slunce3
    23. jan 2020    Čítané 145x

    Grant spp 2013 a dnes

    Farebná záhradka - premena školského dvora MŠ Hnilecká 2013

    Projekt Farebná záhradka

    Ako dostáva školský dvor novú tvár.

         Pamätám si svoj prvý deň v škôlke, ako by to bolo včera, čo ma mama posadila do triedy. Sedela som chrbtom k oknu, pozerala na deti okolo seba. Mama mi dala do ruky hračku (skladacie lietadielko zo žuvačiek) a kým som sa spamätala bola fuč. Pani učiteľka Anička ma vzala na ruky a čtípancom v líci ma chcela pravdepodobne ukludniť, čo sa jej samozrejme nepodarilo.... :D   

         Volám sa Andrea Rakovská, pracujem v SPP. Som šťastne vydatá a máme s manželom krásnu 4 a pol ročnú škôlkarku.

    Školský dvor sa od mojích detských čias veľmi nezmenil.

    Držím sa hesla: ,,Kto neskúsi, nemá“

    Projekt Farebná záhradka vznikol na základe výzvy na predkladanie žiadostí  o zamestnanecký  grant z Nadácie SPP.

    ,,Jedným z programov, v rámci ktorých Nadácia SPP prerozdeľuje finančné prostriedky je Zamestnanecký grantový program. Jeho hlavným cieľom je umožniť záujemcom z radov zamestnancov spoločností hlavnej skupiny SPP sprostredkovať pomoc tam, kde si myslia, že je potrebná a kde bude najmä ich osobnou zásluhou dobre využitá.“ (Ivana Brezinská, Nadácia SPP, 2013)

      Preto som túto šancu nemohla nechať len tak plávať.

         Koncom roka 2012 sa ku mne dostala informácia o spustení zamestnaneckého grantového programu. V škôlke, ktorú dcéra navštevuje, som túto skutočnosť posunula predsedkyni - M. Čermáková Rodičovského združenia pri MŠ Hnilecká 2 v Bratislave. Spolu sme sa zhodli na tom, že školský dvor potrebuje zrenovovať.

        „Dlhodobým cieľom Rodičovského združenia je postupne revitalizovať dvor materskej školy tak, aby bol nielen pekný, ale hlavne funkčný a bezpečný pre naše deti.“ (Martina Čermáková, predseda RZ pri MŠ Hnilecká 2)

       Spoločne sme vypracovali projekt, ktorý som prihlásila do grantového programu. O pár mesiacov prišiel milý mail: ,,Žiadosť schválená“

         Gro projektu bola kúpa preliezky , na túto položku išlo najviac peňazí ako z príspevku nadácie SPP aj z peňazí RZ. Vhodného dodávateľa, zisťovanie cenových ponúk ako aj ďalšie  informácie som zbierala asi mesiac. Vhodného kandidáta sme vybrali s p. M. Čermákovou. Vyhral pomer cena : kvalita. A dokonca sme kúpili preliezky dve, čo nás veľmi teší.

    ,,Týmto by som sa chcela poďakovať p. Peter Kmeťo, www.dipal.sk za jeho (a jeho kolegom)  kvalitne odvedenú prácu“

         Ďalším dôležitým bodom bolo natretie oplotenia, kt. bolo z časti natrené minulý rok. Školka získala príspevok aj od nadáie Pontis. Dobrovolníci priniesli farby na interiér (steny) a aj na plot. Plot sa nám podarilo natrieť z 1/6 čo trvalo cca 20 ľudom 8 hodín.  Všetci sme boli zababraní od farieb. Makalo sa vo veľkom. Dostali sme občerstvenie od kucháriek a ako som zistila, rybacia nátierka chutí presne tak isto ako pred rokmi. Mňam.

    Túto aktivitu bude RZ spolu s rodičmi praktizovať ešte pár víkendov. Na čo sa ja osobne veľmi teším, lebo natieranie akéhokoľvek materiálu je pre mňa neskutočný relax. Pokupovali sa kvety, zemina, koše na dvor... No premena dvora bude stáť ešte veľa energie, času aj peňazí. Naozaj  ma teší, že som si zobrala na zodpovednosť, tento projekt. Nie je  nič krajšie, keď môžete spraviť niečo pre iných, spravte to! Hlavne keď vidíte za sebou výsledky, ktoré sú ocenené tými najúprimnejšími  ľuďmi – našimi deťmi.

    Chcem sa veľmi poďakovať všetkým, čo sa zapojili do realizácie. Hlavne Martinke Čermákovej a celému ,,škôlkárskému" personálu. A ďakujeme aj tete predavačke z teska, ktorá nám dala neskutočnú zľavu na zeminu. 🙂

         Tak isto sa chcem poďakovať ľudom z nadácie SPP za trpezlivosť ktorú s nami majú a za ich ťažkú ale krásnu prácu.

     „Tento projekt sa uskutočnil vďaka podpore Nadácie SPP.“

    www.nadaciaspp.sk

    Dnes 2020

    Už dosluhuje včelí úľ, do slúžila aj veľká drevená veža.... 

    Tieto 2 preliezky pôjdu dole cca 03/2020 

    Pretože v ďalšom článku sa dozviete že musia urobiť miesto novým 😉 

    Ale to až v ďalšom článku. 

