Príspevky pre registrovaných používateľov sa ti nezobrazujú.

    Ďalšia v dražbe na dobrú vec.

    Aktuálne sa draží krásna knižka od Ľubice Bátoryovej, ktorá robí pre detičky canisterapie a je to krásne prepojenie na výťažok z dražby. Ten ide pre autistku Katku.

    Keď už neviete ako pomôcť tým najslabším, ale nevzdávate sa:

    Zobraz celú správu

    Charitativna dražba na FB

    (3 fotky)

    Prvá aktivita v BB, normálne mám trému.

    A je to tu. Leove dobrodružstvá, náš preventívny program je na svete. 🥳🍾

    Dokázali sme to a vďaka mnohým sme vyzbierali peniažky na vytlačenie nášho preventívneho programu. Ďakujeme. Projekt ešte beží, ale peniažky nám už zostanú. Všetky navyše použijeme na výrobu maňušiek na workshopy a tvorivé dielne a zvýšenie počtu výtlačkov. ❤

    Ako bude vyzerať a čo bude rozvíjať pracovný zošit Leove dobrodružstvá. Zatiaľ sme zamrzli na 68%, ale dáme to.

    64%, super. Ďakujeme. Takto nejako bude vyzerať brožúrka pre rodičov. Hádam sa to podarí. Kočky, držte palce.

    Už sme v polovici 😀 Ďakujeme. Vydanie preventívne programu je na dohľad, ale pre istotu sme na FB a IG spustili aj súťaž o knižky.

    Už máme 1/3 na vydanie knižky. Ďakujeme za pomoc

    Podporte vydanie knihy, ktorá naučí vaše deti riešiť konflikty pokojne, rozvíja emocionálnu inteligenciu a toleranciu.
    https://www.startlab.sk/projekty/3168-leove-dob...

    tinka13
    Správa bola zmenená    6. sep 2022    

    Dobrý deň, rodičia ZŤP detí prosia o pomoc. Napísali prezidentke aj viacerým vládnym predstaviteľom otvorený list.
    Ak chcete, môžete podporiť ich snahu. List je zverejnený tu:
    https://www.facebook.com/groups/1024810088208260

    Nájdete tam aj petíciu na jeho podporu, ale pridávam na ňu link:
    https://www.peticie.com/pomoc_rodinam_s_ako_zdr......

    Ďakujem aj za prečítanie.

    tinka13
    3. máj 2021    Čítané 23x

    Knižná moľa 7

    Názov knihy:   Kavárna v Kodani/Kaviareň v Kodani

    Autor: Julie Caplin

    Jazyk: český/ale existuje aj slovenský preklad

    Kedy som ju čítala: apríl 2021 

    Špeciálne znamenie: hygge

    Hlavné postavy, bez ktorých to v knihe nejde: Ben, Katie a Eva

    tinka13
    3. máj 2021    Čítané 17x

    Knižná moľa 6

    Názov knihy:   V tieni

    Autor: Dominik Dán

    Jazyk: slovenský

    Kedy som ju čítala: marec 2021 

    Špeciálne znamenie: medzi vydaním Beštie a V tieni, ktorá s touto knihou obsahovo súvisí, je 14 rokov

    Hlavné postavy, bez ktorých to v knihe nejde: Krauz, Burger,... proste partia chalanov zo 141, Koloman

    tinka13
    22. mar 2021    Čítané 28x

    Knižná moľa č. 5

    Názov knihy:   Šeptuchy

    Autor: Alena Sabuchová

    Jazyk: slovenský

    Kedy som ju čítala: február 2021 

    Špeciálne znamenie: víťaz Anasoft litera 2020

    Hlavné postavy, bez ktorých to v knihe nejde: autorka, Dorota, šeptuchy

    tinka13
    22. mar 2021    Čítané 98x

    Knižná moľa č. 4

    Názov knihy:   Séria kníh Mestečko Wayward Pines

    Autor: Blake Crouch

    Jazyk: slovenský

    Žáner: postapokalyptická séria, sci- fi

    Kedy som ju čítala: január 2021 

    Špeciálne znamenie: má televízne spracovanie (priznám sa, že som ho nevidela)

