rado_akozvon
14. feb 2023
2717 

Ako som naletel podvodníkom zo zahraničného e-shopu.

Tento príspevok som sa rozhodol napísať, preto, aby ste sa nepopálili, tak, ako sa to podarilo mne. Hneď na úvod pripomeniem, že hlavnú úlohu osla s maslom na hlave som obsadil ja, len ja a nikto iný. 

V októbri 2022 mi manželka poslala link na e-shop, kde si počkala na výpredaj jej vysnívaných kožených sandálov. E-shop sledujú s kamoškou už viac ako rok a teraz sú v akcii, tak či by som jej ich objednal, lebo dostala obálku na narodeniny.

"Jasná vec!" vravím. Vzápätí prefíkane objednám ešte jeden pár v inej farbe, ktorý sa jej páčil tiež. Vianočný darček vybavený. Ani vo sne mi nenapadlo pátrať po dôveryhodnosti e-shopu, keďže mi povedala, že ho sledujú už dlhšie. Ako vravím, osol na pohľadanie.

Tovar som zaplatil kartou a keďže som objednávku urobil v dosť veľkom zhone, ani mi nenapadlo overiť si, prečo neprišlo emailom jej potvrdenie. Fešák.

O 3 týždne som sa konečne prebudil a začal pátrať. Zistil som, že nemám žiadne potvrdenie objednávky a medzitým som si so zlou predtuchou klikol na sociálne siete e-shopu. Zo všetkých postov a komentárov na mňa kričali kapitálkami vety typu: "THIEVES!", "FRAUD ESHOP!!!", "DO NOT ORDER, THEY DO NOT DELIVER!!!!!" atď.

Už som vedel, že je zle. Poslal som e-shopu urgenciu a o 2 dni mi prišlo potvrdenie objednávky. Obratom so požiadal o jej zrušenie a žiadosť o vrátenie peňazí. Empatická Yolanta zo zákazníckeho e-shopu mi poslala kupón s atraktívnou zľavou 50%, ale odmietol som. Potvrdila mi teda vrátenie peňazí do 14 dní. Samozrejme k tomu nedošlo, najprv bol problém na ich finančnom oddelení, neskôr s ich novým evidenčným systémom - ich rozprávky nemali konca. 

Už o pár dní zistení, s kým mám do činenia som oslovil EU inštitúciu na ochranu spotrebiteľov, napísal report do všetkých portálov evidujúcich klamlivé e-shopy a tiež som ihneď - aj keď po funuse - napísal na všetky ich sociálne  siete varovania pre potenciálnych zákazníkov. Predovšetkým som ihneď kontaktoval moju banku. 

Tá mi oznámila, že šanca na úspech je jedna k jednej, ale že urobia maximum, aby mi boli peniaze vrátené. Vypýtali si všetky dostupné podklady, komunikáciu s e-shopom a priebežne ma informovali o celej záležitosti emailom. Počas procesu vymáhania sa e-shop viackrát snažil banku presvedčiť o tom, že mi bol tovar dodaný, ale nepredložil o tom žiaden doklad.

Takmer presne po 4 mesiacoch mi prišla z mojej banky správa, že sa im podarilo peniaze získať späť a prišli mi na účet. 

Nepovažujem sa za odborníka na nakupovanie na internete, ale keďže som sa posledných pár týždňov tejto problematike venoval celkom intenzívne, tu je pár tipov, ako nenaletieť:

- snažte sa nakupovať len v overených a známych e-shopoch - síce nie veľmi objavné doporučenie, ale smerujem k tomu, že niekedy má pár euro navyše v nákupnom košíku svoj zmysel 

- ak si nie ste istí dôveryhodnosťou e-shopu, pozrite si jeho sociálne siete a čítajte najmä komentáre zákazníkov

- nikdy neplaťte prostredníctvom bankového prevodu - ideálna je dobierka, alebo platba kartou - vtedy je šanca získať peniaze späť oveľa väčšia

- uchovávajte si kompletnú komunikáciu s e-shopom - v prípade, že dôjde k problémom, budete ju potrebovať

