icon

Žienky mam otazku,podla akeho vzoru sa podla Vas skloňuje slovo vietor?A ako znie vietor v mnoznom cisle? Ja si pamätám ze je to vzor dub,kedze je to nezivotne pods.meno a mn.cislo su vetry.Aj mi to potvrdil slovnik slov jazyka .Lebo neviem o tom aby sa nieco menilo, ide o to,ze dcera mala du, kde dala tento tvar takto Ucitelka jej povedala,ze to ma zle, ze vetey ma akurat z prdov a spravne je vetre od vzoru stroj.A tym padom nemala du spravne, nedostala plny pocet .Co je teda o k?

avatar

Ucka ma pravdu ,vetry su prdy

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

No ja si myslim,ze dcera ma pravdu. Vetry je pomnozne podst. meno a je to synonymum.

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Ja by som jej poslala cez edupage odfoteny slovnik a tam toto s otazkou preco to ma dcera za chybu, ked v slovniku je to podla vzoru dub.
Aj ked to teraz pozeram na nete vsade tie stranky odkazuju na vzor dub

Odpovedz
23. sep 2023
avatar
Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Skloňuje sa to podľa vzoru dub ... dcéra to mala správne ... treba konzultovať s učiteľkou ... to ako keď niekto hovorí kekse (namiesto keksy).

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Dokonca ani synonymum to nie je,len narecovo,kedze ide o nespravny tvar slova.

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Nemôže to byť vzor stroj ,lebo podľa vzoru stroj sa skloňujú neživotné podstatné mená mužského rodu v nominative jednotného čísla zakončené mäkkou spoluhláskou.Takto sme sa to my učili .R je spoluhláska obojaka,takže vzor dub .

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Mas pravdu ty.. podla vzoru dub
To,ze slovo vetry ma aj iny vyznam (v podstate suvisiaci,lebo ide o vzdúšik unikajúci z r.tky 🙂 ) neznamena,ze je to zle.
To je ako tie slova pri ktorych si clovek ma chut vytrhnut usi ako kekse, perle, kratase a im podobne 🙄🤦‍♀️

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Prečo by sa slovo malo skloňovať ináč, len preto ze ma dva významy? Pani učiteľka skloňuje inak aj korunu?

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@kopeccc ano,ale v slovniku slov jazyka je to synonymum a ma to viac vyznamov

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@betunka39 ja pisem , ze ma len v tom pravdu , co su prdy ,ale to vie kazdy , vietor nemoze byt vzor stroj

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Ďakujem žienky, skopirujem dcere a poviem jej,nech jej to ukaze Ide mi o to, ze som zaskocena,ze toto nevie ucitelka a ma to ucit deti, potom pidla toho maju znamky????😥som smutna z toho a dcéra este viac,lebo si z nej potom deti robili srandu, kedze ostatni mali vetre😨

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@betunka39 fakt mali všetky deti vetre? A oni to odkiaľ mali?

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@betunka39 urcite sa odvolaj na slovnik slovenskeho jazyka. Neviem ci ona ma nejaky modernejsi, ked su to podla nej vetre. Podla mna blbost.. presne ako tu niekto napisal, to ako ked niekto povie kekse namiesto keksy 🤦‍♀️

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@betunka39 potom daj vediet reakciu ucky ,pekny den

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

To je rovnaká blbosť ako keď učia deti v riekanke "cez tri dlhé tunel-E".
Jednoznačne vzor dub. A ak má učiteľka modernejšie poznatky, nech ukáže, odkiaľ.

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@dupinka myslím že stroj. Že ucitelka má pravdu

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@pribinak preco?

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@amel U nás napr slovo vetry sú prdy. Ale vietor ako prírodný úkaz používame vetre. Nie vetry. A preto si mýlim že stroj

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

V zivote som nepocula slovo vetre, vzdy a vsade, aj v bezne dostupnej literature sa uvadza "duju vetry"... ziadne vetre. Nie je pani uvcitelka inej narodnosti? Ja som mala slovencinarku rodenu cesku a nie raz som ju opravila, ale ona to nastastie nebrala ako kritiku, len jednoducho mala "hendikep", ze bola rodena Ceska a tak sa niekedy proste pomylila... a druha vec je, ze naozaj sa to sklonuje podla vzoru dub...to, ze ostatne deti mali "vetre" podla mna znaci, ze p.uc.im to takto uz niekedy v minulosti vysvetlovala. Alebo je to narecove. Lebo bezne sa to nepouziva

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Ja som slovo " vetre " ešte v živote nepočula 🤦

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@pribinak Ty si zo Žiliny, pravda? ... ja tiež ... a v živote som tu nepočula nikoho povedať vetre ... podľa Tvojej teórie napr. spojenie "lístok vo vetre" sa má správne povedať "lístok vo vetri" (keď teda podľa vzoru stroj)? ... neexistuje.

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Dcéra má pravdu. Vietor je všeobecne neživotné podstatne meno. Ten vietor konci na r, písmeno r je (všetky neživotné podstatne mena končiace na tvrdú alebo obojaku spoluhlásku sa skloňujú podľa vzoru dub. Množné číslo je kto co= vetry.

