Neschopnosť autistu integrovať sa v bežnej škôlke
Dobrý deň.
V MŠ máme dieťa, u ktorého sme pozorovali príznaky autizmu: abnormality v sociálnej interakcii, komunikácii, stereotypne sa opakujúce správanie, stravovacie ťažkosti, neschopnosť odpočinúť si, afektívne, niekedy agresívne prejavy zamerané proti sebe a sem-tam proti ostatným deťom. Dieťa by stále behalo, chce odísť z triedy, vylezie skoro aj na strop, ničí zariadenie v triede (napr. behá po postieľkach, lezie na skrine, ťahá lanko od žaluzí, ničí knihy a pod.) Rodičia nevidia alebo osmietajú si pripustiť, že dieťa nie je v poriadku. V CPPaP neboli, dieťa nemá diagnózu. Rodičia obidvaja pracujú, pomoc od rodiny nemajú.
Dieťa nekomunikuje, neraguje,, ak niečo nechce, hlasno kričí-plače. Sú dni lepšie aj horšie. V triede sú 3-ročné deti, on v marci dovŕšil 5 rokov. Do triedy malých detí bol zaradený preto, lebo rodičia povedali pred začiatkom šk.roka, že dieťa ešte nerozpráva.
Zamestnali sme asistentku na 4 hodiny denne - nie kvôli jemu, ale kvôli vysokému počtu 2,5-3 r. detí v triede. Na začiatku šk. roka sme ešte nevedeli, čo nás čaká - rodičia o ňom totižto spievali ódy... Asistentka sa nakoniec nemohla venovať celý rok ostatným deťom, ale stále strážila iba toto jedno dieťa.
Nehanbím sa povedať: integrácia bola nemožná, lebo dieťa nemalo vôbec záujem o žiadnu činnosť a okrem spoločného jedenia nerobil nič spolu s ostatnými deťmi a vôbec nejavil záujem o deti alebo o bežné denné činnosti v MŠ.
S rodičmi sme sa rozprávali niekoľkokrát, vysvetľovali sme im, že dieťa je "výnimočné", má iné potreby, ako ostatné deti. Rodičia nám vysvetľovali, že chodia s dieťaťom k špecialistovi, raz za týždeň majú jednu hodinu, kedy dieťa cvičí a robí so špec. pedagogičkou nejaké cvičenia. Prosili sme rodičov, aby nás spojili so špec.ped., aby sme si od nej pýtali rady, ako pracovať s dieťaťom. Nespojili nás, nedali kontakt. Prosili sme ich, aby zabezpečili osobného asistenta, lebo takto si u nás to dieťa iba "zabije čas" a vôbec nevidíme, že by robil nejaké pokroky. A k tomu keď má záchvaty, tak pol dňa vydrží plakať (aj keď to by som plačom ani nenazvala, to je niečo horšie). Ostatným deťom aj učiteľkám to nerobí psychicky dobre. Toľko sme sa snažili, literatúru čítali, u skúsených pedagógov sa radili, logopéda sme skontaktovali, ale akokoľvek sa snažíme, tá porucha je na takej úrovni, že nedokážeme pracovať s dieťaťom.
Celý rok sme boli veľmi-veľmi empatickí k rodičom a neobmedzovali sme dieťaťu čas, ktorý mohol stráviť v MŠ. Chodí každý deň 7:00-15:00. Asi aj z toho vidíte, ako veľmi sme CHCELI........
Ale! Dieťa má 5 rokov, prichádza povinné predškolské vzdelávanie. V šk. roku 2023/24 by mal prestúpiť do triedy k 5-ročným deťom. Nemá to však zmysel, a veľmi by sme tým uškodili dieťati. Potrebuje pomoc, vedenie, špeciálne podmienky. Rodičia to však odmietajú a nechápu, že tým mu veľmi škodia...
Potrebujem radu, čo by som mohla v tejto situácii urobiť ako (nová, neskúsená) riaditeľka. Bola by som rada, keby rodičia konečne pochopili, že tadiaľ cesta nevedie a dieťa potrebuje odbornú starostlivosť. Dá sa vôbec táto situácia vyriešiť? Dochádzkou na x hodín denne? Individuálnym vzdelávaním? Čo sa vôbec môže robiť v prípade, ak sa vysvitlo, že dieťa nepatrí do bežnej MŠ, ale nemá potvrdenie o zdravotnom znevýhodnení?
