Športové aktivity pre deti

Športové aktivity pre detiPre začiatok so športovými aktivitami pre deti musí byť dieťa fyzicky zdatné a musí mať mentálne a sociálne zručnosti pre vybraný šport. Deti viac vyniknú v športe, pre ktorý majú fyzické, duševné a sociálne predpoklady. Pri výbere vhodného športu záleží aj na veku dieťaťa. S rastom veku rastú tiež detské schopnosti a zručnosti.

Šport podľa vekových kategórií detí

Vek 2 až 5 rokov

Deti nemajú pred šiestym rokom základné motorické zručnosti v oblasti organizovaného športu. U dieťaťa je tiež obmedzený balans a jeho pozornosť pre sledovanie pohybujúceho sa objektu. Pre tieto deti sú vhodné športy zameriavajúce sa na základné zručnosti, napr. plávanie, beh, hádzanie a chytanie lopty. Počas týchto hier, ktoré nevyžadujú organizované športové aktivity si deti zdokonaľujú svoje zručnosti a zlepšujú sa.

Deti ešte nevedia dlho udržať pozornosť a dlho sa učiť. Najlepšie sa učia tak, keď môžu niečo objavovať, skúšať a experimentovať, niekoho kopírovať. Deti vo veku 2 až 5 rokov by sa mali tiež vyhýbať súťažným hrám, aby neboli sklamané z porazení. V tomto vekovom období sú pre deti dobrými vzormi rodičia, ktorí ich povzbudzujú k účasti v hre.

Vek 6 až 9 rokov

Do veku 6 rokov má väčšina detí iba základné motorické zručnosti, ktoré im vystačia pre jednoduché športy. Stále im chýba koordinácia ruka - oko, ktorú potrebujú na vykonávanie zložitejších športových hier. Deti majú tiež problém s pochopením pravidiel a pojmov, ktoré sú k danému športu potrebné, vrátane tímovej práce a stratégie. Vhodnými športami sú beh, plávanie, futbal, baseball, tenis, gymnastika, bojové umenie alebo lyžovanie.

Hry, ktoré sú náročné na komplexné vizuálne a motorické zručnosti, potrebujú rýchle rozhodovanie, podrobnú stratégiu, alebo tímovú spoluprácu (napr. futbal, hokej, volejbal) budú pre deti ťažké, ak nebudú pravidlá upravené priamo pre nich. Pravidlá by mali byť flexibilné, aby podporovali úspech, akciu a účasť dieťaťa v športových hrách. Športová hra by mala byť zameraná na učenie sa novým zručnostiam.

Pravidlá hier by mali byť upravené pre malé deti, napr. menšie hracie pole, menšie balóny, menšie rakety, kratší hrací čas, jednoduchšie stratégie, menší dôraz na výsledné skóre.

Vek 10 až 12 rokov

Deti vo veku 10 až 12 rokov sú väčšinou pripravené k zložitejším športovým hrám. Deti už majú vyvinutú motoriku a kognitívne schopnosti hrať tímové športy, ktoré vyžadujú zložitejšie motorické zručnosti, tímovú spoluprácu a náročnejšiu stratégiu. Šport by mal byť v tejto vekovej kategórii zameraný na rozvoj zručností, mal by byť pre deti zábavný a nie súťažný.

Dôležitú úlohu v tejto vekovej kategórii hrá tiež puberta, kedy sa začínajú objavovať veľké fyzické rozdiely medzi deťmi. V tomto období sa ukáže, ktorý šport je pre jednotlivé dieťa vhodný. Chlapci, ktorí prechádzajú pubertou skôr ako ich kamaráti, začínajú byť vyšší, ťažší a silnejší. Táto skutočnosť je fyzickou výhodou. Neznamená, že dieťa je talentovanejšie. Tieto deti by mali byť zaradené do skupiny s rovnako fyzicky zdatnými deťmi, aby nedochádzalo k znevýhodňovaniu počas hry. Deti, ktoré pubertou ešte neprešli (predovšetkým sa to týka chlapcov), by mali byť podporované, aby na šport nezanevreli. Je vhodné ich dať na šport, kde je kladený dôraz na fyzickú silu, napr. raketové športy, plávanie, bojové umenie.

Ako motivovať dieťa k športovým hrám

  • povzbudzovať svoje dieťa k účasti na športových aktivitách,
  • vyberať také športy, ktoré sa zameriavajú na osobnú účasť dieťaťa, úspech a zábavu,
  • vyhýbať sa športom, ktoré vyžadujú konkurenciu, prísne pravidlá a sú zamerané iba na víťazstvo,
  • rodičia by si mali preštudovať pravidlá hier, či sú pre deti v ich veku vhodné,
  • ubezpečiť dieťa, že prioritná je ich bezpečnosť (napr. ochranná prilba, chrániče pri jazde na korčuliach a pod.),
  • rodičia by mali vedieť, že puberta predovšetkým u chlapcov hrá dôležitú úlohu - to, čo zvládali pred ňou, nemusia zvládať počas puberty; v predpubertálnom obdobím je málo rozdielov medzi oboma pohlaviami, ale v puberte chlapci rýchlejšie rastú a nadobúdajú telesnú hmotnosť,
  • v športe postupovať opatrne, tzn. dieťa by malo mať celoročnú prípravu, vyhnúť sa psychickému stresu alebo syndrómu vyhorenia,
  • zameranie na jeden šport môže zabrániť dieťaťu v záujme ďalších pohybových aktivit,
  • vyčkať, kedy bude dieťa na šport naozaj pripravené; deti by nemali byť konkurenčneschopné a naučiť deti, že ich sebavedomie sa nijako nezmení, ak hru vyhrajú alebo prehrajú,
  • dôležité je nájsť dobrý športový program alebo krúžok, kde majú rodičia spätnú väzbu od detí, tak aj od organizácie; znakom dobre vybraného programu alebo krúžku je to, že to dieťa baví.

Súvisiace články

Viac o športových aktivitách pre deti na modrykonik.sk

Použité zdroje

  1. http://www.healthychildren.org/English/healthy-living/sports/Pages/Is-Your-Child-Ready-for-Sports... (ENG)
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti so športovými aktivitami pre deti

Máš skúsenosť so športovými aktivitami pre deti?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť