Ako donútim trojročnú dcéru, aby sa vyprázdnila?

Zodpovedané
2. feb 2021

Dobrý deň,

mám dlhodobý problém so svojou trojročnou dcérou ohľadom vyprázdňovania sa. Problém pretrváva už vyše roka. Dcéra vedome a nasilu zadržiava stolicu. Je schopná to robiť aj 11 dní dokým sa jej to podarí. Vyprázdni sa až keď už nevládze stolicu udržať.

Boli sme už 2x hospitalizovaní, taktiež sme 3 mesiace chodievali pravidelne na klystír. Dokázala zadržať aj klystír. Na záchod sadne,ale stolicu nepustí. So stravou má taktiež problémy. Zje len to, čo jej vyhovuje a s jedlom vymýšľa. Stravu mala upravenú.

Užíva sirup s vlákninou, no nič nepomáha. Ani glycerínový čipok a ani klystír. Na gastroenterológii nám s klystirom už odmietli pomôcť.

Ako ju mám donútiť vyprázdniť sa?

Je to psychický blok v hlave, ktorý si vedome vytvorila?

Ako jej pomôcť prekonať to?

Ďakujem

Dobrý deň,

ocitli ste sa s dcérke vo vážnom probléme, ktorý je potrebné neodkladne riešiť s odborníkom - detským psychológom. Tento vám pomôže preskúmať a nájsť cestu ako pomôcť dcérke z náročného stavu von.

Niečo z Vašej problematiky nájdete aj v mojej odpovedi s názvom
32 mesačný syn nechce kakať do nočníka a ani do záchoda. Čo nám odporúčate?
tu je prekopírovaná:

Dobrý deň,
ďakujem za popis rozpoloženie vášho synčeka. Vyprázdňovanie a problémy s tým spojené sú podmienené fyziologickými a duševnými faktormi dieťaťa celkovou atmosférou prostredia rodiny , v ktorej sa dieťa vyvíja. Tlaky a nároky, ktoré sa na dieťa v tejto oblasti vyvíjajú, môžu sa stať zdrojom pocitu menejcennosti v prípade, že sa mu nedarí podľa našich predstáv a je konfrontované s neúspechom napriek tomu, že robí, čo vládze.
Dôležité je uvedomenie, že samostatného ovládanie vyprázdňovania je neurobiologicky podmienené a keďže každý človek je jedinečný aj jeho priebeh tomu zodpovedá. Schopnosť ovládať zvierače pri vyprázdňovaní je komplexná a nie jednoduchá vec. Dieťa musí byť neurofyziologicky zrelé na to, aby dokázalo vedome ovládať zvierače, a to zároveň znamená, že by malo byť aj rozumovo dostatočne vyvinuté na to, aby chápalo príčinnú súvislosť medzi akciou a následkom. K tomu sa pripájajú aj primárne vývojové úlohy medzi 18.až 36. mesiacom života, ktorými sú nácvik samostatnosti v oblasti čistoty a osamostatňovania sa od mamy. Dieťa potrebuje vynaložiť veľa úsilia na to, aby dokázalo prekonať svoju úzkosť, ktorá vyplýva zo separácie od primárnej vzťahovej osoby- mamy a vysoko autonómnym činom je aj to, že samé rozhoduje o tom, čo pôjde von a čo ostane vnútri. Vo vašom prípade ďalším stresorom je aj príchod sestričky a s tým spojené jeho existenčná istota v rodine.

Preto treba osamostatňovanie sa a vyprázdňovanie oprostiť od akéhokoľvek nátlaku a brať ho ako prirodzenú záležitosť, ktorú potrebuje synček zvládnuť ako bežnú súčasť života. Nehody nekomentovať, pomôcť mu upratať si po sebe, obliecť čisté slipy, Nemáte ho ako motivovať a ani prečo kritizovať je taký aký je. Tým vytvoríte bezpečnú, prijímajúcu a podpornú atmosféru. Skúste sa upokojiť a oslobodiť od strachu, že to nezvláda. Váš pokoj sa môže stať spúšťačom dôvery v jeho vlastné schopnosti zvládnuť tento problém. Dbajte na to, aby pil dostatok tekutín a v strave mal veľa vlákniny (zelenina, ovocie). Nástup do škôlky by som zvažovala, keďže synček sa javí uprostred intenzívneho vývoja, ktorý je dôležité, čo najviac podporiť láskavým a rešpektujúcim vzťahom k synčekovi. Získa tak viac sebadôvery v tomto pre neho náročnom čase.

Držím palce.