    tinka13
    12. jan 2021    Čítané 81x

    Knižná 🦋 alebo denník knihomoľky č. 3

    Názov knihy:   Zaľúbená hypnotizérka

    Autor: Liane Moriartyová

    Jazyk: slovenský

    Žáner: zahraničná literatúra, romantika

    Kedy som ju čítala: január 2021

    Špeciálne znamenie: neobvyklé zamestnanie jednej z hlavných postáv

    tinka13
    31. dec 2020    Čítané 65x

    Knižná 🦋 alebo denník knihomoľky č. 2

    Názov knihy:   Diablova zajatkyňa

    Autor: Jana Pronská

    Jazyk: slovenský

    Žáner: historický román, romantika

    Kedy som ju čítala: december 2020 

    Špeciálne znamenie: slovenský stredovek

    tinka13
    27. dec 2020    Čítané 132x

    Knižná 🦋 alebo denník knihomoľky

    Ahojte, s knihami žijem už nejaký ten piatok a tiež pondelok, utorok,stredu,... veď viete ako to pokračuje. Za svoj život som prečítala tisíce kníh, na mnohé doteraz spomínam a k mnohým sa stále vraciam. Svet kníh sa mi stal miestom, kde dokážem relaxovať, načerpať nové sily, no pomáha mi aj pokračovať v ceste životom. Nie je ľahká, ale to asi žiadna, ktorá za niečo stojí.

    Svoju lásku ku knihám sa snažím odovzdať aj svojím deťom, žiakom a teraz dúfam, že aj pár z vás, ktorí si tieto riadky prečítate. Dnes pridávam po prvýkrát svoje pocity a názory na knihy, ktoré som nedávnom prečítala. Inšpiroval ma k tomu aj darček priložený k zásielke z kníhkupectva – čitateľský zápisník knižkomila – a v mojich recenziách sa budem sčasti držať štruktúry, ktorú obsahuje. Príjemné čítanie. 

    Názov knihy:   Séria kníh v boxe Divergencia, Rezistencia, Experiment

    Autor: Veronica Roth

    Jazyk: slovenský

    Žáner: postapokalyptická séria, sci- fi

    tinka13
    4. sep 2019    Čítané 189x

    Mýty o školstve, 8. časť

    Ahojte, tak som tu znova. Naša spoločná misia o vzájomné porozumenie rodičov a učiteľov pokračuje. Dnes by som sa rada trochu povenovala školám v prírode. 

    Ak ste boli zvedaví, čo sa ten posledný augustový týždeň deje v škole, tak aj to je jedna z činností. Je ich oveľa viac a dúfam, že sa k nimi postupne dostanem. Napríklad pripravujú sa plány činností na nasledujúci školský rok. Do nich patrí aj organizácia školy v prírode na základných školách. Hoci sa organizuje zväčša v máji alebo júni, rámcovú predsavu už musíte mať pred začiatkom školského roka. 

    Postupom času sa počas niekoľkých mesiacov všetko pripravuje. Od výberu miesta, cez personálne obsadenie, upresnenie počtu a pod. Hoci kedysi to museli platiť prevažne rodičia, dnes má každé dieťa nárok na príspevok na jednu školu v prírode. Pri väčšej finančnej náročnosti, čo sa až tak často nestáva, lebo aj agentúry, ktoré školy v prírode ponúkajú, poznajú limit príspevku a zväčša sa ho držia, nastupujú občianske združenia rodičov. Nepredstavujete si však, že niečo z toho dostane dozorujúci učiteľ. Mne osobne by to ani nenapadlo, ale už som počula také poznámky od ľudí mimo školstva, tak to chcem dať na pravú mieru. Tieto financie putujú priamo agentúre, ktorú škola oslovila, resp. dopravcovi. Učiteľ sa poteší len náhradnému voľnu, ktoré si môže čerpať cez prázdniny.

    Veľkým problémom je obrovské administratívne zaťaženie. Žiaci a často aj rodičia, musia byť poučení o všetkých rizikách, možnostiach, musia mať potvrdenia od lekárov  a ... .  Hádam aj pol roka sa zbierajú všetky potrebné papiere do ŠvP (tých papierov je dosť veľa, hádam aj 5ks od jedného žiaka) a učiteľ si často musí zahryznúť do jazyka. Keď sa povie a zvyčajne aj do slovníčka napíše, že majú byť v  pondelok, minimálne dvaja žiaci ich donesú v stredu a jeden žiak vám ich všetky dá minútu pred odchodom autobusu. Nemôžete nič povedať, lebo jeho otec je veľavážený sponzor školy. 

