kocikopedia
15. jan 2023
3701 

Kolesá kočíka: Na čo sa zamerať pri ich výbere?

Parametrov, na ktoré by sme sa mali pri výbere kočíka zamerať, je hneď niekoľko. Jedným z najdôležitejších sú určite aj jeho kolesá. Nie všetky totiž zvládnu zložitejší terén či plynulý a ľahký pohyb po nákupnom centre. V tomto článku vám preto ukážeme, aké kolesá by mal mať vami vybraný kočík, aby splnil vaše očakávania.

Foto-zdroj: Pixabay.com.


*A ak by ste si náhodou ani po prečítaní článku neboli istí, aké kolesá na vašom budúcom kočíku hľadať, pokojne sa opýtajte našej odborníčky v Kočíkovej poradni 🙂


Po akom povrchu budete jazdiť najčastejšie?

Toto je základná otázka, ktorú si musíte zodpovedať ešte skôr, ako začnete kočík vyberať.

Terény by sme mohli rozdeliť na tri typy:

  • Jednoduchý – asfaltová cesta, dlažba v nákupnom centre, rovný trávnik, obrubník, malé výmole na ceste, drevené mostíky, lístie v parku.
  • Náročnejší – upravená poľná cesta, drevené mosty s medzerami, drevená drvina, kamienky alebo piesok na detskom ihrisku či pláži.
  • Náročný – neupravená poľná cesta s výškovými rozdielmi, lesná cesta s koreňmi či kameňmi, výmole a lúka.

Kolesá v zime

Samostatnú kapitolu predstavuje sneh a poľadovica. S nimi mávajú problémy hlavne malé kolesá a potom aj kočíky, ktoré majú tzv. zdvojené kolieska (časté napríklad u golfiek). Tie sa totiž ľahko obalia snehom, a to natoľko, až sa zaseknú. Po ľade sa zase budú veľmi nepríjemne a nebezpečne kĺzať.

Nebudeme si klamať, v poslednom období sa u nás sneh dlho „neohreje", a to špeciálne v južnejších častiach krajiny. Preto je dobré zvážiť, či sa budete po snehu pohybovať často. Ak áno, pretože bývate severnejšie alebo radi chodíte napr. na zimné dovolenky, riešením pre vás budú kolesá s väčším priemerom, ktoré majú gumový povrch a na ňom nerovnomerné drážky. S nimi sneh a ľad zvládnete najlepšie.

Ak sa však so snehom stretávate len pár dní v roku, vystačíte si aj s iným typom kolies. Stačí, ak budú mať väčší priemer a možnosť aretácie (aretácia je vysvetlená nižšie).

Zdvojené kolieska (vľavo) budú mať so snehom problémy. Gumové s drážkami (vpravo) si v zime poradia lepšie.

Príklad kočíka s gumovými kolesami:


Aké kolesá si teda vybrať?

Nie je koleso ako koleso 🙂 Aj keď by sa mohlo zdať, že sú si vcelku podobné, opak je pravdou. Rozhoduje hneď niekoľko vlastností:

1. materiál,
2. veľkosť,
3. odpruženie,
4. počet,
5. otáčanie a aretácia,
6. možnosť náhradných kolies.

Ale pekne postupne...


1. Materiál

Na trhu existujú kolesá z množstva materiálov, pričom mnohé z nich sa veľmi líšia v spôsobe údržby a v tom, po akom teréne s nimi môžete jazdiť.

Ponuku tvoria:

  • nafukovacie,
  • nenafukovacie s výplňou,
  • z tvrdenej gumy,
  • penové,
  • plastové,
  • silikónové,
  • živicové.

Aké sú ich vlastnosti?

a, Nafukovacie

  • Terén: Náročný – neupravená poľná cesta s výškovými rozdielmi, lesná cesta s koreňmi či kameňmi, výmole a lúka.

ideálne na jazdu v náročnom teréne alebo po nespevnených cestách, pretože vďaka tomu, že sú vyplnené vzduchom, disponujú prirodzeným odpružením. Kočík je kvôli nim ale o niečo ťažší. Ich hlavnou nevýhodou je zvýšené riziko defektu.

Pri nafukovacích kolesách musíte sledovať ich tlak. Ten by mal mať hodnotu, aká je uvedená na plášti. Akonáhle budete jazdiť s nižším, alebo naopak vyšším tlakom, poškodíte plášte, duše aj ráfiky. Kontrola a prípadná „oprava“ sú popritom úplne jednoduché. Stačí mať vlastnú pumpu s tlakomerom, alebo sa zastaviť pri stojane s týmto zariadením, ktoré slúži pre cyklistov, prípadne na akejkoľvek benzínovej pumpe so stojanmi určenými na dofúkanie kolies.

👍 Výhody:

  • Zvládnu náročný terén.
  • Majú prirodzené odpruženie.

👎 Nevýhody:

  • Môžu sa ľahko poškodiť.
  • Musíte v nich udržiavať správny tlak.

Tento typ kolies ponúka napríklad Thule Urban Glide 2.

b, Nenafukovacie s výplňou

  • Terén: Náročnejší – upravená poľná cesta, drevené mosty s medzerami, drevená drvina, kamienky alebo piesok na detskom ihrisku či pláži.

Tieto kolesá sú takmer totožné s nafukovacími, no nie sú plnené vzduchom. Vnútri môžu mať gél, penu alebo tzv. vzduchové komory. Vzduchové komory tvoria malé priestory naplnené vzduchom, takže sa v prípade pretrhnutia plášťa vyfúkne napríklad len jeden dielik, nie celé koleso.

Vhodné sú aj do náročnejšieho terénu a ich výhodou je, že sú bezúdržbové. Nevýhodou je, že nie sú prirodzene odpružené ako tie nafukovacie. Kočíky, ktoré majú kolesá plnené gélom, bývajú o niečo ťažšie ako tie plnené penou či vzduchovými komorami, ale inak medzi nimi nie je žiadny rozdiel.

👍 Výhody:

  • Sú bezúdržbové.
  • Zvládnu aj náročnejší terén.

👎 Nevýhody:

  • Nie sú prirodzene odpružené ako nafukovacie kolesá.
  • Kočíky s týmito kolesami majú vyššiu hmotnosť.

Tento typ kolies ponúka napríklad Joolz Day+.

c, Z tvrdenej gumy

  • Terén: Náročnejší – upravená poľná cesta, drevené mosty s medzerami, drevená drvina, kamienky alebo piesok na detskom ihrisku či pláži.

Vyrábajú sa z tvrdenej gumy. Majú dlhšiu životnosť, sú vhodné do mesta a na nerovný napr. štrkový alebo lesný terén.

*Pri kúpe kočíka môžete natrafiť aj na kolesá, ktoré tvorí zmes gumy a peny a kvalitou sú veľmi podobné tvrdenej gume.

👍 Výhody:

  • Dlhšia životnosť.
  • Zvládnu rôzne druhy povrchov.

👎 Nevýhody:

  • Kočíky s nimi sú drahšie.

Týmto typom kolies disponuje napríklad Bugaboo Butterfly.

d, Penové

  • Terén: Jednoduchý– asfaltová cesta, dlažba v nákupnom centre, rovný trávnik, obrubník, malé výmole na ceste, drevené mostíky, lístie v parku.

Vyrábajú sa z mäkkej peny, ktorú nájdete pod označením EVA pena. Sú vhodné do mesta alebo na menej náročné povrchy. Sú mäkké, preto do nich ľahko prenikajú kamienky a piesok, čo môže počas jazdy vydávať nepríjemný zvuk. Kočíky s týmito kolesami sú ľahšie a výrazne lacnejšie.

*Pri kúpe kočíka môžete natrafiť aj na kolesá z tvrdenej peny. Rozdiel je v tom, že sa po očistení od kamienkov a nečistôt akoby zatiahne (spätne zacelí) a na kolese nezostávajú také viditeľné dierky a poškodenia ako pri obyčajnej pene.

👍 Výhody:

  • Nižšia hmotnosť.
  • Priaznivá cena.

👎 Nevýhody:

  • Do koliesok prenikajú kamienky a piesok, takže kočík potom pri jazde môže vydávať nepríjemný zvuk.

Tento typ kolies ponúka napríklad Cybex Libelle.

e, Plastové

  • Terén: Jednoduchý– asfaltová cesta, dlažba v nákupnom centre, rovný trávnik, obrubník, malé výmole na ceste, drevené mostíky, lístie v parku.

Plastové kolesá z ponuky výrobcov postupne miznú, pretože majú nižšiu životnosť a neposkytujú príliš dobré jazdné vlastnosti. Nájdete ich predovšetkým u lacnejších golfových kočíkov. Postupne sa nahrádzajú silikónovými, živicovými a kolesami z tvrdenej gumy, ktorých životnosť je oveľa vyššia.

👍 Výhody:

  • Lacné.
  • Sú ľahké (takže je ľahší aj celý kočík).

👎 Nevýhody:

  • Krátka životnosť.
  • Zlé jazdné vlastnosti.