Ďakujem za každú konštruktívnu radu.
no bez diagnózy sa dalej nepohneš.. my môžeme vyšetrenia len odporučiť... môžete ale spísať akoby zápis, že ste to odporučili, rodičia neboli a podpíšu sa.. to ale situáciu nerieši..
ak by mal na papieri diangózu, mohol by mať asistenku..
my sme mali minulý rok aspergera, bez asistentky a bolo to hrozné.. nakoniec ho rodičia dali do inej mš, ale žiaden pokrok.. kedže nebol problém v mš.. niekedy ale s rodičmi neporadíš..
Okrem toho by ste sa mohli nakontaktovať aj na pediatricku a požiadať aby rodičom dala výmenné lístky k špecialistom
Pani riaditeľka by ho mala vylúčiť zo škôlky.
Kedze by mal byt od septembra predskolak, tak mas sancu kontaktovat urady... dieta je zanedbane, nepostupuje, rodicia to neriesi. Ako riaditelka je to tvoje pravo a vlastne aj povinnost, ste vzdelavacia institucia. Syn bol tiez takyto, kym sme zistili, ze prakticky nepocuje...jedno ucho hluche a druhe 40%...v tom veku uz aktivne rozpraval a odcital s pier... v kolektive a hluku mal ale obrovsky problem paralelne odcitat s pier a lokalizovat zvuky... po operacii sme mali doma vymenene dieta... ale treba to proste riesit, my sme si presli rokmi v centre vcasnej intervencie, ergo a logopeda a nulty rocnik, mal aj dva roky asistentku, je absolutne bezproblemove, oblubene, vyborne sa uciace dieta dneska... ale zatvarat oci pred tym nepomoze, treba pozvat (riaditelka) rodicov na pohovor a oznamit im, ze chcu spravu od pediatra a psychologa, ci je dieta v poriadku, inak budu kontaktovat socialku... a vsetko v zmysle, ze je najvyssi cas dietatu pomoct...lebo takto dostane odklad a budete tam mat cez postele skacuce 7 rocne dieta nezvladnutelne... bez sance ho vylucit, lebo predskolak.
Ja sa priznam, ze velmi velmi sucitim s ludmi, co maju autisticke deti. Sami mame v siresj rodine aj autizmus, aj dieta so vsetkymi dys poruchami aj nadane dieta, ktore tiez je socialne niekde uplne inde... No a napriek tomuto vsetkemu, ak skola alebo skolka nema asistentov pridelenych, viem, ze to ide s triedou dolu vodou.
Dcera takto maju integrovanych niekolko deti s dyskami, niekolko deti ma rozne traumy, rozvedenych rodicov, zomrelych rodicov, maju aj jednoho aspergera, maju aj deti s panickou porucho, ukrajinske deti... Maju obcas na pol dna jednoho asistenta na toto vsetko. Ucitelia su bezradni. Ale velmi to vplyva na vsetky deti. Aj ked je sudrzny kolektiv, casto sa stava, ze ucitel deleguje - ty skus doucit toto, ty skus vysvetlit toto... A hoci je to takto spravne, ucit, zapajat, integrovat, ja mam casto pocit, ze prave tie neurotypicke deti su na vedlajsej kolaji. Nemoze ist trieda ich tempom, a len osvieteny ucitel im da cosi naviac, takze sa v skole nudia a poviem to na plne usta - aj maju depku z tej skoly. Z toho, aky je v triede mismas, ako sa stale len nejake spory, bitky, kriky, riesia, ku ktorym su tieto deticky bohuzial lahsie vyprovokovatelne.
Chapem, ze casto rodicia nemaju vychodisko, tlacia ich hlavne financie, sukromne zariadenie si nemoze dovolit kazdy, naviac ani ich nie je zrejme dost pre vsetky taketo deticky. Ale velmi naozaj velmi to ovplyvnuje atmosferu sv skole, ked taketo deticky nemaju prideleneho asistenta. maloktory ucitel ma vzdelanie specialneho pedagoga, a nielen vzdelanie, ale aj trpezlivost, hlavne pokial sa jedna o druhy stupen.
Je mi to strasne luto. Naozaj ta integracia je u nas taky nedorobok. Trpia aj autisticke deticky, prave preto,ze nedostavaju pomoc, ktoru potrebuju k tomu, aby v takom kolektive fungovali normalne a ktoru by im asistent mohol poskytovat.