    Rodičia (a niekedy aj vedenie školy) si myslia, že si učiteľ ide do ŠvP oddýchnuť,veď po odučení hodín  sú tam animátori. "Animátori" sú zväčša 17-18-ročné deti, ktorým sa učiteľ bojí zveriť na pol dňa deti a tak im stále lozí za zadkom. Kolegyňa neraz spomína, že animátori často pozabudli na vek detí a pripravili im program, kde hrozilo zranenie, pád, či niečo horšie. Večer, keď znova preberiete zodpovednosť za tú rozšantenú chásku, nastupujú stavy "ja ešte nejdem spať" a "ja chcem ísť domov". Dieťa, ktoré je často prvýkrát preč od rodičov, robí všetko preto, aby sa tam vrátilo. A tak sa Vám môže stať, že po dvoch dňoch bojov s plačom, vydieraním a podobne voláte matke, aby si prišla po dieťa, lebo si bije hlavu o drevený stlp, aby išlo domov.  

    Zaujímavé býva, aj keď príde dieťa s črevnou virózou. Celý víkend mu bolo zle, ale rodičia no aj tak pošlú do ŠvP. Prvý deň je pri ňom zdravoťák, druhý odchádza domov a popri tom ešte nakazí ďalšie deti. Načo boli potom tie papiere a potvrdenia?
    Po tom všetkom sa už koncom týždňa tešíte domov a vedenie školy nezdriedka nakáže prísť až po 17:00, lebo oni tak chodia domov s veľkými z lyžiarskeho. Deti síce sú plné zážitkov, ale už tešia domov, netrápi ich ešte nejaká zastávka v múzeu alebo podobne, len aby sa dodržal prikázaný čas. Nakoniec aj tak musíte ešte  dve hodiny čakať s nejakým dieťaťom, ktorého rodičia zabudli, že sa máte dnes vrátiť. Uštvaní z celého týždňa padáme do postele a až tešíme sa, že nás to opäť čaká až o rok.

    tinka13
    20. aug 2019    Čítané 1132x

    Mýty o školstve, 7. časť

    Ahojte, dnes to nebude o práci učiteľa, len krátke zhrnutie vašich reakcií na predchádzajúce články. Naozaj krátke, zle sa mi píše, keďže varenie výživy je občas dosť rizikové 🙂

    Prečítala som si takmer všetky vaše komentáre. Mnohé boli povzbudivé, iné potvrdzovali moje skúsenosti a ďakujem vám za ne. 🙂

    Ďakujem aj tým menej povzudivým, lebo ste vyjadrili presne to, čo si ľudia vo všeobecnosti myslia o školstve. Trošku ma mrzí, že sa to v niektorých prípadoch sa to zvrhlo na odsudzovanie, kritizovanie a nepochopenie. Tým sa trošku stratil význam týchto článkov. Nie je v tom, aby som sa posťažovala na svoju prácu. Milujem ju. Chcem len poukázať na to, že nie je taká jednoduchá ako si viacerí mylne predstavujú. Chcela som, aby sme sa navzájom pochopili. Každé povolanie je dôležité, no nesprávnymi informáciami a niekedy reakciami  sa medzi nami často vytvárajú priepasti. Ak som písala napr. o to, že nestíhame chodiť na WC, niektoré reakcie boli typu: no a čo, ani ja, hoci pracujem v banke! A je to podľa vás v poriadku? Namiesto toho, aby sme sa pochopili, veď máme podobné úskalia v zamestnaní, sa ideme kritizovať? Prečo? Prečo radšej nepovedať: Bohužiaľ, u nás v banke je to podobné. 

    Písali ste aj, že máte skúsenosti so zlými učiteľmi. Určite máte pravdu. Aj u môjho syna sme natrafili na zlú učiteľku a museli meniť školu, ale sú to výnimky. Rovnako ako sa tieto výnimky objavujú u lekárov, úradníkov, policajtov, manažérov, bankárov, poisťovákov, predavačiek, čašníčok, ........ Sama mám viac negatívnych skúseností s niektorými zástupcami týchto povolaní, ale neodsudzujem všetkých. Prosím vás len o trpezlivosť, porozumenie a  ochotu trošku sa zamyslieť nad tým ako sa k sebe správame a pritom zväčša (nevravím, že nikdy) nemáme dôvod na predsudky.