    Oblečte mu kostym ktory po sekunde nebude zo seba trhat. Nech sa paci ani nechcel dat dole 😀
    Zožeriem ho asi 😍 #karneval #skolka

    martinkatutti
    Správa bola zmenená    5. sep 2018    

    Ahojte.Prosim o radu alebo skúsenosť . Syn mi po prázdninach nastúpil späť do škôlky.Min.rok po asi 2 mesiacoch chodil normálne na celý deň,tesil sa tam,nebol problém.Teraz je to už druhé ráno hystéria,plač,on chce ostať s mamkou... Mate niekto skúsenosť s podobným problémom?Myslela som že tentoraz bude nástup do škôlky v pohode,ale...Veľmi by som mu chcela pomôcť.😢 #skolka #nastupdoskolky

    revia
    6. máj 2017    Čítané 201x

    Voľnočasový program pre predškoláka

    Ak dieťa nenavštevuje škôlku, je na vás, aby ste mu pripravili taký program, ktorý umožní jeho ďalší duševný aj psychický aj fyzický rozvoj. Ideálne je striedať aktivity, ktoré podporia komunikačné, psychomotorické, kognitívne, intrapersonálne a interpersonálne kompetencie. Voľný čas svojho dieťaťa môžete vyplniť aj týmito aktivitami:

    Hry 

    Najmä v období predškolského veku je hra nevyhnutná pre zdravý rozvoj dieťaťa.  Stimuluje a motivuje k nadobúdaniu nových vedomostí, k zbieraniu skúseností a vzájomnému prepájaniu získaných informácií. Hrou teda dieťa nielen zisťuje nové poznatky, ale nenásilnou formou sa ich učí aplikovať v rôznych životných situáciách. "Hra je cestou k sebapoznaniu, k objavovaniu samého seba, svojich možností,vlastného správania a uvedomenia si svojho miesta v kruhu ľudí z jeho najbližšieho sveta", uvádza vo svojej štúdii prof. PhDr. Mária Podhájecká, PhD.

    Konštruktívne hry
    Pri výbere hry treba vždy rešpektovať vekové, ale aj individuálne osobitosti. Deti v predškolskom veku obľubujú najmä konštruktívne hry. Pri týchto činorodých hrách dieťa využíva maximum svojej mentálnej kapacity a pracuje na jej rozširovaní. Medzi konštruktívne hry patrí napríklad kreslenie a maľovanie, modelovanie z plastelíny, stavanie rôznych výtvorov z papiera, kociek či stavebníc.
    Úlohou rodiča pri týchto hrách je zabrániť, aby sa hra stala stereotypnou, a tým pádom pre dieťa nezaujímavou. Je preto vhodné napríklad obmieňať jednotlivé stavebnice, využívať striedavo plastelínu a inú modelovaciu hmotu, vyberať predmety v širokej farebnej škále a podobne. Týmto jednoduchým trikom udržíte záujem dieťaťa a zároveň mu poskytnete inú skúsenosť.


    Fiktívne hry

    Podporiť rozvoj detskej predstavivosti môžeme aj fiktívnou hrou, ktorá nastupuje okolo druhého roku života. Táto hra obsahuje fantáziu, alebo predstieranie, kedy deti dávajú sebe alebo predmetom, s ktorými sa hrajú určitú rolu. Ide v podstate o "hru na niečo", napríklad na obchod, na kuchárov, na mamu a podobne. Tento typ hry nielen rozvíja fantáziu, ale aj výrazne napomáha rozvoju komunikačných zručností a často tiež pomáha dieťaťu ventilovať napätie či stres.  


    Kolektívne hry

    Ak dieťa nenavštevuje škôlku, má menej možností zapájať sa do kolektívnych hier. Vyhľadávajte preto miesta, ktoré mu poskytnú príležitosť hrať sa s rovesníkmi. Prof. PhDr. Miron Zelina, DrSc. a prof. PhDr. Beata Kosová CSc., ako aj iní prívrženci tvorivo-humanistického prístupu zdôrazňujú, že kontaktom s inými deťmi sa dieťa učí ako vystupovať v kolektíve a učí sa vytvárať si vzťahy odlišné od tých rodinných, na ktoré je zvyknuté. Rovesnícke vzťahy budované aj kolektívnymi hrami predstavú veľký potenciál a možnosti emocionálneho a sociálneho rozvoja detí  (Zelina, Kosová).

    Kultúra a umenie

    Kultúrne umelecké činnosti  nepochybne významnou mierou vplývajú na duševný rozvoj dieťaťa. Návšteva bábkového či detského divadla bude príjemne stráveným časom nielen pre dieťa, ale aj pre rodiča. Správne zvolená divadelná hra podnecuje rozvoj predstavivosti, tiež ovplyvňuje aj budovanie a cítenie estetična a neraz pomáha vytvárať a upevňovať morálne hodnoty. Interaktívne predstavenie dokonca vtiahne dieťa priamo do diania, čím dieťa získa úplne novú, jedinečnú skúsenosť.

    Ak dieťa inklinuje k hudbe, prípadne má umelecké vlohy, je treba ich rozvíjať. Hra na hudobný nástroj v útlom veku môže výraznou mierou ovplyvniť ďalší (nie len umelecký) vývoj dieťaťa. Navyše, ak dieťa nechodí do škôlky, navštevovanie umeleckej školy či umeleckého krúžku bude preňho znamenať prvé inštitucionálne vzdelávanie, kde bude mať možnosť vstúpiť do nových sociálnych vzťahov.

    Kultúrne racionálne činnosti 
    V predškolskom veku je to predovšetkým čítanie kníh. Obohatenie slovnej zásoby, rozvoj fantázie, upevňovanie morálnych hodnôt, nadobúdanie komunikačných zručností a všeobecného prehľadu - to je len zlomok benefitov, ktoré čítanie kníh deťom prináša.

    Pohybové aktivity

    Predstavujú súhrn pohybových a relaxačných (prípadne aj edukačných) aktivít, ktorými sa rozvíjajú psychomotorické kompetencie detí. Ich cieľom je, aby dieťa na konci predškolského veku využívalo v činnostiach všetky zmysly a prejavovalo grafomotorickú gramotnosť. Voľná pohybová aktivita tiež prináša deťom radosť, uspokojenie a najmä prevádzaná na čerstvom vzduchu pôsobí priaznivo na rast a vývin dieťaťa, podporuje rozvoj všetkých orgánov, tkanív a otužuje ho.

    Odoborníčky  na didaktiku telesnej výchovy Doc. PaeDr E. Chovanová, PhD. a Mgr. M. Majherová, PhD. vo svojej štúdii upozorňujú, že pohybových aktivitám treba venovať pozornosť už v detstve, keďže správne pohybové návyky návyky a stereotypy budované v predškolskom veku sa stávajú základom pre celý život a sú v značnej miere aj prevenciou civilizačných chorôb pohybového aparátu v detskom i dospelom veku.


