Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri
tomiholjubavi
6. okt 2021
4240 

Z rodinného archívu - moje najmilšie nálezy (veľa fotiek, málo textu)

Genealógií sa aktívne venujem už takmer tri roky. Za ten čas som nazbierala kopu zaujímavého materiálu. Kým každá malá informácia je ako lúč svetla prenikajúci do tmy dejín, niektoré kúsky (a obzvlášť fotky)  mám v špeciálnej obľube. Dnes by som Vám, moje drahé koníčky, rada ukázala mojich top 10 najobľúbenejších kúskov z rodinného archívu.

1. Praprababka Katarína a prapradedko Ján 

Prapradedko Ján bojoval v I. svetovej vojne na talianskom fronte. V bitke pri Piave bol ťažko ranený. Vrátil sa domov, ale kvôli zraneniu zostal chorľavý a zomrel mladý, preto máme len túto jedinú fotku. Manželia boli z dediny Prusy. 

2. Pradedko Jozef na súťaži dychovej hudby v Trenčíne v roku 1925. 

V kapele Ladčanka pôsobil ako bubeník až do 1970tych rokov, kedy zomrel. 

3. Praprababka Johanna a prapradedko Emil s rodinou. 

Pár mal spolu desať detí a všetky sa dožili vysokého veku. Môj pradedko je ten blonďáčik celkom vpravo. Fotka je z roku 1933.

4. Prababka ako rehoľná sestra Sabina

Prababka Anna bola začlenená v reholi sv. Vincenta de Paul od roku 1926 do roku 1941, kedy sa rozhodla neobnovovať každoročný sľub a radšej sa vydať. 

5. Keď sme už pri tom...svadobná fotka prababky Anny a pradedka Valienta. 

Zachovali sa dve fotky. Jedna skupinová a druhá v páre – s pokynmi  pre fotografa, ako si mladomanželia prajú portrét kolorizovať. 😊 Svadba bola v júli roku 1941.

6Občiansky preukaz prababky Márie

Je z roku 1944 a obsahuje i vlastnoručný podpis (v tomto prípade tri krížiky) a odtlačok prsta. 

7. Babka Helenka ako mladé dievča

Babka mala modré oči a žiarivé blonďavozlaté vlasy. Narodila sa v roku 1925.

8. Dedo na vojenčine.

Slúžil v Nitre ako šofér a inštruktor vojenskej autoškoly. 

9. Prapradedkov vodičák na bicykel

Postava stredná, obličaj oválna, vlasy gaštanové, oči šedé, ústa súmerné a nos riadny. 😀 Pradedko Ján jazdil na bicykli značky Herkules, číslo 17878. 

10. Babka Emília na 1. sv. prijímaní. 

Bolo to v roku 1954.

Bonus: Tomicov praprapradedo Francesco Natale, prapraprababka Cattarina Girolama a praprababka Ernestina Domenica.

Toto je najstaršia fotka, ktorú máme. Pochádza  ešte z viktoriánskej doby (niekedy z roku 1880.) Sú na nej Tomicovi zazobaní predkovia - lodiari a obchodníci z Brača.

Aký fešák prapradedko Janko☺️🙈

6. okt 2021

Dlho,dlhooo si nepisala,a oplatilo sa čakať. Osobne som rada,ze si zdravá a nic smutné sa v tvojom živote nestalo. Rovnako aj tvoji najbližší su o.k. Len si bola pracovne ale aj vyletne a genalogicky vyťažená.
✌️🍀❤️

6. okt 2021

Rovnaku fotku ako babka Helenka som mala na maturitnom table, teda navlas rovnaku pozu, aj som sa rovnako tvarila 😅😁

6. okt 2021

Krasne si to cele vypatrala,pekne napisane,velmi zaujimave.

6. okt 2021

No veru strasne sa podpbas na Babku Annu,uplne tvar aj vlasy rovnake.Som nadsena z toho ako mate tie stare fotky .Je to krasne

6. okt 2021

@canerko vážne???buď som slepá, ja vidím najskôr podobu s Helenkou

6. okt 2021

Ty si celá babka Helenka 😊😄

6. okt 2021

Tie gény, wau 👍🏻🙂 takto by ma dejepis zaujímal 😁

6. okt 2021

Presne, celá babka Helenka!