    Už len trošku 🙂. Na FB som v niektorých skupinách, kde sa daruje a niekedy mi je smutno z tých rečí, keď sa niekto odváži požiadať o pomoc. Ale je to asi tým, že určitá anonymita internetu nám dovolí správať sa k sebe bez ohľaduplnosti  a taktu, ktoré by sme asi prejavili pri osobnom rozhovore. Ja sa volám Kristína, som manželka, matka dvoch synov, učiteľka a ešte omnoho viac. A určite aj každá (alebo každý) z VÁS. 

    tinka13
    19. aug 2019    Čítané 1201x

    Mýty o školstve, 6. časť

                                          Školský výlet

    Táto téma si určite zaslúži vlastný článok. Je to odmena pre žiakov za ich správanie počas celého školského roku. Učitelia, a často i rodičia, deti trošku vydierajú vetou: "Správaj sa riadne, lebo ťa nepustíme na výlet." Téma výletu medzi žiakmi rezoruje už od októbra, riešia kde, kedy, na ako dlho. Každý má svoju vlastnnú predstavu. Akú predstavu má však učiteľ?

    Ešte pred výberom termínu je dôležitejšie kde. Musí to byť miesto pre deti zaujímavé, nie veľmi drahé (nie každý rodič môže dať svojmu dieťaťu neobmedzené množstvo peňazí na výlet) a  čo je najdôležitejšie, musí byť bezpečné. 

    Ešte sa môže stať, že keď to všetko vybaví, nenazbiera sa dosť detí. Časté dôvody: ja tam nechcem ísť s nimi (rozumej spolužiakmi), to bude nuda, poďme radšej stanovať, ...... a vaša snaha skončí v koši (osobná skúsenosť). Proste nikdy neulahodíte každému, aj keď pri výbere výletov učitelia zvyčajne prihliadajú na názory žiakov. Keď to všetko prebehne hladko resp. trošku hrboľato, hor sa na výlet!

    Sú dva druhy výletov: s prespatím a jednodňové. Bezpečnosť ich však  veľmi silno spája. Deti by sa mali čo najbezpečnejšie zabaviť, vyblázniť, unaviť,.... Proste stráviť výlet tak, aby počas cesty domov alebo v ubytovaní nemysleli na robenie hlúpostí. Aj keď si povedzme úprimne, na to nie sú nikdy unavení. 

    Pre učiteľa oba typy znamenajú otvorenú vstupenku pred súd. Opäť tá zodpovednosť za cudzie deti ako pri exkurziách. Na jednodňových je to podobne aj so správaním detí, takže sa viac budem venovať výletom s prespatím.

    tinka13
    16. aug 2019    Čítané 1615x

    Mýty o školstve, 5. časť

                                                              Exkuzia

    Ahojte, späť tí, ktorí už moje články poznáte a tiež tí, ktorí čítate moje "dielo" po prvýkrát. Keďže je leto, čas výletov, povedzme si ako to je s tými školskými. 

    Všeobecne sa propaguje pred verejnosťou, najmä z úst ministrov školstva, že učenie detí iným spôsobom ako v škole je lepšie ako učenie suchých vedomostí v triedach. Z určitej časti je to pravda, hoci aj v triede sa dá učiť zaujímavo, kreatívne a mnoho učiteľov do tried donesie rôzne učebné pomôcky, ktoré získajú, požičajú alebo vytvoria.

    Dnes si povedzme niečo o exkurziách, keďže je rozdiel medzi výletom, exkurziou a prípadne braným cvičením. Cieľom exkurzie je naučiť žiakov niečo prostredníctvom návštevy múzea, výstavy, rôznych dielní alebo ako sa to moderne povie - workshopov. Ich plán je všeobecne daný už v septembri alebo v auguste a musia sa riadiť nielen tým, čo chce učiteľ, ale aj odporučeniami v popkách na daný šk. r. (POP - pedagogicko-organizačné pokyny z min. školstva). Poväčšine sa plánujú dopredu aj preto, lebo termíny treba objednať dlhšie dopredu. Určite sa pýtate prečo.