Tento typ kolies mal napríklad kočík Mima Bo.

f, Silikónové

  • Terén: Náročnejší – upravená poľná cesta, drevené mosty s medzerami, drevená drvina, kamienky alebo piesok na detskom ihrisku či pláži.

Silikónové kolesá sú z rovnakého materiálu ako in-line korčule. Ponúkajú vyššiu odolnosť proti odratiu ako plastové či penové. Sú vhodné do mesta a na náročnejšie povrchy. Nevýhodou je vyššia obstarávacia cena kočíka a menšia dostupnosť náhradných kolies kvôli špecifickosti.

👍 Výhody:

  • Odolnejšie proti zodratiu.
  • Zvládnu aj náročnejší terén.

👎 Nevýhody:

  • Kočíky s nimi sú drahšie.
  • Horšia dostupnosť náhradných kolies.

Tento typ kolies ponúkal napríklad Baby Monsters Fresh.

g, Živicové

  • Terén: Náročnejší – upravená poľná cesta, drevené mosty s medzerami, drevená drvina, kamienky alebo piesok na detskom ihrisku či pláži.

Vyrábajú sa zo živice, do ktorej sa pridáva špeciálne tvrdidlo. Na kočíkoch sa vyskytujú ojedinele. Sú odolné podobne ako silikónové a tvrdené gumové kolesá. Vhodné sú do mesta a na náročnejší povrch. Nevýhodou je ale vyššia obstarávacia cena kočíka a menšia dostupnosť náhradných kolies.

👍 Výhody:

  • Odolnosť.

👎 Nevýhody:

  • Kočíky s nimi sú drahšie.
  • Horšia dostupnosť náhradných kolies.

Tento typ kolies by ste našli na kočíku Babyhome Emotion.


2. Veľkosť

Veľkosť kolies kočíka rozhodne nepodceňujte. Všeobecne platí, že čím sú kolesá väčšie, tým ľahšie zvládnu rôzne nerovnosti. Práve preto nájdete inú veľkosť kolies na kočíkoch určených do mesta a inú na kočíkoch do terénu alebo na dedinu.

Druhy kolies podľa veľkosti:

  • Malé kolesá – do 20 cm
  • Stredné kolesá – od 21 do 29 cm
  • Veľké kolesá – od 30 cm a viac
TerénŠportDedinaMestoCestovný
Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumyNafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumyNafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy, penovéPenové, umelohmotné, z tvrdenej gumyPenové, umelohmotné, z tvrdenej gumy
Pevné, otočné s aretáciouPevné, otočné s aretáciouOtočné s aretáciouOtočné s aretáciouOtočné s aretáciou
Odpružené všetkyOdpružené všetky, zadnéOdpružené všetky, zadnéOdpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženiaOdpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia
⌀>30–40 cm⌀>30-40 cm⌀>25 cm⌀>20 cm⌀>15 cm

3. Odpruženie

Odpruženie je veľmi dôležité, pretože bez neho je kočík tvrdý a otrasy sa prenášajú do rukoväte a k dieťaťu.

Odpruženie sa môže nachádzať:

  • pri predných kolesách
  • pri zadných kolesách
  • pri všetkých štyroch kolesách

Druhy odpruženia:

  • mäkké –⁠ vhodné do náročného terénu (kvôli prispôsobeniu sa nerovnostiam),
  • tvrdé –⁠ vhodné do mesta a na iný tvrdý povrch (kvôli ľahšej ovládateľnosti).

Na niektorých kočíkoch si odpruženie dokonca môžete prispôsobovať podľa vlastných potrieb. Nastavuje sa priamo pri kolesách, a to podľa váhy dieťaťa alebo kvality povrchu, po ktorom budete s kočíkom jazdiť. Väčšina kočíkov má odpruženie na prednej aj zadnej náprave.

Avšak je dôležité povedať, že samotné odpruženie, nech by bolo akokoľvek skvelé, je na nič, pokiaľ nie je skombinované so správnym typom kolesa čo do veľkosti a materiálu. Preto sa pri kúpe kočíka, čo sa týka odpruženia, zamerajte radšej na to, či je to kočík určený do terénu, do mesta alebo na šport, v ideálnom prípade si ho choďte vyskúšať do predajne alebo si prečítajte recenzie iných rodičov.


4. Počet

V kočíkovom svete poznáme tzv. trojkolky a štvorkolky. Správny výber klasicky súvisí s druhom terénu, v ktorom sa budete s kočíkom pohybovať najčastejšie. Všeobecne sa určite ľahšie manipuluje s kočíkmi, ktoré majú len tri kolesá. Avšak tie štvorkolesové sú stabilnejšie.