6. okt 2021

Na stránke familysearch.org je zadarmo aplikácia, kde keď nahráš fotku seba a svojich predkov, vyráta ti, koľko sa na ktorého z nich podobáš. Mne vyšlo, že najviac sa podobám s babkou Helenkou (tatovou mamou). Ale prababka Anna mi vyšla tretia v poradí, hneď po babke a mame. Štvrtá bola Madlena od Krojcígrú (ako tetky na Morave hovorili 😀) a piaty tato môj. Tak asi mám niečo z každého z nich.

6. okt 2021

Inak, zazobani predkovia Tomicu majú úplne talianske mená

6. okt 2021

@nini1978 To bolo vtedy moderné...ako keď u nás v jednom období mal každý bohatý strýco zrazu nejaký maďarský prívesok k menu. 😀 Tak tá jeho prapraprababka sa volala síce Cattarina Girolama, ale nabetón ju doma volali Katica 😀

6. okt 2021

@tomiholjubavi Miška, tak sa teším, že si znovu niečo napísala.

6. okt 2021

A tá tvoja fotka v profile je super.

6. okt 2021

Kokso ako o pradedka Valienta by bola dnes aj bitka 😁👌😉

6. okt 2021

ta podoba s babkou Helenkou je uzasna 😍

6. okt 2021

@herodias aj vtedy bola. 😀 Pol dediny ho vraj chcelo za muža a bol to veľký škandál, keď sa nakoniec oženil za mníšku. 😀 Šak pre škaredého chlapa sa z kláštora neodchádza 😀 Mám ešte aj túto fotku, keď boli mladí. Fešáčisko to ozaj bol.

6. okt 2021

no s babkou Helenkou ste ako cez kopirák 🙂 pri babke Anne nevidím prakticky žiadnu podobu

6. okt 2021

Ja zase vidim podobne crty tvare s pradedkom - Emilovym synom 😀 blondacikom vpravo

6. okt 2021

Ale aj pri Helenke. Aj som sa chcela spytat, ci nie je blondateho pradeda dcera, ale podla rokov fotiek som to zavrhla.

6. okt 2021

@ullala blonďatý pradedo je otec môjho moravského deda. Takzvaného vrhača sekerou. 😀 Babka Helenka bola zase dcérou toho pradeda, čo hrával v kapele. 🙂

6. okt 2021

Mám ešte jednu fotku pradeda hudobníka. Je z neskoršieho roku a lepšie mu vidno do tváre. Je dole, pri bubnoch vpravo. A ten dole pri bubnoch vľavo je jeho mladší brat. 🙂

6. okt 2021

@tomiholjubavi top!😂👏

6. okt 2021

Miška, tak si ma potešila týmito riadkami. Balzam na dušu čítať 🙂

6. okt 2021

@aylinn tiez pozeram, ze aky krasavec😊👍

6. okt 2021

Normalne civim na prapradedka janka a slintam, az neverim, ze toto je realna fotka🤣 bars krasny bol😁😍

6. okt 2021
Autor komentár zmazal

krásny článok, nádherné fotky. Milujem staré fotografie, hlavne keď k nim pridáš pár riadkov. Obzerám ich detailne už hodnú chvíľu a sadá na mňa nostalgia... ďakujem, Miška 😘

6. okt 2021

@tomiholjubavi babke Helenke si z oka vypadla 😍 Neskutočná podoba 🙂 Normálne som si chvíľu myslela, ze si ju medzi ostatné nastražila, či si všimneme, že si to ty 😁

6. okt 2021

Francesco ako Ľudovít Štúr

6. okt 2021

@krasnasvadba presne to som isla napisat... len trosku inak pristrihnuta briadka

6. okt 2021

@tomiholjubavi to je krasne, foto na tom istom mieste 🙂

6. okt 2021

Prababka Anna ako mníška Sabina - ja tam vidím podobu, takú hmlisto nostalgickú

6. okt 2021

Urcite Helenka! Rovnake "vyzarovanie" 😊

6. okt 2021

Ale, že úplne!

7. okt 2021

@rusalinka neuveriteľné

7. okt 2021

Wau...som na familysearch,, ale.netusila.som, ze tam.takato.moznost je..je to krasne..tiez.mam vo.svojej rodinej zbierke par skvostov...moja.prababka Margita, zomrela v r.1938 ako 39rocna, najmladsi jej syn bol 10mesacne babatko..v ten isty rok.presne na Silvestra zomrel aj jej manzel..deti zostali siroty..doba bola velmi kruta...

