Ako reagovať, keď 5 ročné a 3,5 ročné dieťa má škaredé reči?

Zodpovedané
20. sep 2019

Dobrý deň,

doma máme 5 a 3,5 ročné dievčatá a onedlho sa nám narodí dieťa. Nezvládam ich nálady trucu a hnevu a už neviem ako na nich.

Keď im nedám čo chcú, alebo im poviem čo majú urobiť, tak začnú strašne vyvážať a hádzať sa. Vtedy rozprávajú škaredé veci a nadávajú mi, že ma nemajú radi neľúbia ma. Hovoria, že som hnusná a hlúpa mamica. Také reči pochytili od susedy v ich veku. Mňa to veľmi vytáča a už neviem ako im vysvetliť, že také reči nie sú správne.

Čo mám robiť?

Za odpoveď ďakujem

Dobrý deň,

ocitli ste sa so svojimi dievčatkami v situácii, kedy obe vykazujú prejavy vzdoru. Výskyt a dynamika závisí od temperamentu každého dieťaťa.

Keďže u Vás obe dcérky majú výraznejšie prejavy a Vy sama ste pred pôrodom, niet divu, že situácia je pre Vás vysoko náročná.

Ich správanie má jednak fyziologický podklad (dozrievanie nervového systému, hormonálne výkyvy), ku ktorému sa viaže aj potreba osamostatňovať sa od rodičov a dokázať niečo sama. To znamená, že chcú viac rozhodovať o tom, čo sa bude diať.

Toto je hlavná príčina odmietania spolupráce, sú podráždené, negativistické, a správanie má silný emočný náboj ( hádzanie sa o zem, kopanie okolo seba, kričanie, plač, výbuchy zlosti). Ich mozog ešte nie je natoľko zrelý, aby dokázali pokojne znášať frustráciu a zvládať negatívne emócie.

Je dobré myslieť na to, že ich správanie nie je výrazom ich charakteru, ani snahy ísť proti Vám, ublížiť.

Ako teda odpovedať na nevhodné správanie?

V prvom rade, vždy skontrolujte svoj stav emócií a až potom oslovte deti.
Ak nie ste v relatívnom pokoji, spravte najprv niečo pre vlastné upokojenie napr. predýchajte sa.

1. Skontrolujte či ich práve neovplyvňuje len nejaká fyziologická príčina (hlad, únava, smäd, choroba) dajte najavo.
2. Vypočujte emóciu. Dáte tým najavo snahu porozumieť „Vidím, že ťa niečo nahnevalo“.
3. Dávajte na výber z dvoch pre Vás prijateľných možností:
„Začnete upratovať hračky teraz, alebo až o 5 minút a nastavíte budík, aby vedeli kedy treba začať.“
4. Jasne zadefinujte pravidlá, stačia dve jednoduché : Rozprávame sa milo, dotýkame sa jemne. Zatiahnite ich do tvorby pravidiel aspoň tým, že urobíte plagát, kde ich spolu nakreslíte.
5. Myslite na správne načasovanie požiadaviek, dajte priestor na ukončenie činnosti, v ktorej sa nachádzajú:
„Ešte sa môžete chvíľu zahrať a potom pôjdeme von. Keď bude ručička na 12, môžete si nabaliť hračky do ruksačikov, oblečieme si svetre a pôjdeme.“
6. Nezabúdajte na ocenenie, povzbudenie a podporu.
„Ďakujem, že sa snažíš, aj keď si pritom rozčúlená. Pozri ešte ti podám knižku a máš to upratané. Zvládla si to a dokonca úplne sama. Pamätáš si, kam veci patria. Si s tým spokojná?“
7. Hrajte každý deň aj s otcom hru podľa predstáv dievčat. Podporíte tým pocit spolupatričnosti, ktorý výrazne pomáha spolupráci.
8. Predovšetkým nezabudnite spraviť pre seba počas dňa niekoľko podporných vecí, na získanie novej energie. Neváhajte prijať pomoc od okolia a skúste život zjednodušovať.

Prajem veľa šťastia!