    Starší škôlkar už vie prejaviť obdiv a sympatiu ku konkrétnym športovým činnostiam. Vek okolo 4 - 5  rokov je tým správnym vekom, kedy sa dieťa môže začať venovať pravidelne konkrétnej pohybovej  či športovej aktivite. Všeobecne sa za vhodný „začiatočný“ šport považuje gymnastika, a to kvôli jej univerzálnosti. Ako dobrá voľba pre odrazovú, počiatočnú pohybovú aktivitu sa tiež javí tanec.

    Ideálne však je, ak rodič zváži fyzické a psychické predpoklady svojho dieťaťa a podľa toho vyberie aktivitu, ktorej sa dieťa bude venovať systematicky. Najvhodnejšie športy pre deti sú také, ktoré im zlepšujú postreh, rovnováhu, koordináciu pohybov, zmysel pre fair-play a kolektívnu spoluprácu.

    Pri všetkých športových či akýchkoľvek pohybových aktivitách rešpektujte zásadu primeranosti. Neprimerané a náročné požiadavky, ktoré nezodpovedajú fyzickým a mentálnym možnostiam detí predškolského veku, by mohli pri cvičení ohroziť vývoj detského organizmu a vyvolať pocit frustrácie. Bc. Ľudmila Baginová, ktorá pracuje ako riadieteľka MŠ vo svojej štúdii však upozorňuje, že ak sú na dieťa kladené neúmerne nízke požiadavky, nepodnecujú deti k dostatočnej pohybovej aktivite a dochádza k ich zaostávaniu v psychomotorickom vývine (Baginová, Ľ. a kol., 2013).

    Drobné manuálne činnosti 

    Sú to  činnosti, ktorými sa rozvíja jemná motorika dieťaťa. Táto zručnosť je mimoriadne dôležitá na vykonávanie všetkých bežných pohybov a úkonov, ako napr. jedenie, obliekanie, hranie sa, kreslenie, písanie. Precvičovanie jemnej motoriky je preto zamerané na rozvíjanie pohybov, ktoré umožňujú lepšiu kontrolu a koordináciu prstov, rúk, očí.


    Medzi aktivity podporujúce rozvoj jemnej motoriky patria napríklad triedenie, vystrihovačky, navliekanie korálikov, prípadne drobné ručné práce. Deti tiež milujú omotávanie, modelovanie, zostavovanie skladačiek, stavanie veže, vytrhávanie papiera či strihanie.

    Pasívny odpočinok

    Nie každá minúta voľného času vášho dieťaťa  musí byť nevyhnutne vyplnená nejakou aktivitou. Dajte dieťaťu aj priestor pre vlastnú realizáciu, dieťa sa potrebuje aj nudiť, aby prišlo s vlastnými nápadmi alebo si jednoducho oddýchlo.

    Foto: pexels.com

    Zdroje:

    Šimonek, J. a kol: Metodika telesnej výchovy. Bratislava: SPN, 2004. 287 s. ISBN 80-10-00380-8

    Podhájecká, M., Miňová, M. a kol.: Hra v predprimárnej edukácii. Prešov: Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu, 2011. ISBN: 978-80-555-0467-4

    Chovanová, E., Majherová M.: Pohybové aktivity detí predškolského veku. Prešov: Fakulta humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity v Prešove.

    Zelina,M.: Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava: Iris, 1994. ISBN 80-967013-4-7

    Kosová, B.: Rozvoj osobnosti žiaka (so zameraním na 1. stupeň základnej školy). Prešov: Rokus, 2000. ISBN 80-968452-2-5

    Kol. autorov: Pracovný materiál pre nultý ročník základnej školy, 3. časť. Prešov: Roskus, 2006

    Bagínová, Ľ. A kol.: Pohybové hry, aktivity a civčenia pre deti predškolkého veku. Bratislava. 2013, ISBN 978-80-8052-531-6

    dadk
    15. jan 2017    Čítané 141x

    Škôlka – druhé dejstvo

    Zase mi tak nejak po 100 rokoch prišlo, že by bolo fajn napísať nový blog. No a keď musíš, tak musíš a tak čítajte.

    Asi vás neprekvapím, keď oznámim, že oficiálne sú všetky tri deti odovzdané vzdelávacím inštitúciám. Niektoré s väčším úspechom, niektoré s menším. Tým väčším deťom, ktoré sú vo vzdelávacích inštitúciách s menším úspechom sa budem venovať nabudúce. Teraz sa pozrieme na tie malé s veľkým (úspechom).

    Ľudia, to je také dobré! Prestavte si, že máte vyhorenú matku po troch – nie, moment - šiestich rokoch na materskej, viete, kam deti pôjdu, viete, čo tie deti potrebujú , poznáte učiteľky, poznáte systém..no čo viac treba? Už som sa nevedela dočkať, kedy nastúpia na celý deň a desila som sa momentu, že ochorejú a budú musieť zostať doma.

    Spomínam, ako som prvý krát odprevádzala do škôlky Miš. Hehe. Nenávidela som systém, ktorý mi kradol tri roky piplané bábätko, nenávidela som tie inštitúcie, ktoré ten systém zabezpečujú, dlho mi trvalo, kým som si uvedomila, že učiteľky nie sú platené za to, aby spôsobovali môjmu pokladu doživotné traumy, ale že sú vlastne úplne super a krokodílie slzy som ronila, keď som videla, že môjmu pokladu sa tam páči …!

    Druhý krát pri krpcoch som ronila slzy, že aj 15.9. je zase nejaký voľný deň. Vravím, už som na tom bola zle.

    Systém okolo ranného vychystávania sme si našli rýchlo. Môj rekord vo vychystávaní rodiny, trasa posteľ-auto, je niečo okolo 17 minút. Tri deti a jedna matka. No dobre, až také super to nie je – keď sa veľmi ponáhľam, nestihnem si spraviť make up.

    Najprv vyhodíme Miš v škole. Tej stačí iba zastaviť auto. Vygúľa sa z neho sama a Tomáš potom slávnostne zatvorí. Potom sa tešíme ako na ňu trúbime, keď kráča po chodníku.