7. okt 2021

@kuko55 Ano Helenka,😁,poplietla som mena

7. okt 2021

Druha.moja prababka.Katarina, tie.sa nedozila 40tky, bola kosikarka, raz pri zbere prutia spadla do zamrznuteho Vahu, ochrnula a zrejme na nasledky toho zomrela..zostali po nej 2 synovia, jeden z nich 3rocny bol moj dedko.

7. okt 2021
Autor komentár zmazal

Krásne sú tie staré fotky☺️

7. okt 2021

Mna vzdy ked vidim nasich starkych foto napadne toto ,na fb to kolovalo 🤣🤣🤣🤣 zial je to smutna realita.ale nam je to vtipne. Zatial

7. okt 2021

Perfektné. Ja sa tiež venujem genealogii. Držím palce v ďalšom pátraní 👍🌷

7. okt 2021

Pradedka valienta by som brala aj teraz oj 🤪

7. okt 2021
Autor komentár zmazal

@tomiholjubavi woooow, a nevies nahodou v ktorej linii bojol prapradedko? Aj moj pradedo aj s jeho otcom (teda moj prapradedo) boli na fronte pri Pijave. Prapradedo v prvej linii, pradedo v 6tej tusim. Prapradedo tam isto niekde padol, lebo tesne pred prechodom a utokom cez Pijavu sa videli naposledy a odvtedy o nom nikdy nikto nepocul. Pradeda tam bol zraneny. Nastastie prezil, dostal, dostal sa domov a dozil sa uctihodneho veku, ak si dobre pamatam, 92 rokov.

7. okt 2021

fiha. ty si nejaka mladica. Tvoj pradedko na fotke z 1933 je dieťa. No ked si predstavim, že moji dedkovia boli narodeni 1912 a 1926, ta to som oproti tebe posunuta o nejaku generaciu-generaciu a pol.

Genealogia je aj moje hobby. Posledne ked som objavila, že moja praprababka je pochovana nedaleko a že je to určite ona,a j ked meno sa to čo vieme pisalo s Y a ona ma I a moj stryko riešil to I, že určite tak nie a boli tam aj ine veci čo sa nie celkom jemu zdalo... Až si dal urobiť DNA test a vdaka nemu mu prišli udaje a zistil, že o generaciu vyššie sa volali uplne inak a meno si zmenili... A teda tým mi začalo byť jasne, prečo som nikdy žiadne udaje nikde nenašla. Tak už som našla zaznam o zmene mena vdaka strykovemu DNA, ale nie je volne pristupny, musim osobne do knižnice ... Ale teda ja bez DNA vdaka jednemu hrobu som došla na veci, ktore uveril až po DNA 😀

A po tejto dáme mám meno 🙂 Moja prababička 🙂

7. okt 2021

@nini1978 👍 ma questo completamente

7. okt 2021

Wow, takže za mňa Helena a Anka sú s Tebou TOP!👌👍

7. okt 2021

@najjulinka aj moj muz, a jeho oco maju priezvisko s Y na konci,ale jeho dedo a vyssie mali makke I. Nevieme kde sa stala chyba 😊

7. okt 2021

aj môj dedko mal priezvisko, kde mal na konci "-yi" a matrikárovi sa to pri narodení môjho ocina nechcelo komplikovať, tak mu rovno do RL napísal len "-j",
a odvtedy (od r. 1944) sme už len -jovci

7. okt 2021

Aj moj pradedko bojoval na Piave. 🙂 Tiez sa odtial vratil so zraneniami - zhorseny zrak, prestrelena ruka.

7. okt 2021

@ada12345 svet je ozaj maly...

7. okt 2021

A prababka Mária kde žila? Podobá sa na pani, ktorá sa objavuje na fotkách mojej starej mami. Zajtra to pozriem , či sa len mne podobajú 🙃😁

7. okt 2021

@elanor Juuuj, veru neviem. Ale veľmi rada by som sa dohrabala k jeho vojenským záznamom. Len zatiaľ sa mi v tomto smere nedarí. ☹

7. okt 2021

@janinkalc žila u nás na dedine, ale bola od Miškolca. Aj kopu rodiny má v okolí severovýchodného Maďarska a juhovýchodného Slovenska.

