Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
mirka907
21. máj 2017
71 

Kto sa v tom má vyznať!? Časť III.

Nejedzte tuky, sú zlé...alebo?

Vďaka propagácii light trendu, veľa ľudí považuje tuky sa zdraviu škodlivé a vyhýba sa im. Ale tak ako pri sacharidoch a ostatných "kalorických strašiakoch"  nič nie je úplne čierne.

Tuky sú témou nášho tretieho článku zo série "Ako sa v tom vyznať".

Áno, sú zo všetkých troch základných živín (sacharidy, bielkoviny, tuky) energeticky najbohatšie. A áno,  z 1 g tuku získa telo 38 kj. No sú veľmi dôležitým zdrojom energie a veľmi dôležitou zložkou potravy.

Tuky získavame konzumáciou ale tiež procesmi trávenia z prebytkov cukru, ktoré sa na tento tuk menia. (Viac sme si už napísali v článku o sacharidoch).  Veľká časť tukov vzniká práve takto.

Skúsme si povedať, aké sú základné funkcie tukov okrem toho, že sú zdrojom energie:

  • obklopujú a takto chránia životne dôležité orgány
  • mononenasýtené a polynenasýtené tuky (o chvíľku si povieme viac), obsahujú mastné kyseliny, ktoré potrebujeme na rozpúšťanie vitamínov A,D, E a K. Teda ak sa zameráme na čisto light-ové produkty a tuky vynecháme, koledujeme si napríklad o zlomeniny.
  • pomáhajú spomaliť prechod potravy cez črevá a preto ľahšie trávime jedlo
  • sú dôležité pre termoreguláciu
  • že vraj dodávajú jedlu arómu  🙂

Ako tuky delíme?

Prv si povedzme, čo to vlastne tuky sú. Sú to štruktúry, ktoré pozostávajú z reťazcov mastných kyselín. Podľa obsahu týchto mastných kyselín, ktoré môžu byť nasýtené alebo nenasýtené, sa delia na:

  • tuhé, ktoré sú živočíšneho pôvodu (napr slanina, masť)
  • kvapalné, ktoré majú rastlinný pôvod (napr. rybý tuk, olivový olej)

Ďalšie, pre nás dôležité členenie, ktoré nám pomôže čítať obal na potravinách, je delenie na tuky: 

  • nenasýtené
  • nasýtené
  • trans-tuky

Nenasýtené sa ďalej delia na spomínané mononenasýtené a polynenasýtené tuky. Pripomeňme si, že obsahujú mastné kyseliny, ktoré sú dôležité pre rozpúšťanie vitamínov A, D, E a K a preto sa tieto tuky dajú chápať aj ako "dobré tuky". 

Do kategórie "zlých tukov" patria nasýtené a trans-tuky.

Nasýtené tuky sa vyznačujú vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín.

Tie zvyšujú hladinu cholesterolu a nájdeme ich hlavne v potravinách živočíšneho pôvodu, ako napríklad maslo, syr, vaječný žĺtok.

Na živočíšne tuky ale netreba úplne zanevrieť. No mali by sme si vyberať, ktorým dáme prednosť. Vhodné je zamerať sa na hydinu, teľacie alebo jahňacie mäso a menej tučné mliečne výrobky (avšak nie úplne bez tuku 🙂)

A nezabudnime ešte na rybý tuk, ktorý síce je živočíšny, no je pre nás prospešný, lebo obsahuje nenasýtené omega-3 mastné kyseliny. Tie naše telo nevytvára a je potrebné ich získať z potravy. 

Trans- tuky 

Tieto tuky zvyšujú zlý cholesterol a znižujú dobrý cholesterol.  Obsahuje ich väčšina už spracovaných potravín, teda margaríny, mrazené jedlá, takmer všetko vyprážané, koláče, čipsy a pozor aj mnohé raňajkové cereálie, ktoré sa tvária ako zdravé.

Ak sa chceme týmto nezdravým tukom vyhnúť, je potrebné čítať obal a zloženie produktu,  ktorý kupujeme. A zamerať sa na kvalitné značky a výrobky, medzi ktoré patria napríklad aj produkty značky TEKMAR 🙂

Predchádzajúce články : sacharidy, proteiny

Zdroje: zdravejedlo.sk

Zdroj foto: pixabay.com

#tekmar

    ....alebo budem jest co mi chuti🙂 mama mi pchala aj zdrave a aj nezdrave a ostalo mi to ;) nebudem sa hrat kvoli momentálnym trendom na super raw bio eko konzumenta ☺☺☺

    21. máj 2017

    @veeya suhlasim, preto tam je to alebo 🙂

    21. máj 2017

    @mirka907 🔝🖒👏🖒🔝👏🖒👏🔝🖒👏🖒🔝💕

    21. máj 2017

    Treba jest vsetko ale s mierou. 🙂

    21. máj 2017

    @rajna presne tak...
    Ja to teraz prezeniem aby som trosku aj pribrala... pomaly 21 tt a chudnem 😢

    21. máj 2017

    @veeya ja som tehotenstvo koncila na 58-59kg? pribrala som len 6 kg...a mala sa narodila ako uplne zdrave velke dieta... pocas tehotenstva som zavislacila na ovoci a zelenine...

    21. máj 2017

    @mirka907 ja na vsetkom a trt z toho..ale uz vraciam len rano a vodu tak snad sa zacne ukladať🙂 tiez bude bábika

    21. máj 2017

    pekny clanok... musim sa priznat ze nezvyknem pozerat zlozenie..kupim si co mi chuti ale zase nie za kazdu cenu.. MM cita zlozenie takze obcas mi vrati vyrobok nazad do pultu 😀 ale snazim sa jest zdravo a papat menej vyprazane. co sa tyka teotenstva tak ja som pri vsetkych troch pribrala 28-30kg.. teraz uz je vaha v norme. chute som mala hlavne na sladke a strasne vela som pila mlieka/tak sa mi ziadalo/
    😉

    24. máj 2017