9 ročný syn v škole vyrušuje. Čo nám odporúčate?

Zodpovedané
Školák (6 - 11 rokov)Psychomotorický vývojNarušená komunikačná schopnosť
19. jún 2020

Dobrý deň,

môj syn má 9 rokov a zjavne nerešpektuje autoritu triednej učiteľky. Toto je jej prvá trieda, ktorú učí. Má problémy s veľa deťmi.

My sme sa prisťahovali pred rokom. Dobré sú len tie deti, ktoré sú od prírody tiché. Všetky živšie deti už poslala na posudky. Aj môjho chcela integrovať, ale psychologička sa vyjadrila, že nevidí dôvod integrovať dieťa, ktoré sa učí na 1 - 2 a zvláda učivo.

Problém je len správanie. Učiteľka sa mi dookola sťažuje, že cez hodiny vyrušuje, nepracuje.

Ako to ja ako matka ovplyvním?

Pýtala som sa ho či ju má rád, vraj áno. Vysvetlila som mu že ničí jej prácu, neviem nakoľko to pochopil. Viem že ona ho nemá rada. Napr. nikdy ho neobsadí do vystúpenia, aj keď má talent recitovať a na predošlej škole bol v každom vystúpení. Keď vystupovala celá trieda, tak vylúčila jeho a ešte jedného chlapca, ktorého tiež nemá rada.

Čo mi odporúčate?

Ďakujem

Dobrý deň,

ďakujem za výstižne formulovanú otázku, čo máte robiť so správaním vášho syna v škole, keďže problém neprebieha medzi vami dvoma.

Zásadné je uvedomenie, že vy môžete jedine sprevádzať syna v nachádzaní riešenia. Znamená to odhaliť, čo jeho na tejto situácii trápi a čo by rád zmenil, aby sa cítil s pani učiteľkou v poriadku. Znamená to empaticky si vypočuť ako situáciu vidí on. Neposudzovať to, čo hovorí a robí, lebo to je len kód, podľa ktorého zistíte, čo ho v skutočnosti trápi, A v konečnom dôsledku, čo potrebuje, aby situáciu vedel zmeniť.

Vnímať, ako situáciu prežíva, znamená uznať mu jeho emócie (nebojte sa, že tým súhlasíte s jeho nevhodným správaním). S najväčšou pravdepodobnosťou sa nudí a ako väčšina chlapcov by potreboval viac pohybu. Treba s jeho pomocou vymyslieť, ako by si vyučovanie spríjemnil tak, aby tým nevyrušoval ostatných vrátane učiteľky a zároveň aj on bol vo väčšej pohode.

Predstavujem si, že cez prestávky by sa mal zamerať na uvoľnenie nazhromaždenej frustrácie z hodiny. Hľadajte a vymýšľajte spolu konštruktívne nápady, ktoré by mohol aj s kamarátmi zrealizovať.

Podľa popisu aj pani učiteľka by rada tento problém vyriešila, musí však nájsť účinné riešenia. Pochopiteľne tresty nie sú účinné. Skúste sa s ňou osobne porozprávať, nech rozumiete, čo je jej problém, ako ho vníma, aby ste vedela syna účinne podporiť v riešení situácie.

Učiteľke ponúknite uistenie, že doma syna budete podporovať v hľadaní konštruktívnych nápadov k riešeniu problému. Iniciovanie triednej diskusie o tom ako posilniť triednu atmosféru v smere toho, aby sa všetky deti cítili pochopené a prijaté také, ako sú.

Malo by to viesť k tomu, že deti spolu s pani učiteľkou, najlepšie aj so školskou psychologičkou, vytvoria spoločne triedne pravidlá, ktoré zaistia bezpečnú a prijímajúcu atmosféru v triede. To je totiž základná podmienka toho, aby deti boli kreatívne, zvedavé, rešpektujúce a ovládali svoje emócie. Jednoducho učili sa.

Držím palce.