7. okt 2021

@janka987 nádherná prababka a hrozné príbehy. 😢 Chudák ženy, také mladé museli opustiť tento svet a zanechať tu malé sirôtky.

7. okt 2021

@dadka_bb ja ked som raz dedkovi a babke bola nieco vybavovat, tak som zistila, ze ako manzelia kazdy z nich ma v mene ine i/y na obcianskych preukazoch 😂 (priezvisko odbodene od vyznamu podla slovenciny ma byt v tom slove y, ale prave dedko tam mal i... ale asi sme spravni Slovaci, deti sa volali podla pravopisu, nie podla dedkovej formy) 😊

7. okt 2021

@ada12345
@elanor inak, všetkým silno odporúčam nakuknúť do tohto zoznamu padlých vojakov v 1. sv. vojne. Je to veľmi ľahko orientované a zoradené podľa abecedy. Keď som to dávala na fb, viacero ženíc si tam našlo pradedkov/dedkov. http://www.vuapraha.cz/node/69

7. okt 2021

@tomiholjubavi Dakujem za link,nasla som tam otca mojho starkeho.

7. okt 2021

Aj my máme podobné fotky doma, možno si to aj ja raz takto pekne zoradím 🙂 Len som sa stratila v tých prapradedkoch. Oni boli dvaja Jánovia, či tam máš len chybu a jeden je pradedko a jeden je prapradedko? 😕

8. okt 2021

@balkica Dokopy štyria prapradedkovia boli Janovia. A celkovo, hadam každý tretí/štvrtý chlap v rodostrome. 😅😂 Moji predkovia vo vyberaní mien neboli extra kreativni. Kto nebol Ján, bol Jozef, Andrej, Štefan, Michal, alebo František. 🤣

8. okt 2021

@balkica prapradedkona prvej fotke bol z Prus a prapradedko s byciklom bol od Nitrianskeho Rudna. 🙂

8. okt 2021

@tomiholjubavi no veď krásne klasické mená 🙂 Aj môj ocino a starký boli Jánovia 😍

8. okt 2021

@balkica Jan je veru pekne meno. problém však je, keď sa tak vola každý tretí chlapec v matrike. Ak máš k tomu priezvisko, ktoré má pol dediny, je potom veľmi ťažké lokalizovať akurát tvojho Jana Hudeca. 😂

8. okt 2021

@tomiholjubavi Veru, starká je z východu - Jenkovce a tam bol každý druhý dom buď Béreš alebo Jenčo 😂 Tak to aj dopadlo potom. Starká za slobodna Bérešová a vydatá Jenčová 🙈

8. okt 2021

@tomiholjubavi pekne prosim link na to porovnavanie na familysearch 🙏

8. okt 2021

wow milujem taketo historicke kusky. ten popis je super. mas (mala) si uzasnych predkov. A tie pracovite ruky na prvej fotke praprarodicov. dobre si to uchovaj pre dalsie pokolenia

8. okt 2021

Ten link je super..vela sa da zistit aj s www.virtualnycintorin.sk alebo www.cintoriny.sk

8. okt 2021

@balkica tak to je tam doteraz :D:D

8. okt 2021

@dadka_bb u nas ešte komplikovanejšie. Moj dedo sa volal už uplne inak - narodil sa s "Y" ale al si meno poslovenčiť, takže uplna zmena mena. Jeho otec bol s y, ale jeho babka ma na hrobe I ..a ked moj strýko badal cez DNA, tak asi o generaciu vyššie si meno zmenili z uplne ineho...čim sa stava tá sranda, že v podstate 1meno figurovalo zakaždým 1-2generacie a bola zmena. Pre genealoga hotove peklo 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 A aj krstne mena sa menili. Kým v krstnom liste prababička po ktorej som Júlia mala prve krstne meno Juliana, tak na hrobe ma už Julia... A potom take zaužívane zdrobneliny to tiež komplikuju. Kým prapradedo bol Maximilián, tak na viacerých miestach (aj na hrob) píšu len Miksa.... Prababička Julia sa narodila nedaleko Košíc a aj jej 2surodenci. Najstaršia sestra očividne nie, lebo zatial som zaznam nenašla. Lenže pri prepise krstných matrík škrabopis-krasopis zle prepisali a každý z nich troch ma zle prepisane priezvisko a každy inak zle, čiže tiež viacmenej nenajditelne, len pracne ... potom mame v rodokmeni priezvisko Nieklas, niekde Niklas a niekde Nicklas. Z otcovej strany bolo priezvisko nemecko a pisalo sa so Z... Lenže Dedov otec sa prestahoval do ZSSR a tam sa píše ako počuješ, čiže s C.... Všetci dedovi bratia a sestra sa narodili na Morave, čiže so Z... Moj dedo sa narodil tam, tak ma v rodnom liste C... ale kedže sa nastahoval sem späť , tka si vybavil to Z podla rodičov... Ale jeho brat ostal v Rusku a ten sa narodil so Z ale už ostal s C.... Dalsia vec že Rusi mali tie priezviska po krstnom mene otca, to taký mižmaš... No a kým sme boli presvedčení, že Pradedo skončil v Rusku v gulagu, tak pred par rokmi dokument v telke nam dal ine možnosti. Možno dostal gulku rovno v ten den, ked si po neho ako cudzinca prišli. Tak či tak, žiadne hrobove miesto a zaznamy total na nič - to sa tajilo a nie zaznamenavalo.

Ale aj tak najlepšiu príhodu rozpraval dedo ako vznikali priezviska OMYLOM čo ešte on zažil... Bol učitelom. A na faru sa chodilo zapisovať narodenie. A že prišiel jeden na faru a povedal, že sa narodil dajme tomu Peter (nepamatam krstne meno) a sa ho spýtali koho je, akože priezvisko a ten chlapik, že "Jazefuv" - takže Jozefov syn Peter mal priezvisko Jozefuv, všetci ostatní v rodine sa volali napriklad Kovačovci...
A inak ten dedo čo mi to rozpraval, tak okrem toho, že si poslovenčil meno nam ešte inak komplikuje badanie. On sa totiž narodil na dedine, kde jeho mama bola len na navšteve u nejakej kamošky. Ciže miesto narodenia mame, ale od neho sa dalej odraziť nemožme, lebo narodil sa tam len čistou nahodou. (podobna komplikacia je v rodokmeni narodenie sa na lodi - zvykne sa pisať mesto, kde je cielovy pristav,a le nie ždy 😀 )
No a ked na 90% vieme, že asi kdesi bol levoboček,a le bez šance ho vypatrať.... Len proste ked skončila vojna, tak pradedo sa kdesi "zdržal" (pradedo a prababka boli oficialne rozvedení, aby prababka mohla ako rozvedena pracovať, ale žili spolu do smrti a su aj spolu pochovani, o rozvode ale teda nemam dokument, len teda vieme) ... moj strýko vie aj kde aj myslim prezývku tej ženy, ale nie meno
kolko mužov sa kdesi zdržalo....

8. okt 2021

@mariadarina pôjdeš na familysearch.org a tam to nájdeš tu: v hornom riadku Activities a tam vyberieš Compare-A-Face. 🙂

8. okt 2021

@najjulinka och, az som sa zapotila pri tom citani, hotova detektivka. VIem si predstavit ake namahave muselo byt to dohladat a prist veciam na koren. Ale tak aspon som sa posilnila odvahou, ze to tam aj ja :D :D hadam to az take komplikovane nebudem mat :D :D

8. okt 2021

Waaau poklady 😍

8. okt 2021

@tomiholjubavi Nasla som, idem na to 🙂

8. okt 2021

@tomiholjubavi Inac prapradedko Ján bol mozno kamos s mojim pradedkom, tiez bol totiz na Pijave a tiez neviem najst jeho vojenske zaznamy.

8. okt 2021

@leeo ja som základ zdedila - dostala hotové - len ceruzou na malom papieri formatu A5. Mala som to riadne zlahčené, ja už len hladam k tomu.

8. okt 2021

@najjulinka aha tak. Tak potom by si mala niekomu podakovat za "kus dobrej roboty" :D

8. okt 2021

@leeo ano. aj ked aj to bolo s chybami, takže sa na to uplne neda spoliehať. ale tak hladam take a podobne.

9. okt 2021

@ada12345 aj moooooj prapradedko bojoval na Piave!!!!

11. okt 2021

Dievcata je o tom aj kniha, napíšte mi spravu🙂)))

11. okt 2021

Mas crty babky Helenky

17. okt 2021

Môj prapradedko umrel na talianskom fronte ale v Slovinskej Vojščici. Aj je tam pochovaný, raz tam chcem ísť. Tiež sa tomuto venujem ale žiaľ toľko fotiek nemáme.