Povazujem za nesmiernu chybu, ze to co nezvladaju rodicia ani psycholog ani ucitelia je potom delegovane na spoluziakov - postaraj sa, odprevad, pomoz, vysvetli... ked si nevie poradit pedagog, ako sa moe citit dieta, ktoremu je to delegovane?
@oblivian my sme mali v súkromnej také 2 deti práve z dôvodu, že zo štátnej ich poslali do špeciálnej a to oni odmietli..Rodicia zatajili, že boli u pedopsychiatra tvrdili, že majú ísť znova o rok na kontrolu, ale to nám povedali, až keď sme ich pozvali, že dieťa potrebuje špeciálnu MS.Ale neboli také problémové ako píšeš.Mali svoj svet, ale neboli rušivé dokonca kontaktné na mňa sa jedno fixovalo až príliš plakala, keď som tam nebola a bolo to pre mňa dosť zvazujuce, lebo sa odo mňa nepohla..Ako predškolacka už musela ísť do štátnej my sme neboli pre predškolákov.Riaditel napísal posudok a v štátnej bola 4 dní a poradili im kam s ňou ísť.Stretla som ju po pol roku a boli šťastní, že ju tam dali spravili pokrok mali logopeda, terapie
Druhé dieta odhlásili a čo viem skúšali to v 2 ďalších súkromných len vieš...v súkromnej sa také dieťa toleruje, lebo platí...čo robiť?znova nastojcit na tom, že dieťa potrebuje specialnu škôlku a, ak neprinesú vyšetrenie z CPPaP, tak vylúčiť.
Ale je mi rodičov ľúto, lebo viem, že tých špeciálnych je málo, možno ďaleko, nie je ľahké sa tam dostať často sa veľmi veľa plati.Tieto rodiny to mali prvé dieťa a im sa nezdalo, že je iné niekedy to rodičia v zaslepenosti žiaľ nevidia, alebo stále cakaju na zázrak, že sa v kolektíve zmení a deti ho potiahnu
To, či máte právo žiadať od pediatra, aby ich niekam poslal neviem či môžete a rodič dieťa neohrozuje nemusí ísť na vyšetrenie.Moze mu byť odporúčané.
@jumama moja kamarátka ma auti dieťa vymenili 5 školok teraz mala odklad do školy a ide do nultého ročníka na spec.skolu kde je mesačne školné 800 eur:(ale rozpráva, nie je ťažší stav a za 2 r spravila veľké pokroky.tych škôlok a škôl je ako šafranu a nie každý si to môže dovoliť.Paneuropska v Ba to tiež ponúka myslím, že 350?je mesacne skolné plus družina sa platí zvlášť.Ale bola som tam na praxi a učitelia, kolektív niečo úžasné.Ano, všetky možné diagnózy hyperaktivita, DMO, autizmus, ale vedia ako na nich
@oblivian osobné chápem rodičov. Aj ak ste mladá nová riaditeľka myslím že existujú právne možnosti. Osobne mám dieťa autistu, ktoré začalo chodiť do škôlky. S riaditeľkou som komunikovala xy krát a vysvetľovala mi čo môže robiť,takže predpokladám že máte aj vy znalosti. Rodičia vôbec nezanedbavaju dieťa,ani si neviete predstaviť aké je to náročné na psychiku a hlavne prijatie že moje dieťa nie je bežné. Taktiež som chcela aby ostala v bežnej škôlke ale sama som si uznala že sa všetci trápime a teda to naozaj bola jedna veľká katastrofa. A čo sa týka asistenta to by mala vybavovať a žiadať škôlka nie rodič,ak áno tak buď na mestskom úrade alebo obecnom,ale ako riaditeľka hádam o tomto viete a aj ostatných veciach,po prípade zvyknú byť v okolí škôlky a iná a pýtať sa tých riaditeľov. Ale naozaj viem o čom hovoríte a držím palce a hlavne rodičom aby to prijali
@luccija Ved to je presne to, ze v beznych skolach su ucitelia nepripraveni. A ak nema dieta asistenta, tak naozaj to skonci, ako je popisane v prispevku, ze vela energie sa venuje predovsetkym tomu integrovanemu dietatku, lebo ono to potrebuje. Ale kto osetri tie ostatne deti?
Pozor, ja nie som proti integracii. Deti sa naucia spolupatricnosti, pozornosti voci inakosti..., ale na druhej strane tym v sucasnom stave tratia a trpia vsetci. Aj integrovane dieta, aj jeho sppoluziaci aj ucitel.