@dzulli1980 ja bezne čítam kratase, desiate (ako desiata do skoly)

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Slovo "vetre" poznam len v spojeni "leti vo vetre..." ale ako mnozne cislo vobec. Tam poznam a pouzivam vetry. A normalne mi to aj usi trha ze vetre

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@pribinak dolezite je to mat podlozene,nie to,co sa v nareci pouziva

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@dzulli1980 pozor teraz si pomiesala jednotne a mnozne cislo vo vetre/v dube alebo v stroji.. ak by to bolo v mnoznom cisle tak je to vo vetroch v duboch/v stroji. Cize je to podla vzoru dub

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@lizatko1009 ano, bezne sa to pouziva, ale tiez to nie je spravne, su to desiaty a kratasy. Neviem, kde toto prazvlastne sklonovanie vzniklo...tak, ako netusim, kde zeny vycitali slovo "derevenny, gumenny", asi to pouzivaju podla slova kamenny...mam kamaratku ucitelku a tiez pouziva slovo drevenny😐

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Nič som nepomiešala ... vietor/vetry - dub, vietor/vetre - stroj ... lístok vo vetre/dub ... lístok vo vetri/stroj ... len som dala príklad na skloňovanie, keď teda pribinak tvrdila, že množné číslo vietor/vetre je správne.
@sharmari

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@aaadkaaa ja nepoznám osobne nikoho co to používa, to iba tu vidím a ešte v jednej skupine. Tak divná ucitelka. Cez víkend budem skúšať syna z prídavných mien, lebo v pondelok píšu písomku a mam uz nachystane aj slovné spojenie drevený stôl, aby mi určil druh, pád, vzor a nikdy som nevidela drevenny🙈

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@lizatko1009 ja som to tu videla xy krat veru. No tiez sa cudujem, inak je celkom pricetna a sikovna, neviem, co to ma za napad s tym drevennym😂

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@aaadkaaa a učí aj slovenský jazyk 2. stupeň?

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@lizatko1009 nie, ale je prvostupniarka...

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Ahoj, pozri tu :
https://www.juls.savba.sk/ - Slovnikový portál a zadaj slovo, ktoré hľadáš.
Slovo ti nájde v rôznych slovníkoch, sú tam aj paradigmy (teda ako sa dané slovo skloňuje).

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Ja by som jej to poslala cez edupage z tvojho rodičovského konta ze zle ohodnotila úlohu a ze prosis o napravu.. moj syn ktorý je siestak mi hned povedal ze dub lebo konco na tvrdú spoluhlasku.dceru by som do toho netahala, ale vyriešila by som si to s ňou ja..

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@dzulli1980 dcéra má správne... niektorí hovoria "kraťase", namiesto "kraťasy"

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@natuska87 A napísala som niekde, že to nemá správne?

Odpovedz
23. sep 2023
avatar
Autor komentár zmazal
avatar

Kraťase, kekse, mise, stole....a tiež vetre sú blbosti, nárečové slová, gramaticky nesprávne. P.uč má síce pravdu, že vetry. Ale existujú aj studené vetry, arktické atď. Bude ma zaujímať jej odpoveď.

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Vietor - vetry, dub - duby 😊
Pani učiteľka bude asi zo západného Slovenska, mne sa tu veľa krát smiali na mojom dva/dve (bohužiaľ východ narobí svoje) 😁😁 a ja im na tvaroch čo som tu zachytila: dóze, čipse, kraťase a kekse 🙈😁😁😁

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Ak je vetre správne, tak sa rovno hodím pod rozbehnutú sliepku... 😱

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

Ako teraz len oci otvaram. Lebo viem ze na vychode sa ani len narecovo nepovie vetre. Fakt mi to evokuje kekse a kratase-co poznam len tu z mk-takze to beriem ako istym sposobom narecove.
Prosim ozaj sa na to ozvi. Podloz to slovnikom. A hlavne verim ze ucitelka usmerni resp opravi aj ostante deti v triede.

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@smajcii som zo zap.Slovenska a nikdy by som toto nepovedala....

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@amel ja to nemyslím nijak zle, len hovorím skúsenosť čo sa mi tu udialo niekoľkokrát 🤭😁 že sa mi ako človeku z východu smiali za napríklad "dva deci vína" (pritom správny tvar poznám aj sa opravím, len občas to ujde, darmo 😀 ) a samy nepoužívali správne výrazy pre slová, ktoré spomínam vyššie 😁 to ale samozrejme neznamená, že tak hovoria všetci, len ma pobavilo, že "vetre", pasuje to k tým slovíčkam 😁😁

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@smajcii ale áno,mas pravdu.Moje deti chodia do skoly v Ba a ine nerobim,len opravujem to ich "ne".
Ale ked pocujem "dva auta,dva piva",tiez ma ide roztrhnut🤣

Odpovedz
23. sep 2023
avatar

@amel to "ne" je ďalšia kapitola a výrazy "nescem" a podobne ani nehovorím 🤭😁😁
Pivá sa objednávajú rovno tri, aby neprišlo k omylu 🤭😁😁😁

Odpovedz
23. sep 2023