17. okt 2021

Babka Helenka kraaaaaasavica, prirodzene krásna a babka mníška sa nečudujem že sľub neobnovila…. Fešák muž, z oči mu osobnosť jasne zrie. Aristokratické foto bonus je skvost, to nie každý sa takým môže pochváliť 👍🏻👍🏻👏🏻👏🏻Ďakujem ze si sa podelila ❤️

18. okt 2021

@dadka_bb 😂😂😂😂😂 to je dobreeeeee 😂😂

18. okt 2021

Akoze, vodicak na bicykel by sa aj teraz zisiel ludom 😃 bo raz su to ucastnici cestnej premavky a vzapati chodci (stale sediaci na bicykli samozrejme) 😄

18. okt 2021

aj moj dedko bojoval pri Piave 🙂, potom zomrel v 1947 ako 51 ročný na TBC (niečo pre antivaxerov)

18. okt 2021

@tomiholjubavi
Praprababka Katarína a Prapradedko Ján boli z dedinky Prusy - dnešné Pruské, však? Lebo ja tu žijem už 12 rokov a praprababka Katarína mi veľmi niekoho pripomína.. Môžem vedieť ich priezvisko?

19. okt 2021

@najjulinka
@eludka
@marthuska
Myslím, že aj môj. A potom prišiel z vojny a po nejakom čase sa obesil. Aspoň tak to spomína môj otec (bol to otec jeho mamy). Otcov bratranec to vo svojej správe o rodine nejako pekne zaobalil, už si presne nepamätám, myslím, že to bolo čosi ako "nešťastne zahynul". Eufemizmy naše.

@najjulinka Kým boli zmätky len v písaní mena... Naše (manželovo) priezvisko je rýdzo slovenské (alebo české, skoro v každých filmových titulkoch sa vyskytuje). Ale v skutočnosti svokrova mama ovdovela a jej druhý manžel si svokra adoptoval. Biootec mal maďarskú (pomaďarčenú) podobu mena Spišiak. Aby to bolo ešte zaujímavejšie, v slabej chvíľke mi svokor prezradil, že toho otec sa volal Wágner (Vágner, Wagner???) a on si to priezvisko zmenil na maďarské. Takže tam sa k ničomu nedostaneme.

19. okt 2021

@janka987 Moja starká (mamina mama), nar. 1901, prišla ako 8-9 ročná o otca v trinástich aj o matku. Čo teraz? Žiadna sociálka, starostlivosť, šla slúžiť.

19. okt 2021

@aniele ano presne ako vravis..starsie 3 deti isli do sluzieb..a moja.babka.9r.sa starala o.najmladsieho 1r.brata. Kruta doba bola..macocha ich bila, nedavala im jest...nikto sa za nich nepostavil..moja babka.sa dozila 91r. Ako posledna zo surodencov zomrela minuly rok ..strasne mi je luto, ze uz sa jej nemozem.na vela veci spytat..

19. okt 2021

@najjulinka Záhada nad záhady ten Tvoj rodokmeň 🙂)) U mňa to komplikuje ešte aj adopcia u môjho dedka. No jednoznačne tichúčko závidím, že máte také krásne fotky. Že vôbec máte nejaké fotky. Veľa šťastia pri ďalšom bádaní želám!

19. okt 2021

@evakabo aj u nas su v rodokmeni adopcie. Pripadne take, že biologicky otec je znamy, ale na papieri si dieťa adoptoval iný otec. Alebo kedysi k nemanželským detom nepísali otcov. A kedže dieťa umrelo, tak sa ani potom nedopísal. Dopisoval sa až po svadbe manžel matky, ak chcel. Ale k mrtvemu dieťaťu sa už nedopisoval. Nikto netušil , že stareho otca mama porodila ako 18ročna ešte pred svadbou dieťa a teda ani nevieme či to bol vlastný surodenech stareho otca alebo nevlastný. To som našla len ja v matrike. A čo ma zaujalo v tej matrike, že slobodným ženám sa deti často rodili mrtve. O vela častejšie ako ženám s manželmi. Co mi teda riadne vrta hlavou či im nepomahali takto ☹

19. okt 2021

Začni písať komentár...

Odošli

Odporúčame