Myslim to tak - integracia je nedorobok. Povedalo a urobilo sa A - teda zaclenme deti. Ale nepovedalo a neurobilo sa B - nenaucili ucitelov ako s takymito detmi pracovat, ako pracovat s triedou, kde je integrovane dieta. Mnoho ucitelov na "diagnozy" neprihliada... A hlavne, chybaju asistenti v takom pocte, ako treba. Tak, aby bol cas nielen na integrovane dieta, ale na vsetky deti. Lebo to ze nepotrebuju asistenta neznamena, ze sa im nik nemusi venovat. A konci to nezriedka aj vycerpanim ucitela, lebo on je ako medzi mlynskymi kamenmi.
Cize ja by som bola za integraciu, ale taku, aby bolo dost asistentov. Potom by to bolo cele inak. V sirsej rodine mame autistu, ktori zije v zahranici, a tam v jednej triede su tri ucitelky. Jedna hlavna a dve pomocne. Ktore sa prave detom so specialnymi potrebami venuju. A to ich v triede bolo 17. U nas vacsnou su plne triedy s 24 detmi a vacsinou to je tak, ze nie je tam len jedno dieta so spec. potrebami..
Pracujem s deťmi s PAS v špec.MŠ, mám ich 5 plus asistentku. Dve deti boli vylúčené z bežnej škôlky. Jedno má také správanie, ako popisuješ, rodičia si to však nepripúšťajú a ako dôvod vylúčenia z MŠ uviedli, že občas kričí a búra deťom kocky. Má päť rokov, prišiel s plienkou. Je u mňa štvrtý mesiac a ja som zúfalá, napriek tomu, že s deťmi s PAS pracujem už takmer 20 rokov. Dieťa nekričí, dieťa vrieska za každé moje nie, kope ma, strká do detí, pľuje, neustále uteká z triedy, štverá sa na okno, skrinku, berie si všetko, čo chce, nič neodloží, spolupráca pri aktivitách nulová, farbičky rozhadzuje, pracovné listy trhá, navyše je vyberavý v jedle a robí cirkus pri každom jedení, o spánku už ani nehovorím. Rozbil mi celú triedu, a to ich je iba päť. Rodičia na všetko reagujú negovaním, doma to nerobí a zaklincovali to otázkou 'čo s tým budem robiť'? ja? a čo robili doteraz oni? dieťa je nehovoriace, snažím sa ho viesť k tomu, aby si vedel požiadať, učím ho čakať. Neviem si predstaviť, aby bol v bežnej MŠ. Žiadajte vyšetrenie v špec.ped. poradni.
Obdivujem rodičov, ktorí majú snahu pomôcť svojim deťom a spolupracujú s odborníkmi, vrátane učiteľov. Ale úprimne poviem, že ma hnevajú rodičia, ktorí si myslia, že máme v škôlkach/ školách kúzelné paličky a urobíme s deťmi zázraky. Neuvedomujú si, že ich deti tu s nimi budú po celý život, budú odkázané na ich dennú pomoc a ak nezmenia svoj postoj hneď teraz, čaká ich ťažká budúcnosť, trápenie, nekonečné odmietanie, vyčleňovanie na okraj spoločnosti.
Ja som tiez velmi za integraciu, sama mam dieta as v beznej skolke, ale funguje tam uplne super, ucitelky ju chvalia, poslucha, ma kamaratov, nevyrusuje, pekne pracuje - dokonca mi ju ucitelky teraz vychvalili ze aj ked nema ani 5 rokov davaju ju pracovat a oredskolakmi pretoze zvlada vsetko aj matematicke ulohy. Jedine co od nich chce su nejake drobne ritualy rano a poobede, aj ked pripustam ze prvy mesiac ai s nou uzili kym sa adaptovala, ze som sa bala ze mi ju vyhodia ale teraz uplne bez problemov. Mam ale aj druheho syna, cerstvo potrvdeny autizmus, podobny na styl vo vasom prispevku akurat ze ovela mladsi ale ani neuvazujem ho v tomto stave dat do beznej ms a nevien si predstaviť ako rodic toto neriesit ? A ked pojde takto za rok do skoly ved tam nedokae absolutne tiez fungovat. Ja sa teda divim lebo zo skolky kde chodi starsia dcera by isto letel, ze ste to tak dlho zvladli. Neviem ake su moznosti skolky ale ak je vo vasej kompetencii napr upozornit nato pediatra by aom to spravila, ocividne potrebuje to dieta iny pristup.
