Bolesť chrbta v tehotenstve

Spúšťačom bolesti chrbta v tehotenstve sú predovšetkým hormonálne zmeny, narastajúca hmotnosť dieťaťa40 skúseností, svalová ochabnutosť alebo stres. V tehotenstve nie je vhodné užívať akékoľvek lieky proti bolesti a odporúča sa niekoľko pravidiel, ktoré fungujú ako prevencia alebo bolesť pomôžu aspoň znížiť.

Správne držanie tela


Počas tehotenstva a obzvlášť potom po po druhom trimestri, začínajú byť chrbtové svaly najviac zaťažované. Je dobré sa vyhýbať dlhému státiu, dbať na dostatok odpočinku a nemenej dôležité je tiež správne sedenie (s kolenami ohnutými do pravého uhla, s celou plochou chodidiel na zemi).

Dostatok vápnika



Ak telu chýba vápnik, automaticky ho uvoľňuje z kostí, ktoré začnú bolieť. Je preto dôležité jesť potraviny bohaté na vápnik (ryby , syry , tvarohy).

Viac v samostatnom článku: Vápnik

Nezanedbávať pohyb


Možnosti pohybu a športovania sa menia podľa štádia tehotenstva. Každodenná prechádzka ale nikdy neuškodí.

Váhový prírastok



V priebehu prvého trimestra1 by tehotná žena mala pribrať len jeden až dva kilogramy. Počas druhého trimestra a tretieho trimestra priberie približne pol kilogramu za týždeň. Niektoré ženy priberú viac hneď spočiatku tehotenstva. Je to spôsobené tým, ako sa ich telo mení a dieťa rastie.

Ďalším dôvodom sú mimoriadne nároky na jedálniček. Práve tu sa mnoho tehotných žien dopúšťa chyby, keď majú pocit, že musia jesť za dvoch. Avšak tehotná žena potrebuje tristo kalórií za deň najviac. Na mieste je kvalitný jedálniček, nie zvýšený príjem kalórií.

Ak priberanie prebieha príliš rýchlo, alebo naopak pomaly, je vhodná konzultácia priebehu tehotenstva s lekárom. Príliš veľký váhový prírastok môže byť príčinou zdravotných problémov, ako je napríklad tehotenská cukrovka5, vysoký krvný tlak, zvýšené riziko cisárskeho rezu, bolesti nôh a chrbta, kŕčových žíl a mimoriadnej únavy.

Viac v samostatnom článku: Priberanie v tehotenstve35

Nenosiť a nedvíhať ťažké bremená


Počas celého tehotenstva je nutné sa vyvarovať noseniu akýchkoľvek ťažkých predmetov. I tašku s nákupom radšej prenechať druhým. Pokiaľ nie je na výber, je vhodné rozložiť hmotnosť predmetu rovnomerne do oboch rúk a všetko zdvíhať s rovným chrbtom.

Vhodná obuv


Topánky na podpätku vyššom 5 cm, ani úplne ploché topánky vhodné nie sú.

Tehotenská masáž


Prináša nastávajúcim mamičkám potrebnú relaxáciu a príjemné uvoľnenie celého tela. Tehotenská masáž sa skladá z masáže šije, chrbta a opuchnutých, unavených nôh. Celkovo harmonizuje psychiku a prispieva k pocitu pohody tehotných žien, čo má pozitívny vplyv aj na dieťa. Masáž odstraňuje bolesti chrbta, opuchy nôh, uvoľňuje telo a zlepšuje pružnosť pokožky.

Kedy vyhľadať pomoc fyzioterapeuta


Ak sa opakovane vracia akákoľvek bolesť chrbta, kĺbov či iných častí tela, je vhodné dať prednosť profesionálnemu prístupu fyzioterapeuta pred samoliečbou. Sám človek totiž nikdy neodhalí pravý dôvod svojich problémov a bez správneho vedenia nebude ani schopný vhodnej nápravy.

Fyzioterapeut je odborník vzdelaný v niekoľkých odboroch (napr. ortopédia, neurológia, interná medicína, traumatológia ), ktoré mu dávajú možnosť pozerať sa na problém komplexne ─ nezameriava sa teda iba na samotnú bolesť. Hľadá predovšetkým jej príčinu a potom zavádza vhodnú liečbu, teda rehabilitačný program. Je nutné nezabúdať, že bez spolupráce ani tá najlepšia fyzioterapia nebude mať ten správny účinok.

Súvisiace články



Viac o bolesti chrbta na modrykonik.sk



Použité zdroje


  1. http://www.ordinace.cz/clanek/bolesti-zad-v-dob...
  2. http://www.forexample.cz/view.php?nazevclanku=p...
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti s bolesťou chrbta v tehotenstve

Máš skúsenosť s bolesťou chrbta v tehotenstve?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť