Mám dať šikovného, ale bojazlivého chlapca od septembra do školy?

Zodpovedané
25. jan 2020

Dobrý deň,

chcela by som počuť Váš názor ohľadom toho, či mám dať moje dieťa do školy. Syn je narodený 21.8.2020 a už minulý rok čítal sám. Neučila som ho, sám sa to naučil. S počítaním tiež nemá problémy a celkovo je veľmi šikovný.

Po emocionálnej stránke sa toho trochu bojím. V škôlke nemá žiadny problém, tam ma svojich kamarátov. Jeho problém je zvyknúť si na nové prostredie a ľudí. Všetkého nového sa bojí.

Chodíme na logopédiu a pani logopedička povedala, že je veľmi šikovný, ale akurát trochu hanblivý.

Môže sa do prázdnin ešte zmeniť?

Keď niekoho pozná, tak nie je problém. Horšie je to, ak ľudí nepozná, alebo je tam veľa ľudí. Vie čítať, ale pred cudzími čítať nebude. Hanbí sa a bojí sa, že to neprečíta správne.

Inak je to dobrý chlapček. Učiteľky mi hovoria, že je veľmi šikovný a v škôlke by sa ďalší rok nudil.

Aký je Váš názor?

Ďakujem za radu

Dobrý deň,

nástup do nového prostredia býva náročný nie len pre deti, ale aj pre nás, dospelých. Predpokladám, že mnohí z nás, ak nie väčšina, sme v prvý deň v škole boli nervózni, hanbliví, ustráchaní.
Do určitej miery je to prirodzené.

Samozrejme, že emocionálna a sociálna pripravenosť na školu sú dôležité, avšak tá emocionálna sa týka predovšetkým stability v emóciách, ústupu plačlivosti, vzdorovitosti, nesústredenosti atď. Tá sociálna predstavuje najmä uvedomenie si svojej roly v porovnaní s rolou učiteľa, určitej samostatnosti, a schopnosti spolupracovať so spolužiakmi.

Predpokladám, že v škole, najmä pri prvákoch sa istá miera hanblivosti, strachu a predĺženej adaptácie predpokladá. Môžete sa poprípade o tom skúsiť porozprávať s pedagógmi, učiteľkami, riaditeľkou školy, do ktorej zvažujete, že by ste syna zapísali. Pýtajte sa, informujte, kľudne takto dopredu.

Môžete sa tiež skúsiť poradiť s nejakou psychologičkou, psychológom, ktorí sa zaoberajú školskou zrelosťou a pripravenosťou na školu.

Mne sa to v tejto chvíli javí ako niečo, čo by syn mohol časom stráveným v škole zvládnuť prekonať. Ale nepoznám ho, mám málo informácií. Každé dieťa je iné. Môže byť taká povaha, a potom sa zrejme nezmení, len sa časom naučí takéto situácie zvládať. Dôležitá je miera hanblivosti a ustráchanosti, akú prejavuje. Či ich nesprevádzajú nejaké iné príznaky, napríklad telesné, popr. úzkosť, či sa trápi, cíti nepríjemne, že je naňho vyvíjaný prílišný tlak. Možno si len neverí, nemá dostatočne vybudovanú sebaúctu. V tomto prípade by som sa tom odporúčala pracovať.

Doma mu poskytujte bezpečie a prijatie, podporu. Rozprávajte sa o škole, o jeho pocitoch, pracujte s emóciami, pýtajte sa ho, čo by mu v nepríjemných chvíľach pomohlo. Oceňujte ho, prejavujte mu dôveru a napĺňajte jeho potreby.


Prajem vám pekné dni!

Martina Wäldl
email: mata.waldl@gmail.com