    Odkedy nosím dvojičky do škôlky, nečítam Facebook ráno v posteli, ale v škôlkarskej šatni. Mám more času, kým sa vyzlečú z tých 300 vrstiev. (Teda – najprv im to nešlo, takže aj jedna vrstva bola problém a kým to natrénovali, prišla zima. Blbé, no.)

    Znova sa potvrdilo, že maminka je brzda pokroku. Túto fintu mi ukázal tatinko. A je to dobrá finta, pretože keby som nepozerala do mobilu, ale na nich, tak by som to nevydržala a pomohla im.

    Ivuška je prezlečená asi za 4 minúty, Tomáš za 20. Keď si vyzúva topánky, robí pri tom zvuky ako keby chcel odniesť mŕtveho mamuta do jaskyne. Do toho stále hádže pohľad typu siroty Podhradských. Aj po tých mesiacoch to stále skúša, hoci vie, že ja ho nevidím.

    Do škôlky prichádzame prví a ja, vďaka Tomuchovi, odchádzam posledná. Ale aspoň poznám všetkých rodičov osobne.

    Oslobodená od detí potom kmitám celý deň, aby som o druhej vyzdvihla Miš, aby sme stihli spraviť úlohy, kým krpci prídu zo škôlky. Ale to je iný príbeh, ako som už spomínala.

    O štvrtej to už taká pohodička nie je. To už viem, že v najlepšom prípade bude revať iba Tomáš. Ivuška už väčšinou vie, že aj doma čakajú super veci. Napríklad druhý olovrant. Tomuško sa veľmi nerád necháva vyrušiť z aktivty, ktorá ho zaujala. Buď začne plakať alebo sa na mňa nazlostí „Ja som sa chceu ešte huať!“, dramaticky rozhodí tými chudými rukami, dupne a hrozivo sa mračí. V každom prípade sa tým sa blokne a už vôbec nespolupracuje. Takže sa znova obliekame tých obligátnych 20 minút. Vychystanej Ivanke je v plnej poľnej teplo a tak mi nenápadne uteká na schody za rohom, alebo sa hojdá na takom podivuhodnom kuse nábytku, ktorý vyzerá ako polmesiac a asi je to sedák. Čiže je spotená a otlčená, kým sa pán brat ráčia vychystať. Ak ide so mnou aj Miš, tak je na tom dosť podobne. O ten mesiac sa totiž s Ivanou bijú. Alebo sa na ňom hojdajú naraz, čo vedie ešte k horším ujmám na zdraví.

    Ja sa odtiaľ ponáhľam, pretože poobede tam majú taký špecifický smrad, z ktorého ma napína ešte od čias ako som s nimi bola tehotná a chodila som tam pre Miš.

    To už do mobilu nepozerám, ale snažím sa hlavne Tomáša obliekať, tak aby si nevšimol, že to vlastne robím za neho.

    Doma je už dobre, vypustím ich a idem servírovať ten druhý olovrant.

    A teda v čom je to iné, že sú dvojičky? Napríklad to, že sa o seba starajú. Konkrétne Ivuška o Tomáša. On má to svoje laxné tempo stále, takže raz ho pani učiteľka upozornila, že ak sa neprezlečie do pyžama, kým veľká hodinová ručička prejde z jedného miesta na druhé (5 min), tak pôjde spať tak ako je. Ivanka sa tak zľakla, že pôjde spať holý, že ho začala obliekať. Inak sa hrajú aj každý sám. Ivanka už dokonca má aj kamošku. Tomáško má kľud, keďže akčná sestra je zamestnaná inými deťmi a do všetkého mu nekafre.

    Ja? Ja som v tomto druhom dejstve zbavená takého sentimentu, aký som zažívala prvý krát. Už ma nedojíma, že moje ďalšie bábätká sú už také veľké, že chodia do škôlky. Skôr presne naopak. Chvalabohu, že už sú takí veľkí a takí samostatní.

    Viac na www.omichi421.wordpress.com

    #skolka z Mš Prešovská prišlo dnes vyjadrenie o prijatí-neprijatí dietaťa do Mš.

    dadk
    31. máj 2015    Čítané 0x
    Image title

    Nikto nebude biť moje dieťa (Alebo: Veľa hystérie pre nič.)

    Minule som bola v práci a Miš som stretla až večer o ôsmej, keď sa vrátila z plávania. Lietala som okolo domácnosti, dobiehala som, nadbiehala som povinnosti, pretože som mala pracovať aj nasledujúci deň. V letku som sa nestihla zamyslieť, prečo má Mišela na líci červený fľak. V rýchlosti som usúdila, že to asi má vyštípané z chlórovej vody, uložila som si vzadu v hlave poznámku „Pred spaním natrieť“ a fičala som ďalej.

    Zrazu si chlap medzi rečou spomenul:„A ozaj, Mišela mala na líci fľak, keď som ju bral zo škôlky. Najprv nechcela povedať z čoho, ale potom som z nej dostal, že ‘Maťo mi dal facku.’“

    „Prosím?!!“ Pozrela som sa na škvrnu inými očami. Doprdele.

    Ľudia, poviem vám poučenie: Nikdy nechcite nasrať matku, ktorá má mladé. Mne sa doslova zatmelo pred očami a zdravý rozum síce niečo na mňa artikuloval, ale nič som nerozumela. Ja som nikdy nebola nejak v šťastnom tranze z faktu, že mám deti, ale biológia u mňa fungovala bezchybne, vrátane všetkých inštinktov levice.

    Prvý krát som naplno prežila tento pocit, keď mala Miš tri dni a ešte v pôrodnici ju očkovali. Ja som bola prítomná. Síce som nevyškriabala tej sestričke oči, ale tisli sa mi slzy do očí z napätia ako veľmi som to chcela urobiť. (Na okraj musím poznamenať, že Mišelka cele očkovanie prespala, ani sa nezamrvila, keď ju pichli.)

    Niečo podobné sa mi stalo aj teraz. Začala som pobehovať po kuchyni a nevedela kde začať. Vedela som, že v tejto chvíli to cudzie decko aj tak nerozdrapím a tak som nevedela, čo teraz.

