Ako napraviť správanie 3-ročného škôlkara?

Zodpovedané
20. okt 2023

Dobrý deň,

chcem sa poradiť ohľadom môjho syna. Mal 3 roky a od septembra navštevuje MŠ.

Už dlhší čas má "obdobie vzdoru". Začalo to ešte, keď nechodil do škôlky. Vždy, keď nie je niečo podľa neho, tak je zle. Začne sa hnevať, plakať, vrieskať, hodí sa o zem, veľakrát nás aj udrel. Ide to až do amoku.

Napríklad, keď mu nechcem dať viac sladkostí začne plakať, vrieskať, beží do inej miestnosti a buchne za sebou dvere. Trvá to až dovtedy, pokiaľ neprídem za ním a neupokojím ho tým, že ho objímem. A potom mu znova vysvetlím, prečo nemôže zjesť veľa sladkostí.

Je viacej citlivý, tak sa snažíme na neho nekričať. Keď sa nám zopárkrát stalo, že sme na neho alebo na dcéru zvýšili viacej hlas, tak začal plakať.

Začal robiť aj ako keby také schválnosti. Rozleje vodu po stole, hodí niečo na zem (napríklad jedlo, hračky). Problém má aj s poslúchaním. Nechce sám jesť, obliecť sa, umyť, upratať hračky, vonku sa nechce držať za ruku, uteká preč a podobne.

Ako máme doma postupovať v takýchto prípadoch?

Čo by mu pomohlo?

Ďakujem

Dobrý deň,

ďakujeme, že ste sa na nás s dôverou obrátili. 

Obdobie vzdoru je pre rodičov náročné, nakoľko okrem sebauvedomovania dieťaťa, spoznania sa v zrkadle a používaní prvej osoby v reči, dieťa začína viac presadzovať seba. Tvrdohlavé presadzovanie svojich túžob a potrieb za každú cenu je najčastejším prejavom tohto obdobia.

Je vidieť, že synčeka poznáte a viete ako ho upokojiť. Taktiež je správne, že mu vysvetlíte Vaše dôvody až po upokojení. Keď je v amoku, zväčša vás ani nepočuje, nie to, aby ešte uvažoval o tom, čo mu hovoríte. Tento systém by ste mali aplikovať aj na celú situáciu. Nielen, prečo mu nedáte viac sladkostí, ale v pokoji mu vysvetlite aj, že takéto správanie nie je dobré. Povedzte mu o svojich pocitoch, že keď na Vás kričí, búcha, ničí veci, bije, ste z toho smutná, lebo ho ľúbite a ubližuje Vám to. 

Je dôležité nájsť tiež spoločne nejaký iný model správania. Skúste nájsť nejaký vhodný spôsob ako môže ovládnuť hnev. Po konštruktívnej kritike musí vždy prísť návrh toho, ako je to možné zmeniť v budúcnosti.

Súčasne si stanovte pravidlá - mantinely, ktoré budete spoločne rešpektovať Ich stanovenie a dodržiavanie je dôležité práve v tomto veku. Samozrejme, prispôsobte ich tak, aby ich syn pochopil, napr. "kope sa len do lopty". Toto môžete aplikovať aj v prípade naschválov, ktoré popisujete. Jedným z pravidiel môže byť aj to, že ak niečo omylom alebo naschvál zničí, vyleje, hodí na zem... Musí to napraviť. 

Musí taktiež poznať rozdiel medzi nehodou a úmyselným nevhodným správaním. Napr. aj vo vašom postoji a  pocitoch (smútok, hnev pri naschváloch). V prípade nehody i úmyselného skutku by však mal veci napraviť. Ponúknite mu pomoc, napr. pri uprataní rozhádzaných vecí, ale neurobte to za neho. Určite to nebude jednoduché a budete potrebovať veľa nervov a trpezlivosti. V prípade, ak odmietne, aj vy mu odmietnite niečo, čo chce (hračku, hru, rozprávku), kým to neurobí. Na začiatku sa zrejme nevyhnete výstupom, ale veríme, že postupne sa to upraví.

V prípade ďalších otázok nás neváhajte kontaktovať.

S prianím príjemného dňa

Kristína a Veronika


Akčné rodiny
IG a FB: @akcnerodiny

V prípade otázok a potreby ďalšej pomoci nás neváhajte kontaktovať.