Ako pomôcť dcéram, aby boli viac samostatné?

Zodpovedané
8. nov 2019

Dobrý deň,

máme 3 dcérky vo veku 6, 5 a 2 roky. Asi najmä v prípade dvoch starších momentálne "bojujeme" so samostatnosťou. Už aj predtým, aj teraz ich vedieme, vyžadujeme, aby si upratali svoje hračky, obliekli sa, ustlali si, zvládli základnú hygienu.

Do istého času sme im aj v týchto niektorých veciach pomáhali s istými úkonmi. Myslím si ale, že v tomto veku by už aspoň tieto záležitosti mali zvládať naozaj bez pomoci. Dcérky však často štrajkujú, vymýšľajú a chcú, aby bol pri nich tatinko.

Rada by som, aby sa naozaj čím viac postupne osamostatňovali. Pričom v škôlke, škole všetko naozaj samostatne zvládajú. A je to niekedy riadny cirkus, najmä ráno. Hádky okolo toho, doťahovačky.

Keď sme samé (manžel na služobke), je to o čosi akoby ľahšie. Viac odrešpektujú, nie sú také cirkusy. Ja menej poľavím. Akonáhle sme všetci, alebo máme doma na pomoc babku, menej počúvajú a rešpektujú.

Som z toho už dosť unavená a manžel rovnako.

Ako im v tom pomôcť?

Čím ich motivovať?

Ako tie veci nastoliť, že to a to sa očakáva, že už budete samé to robiť?

Ďakujem za odpoveď

Dobrý deň,

pri výchove k samostatnosti ide o využívanie prirodzenej túžby učiť sa, potrebu byť užitočný a dôležitý ako aj sklon k napodobňovaniu dospelých. Majte pritom na mysli, že pre deti je prácou hra, ktorá sa dá dobre zužitkovať či už pri upratovaní alebo samoobslužných činnostiach.

Pri upratovaní je treba mať jednoznačne vytvorené miesta na odkladanie konkrétnych vecí napr. pre hračky krabice, boxy s označením.

Príjemná pesnička, ktorá zvoláva k upratovaniu vie nahradiť vaše naháňanie. Ak k tomu pridáte hry typu žravá krabica, poštári, ktorý doručujú hračky na svoje miesta, zametacie auto, ktoré berie hračky z koberca upratovanie sa stáva zábavou a tá je lákavá.

Vytvárajte rutiny: pri rannom zhone mnohým deťom pomáha vytvoriť si kreslené obrázky činností, ktoré majú po sebe robiť a umiestniť ich napr. na magnetickú tabuľu. Potom obrázky už vykonaných činností premiestňovať povedzme z hornej časti na dolnú. Dieťa má predstavu, čo potrebuje urobiť, samostatne sa riadi a kontroluje.

Spríjemňovanie činností : dnes ustielame postele ako Snehulienka trpaslíkom. Mnohé deti spolupracujú lepšie, keď sa robia veci spoločne: zo stola ukladáme riady do umývačky pomocou živej reťaze z jednotlivých členov rodiny.

Ide o to vytvoriť záujem o vykonávanie činností, ktoré sú často z pohľadu detí nudné. Nezabudnite oceniť snahu nielen výsledky. Chcete, aby pokračovali v skúšaní, vylepšovaní a aby sa naučili poznaniu, že práca sa vyplatí, lebo prináša pocit zmysluplnosti a spokojnosti.
Nech sa Vám darí.