    Pokusy vyžmýkať niečo z Mišuty nič neprinášali. Pomaly sa ma začínala báť a tak začala meniť verzie. Nebola to facka, popísala si to fixkou, „My sa občas kamarátime, občas nie.“.

    Jej „výpovede“ boli úplný chaos, nevedela som sa vôbec k ničomu rozumnému dopátrať. Absolútne mi nedávali zámienku ísť a rozdrapiť to cudzie decko.

    Môj chlap ma vyhecoval tým, že nad tým iba mykol plecom so slovami „Asi si zaslúžila.“ Ha-ha.

    Nakoniec som napísala každej kompetentnej kamarátke, ktorá mi zišla na um. Viac hláv, viac kapusty, či čo. Moja hlava chcela krv, tak som potrebovala počuť niečo rozumné.

    Hneď prvá reakcia stála za uváženie: „Zlatko, zabíjať ho predbežne nebudeme.“

    Nakoniec som si upratala možnosti od V pokoji a slušne sa opýtam učiteliek či si niečo nevšimli po Zdvihnem toho fracka za golier tých zvyšných 5 centi, o ktoré je ešte stále odo mňa menší a zasyčím mu do ucha…

    Prvú možnosť som ešte upravila na Chlap pôjde do škôlky a slušne sa opýta… a potom som už len čakala čo bude.

    Ráno Miš nemala na tvári nič. Preto som pohotovo poslala drahému fotku ako dôkazový materiál.

    A teda: v škôlke si nevšimli, že by tí dvaja mali nejaký konflikt. Fľak sa Mišute spravil údajne počas spánku, pretože si spala na ruke, na ktorej mala tetovačku a asi to bude kožná reakcia. Levica vo mne ostala neuspokojená, ale čo sa dalo robiť? K pravde sa už nedopátram.

    Zaujímavé bolo, že na druhý večer sa jej ten fľak spravil zase. Už som bola doma, tak som mala odsledované, ako vyzerala keď prišla zo škôlky. Naordinovala som jej pre istotu fenistilové kvapky a odvtedy po škvrne ani stopy.

    Musím skonštatovať, že som svojou bojovou reakciou prekvapená. Bola som pripravená si to svoje mladé chrániť hlava-nehlava. Vlastne som na seba hrdá, že som nikoho nezabila. Zasa som sa o  kúsok viac spoznala a premyslela čo robiť, ak bude niekto mojím levíčatám ubližovať.

    Viac na www.omichi421.wordpress.com

    blumchen007
    1. nov 2013    Čítané 0x

    Nátierky zo škôlky

    Ahojte, nižšie som Vám s pomocou dcéry (tá mi diktovala) opísala niektoré nátierky. Robia ich v škôlkach, sú priamo opísané z noriem. Naše ich majú veľmi rady. Dobrú chuť prajem Vám a Vašim detičkám 🙂

    1. Hrianky s maslom a cesnakom

    Chlieb pokrájame na porcie, opečieme na sucho. Maslo rozpustíme, pridáme soľ a rozotretý cesnak. Zmesou dobre potrieme opečený chlieb.

    2. Nátierka budapeštiansky krém

    Do vymiešaného masla pridáme prelisovaný tvaroh, postrúhaný syr, na drobno pokrájanú cibuľu a postrúhaný chren. Dochutíme horčicou, soľou a vyšľaháme.

    3. Nátierka drožďová s vajcom

    Na časti masla speníme pokrájanú cibuľu, pridáme droždie, ktoré popražíme do ružova a odstavíme. Vajcia uvarené na tvrdo postrúhame. Zvyšnú časť masla vymiešame, pridáme popražené droždie, postrúhané vajcia, ososlíme a vyšľaháme. Natrieme na chlieb a zdobíme zeleninou.

    4. Nátierka drožďová

    Na oleji speníme cibuľu, pridáme droždie, popražíme. Necháme vychladnúť. Maslo vymiešame, pridáme vychladnuté, opražené droždie a vyšľaháme do peny. Dochutíme soľou.

    5. Nátierka džemová

    Maslo vymiešame s džemom do peny a natrieme na chlieb, sendvič alebo rohlík.

    6. Nátierka fazuľová

    Fazuľu namočíme na 4 hodiny.  Uvaríme a prepasírujeme. Maslo vymiešame, pridme na jemno pokrájanú cibuľu, osolíme a spolu s prepasírovanou fazuľou vymiešame.

    7. Nátierka kalerábová

    Maslo vymiešame, pridáme prevarené mlieko, na jemno pokrájanú cibuľu, čerstvý postrúhaný kaleráb, osolíme a dobre vymiešame. 

    8. Nátierka karfiolová

    Očistený karfiol uvaríme v slanej vode. Maslo vymiešame, pridáme uvarený karfiol, posekaný na drobno, zároveň pridáme na drobno nakrájanú cibuľu, soľ, a dobre vymiešame.

    9. Nátierka karfiolová s vajcom

    Karfiol očistíme a uvaríme v slanej vode. Uvaríme, necháme vychladnúť, pokrájame na drobno a pridáme k pokrájanej cibuli. Vajcia uvaríme na tvrdo, postrúhame  a spolu s krafiolom pridáme do vymiešaného masla. Dochutíme soľou a dobre vymiešame.

    10. Nátierka kelová s droždím

    Očistený kel uvaríme v slanej vode. Po vychladnutí pokrájame na drobno. Na oleji speníme na jemno pokrájanú cibuľu, pridáme droždie a popražíme. Maslo vymiešame, pridáme posekaný kel, opražené droždie, dochutíme soľou a vyšľaháme.

    11. Nátierka kelová s vajcom

    Očistený kel uvaríme v slanej vode. Na oleji speníme na jemno pokrájanú cibuľu, pridáme uvarený posekaný kel a zahustíme vajcami. Takto pripravený kel pridáme do vymiešaného masla a dobre vyšľaháme. Dochutíme soľou.

    12. Nátierka lečová zimná

    Malso vymiešame so soľou, pridáme odkvapkané lečo a vymiešame do peny.

    13. Nátierka liptovská

    Maslo vymiešame, pridáme prelisovaný tvaroh a na jemno pokrájanú cibuľu. červenú papriku, mlieko a dobre vymiešame do peny.