    Voľnosť pri výbere termínu je len čiastočná, pretože či je to už ZŠ alebo SŠ, minimálne niekoľko dní do roka potrebuje vyprázdniť školu. Niekedy len čiastočne, inokedy úplne, kvôli štátnym testovaniam. Ani vám by sa asi nepáčilo, kedy vaše dieťa maturovalo a o dve triedy ďalej by deti cez prestávky jačali ako paviáni. Takže interný pokyn na väčšine škôl je, že termín exkurzie by sa mal kryť s termínom testovania.

    Keď sa prepracujete cez objednanie termínu, získanie informovaných súhlasov (čo je pri niektorých deťoch alebo rodičoch problém), vyzbieranie peňazí a objednanie dopravy, čaká vás tá "najlepšia časť". 

    tinka13
    15. aug 2019    Čítané 1648x

    Mýty o školstve, 4. časť

                                        A máme tu sľúbené prestávky

    Pred 10 rokmi som od žiaka dostala super hrnček (ešte stále ho mám a stážim ako oko v hlave) s nápisom "Najlepšia učiteľka" a výrokom "Aj učitelia majú radi školu, lebo sú tam prázdniny a prestávky." No o prázdninách sme už hovorili, tak teraz prichádzajú na rad prestávky.

    Prestávky sú pre deti, učiteľ ich využíva len minimálne. Dieťa zostáva v triede, stíha sa ponaháňať, najesť, navštíviť miesto, kde aj králi chodia pešo. Proste tých 5, 10 alebo 15 minút plne využije. Nerobte si nádeje, že si pripraví veci na ďalšiu hodinu - to predsa rýchlo  zvládne po zazvonení, poniektorí až keď im to pripomenie učiteľka 😨). Občas sa pozrú aj do zošita, keď si odpisujú DÚ alebo sa drvia pred ohlásenou písomkou - aj to len výnimočne. 

    Keď zazvoní, učiteľ sa vracia do kabinetu alebo zborovne, odkladá si veci, berie iné na ďalšiu hodinu, kopíruje potrebné materiály (ak sa dostane na rad), vybavuje triednické veci a pod. Ak očakávate, že si sadne, vyloží nohy a pije kávu, ste na veľkom omyle. Voda v kanvici ani nestihne zovrieť, kým znova zazvoní. Často sme si robili vtipy na tému šetrenie kávou resp. čajom. Pripravíte si kávu a čaj do pohára a postavíme vodu, medzitým zazvoní a nápoj zostane nezaliaty, do ďalšej prestávky aj zabudnemt, že ste si niečo pripravili. Nezriedky takto šetríme 2 lyžičky kávy  alebo jeden sáčok čaju aj dva dni. Pitný režim je takmer nulový, pohár vody nám na stole vydrží aj 5 hodín.

    Na prestávkach tiež vidno ako sa prihliada na dodržiavanie zákonníka práce u učiteľov. Kontrola, či pracujú dosť je striktná, ale čerpanie prestávky nie. Každý učiteľ si síce píše do dochádzkovej knihy polhodinu prestávky, ale jej čerpanie je problematické. Napríklad ak máte dozor, musíte byť na chodbe každú prestávku. Mnohokrát sa mi stalo (dokonca počas jedného školského roka to bolo každý týždeň), že som mala 6 hodín a dozor, teda obedovú prestávku som si mohla čerpať len po 14:00 a že jedáleň končila 13:00 bola moja smola. Samozrejme aj tak by som si ju nemohla napísať o 14:00, veď sa nemôže čerpať na začiatku pracovného času (7:00) ani na konci. A to nie je ojedinelý prípad, je normálnou praxou, že si učitelia napíšu 30 minút a reálne majú možno 15 ale nič. Sú dni, keď sa nedostanú ani len na záchod. 

    Znie to asi ako sťažovanie, ale nie je to tak. Mám túto prácu rada so všetkými plusmi aj mínusmi, len proste chcem, aby aj tí, ktorí v zborovni nie sú, vedli ako to tam chodí. S pochopením prichádza tolerancia a s toleranciou dobré vzťahy navzájom. Každé zamestnanie je dôležité a mali by sme si ho vážiť. 

    tinka13
    14. aug 2019    Čítané 4784x

    Mýty o školstve, 3. časť

                                      Mýtus č. 2  - Pracovný čas učiteľov

    Už na začiatku som sa chcela tejto téme venovať a utvrdili ma v tom komentáre niekoľkých z vás. A musím poznamenať, že znova ide o zlé informácie a potom zbytočné nedorozumenia.

