Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
katjanka
11. máj 2017
747 

Tehotenskou depresiou trpí každá desiata žena

Malo by predsa ísť o obdobie radostného očakávania a nedočkavosti. Tak prečo vami namiesto toho lomcuje pocit smútku a beznádeje?

Tehotenstvo by malo byť jedným z najšťastnejších období v živote ženy. Zároveň je to však čas, keď sa v nás prebúdza obrovské množstvo hormónov. Náš organizmus prechádza mnohými zmenami, môžeme pociťovať zvýšené množstvo stresu či tlaku spoločnosti. Čísla hovoria jasnou rečou - až každá desiata žena si počas tehotenstva prejde depresiou. A môže ísť dokonca ešte o vyššie číslo, keďže mnoho žien sa tento stav zdráha priznať.

Ako spoznať, že máte tehotenskú depresiu?

Niektoré príznaky depresie, ako únava či problémy so spánkom, sú počas tehotenstva vcelku normálne. No ak dlhodobo pociťujete smútok a beznádej, stratíte záujem o dianie okolo seba a o vci, ktoré vám predtým robili radosť, nemusí byť všetko s „kostolným poriadkom“.

Tehotenská depresia, alebo len skleslá nálada?

O tehotenskú depresiu môže ísť vtedy, ak aspoň počas dvoch týždňov pociťujete denne pociťujete 5 a viac z týchto príznakov:

  • Stratili ste záujem o bežné každodenné aktivity, nič vám neprináša radosť ani zábavu
  • Cítite sa smutná a prázdna, a to takmer celý deň 
  • Často plačete, a to aj bezdôvodne
  • Cítite sa extrémne podráždená a rozrušená
  • Pociťujete úzkosť
  • Máte problém so sústredením sa
  • Máte nedostatok energie, cítite sa extrémne unavená a nepomáha ani odpočinok či spánok
  • Máte neustálu chuť jesť alebo spať, alebo naopak - máte problém s jedlom a spánkom
  • Máte opakujúci sa pocit viny, bezcennosti či beznádeje
  • Máte dojem, že život nemá cenu

Čo môže tehotenskú depresiu spôsobiť?

Príčiny môžu byť rôznorodé, ale prispieť k nej môžu aj tieto faktory:
genetika, ak ste sa s depresiou stretli už aj v minulosti, životný stres, hormóny, nedostatok podpory vo vašom okolí, neplánované tehotenstvo alebo jeho komplikovaný priebeh či násilie a nepokoj v domácnosti.

Nebojte sa o tom hovoriť

Čo robiť, ak máte pocit, že práve vy ste jednou z tých desiatich žien, ktoré prepadli tehotenskej depresii? V prvom rade sa zdôverte svojmu gynekológovi. Depresia v tehotenstve nie je niečím výnimočným. Podľa uváženia a vášho stavu vám môže váš gynekológ odporučiť vhodné lieky, psychoterapiu či skupinové sedenia.

Zároveň vám môže popri odbornej pomoci depresívnu náladu zdvihnúť aj:

  • Pohyb - cvičenie a čerstvý vzduch prirodzene zvyšujú hladinu serotonínu (hormón šťastia a pohody) a znižujú hladinu kortizolu (hormón stresu).
  • Strava - množstvo potravín má schopnosť ovplyvniť vašu náladu a duševnú pohodu. Tak napríklad strava s vysoký obsahom kofeínu, cukru a umelých prísad a malé množstvo bielkovín nie je práve ideálna kombinácia. Myslite preto na to, čo jete.
  • Omega-3 mastné kyseliny - štúdie preukázali, že omega-3 mastné kyseliny (rybí olej) majú mnoho pozitívnych zdravotných účinkov. Medzi jeden z nich patrí aj zníženie príznakov depresie.

  • Bylinky a vitamíny - existuje mnoho byliniek a vitamínových doplnkov s cieľom ovplyvniť náladu a hormón serotonín. Pri výbere sa poraďte so svojím gynekológom. 
  • Akupunktúra – štúdie tiež uvádzajú, že táto alternatívna forma liečby môže pomôcť pri depresívnych stavoch v tehotenstve.
  • Stabilita -  snažte sa počas nasledujúcich mesiacov vyhnúť zásadným životným zmenám. Odložte ich na obdobie po pôrode či na čas, keď sa budete dlhodobo cítiť v poriadku.

Prečítajte si viac o depresii v tehotenstve 

#tehotenstvo #depresia #tehotenska_depresia #zdravie
Foto: pexels.com

Začni písať komentár...

Odošli