    14. Nátierka medová

    Maslo vymiešame s medom.

    15.   Nátierka mrkvová

    Do vymiešaného masla pridáme prevarené mlieko, na jemno pokrájanú cibuľu, čerstvú postrúhanú mrkvu, osolíme a dobre vymiešame.

    16. Nátierka oškvarková

    Maslo vymiešame, pridáme pomleté škvarky, a na drobno posekanú cibuľu. Dochutíme horčicou, soľou a dobre vymiešame.

    17. Nátierka papriková

    Maslo vymiešame, pridáme prevarené mlieko, na jemno pokrájanú cibuľu a pomletú čerstvú papriku. Ochutíme soľou a dobre vymiešame.

    18. Nátierka pečeňová

    Na oleji speníme pokrájanú cibuľu, pridáme umytú a odblanenú pečeň a udusíme. Vychladnutú pečeň zomelieme, pridáme maslo, dochutíme soľou a vyšľaháme.

    19. Nátierka s pažítkou

    Maslo vymiešame s prevareným mliekom, osolíme, pridáme na drobno posekanú pažítku a dobre vymiešame.

    20. Nátierka z treščej pečene

    Maslo vymiešame, pridáme treščiu pečeň, na jemno pokrájanú cibuľu, dochutíme citrónovou šťavou, osolíme podľa potreby a vymiešame do peny. 

    21. Nátierka sardinková

     Maslo vymiešame, pridáme sardinky, na jemno pokrájanú cibuľu, dochutíme citrónovou šťavou, osolíme podľa potreby a vymiešame do peny.

    22. Nátierka sójová

    Sóju preberieme, uvaríme a prepasírujeme. Maslo vymiešame, pridáme na jemno pokrájanú cibuľu, osolíme a spolu s prepasírovanou sójou vymiešame.

    23. Nátierka syrová s cesnakom

    Malso vymiešame s taveným syrom, pridáme prelisovaný cesnak a mlieko. Dochutíme soľou a vymiešame. 

    24. Nátierka syrová s oškvarkami

    Maslo vymiešame so syrom, pridáme pomleté oškvarky a pokrájanú cibuľu. Dochutíme horčicou a vyšľaháme.

    25. Nátierka syrová s reďkovkou

    Maslo vymiešame s taveným syrom, pridáme postrúhanú reďkovku a mlieko. Dochutíme soľou a vymiešame do peny.

    26. Nátierka syrová s vajcom a zeleninou

    Maslo vymiešame s taveným syrom, pridáme očistenú a postrúhanú mrkvu a zeler, na drobno pokrájanú cibuľu, postrúhanú cibuľu, postrúhané vajíčka, uvarené na tvrdo a mlieko. Dochutíme soľou a vymiešame.

    27. Nátierka syrová so šunkou

    Maslo vymiešame s mäkkým syrom, pridáme zomletú šunku, prevarené mlieko. Dochutíme soľou a vymiešame.

    28. Nátierka syrová so zeleninou

    Maslo vymiešame s taveným syrom, pridáme očistenú a postrúhanú mrkvu, kaleráb, na drobno pokrájanú cibuľu a mlieko. Dochutíme soľou a vymiešame do peny.

    29. Nátierka syrová

    Maslo vymiešame s mäkkým syrom, pridáme na drobno pokrájanú cibuľu a mlieko. Dochutíme soľou a vymiešame do peny.

    30. Nátierka šošovicová

    Uvarenú šošovicu prepasírujeme. Maslo vymiešame, pridáme na jemno pokrájanú cibuľu , osolíme a spolu s prepasírovanou šošovicou vymiešame.

    31. Nátierka špenátová

    Maslo vymiešame, pridáme udusený a vychladnutý špenát. Dochutíme soľou a cesnakom. Vyšľaháme do peny. 

    32. Nátierka šunková so zeleninou

    Maslo vymiešame so syrom a mliekom. Pridáme pomletú šunku, postrúhanú zeleninu, mrkvu, zeler a cbuľu. Dochutíme horčicou a soľou. Všetko spolu vymiešame.

    33. Nátierka šunková s eidamom

    Maslo vymiešame s mliekom a postrúhaným eidamom. Pripravíme pomletú šunku, na jemno pokrájanú cibuľu, dochutíme soľou a vyšľaháme do peny

    34. Nátierka šunková s taveným syrom

    Maslo vymiešame s mliekom a taveným syrom. Pridáme pomletú šunku, na jemno pokrájanú cibuľu, dochutíme soľou a vyšľaháme do peny.  Ak použijeme syr eidam, postrúhame ho.

    35. Nátierka šunková s vajcom

    Maslo vymiešame s mliekom, pridáme pomletú šunku, cibuľu, na tvrdo uvarené a postrúhané vajcia, osolíme a všetko spolu vyšľaháme. 

    36. Nátierka šunková

    Maslo vymiešame s mliekom, pridáme pomletú šunku, cibuľu a dochutíme horčicou a soľou. Všetko vymiešame do peny.

    37. Nátierka tvarohová s kápiou

    Do vymiešaného masla pridáme prelisovaný tvaroh, kápiu, dochutíme soľou a vyšľaháme do peny.

    38. Nátierka tvarohová s kôprom

    Do vymiešaného masla pridáme prelisovaný tvaroh, postrúhanú cibuľu a posekaný kôpor. Zmes dochutíme soľou a vymiešame do peny.

    39. Nátierka tvarohová s mrkvou

    Do vymiešaného masla pridáme postrúhanú mrkvu a postrúhaný tvaroh. Dochutíme soľou a vymiešame do peny.

    40. Nátierka tvarohová s vajcom

    Do vymiešaného masla pridáme prelisovaný tvaroh, postrúhanú cibuľu a na tvrdo uvarené vajce. Dochutíme soľou a vymiešame do peny.

    41. Nátierka tvarohová so sardinkami

    Do vymiešaného masla pridáme prelisovaný tvaroh, postrúhanú cibuľu a sardinky. Dochutíme soľou, horčicou a vyšľaháme do peny.