    Pracovný čas učiteľa je 7,5 hodiny a pol hodina prestávky (k tomu sa ešte vrátim zajtra). V práci, teda na pracovisku, musí zvyčajne stráviť minimálne 6,5 hodiny + prestávka  a zvyšný čas môže pracovať doma. Práca doma musí byť administratívne zaznamenaná a musí byť kontrolovateľná. Takže ak napíšem do dochádzkovej knihy, resp. iného tlačiva, ktoré určí konkrétna škola, že budem pracovať od 18:00 do 19:30, môže ma prísť nadriadený skontrolovať, či sa tak deje. Ak napr. nahadzujem známky do EŽK, môže si môj zamestnávateľ skontrolovať kedy a ako dlho som bola na stránku prihlásená. Samozrejme každý zamestnávateľ si určí svoj spôsob kontroly, no evidencia musí byť vedená, keďže podlieha aj kontrole pracovného času inšpektorátom práce alebo školskou inšpekciou.

    Ak ste niekedy videli učiteľa odísť o 12-tej, predpokladám, že si zobral náhradné voľno, má skrátený úväzok alebo sa neskôr do práce ešte vrátil. V školstve som už 10 rokov a pracovala sa u viacerých zamestnávateľov, ale mať plný úväzok, pracovný čas do obeda a zvyšok dňa voľno sa mi ešte nepodarilo a ani nepodarí. Je to proste zo zákona nemožné.

    Čo robí učiteľ doma? Je toho veľa, zvyčajne to trvá dlhšie ako 1,5 hodiny, ktorú má určenú. Skúsim vymenovať aspoň pár činností:

    1. nahadzuje známky vo EŽK - zvyčajne to robí doma, pretože 1 notebook na celú zborovňu je predsa len trochu málo a čas v práci zvyčajne trávi inak. 

    tinka13
    13. aug 2019    Čítané 1732x

    Mýty o školstve, 2. časť

    Ahojte, ďakujem všetkých za komentáre k včerajšiemu článku. Tak pokračujeme na našej misii o porozumenie medzi rodičmi a učiteľmi, čo poviete?

    Včera som začala najpálčivejšou témou pre obe strany - prázdninami a rada by som k nej ešte niečo pridala. Ďalší mýtus o učiteľoch je, že si môžu so svojou dovolenkou robiť, čo chcú, podobne ako ostatní zamestnanci. Môj muž, ktorý pracuje mimo školstva, si môže dovolenku naplánovať ako chce, ale aj tak ho potom zabrzdím ja, teda, ak by sme šli spolu. Nebojte sa, žiadna kríza, zatiaľ s neodhodlal ísť sám, nebodaj s deťmi. Asi by sa vrátil celý šedivý. 

    Takže ak chceme ísť na rodinnú dovolenku, máme podobne ako ostatní učitelia veľmi obmedzený výber termínov. Nesmie to byť cez školský rok a prvý a posledný prázdninový týždeň sme tiež ešte v robote, niektorí učitelia aj dlhšie. Letná dovolenka v naj sezóne, keď je 37 v tieni a okrem teplôt sa aj ceny šplhajú do astronomických výšok. Chytiť si nejaký last minut na prelome júna a júla alebo augusta a septembra neprichádza od úvahy. Žiak si môže prísť po vysvedčenie cez prázdniny, alebo si ho prevezme v septembri, ale učiteľka proste musí byť 30. 6. v škole, podobne 2. septembra. Nesťažujem sa, je to proste fakt a patrí to k tomuto povolaniu. 

    A zimné dovolenky sú na tom podobne, vianočné prázdniny sú síce dlhšie, ale toľko štátnych sviatkov pokope nie je po celý školský rok. Je to v poriadku, veď každý chceme byť s rodinou, ale možnosť dlhšej dovolenky niekde mimo domu je nízka. Ak mám pravdu povedať, až tak mi to nevadí. Som dosť rodinne založená a cez sviatky chcem byť s rodinou, priateľmi a blízkymi.  Nehovoríme však len o mne.

    Najlepšie vyzerajú teda jarné prázdniny. Poďme na svah, ak je ešte sneh! Pozor, dovolenku a prádzniny má tretina Slovenska, takže sa pripravte na dlhé rady a plný svah. Ešteže sú učitelia vytrénovaní v trpezlivosti. Radšej by sa síce zotavili aktívnym zjazdom z kopca, ale keď neprší, aspoň kvapká. 

