6-ročná dcérka sa náročky pocikáva. Ako máme reagovať?

Zodpovedané
24. jún 2022

Dobrý deň,

dcérka bude mať v septembri 6 rokov sa nám zámerne začala pocikávať. Trvá to už dlhšiu dobu. Najprv sme si mysleli, že to je zhoda náhod. Stalo sa to párkrát v obchode. A naposledy na výlete v jednom kaštieli, kde stála hneď vedľa východu vonku. Bolo to už na konci prehliadky a 2 minúuty predtým vyšiel von manžel s najmenším, takže kľudne mohla povedať, že jej treba. Taktiež pred prehliadkou sme sa jej pýtali či nepotrebuje. O 3 roky mladší synček vydržal celu prehliadku bez problémov. Samotná prehliadka trvala približne 45 minút.

Keď sme sa jej spýtali z akého dôvodu to spravila keďže najprv povedala, lebo to chcela spraviť. Už sa tým ani netají, že nám robí napriek. Ona to aj povie, že chcela som urobiť zle.

Dcérku mám z predchádzajúceho vzťahu. S terajším manželom sme 1,5 roka a s dcérkou si rozumejú. Dcérka mala problémy so správaním už aj pred rozvodom. V decembri sa nám narodil synček, má ho rada.

Nevšimli sme si, že by nejako prejavovala žiarlivosť. Rada sa o neho stará, túli sa s nemu. Tak isto aj so starším synčekom. Včera v noci sa zobudila s plačom. Prišli sme k nej s tým, že čo sa deje. Povedala, že zlý sen. Išli sme od nej preč vzápätí ju manžel šiel pozrieť ešte raz. Bola hore a ležala spýtal sa jej prečo nespí, tak že jej treba cikať a nešla skôr preto, lebo sa jej nechcelo vstať. Takže sa plánovala pocikať. Túto odpoveď sme z nej dostali po spŕške klamstiev, ktoré si vymyslela vo chvíli, keď sme sa jej pýtali.

Ešte podotknem, že kvôli tomu, že sa pocikala v kaštieli sme ju nevzali na jeden výlet. Chceme, aby pochopila, že takto sa správať nesmie. Okrem tohto robí viac veci náročky.

Ako máme reagovať?

Ako dcérke pomôcť?

Ďakujem

Dobrý deň,

za každým správaním sa skrýva nejaká potreba, či emócia. Správanie je len to, čo vidíme u dieťaťa navonok. Položte si pri problémovom správaní pár otázok: Kedy sa to stáva, čo sa stalo predtým, aké emócie dieťa pri tom prežívalo, ako som ja reagovala a pod. Možno prídete na to, že napr. dcére nemusí vyhovovať váš štýl komunikácie alebo niečo iné.

Pokiaľ je dcérka naozaj zdravotne v poriadku predpokladám, že niečo vo svojej psychike nemá spracované a týmto spôsobom to následne dáva najavo.

Príčiny môže odhaliť naozaj len vnímajúci rodič, ktorý má s dieťaťom dostatok vybudovanej dôvery a pri ktorom dieťa cíti bezpečie. Tak isto je dôležité jej dávať dostatok lásky, pretože bez lásky a správneho vzoru nie je výchova výchovou. Z týchto dôvodov odporúčam u dcérky tieto pocity budovať.

Najviac jej pomôžete tým, že budete pôsobiť vy s kľudom a pochopením, aj keď je to samozrejme niekedy ťažké.

Dôležité je v tomto prípade využívanie rešpektujúcej komunikácie. V komunikácií by sa mali snažiť o vytvorenie partnerstva. Pomenujte jej čo aktuálne vnímate z celej situácie, jej emócie ale aj svoje vlastné potreby. Opýtajte sa jej ako by ste jej mohli pomôcť, ako vyriešite spoločne túto situáciu, nech vám dá nejaké návrhy ona.

Využívajte u dcérky povzbudenia a ocenenia za jej pozitívne prejavy v správaní. Vyjadrujte ich v prvej osobe, takto idú viac do vnútra dieťaťa. Zameriavajte sa vždy skôr na nejaký pokrok či opis toho čo chcete pochváliť, ako na výsledok nejakej činnosti. Napríklad môžete povedať: Som na teba hrdá, že si nezabudla ani na detaily pri tejto kresbe ako oči, uši. Hovore jej, že ste rada, že ju máte.

Rozvíjajte s dcérkou vzťah. A to napr. každodenným spoločným tráveným časom pokiaľ je to možné, kde budete robiť to, čo chce len dieťa. Špeciálny čas na dieťa mu dáva pocit dôležitosti. Umožní vám zblížiť sa, tak isto sa dieťa môže zbaviť negatívnych emócií. Buduje to základy dôvery. Vymedzte si však hranice tohto času. Nemusí to byť hodina, niekedy stačí len 15 minút. Ak by ho dieťa chcelo predlžovať, tak len mu pomenujte, že dnes už špeciálny čas skončil a príde opäť zajtra.

Ak by sa takéto správanie stupňovalo odporúčam vyhľadanie odborníka. Pravdepodobne si dcérka celú situáciu nespracovala a viacnásobná práca so psychológom jej v tom môže pomôcť.

Prajem veľa šťastných spoločných chvíľ.


Mgr. Katarína Kaličiaková
psychologička