    42. Nátierka tvarohová so syrom

    Maslo vymiešame, pridáme postrúhaný syr, prelisovaný tvaroh, cibuľu pokrájanú na jemno a mlieko. Vyšľaháme do peny.

    43. Nátierka vajcová s chrenom

    Maslo vymiešame, pridáme na tvrdo uvarené, postrúhané vajcia a postrúhaný chren. Dochutíme horčicou a soľou, vymiešame do peny.

    44. Nátierka vajcová s mrkvou

    Do masla pridáme na tvrdo uvarené postrúhané vajcia, postrúhanú surovú mrkvu, prevarené mlieko, soľ a vymiešame do peny.

    45. Nátierka vajcová s oškvarkami

    Maslo vymiešame, pridáme na tvrdo uvarené, postrúhané vajcia, pomleté oškvarky a na drobno posekanú cibuľu. Dochutíme horčicou a soľou. Dobre vymiešame.

    46. Nátierka vajcová so syrom

    Maslo vymiešame so syrom, pridáme na tvrdo uvarené, postrúhané vajcia, pokrájanú cibuľu a mlieko. Dochutíme horčicou a soľou a vymiešame do peny.

    47. Nátierka vajcová 

    Maslo vymiešame, pridáme na tvrdo uvarené, postrúhané vajcia, pokrájanú cibuľu a mlieko. Dochutíme horčicou a soľou. Vymiešame.

    48.  Nátierka viedenská

    Maslo vymiešame, pridáme prelisovaný tvaroh, pokrájanú kápiu, cibuľu a dochutíme horčicou, osolíme podľa chutí a vyšľaháme.

    49. Nátierka z bravčového mäsa

    Umyté mäso v celku pokrájame na kocky a udusíme na oleji s cibuľou. Necháme vychladnúť, pomelieme, pridáme maslo, soľ, horčicu a dobre vymiešame. 

    50. Nátierka z kuracieho mäsa

    Kurča umyjeme, pokrájame a udusíme na oleji s cibuľou. Vychladnuté mäso vykostíme, pomelieme, pridáme maslo, horčicu a dobre vymiešame.

    51. Nátierka z Nivy

    Do vymiešaného masla pridáme prelisovaný syr, prevarené mlieko a spolu vyšľaháme.

    52. Nátierka z rajčinového pretlaku

    Maslo vymiešame s rajčinovým pretlakom, dochutíme soľou a vyšľaháme.

    53. Nátierka z rybieho filé

    Na oleji speníme pokrájanú cibuľu, pridáme rybie filé a dusíme. Udusené rybie filé zomelieme, pridáme maslo, dochutíme soľou a vyšľaháme.

    54. Nátierka zeleninová - letná

    Do vymiešaného masla pridáme na tvrdo uvarené postrúhané vajcia a na jemno pokrájanú cibuľu, papriku a rajčiny. Podľa chuti osolíme a dobre vymiešame.

    55. Nátierka zo syra eidamu

    Do vymiešaného masla pridáme postrúhaný syr, prevarené mlieko a dochutíme soľou a vyšľaháme.

    56. Nátierka zo zeleného hrášku

    Maslo vymiešame s prevareným mliekom, pridáme sterilizovaný hrášok a osolíme. Všetko spolu vyšľaháme. Hrášok môžeme zomlieť.

    slunce3
    24. jún 2013    Čítané 0x

    Farebná záhradka - premena školského dvora MŠ Hnilecká

    Projekt Farebná záhradka

    Ako dostáva školský dvor novú tvár.

         Pamätám si svoj prvý deň v škôlke, ako by to bolo včera, čo ma mama posadila do triedy. Sedela som chrbtom k oknu, pozerala na deti okolo seba. Mama mi dala do ruky hračku (skladacie lietadielko zo žuvačiek) a kým som sa spamätala bola fuč. Pani učiteľka Anička ma vzala na ruky a čtípancom v líci ma chcela pravdepodobne ukludniť, čo sa jej samozrejme nepodarilo.... :D   

         Volám sa Andrea Rakovská, pracujem v SPP. Som šťastne vydatá a máme s manželom krásnu 4 a pol ročnú škôlkarku.

    Školský dvor sa od mojích detských čias veľmi nezmenil.

    Držím sa hesla: ,,Kto neskúsi, nemá“

         Projekt Farebná záhradka vznikol na základe výzvy na predkladanie žiadostí  o zamestnanecký  grant z Nadácie SPP.

    ,,Jedným z programov, v rámci ktorých Nadácia SPP prerozdeľuje finančné prostriedky je Zamestnanecký grantový program. Jeho hlavným cieľom je umožniť záujemcom z radov zamestnancov spoločností hlavnej skupiny SPP sprostredkovať pomoc tam, kde si myslia, že je potrebná a kde bude najmä ich osobnou zásluhou dobre využitá.“ (Ivana Brezinská, Nadácia SPP, 2013)

      Preto som túto šancu nemohla nechať len tak plávať.

         Koncom roka 2012 sa ku mne dostala informácia o spustení zamestnaneckého grantového programu. V škôlke, ktorú dcéra navštevuje, som túto skutočnosť posunula predsedkyni - M. Čermáková Rodičovského združenia pri MŠ Hnilecká 2 v Bratislave. Spolu sme sa zhodli na tom, že školský dvor potrebuje zrenovovať.

        „Dlhodobým cieľom Rodičovského združenia je postupne revitalizovať dvor materskej školy tak, aby bol nielen pekný, ale hlavne funkčný a bezpečný pre naše deti.“ (Martina Čermáková, predseda RZ pri MŠ Hnilecká 2)

       Spoločne sme vypracovali projekt, ktorý som prihlásila do grantového programu. O pár mesiacov prišiel milý mail: ,,Žiadosť schválená“

         Gro projektu bola kúpa preliezky , na túto položku išlo najviac peňazí ako z príspevku nadácie SPP aj z peňazí RZ. Vhodného dodávateľa, zisťovanie cenových ponúk ako aj ďalšie  informácie som zbierala asi mesiac. Vhodného kandidáta sme vybrali s p. M. Čermákovou. Vyhral pomer cena : kvalita. A dokonca sme kúpili preliezky dve, čo nás veľmi teší.