    Preto sú mnohí učitelia na slovo prázdniny v spojení s ich voľnom priam alergickí. Jedna kolegyňa - dlhoročná učiteľka, ktorá sa s takýmito názormi stretáva často, si nikdy neodpustí vysvetlenie rozdielu. Mne to zatiaľ nevadí, ale začínam ju chápať. Aj mne sa priamo v mojej rodine stalo, že mi trošku závistlivo hovorili "veď vy máte prázdniny". Ale vždy to pramenilo z nevedomosti. Málokto vie, ako to naozaj je a vznikajú zbytočné nedorozumenia.  

    tinka13
    12. aug 2019    Čítané 3465x

    Mýty o školstve, 1. časť

    Blíži sa začiatok školského roka a pomaly sa začíname zamýšľať nad tým, ako budú naše deti v škole fungovať. Pre všetkých je to náročné obdobie, ale jediné, čo nám pomôže je vzájomná tolerancia. Tá však prichádza až so vzájomným pochopením.

    Som učiteľka a dlhodobo pociťujem, že zo strany viacerých rodičov prichádza určité osudzovanie, prípadne podceňovanie. Deje sa to aj v mojom okolí, prípadne v širšej rodine. Zistila som, že to vždy súvisí s nedostatkom informácií o práci učiteľa. Rada by som preto písala o niekoľkých mýtoch o práci učiteľa a dúfam, že budúcim čitateľom môjich príspevkov (ak sa takí nájdu 🙂 ) pomôžem pri komunikácii s učiteľmi ich detí, pretože dôsledkom neporozumenia medzi dospelými, v tomto prípade medzi rodičmi a učiteľmi, je často utrpenie detí, ktoré si nevedia vybrať stranu a sú zbytočne zmätené. Určite ma poteší každá reakcia, komentár alebo otázka. 

                                                 Mýtus č. 1 Učitelia majú  prázdniny

    Prvý omyl je už v nadpise. Keď nie ste v práci, ale platia vám za to, je to dovolenka. Presne tak, žiadne platené prázdniny, ale normálna dovolenka, ktorú čerpáte na zotavenie sa. V súvislosti s týmto je niekoľko ďalších mýtov, napr. 

    - učitelia majú toľko dovolenky, koľko je v tom školskom roku prázdnin.  Ako by to bolo fajn, keby to tak bolo. Každý školský rok je už z ministerstva dopredu naplánovaný, takže učitelia už teraz vedia, že na budúci školský rok budú potrebovať cca 58 dní dovolenky. Bohužiaľ, nárok majú na 8 - 9 týždňov, podľa konkrétnej kolektívnej zmluvy. Rátajme teda spolu 5x8 = 40 resp. 5x9 = 45. Aj v tom lepšom prípade učiteľom chýba 13 dní a to som tam nepripočítala 10 dní za prvý a posledný týždeň letných prázdnin, ktoré učitelia ešte trávia v škole. To by už tých chýbajúcich dní bolo 23. V škole zostať nemôžu, chýbajúce dni teda pokrývajú lekárskymi vyšetreniami, ktoré nemohli absolvovať cez školský rok, a náhradnými voľnami. Náhradné voľno získa učiteľ za suplovanie iného chýbajúceho kolegu. Pozor, veľa ho nebýva, veď učitelia si takmer všetko nechávajú na "prázdniny". Pomaličky si ho po hodinách zbiera, veď "babka k babce, budú kapce" a na jeden prázdninový deň ich potrebude 7,5. Keďže neučím matematiku, nechce sa mi to prerátavať, ale ak máte záujem, skúste napríklad vynásobiť 7,5 hodiny x 6 dní (ak bude čerpať cez prázdniny aj LV) a potom to vynásobiť počtom učiteľov v škole vášho dieťaťa. Už teraz vám môžem povedať, že toľko hodín dostupných na zastupovanie pre všetkých učiteľov nikdy nebolo a ani nebude.

    Ako si teda učitelia pokryjú všetky prádzniny našich detí? Ako vládzu, ak sa inak nedá aj neplateným voľnom, cez ktoré si musia ešte platiť odvody do zdrav. poisťovne.