spôsobom. 
  • Ak ju nebavia tvorivé činnosti, skúste ju zapojiť do domácich prác. Jemnú motoriku si vie cvičiť aj lúskaním fazule alebo hrachu, skladaním bielizne, guľkaním ponožiek. Zahrajte sa ponožkové pexeso - kto nájde a poguľká viac párov, dostane cukríky a podobne. Urobte z toho hru.
  • Pokiaľ sa ani počas predškolskej prípravy jej správanie nezmení, môžete navštíviť CPP. Ale určite až po adaptačnom období, niekedy začiatkom budúceho roka. Požiadajte potom o názor jej učiteľky v škôlke, prípadne sa poraďte s pediatričkou.


S prianím príjemného dňa

Kristína a Veronika


Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny

V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.