Pozrite si krátke video, v ktorom nám odborníčka na kočíky vysvetlila, prečo je to tak 😊


5. Aretácia

Čo sa tejto témy týka, poznáme viac typov kolies, a to:

  • pevné neotočné kolesá (ako „na fúriku" 🙂 – točia sa len dopredu a dozadu, nie do strán),
  • otočné kolesá (ako na nákupnom vozíku – točia sa aj do strán),
  • otočné kolesá s aretáciou (točia sa aj do strán, ale vieme ich zafixovať).

Aretácia je v podstate fixácia predných otočných kolies. V skratke, ak majú kolesá na kočíku okrem prirodzeného točenia sa dopredu a dozadu aj schopnosť točiť sa okolo svojej osi, ale my túto schopnosť práve nepotrebujeme, môžeme ich „zaaretovať" (zafixovať), aby sa točili len vpred a vzad.

Táto funkcia kolies je naozaj fajn vec, pretože vám uľahčí každodenné fungovanie. Nezafixované otočné kolesá sa totiž viac hodia do mesta a na rovné povrchy, zatiaľ čo zafixované (zaaretované) kolesá sú praktické napríklad na poľnú cestu, na ktorej by sa vám kočík s voľnými kolesami neriadil dobre, pretože by na nerovnostiach lietal zo strany na stranu. Pri voľbe aretácie sa tak opäť stáva rozhodujúcim terén, v ktorom sa budete pohybovať.

Používanie aretácie je špecifické hlavne u trojkoliek, teda kočíkov s tromi kolesami.

  • Pokiaľ budete trojkolku často využívať na beh a šport na rovnom asfaltovom teréne bez zákrut, a teda bez častej zmeny smeru, tak vám úplne vystačí pevné neotočné predné koleso (fúrik 🙂). Je však dôležité dodať, že s týmto typom trojkolky sa horšie manipuluje. Zmena smeru je podobná ako pri vychádzaní na chodník, a preto je potrebné kočík nakloniť na zadné kolesá a až tak zmeniť smer.
  • Pre beh a šport rovným asfaltovým terénom, kde treba často meniť smer, je vhodnejší kočík, ktorý disponuje otočným predným kolesom s aretáciou. S otočným kolesom sa bude v zákrutách manipulovať ľahšie. A keď náhodou zmeníte terén a budete potrebovať otočné koleso zafixovať, môžete ho kedykoľvek zaaretovať.
  • Pre beh a šport nerovným (štrkovým alebo poľným) terénom, či už so zákrutami, alebo bez nich, je vhodný kočík s pevným neotočným predným kolesom. V tomto prípade naozaj záleží na tom, aký kočík si vyberiete, pretože napríklad Thule Glide 2 otočné predné koleso nemá vôbec a takto náročný terén zvládne úplne v pohode.

Oproti tomu jeho „brat“ Thule Urban Glide 2 otočné predné koleso má a je nutné s ním podľa terénu pracovať. Ak si totiž zaobstaráte kočík, ktorý disponuje otočným predným kolesom, je veľmi dôležité mať ho v nerovnom teréne správne zaaretované (zafixované), a to pre možný vznik poškodenia tzv. „vykyvaním". To môže nastať práve vtedy, ak budete chodiť po nerovnom teréne s nezamknutým predným kolesom príliš rýchlo.

Koleso sa pri silných otrasoch a behaním zo strany na stranu poškodzuje v púzdre a vykýva sa tak jeho vnútorná oska. Toto bývajú najčastejšie neuznané reklamácie kočíkov. Koleso sa dokáže poškodiť tak veľmi, že je potrebné ho celé vymeniť, no niekedy až tak, že oprava nieje možná, takže kočík je na odpis. A to aj taký drahý kus, ako je napr. Thule Urban Glide 2.


6. Náhradné kolesá

Náhradné kolesá sú dôležité nielen kvôli možnému poškodeniu a nutnej výmene, ale aj pri zmene terénu. Je výhodné mať možnosť voľby, aj keď častejšie jazdíte po meste, ale radi tiež chodievate na výlety do prírody. Pri niektorých modeloch kočíkov je možné dokúpiť tzv. terénnu sadu, väčšinou ide o náhradné nafukovacie kolesá.

Nezabudnite na ne ani pri kupovaní kočíka v bazáre. Zaobstarať si kočík, na ktorý sa ťažko zháňajú náhradné kolesá, vám môže narobiť veľa starostí.


Prajeme príjemné kočíkovanie 🙂


#buying_guides

Začni písať komentár...

Odošli