@oblivian
no nehnevaj sa teda na mna, ake ty si sa akym carovnym sposobom dostala k svojej pozicii?
To myslis vazne, ze takyto problem riesis tu na MK?
Fakt sa mi rozum pozastavil. Keby si pisala z pozicie matky, super. Ake toto je maximalne neprofesionalne.
Ty predsa ako riaditelka musis vediet o moznostiach, ktore ako riaditelka mas v takychto pripadoch. Trapenie pre ucitelky, dieta, ostatne deti aj rodicov. A ty to nechas aby to tak dlho trvalo. Uzvdavno si mala jednat s kompetentnymi uradmy avrazne aj s rodicmi! Podla tvojho opisu je mozne, ze rodicia odmietaju prijat, ze ich dieta potrebuje ineho specialistu, teda psychologa/psychiatra . Su aj taki zial. Ale ty mas v tomto pripade akobriaditelka institucie hlavne skovo, nie rodic!
Na co to bsetko jolo dobre? Myslela si, ze to zvladnete lebo chcete? To bola hlupost.
Ako uz bolo spomenute, integracia je na SK nedoriesena a funguje v statnych skolkach len na papieri.
Ty ako riaditelka nemas ponatia ako riesit situaciu, to predsa hovori za vsetko. Zrejme ta na taketo situacie nikto nepripravil.
Inak tiez som za integraciu a viem, ze rodicia deti autistov maju problem najst zariadenia s kompetentnym vyskolenym personalom.
To nie je nic proti tebe ani ucitelkam v ms, zš. Je to jednoducha matika, nemate na to potrebne vzdelanie ani prax, kdeze este narok na dalsieho osobneho asistenta.
Jednajvs uradmi, dieta potrebuje iny druh pomoci z kazdej strany.
A veru je to aj voci ostatnym detom nefer. Tie ako k tomu dojdu? Integracia zial nie je vzdy mozna, hlavne nie za podmienok, ake vo vacsine zariadeni na SK vladnu.
@oblivian keď to nejde po dobrom,tak to dieťa by som vylúčila zo škôlky,naozaj nemáte inú možnosť mám sama autisticke dieťa a viem že v normálnej škôlke by to nikdy nedala a tak chodí do DSS ,kde sa jej venujú individuálne
@oblivian toto je pre mna uplne neuveritelne ze mozu byt takito rodicia. Poznam len opacne pripady - rodicov co hned vnimali inakost a riesili. V zivote by ich nenapadlo trapit takto vlastne dieta...
Drzim palce.
Dievčatá čo sa tu tak dusujete aká je neschopná.. myslím, že preháňate..
Sama píše, že je nová a neskúsená.. možno že sa to doteraz neriešilo a ona len teraz prešla výberovým konaním a práve ona by to chcela začať riešiť..
Ja si myslím, že aj keď je na takej pozícii, je úplne normálne, že sa opýta na to, aké ma možnosti.. aby napr. nič nezanedbala alebo aby neurobila niečo na čo nemá kompetencie..
určite žiadna riaditeľka nespadla z neba učená a musela sa do toho dostať.. je to veľmi zodpovedná práca a ja hoci som učiteľka by som to nikdy robiť nechcela..
my mame úžasnú riaditeľku a niekedy sa aj mna opýta na nejake veci, keďže ešte študujem a mame veľa nových info, metodík od profesorov.. a vonec nie je nekompetentná ani neschopná, len chce byt stále v obraze, rada si nechá poradiť a chce počuť aj iné názory
@sajmonka_1216 súhlasím, aj mňa sa pani zástupkyňa zvykne opýtať čo a ako, ja mám s deťmi s PAS dlhoročnú skúsenosť, tak prečo sa neporadiť..
@oblivian pohovor s rodicmi a učiteľkami. Spísať z toho písomný záznam, rodičom dať podpísať. Informovať ich, že správanie ich dieťaťa nie je SMB súlade s vnútorným poriadkom MŠ, a napriek Vašej snahe neprichádza progres u dieťaťa. Navrhujete vyšetrenie detským psychológom (nemusí byt CPP, môže to byt aj klinicky psycholog) a následne sa riadiť jeho odporúčaniami (predpokladám, že odporučí vyšetrenie špeciálnym pedagógom)
@1ryba
@svetlonos
@elizabet173
Chápem, že sa čudujete a odsudzujete ma, že sa tu pýtam na takúto vec... Ale fakt som nová na pozícii, nečakane a rýchlo som mala nastúpiť na miesto riaditeľky a predtým som učila za ZŠ, takže nemám žiadne skúsenosti so škôlkou.