- ak už ste sa nechali nachytať, v prvom rade kontaktujte svoju banku, môžete sa obrátiť aj na inštitúcie EU, ktoré sa touto oblasťou zaoberajú - v prípade Slovenska určite priamo SOI

- existujú databázy podvodných e-shopov - preverte si e-shop v nich, kým pošlete objednávku:

Slovensko:

https://esc-sr.sk/clanky/nakupy-online-2/

https://www.soi.sk/files/rizikov%C3%A9%20eshopy.pdf

https://nakupujbezpecne.sk/certifikacia-e-shopov/zoznam-certifikovanych-e-shopov

https://touchie.eu/read-blog/20_podvodne-e-shopy-z-ktorych-nikdy-nic-neobjednavajte.html

Čechy:

https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/

Ostatné zahraničie:

https://www.econsumer.gov/en/SelectAType/1#crnt

Celý tento problém som si spôsobil vlastnou neopatrnosťou a hlúposťou. Väčšina zákazníkov sa snažila získať peniaze späť niekoľko mesiacov, neúspešne. Môj príbeh má síce šťastný koniec, ale do emailu mi ešte stále chodia akciové ponuky dotyčného e-shopu, takže ich "žatva" pokračuje. Rozhodol som sa, že sa pokúsim zabrániť im v okrádaní ďalších zákazníkov a dal som podnet na prešetrenie orgánom EÚ, uvidíme, čo sa podarí. 

Držím vám palce, aby vaše online nákupy boli bezpečné.

Toto sa stalo aj mne minuly rok, zevraj oficialna stranka znacky Nike....ani tenisky,ani peniaze....🤦

14. feb 2023

Aj mne sa odtial zapacili topanky, ale pre mna drahe, tak ma to ani nepokusalo objednat 🙃

14. feb 2023

Vdaka, ze si napisal.
Na margo "pozrite si jeho sociálne siete a čítajte najmä komentáre zákazníkov" - s tymto opatrne, kedze dany kanal / siet si vacsinou spravuje samotny eshop, nelichotive komentare budu pomazane a ostanu len tie priaznive.

14. feb 2023

Cize platili ste kreditnou kartou? Ano, vtedy banky vyvinu vraj vacsiu iniciativu ziskat peniaze spat. Tak este ze vas banka takto podrzala 🙏🙏

16. feb 2023

Akoby som to o sebe čítala - to isté sa stalo mne minulý rok na Vianoce, dcéra mi poslala linky na svoje vysnívané darčeky, medzi nimi aj topánky Demonia z e-shopu, ktorý bol falošný jak bič...pri objednávaní kopca iných darčekov ma to ani nenapadlo preverovať .Keď som potom detaline študovala ich stránku, neverila som vlastným očiam, ako to majú premakané na oklamanie kupujúceho - do detailov....ešte aj obsiahle podmienky predaja a uvedené kamenné predajne - neexistujúce na neexistujúcich uliciach ....

16. feb 2023

To urcite nebola 365 banka .. ja som sa takto obabrala a poslala 250 eur na pofiderny ucet v turecku na bitcoin 🤦‍♀️ hned hned ma osvietilo ze no bohes, to este peniaze boli len rezervovane u mna nakolko bola nedela. Volala som minimalne 365x do 365 banky na okamzite stornovanie transakcie, pisala som maily. Atd atd. Peniaze som uz nikdy neuvidela

16. feb 2023

Vždy si treba pozrieť kontakt na ich stránke s adresou, zápisom v obchodnom registri a pod. Ak sa k nemu neviete dopátrať alebo je tam len nejaký kontaktný formulár, už to je podozrivé. Taktiež gramatické chyby na eshope su výstražným znakom.

16. feb 2023

Scamadvisor.com je velmi uzitocny link. A najbezpecnejsi nakup je cez paypal.
Vsetky podvodne stranky maju spolocnych ukazovatelov, presne ako je pisane vyssie. Chyba telefonne cislo, ico, sidlo. Toto su vsetko povinne udaje, co musia mat.
Plus vsetky vyzeraju ako na jedno kopyto, velmi lacna grafika.

16. feb 2023

Začni písať komentár...

Odošli