    ,,Týmto by som sa chcela poďakovať p. Peter Kmeťo, www.dipal.sk za jeho (a jeho kolegom)  kvalitne odvedenú prácu“

         Ďalším dôležitým bodom bolo natretie oplotenia, kt. bolo z časti natrené minulý rok. Školka získala príspevok aj od nadáie Pontis. Dobrovolníci priniesli farby na interiér (steny) a aj na plot. Plot sa nám podarilo natrieť z 1/6 čo trvalo cca 20 ľudom 8 hodín.  Všetci sme boli zababraní od farieb. Makalo sa vo veľkom. Dostali sme občerstvenie od kucháriek a ako som zistila, rybacia nátierka chutí presne tak isto ako pred rokmi. Mňam.

    Túto aktivitu bude RZ spolu s rodičmi praktizovať ešte pár víkendov. Na čo sa ja osobne veľmi teším, lebo natieranie akéhokoľvek materiálu je pre mňa neskutočný relax. Pokupovali sa kvety, zemina, koše na dvor... No premena dvora bude stáť ešte veľa energie, času aj peňazí. Naozaj  ma teší, že som si zobrala na zodpovednosť, tento projekt. Nie je  nič krajšie, keď môžete spraviť niečo pre iných, spravte to! Hlavne keď vidíte za sebou výsledky, ktoré sú ocenené tými najúprimnejšími  ľuďmi – našimi deťmi.

         Chcem sa veľmi poďakovať všetkým, čo sa zapojili do realizácie. Hlavne Martinke Čermákovej a celému ,,škôlkárskému" personálu. A ďakujeme aj tete predavačke z teska, ktorá nám dala neskutočnú zľavu na zeminu. 🙂

         Tak isto sa chcem poďakovať ľudom z nadácie SPP za trpezlivosť ktorú s nami majú a za ich ťažkú ale krásnu prácu.

     „Tento projekt sa uskutočnil vďaka podpore Nadácie SPP.“

    www.nadaciaspp.sk

    sjuzocka
    9. sep 2011    Čítané 0x

    Mamička, tá škôlka je škaredá...

    Udalosti predošlých dní ma prinútili tuho sa zamyslieť nad otázkou, kedy je dieťa skutočne zrelé pre nástup do škôlky... Zdá sa totiž, že to nebude len o odložených plienkach a zručnosti trafiť si lyžicou do úst...

    „Mamičká, ja nechcem ísť do škôlkýýý, niééé, nebudém!"
    Dobré ráno aj tebe, miláčik. Ešte sa ti ani poriadne nepodarilo zistiť, čo to tá škôlka je, a už toľké antipatie... Čo ti tak na to povedať... Myslela som si, že sa ti bude páčiť. Že si nájdeš kamarátov, zahráš sa s takými vecami, aké doma nemáš... Dúfala som, že tá adaptácia bude mať ľahší priebeh. Že sa to bude každým dňom lepšiť. Zdá sa, že prekonávaš všetky moje očakávania.

    „Čo keby si to tam ešte predsalen skúsil... Možno si tam nájdeš kamaráta... Pôjdete spolu von... Pani učiteľka ta niečo nové naučí..."
    "Nie, nenaučí, nič nenájdem, nič nechcem! Mamička, tá škôlka je škaredá!"
    "Čo je tam škaredé?"
    Chvíľka ticha, premýšľa.
    "Ale ty tam budeš so mnoooouuuu..."
    Maznavo na mňa hľadí s tými obrovskými hlbokými hnedými očami. Vlasy rozkošne strapaté, zožrala by som ho láskou... Božinku, tak rýchlo narástol... Moje bábo malé...

    Odlúčenie. Bolí. Bude niekedy bolieť menej? Musí sa diať všetok ten plač? Tá vyčerpávajúca hystéria za dverami škôlky?

    Poznám názory mnohých mamičiek. Treba zavrieť dvere, zmiznúť z očí, a dieťa prestane plakať. Aspoň v našich ušiach. Časom si zvykne. Zaujme sa dianím v škôlke. Plač nadobro ustane.

    Úprimne, som vydesená z toho, ako náš syn v škôlke reaguje. Nerobí mi dobre ten pohľad na jeho plač. Ako sa mi zdal rozumný, že si nechá vysvetliť, že chápe, prečo ráno odídeme a vrátime sa až na obed, teraz vyzerá, že to chápať nechce. Ani náhodou. A ja, že som krkavčia mať.

    Nie, nechcem sa ho zbaviť. Môžem mu predĺžiť detstvo, ešte ho podržať v maminom náručí, uchrániť ho všetkých predškolských inštitúcií... Už sama neviem, čo je dobré. Zostať s ním, veď mi to rodičovská pri mladšom synovi umožňuje, alebo trvať na tom, aby si zvykal, aby vyplakal more sĺz a prišiel na to, že to v tej škôlke nie je až taký horor? A čo ak je to pre neho horor? Ako to zistím? Jedného sa bojím ako čert svätenej vody. Že rezignuje. Že to vzdá, prestane svoju vôľu prejavovať, lebo veď to nemá zmysel, aj tak ho nik nepočúva. A vzápätí sa uisťujem, že som precitlivelá, ako každá matka, ktorá má obavy, keď vidí svoje dieťa plakať. Že sa príliš fixujem na predstavu, že je dobré vyhovieť vôli dieťaťa, pokiaľ nie je absurdná či nebezpečná.

    Čo povedať dieťaťu, keď s vážnou tvárou oznámi, že nechce chodiť do škôlky? Že musí? Nuž, vlastne nemusí. Že by tým potešil svojich rodičov, keby šiel? No malo by to tešiť najmä jeho... Že nech to ešte predsa skúsi? A koľkokrát to "ešte" musí byť?

    Ach, víkend pred nami, trochu si vydýchnem. Bol to náročný týždeň. Pri slove ´škôlka´ už máme husiu kožu celá família. Čaká nás to zase v pondelok. A ja vôbec netuším, ako zareagovať na tie zúfalé slzičky, ktoré veľmi pravdepodobne v ten deň potečú...