Etika sa tu spomína, lenže práve preto je ťažké nechať si poradiť od riaditeliek z okolitých škôlok, lebo tu každý každého pozná a chcem, aby dieťa ostalo v anonymite, no keď sa na to budem pýtať, tie riaditeľky budú vedieť, o kom je reč a začnú sa klebety, začne sa to šíriť. Poznám ich...
Pýtala som sa aj pani z ministerstva školstva, tá mi poradila, že treba nahlásiť rodičov sociálke. Akože taká krutá byť nechcem. Dostala som aj rady typu: "no veď ho vyhoď, čo riešiš"? Mne je z toho na ....., že učiteľky, ktoré sa majú starať o deti bez rozdielu na to, či je to dieťa slušné/neslušné, pekné/škaredé, zdravé/špeciálne, sa dokážu takto vyjadrovať. To je malý bezbranný človiečik a jeho rodičia sú ľudia ako ty a ja. Len si nedokážu pripustiť, že ich vysnívané dieťa, na ktoré roky čakali, potrebuje špeciálnu starostlivosť. Preto moja otázka nebola položená v štýle "môžem ho vyhodiť?" ale "ako môžem situáciu vyriešiť tak, aby to čo najmenej bolelo rodičom aj učiteľkám"... Už mi rozumiete?
Na koníku sa pýtam preto, lebo mi tu môžu napísať aj rodičia autistov a budem mať prehľad o tom, ako rodičia rozmýšľajú, alebo aké skúsenosti majú iné učiteľky, prípadne riaditeľky. Práveže mi nemusia odpovedať kaderničky a automechanikovia, ak s tým nemajú skúsenosť. Mám viacero možností, ako postupovať, čítala som manuály, pýtala som sa kompetentných. Ale som empatický šlovek, ktorému nie je jedno, ako bude túto situáciu riešiť AJ z ľudského hľadiska. Preto sa pýtam na názory iných ľudí, KTORÍ TO PREŽILI, KTORÍ TOMU ROZUMEJÚ, lebo predstavte si, nájdu sa tu aj rodičia, aj učiteľky, ktoré s podobným problémom majú skúsenosti. 🙂
@oblivian
Vies, ja som na jednej strane velmi citliva a socialna. Takze ta aj chapem. Ale ty si v tak blbej situacii, ze pokial sa nechas uniest citmi, vyhoris za chvilku. Ty chces pomoct jednotlivcovi ale pritom nemas na to vobec moznosti. Nemas na asistenta 1:1, nemas skusenosti v tomto obore - prosim nic v zlom. Je to normalne kedze si sa na autizmus a ine poruchy nespecializovala.
Na SK je to boj ziskat na skole (aj specialnej) asistentov. V skolke tiez.
Oni si tam vo vlade vymisleli inkluziu, super! Ale neumoznili k uspesnej inkluzii adekvatne prostriedky.
Tym, ze chces pomoct jednotlivcovi, doplacaju na to ostatne deti. V takychto pripadoch by si si mala priznat, ze to vyriesit nedokazes. To by si mohla skusat ako teta toho chlapca. Inak nie.
Niektorym rodicom, zial, treba klepnut po prstoch. Neriesila by som to socialkou ale vylucenim chlapceka.
Z vlastnej iniciatyvy mozes vyhladat specialistu na dedske spravanie a poruchy. Poradit sa s nim (v ramci sebarozvoja) a poradit to rodicom. Pokojne im mozes aj povedat, ze mas pravo zavolat socialke ale pride ti to neludske. Chlapca netiraju. No musia sa pozriet pravde do oci, i ked velmi boli.
Pozri na youtube Rodinař Vysocina ( myslim tak sa to vola), ked to najdem, poslem ti link. Dvaja pani sa zaoberaju dedskou vychovou - psychologovia. Mozno ti to pomôže.
@elizabet173
to je tiez fakt. Keby mali ostatnevdeti viac ako 3 roky, mojlo by sa im vysvetlit primerane veku, ze "Matko" inak vnima a casto kričí. Neviem, mozno by to pomohlo aspom tym detom.

@oblivian kontaktovať úrad prace s tým, že u dieťaťa je zanedbaný zdravotný stav. Dieťa nie je vyšetrené špecialistami a nemá diagnostiku ktorú nutne potrebuje
Rodičom to bolo opakovane odporúčané