Grafomotorický vývin dieťaťa

Grafomotorika zahŕňa všetky psychické a fyzické činnosti, ktoré vykonáva náš mozog a naše telo (najmä oči a ruky) pri písaní. Koordinácia psychiky, zraku a pohybov rúk je základným predpokladom k úspešnému písaniu. Grafomotorika je jednou z oblastí, ktoré sa posudzujú u dieťaťa pri určovaní školskej zrelosti.
Vývin písania sa nedá nasilu urýchliť, pretože úzko súvisí s dozrievaním centrálnej nervovej sústavy. Sú však aktivity, ktoré môžu napomôcť správnemu písaniu v predškolskom a mladšom školskom veku, prípadne aj predchádzať niektorým problémom pri písaní.

Fázy grafomotorického vývinu


vek dieťaťavývin úchopuobsah kresby
0-3 mesiacepasívny dlaňový úchop
3-6 mesiacovaktívny dlaňový úchop
6-9 mesiacovnožničkový úchop
9-12 mesiacovklieštikový úchop (ukazovák s palcom)
1-2 rokyceruzku drží kŕčovitokreslí nekoordinovane, čmára
3 rokyceruzku drží celou dlaňou alebo prstamikreslí čiary a kruh
4 rokyceruzku drží 4 prstamikreslí panáčika-hlavonožca, vie spojiť 2 bodky, nakresliť kríž
5 rokovceruzku drží správe 3 prstamikreslí celú postavu, trojuholník, štvorec, či iné tvary

Čo podporuje správny grafomotorický vývin


Kreslenie


Od veku, kedy dieťa baví držať v ruke pastelku, by malo mať možnosť veľa kresliť. Odporúča sa vyskúšať rôzne typy kresliaceho náčinia: pastelky, farbičky, kriedy, či prstové farby, u starších detí štetec a vodové farby, farby na sklo, či iné. Deti si môžu vyskúšat aj kreslenie prstom do plechu vysypaného krupicou alebo pieskom. Pri kreslení na veľkú zvislú plochu (napríklad tabuľu, či maliarsky stojan) sa precvičuje ramenný kĺb.

Pohyb a reč


Ak chceme dosiahnuť úspech v grafomotorickom vývine dieťaťa, nesmie sa zanedbávať aj rozvoj hrubej motoriky, teda pohybov celého tela. Dieťa musí mať dostatok možností a podnetov na rôzne typy pohybu, uvedomovanie si seba samého v priestore, pobyt v prírode, chápanie pojmov ako "nad", "pod", "vedľa".
Tiež je dokázané, že existuje prepojenie medzi vývinom reči a grafomotoriky, preto treba poskytovať dieťaťu dostatok podnetov pre vývin reči.

Aktivity na rozvoj jemnej motoriky


Jemná motorika je pojem pre pohyby prstov a rúk. Všetky činnosti, ktoré ju zahŕňajú, sú vhodnou prípravou na písanie. Napríklad:
  • hra s drobnými predmetmi, korálkami a pod. - premiestňovanie, triedenie podľa farieb, vytváranie farebných obrázkov z drobných guľôčok na hracej podložke
  • zdobenie koláčikov
  • premiestňovanie predmetov pomocou štipca
  • navliekanie korálok na šnúrku
  • navliekanie gumičiek primeranej veľkosti na valcový predmet (napr. rolku z toaletného papiera)
  • spájanie kancelárskych spiniek do dlhej reťaze
  • hra s plastelínou, modelovanie
  • nalepovanie nálepiek
  • hra na klavíri - ťukanie do kláves, striedanie rôznych prstov

Pracovné listy


Na trhu je množstvo kvalitných pracovných zošitov na spájanie bodiek, precvičovanie prvých čiar a tvarov u detí vo veku 4-6 rokov (prípadne aj mladších). Dôležité je pred každým takýmto precvičovaním písania rozcvičiť si celú ruku od ramena až po zápästie, tiež jednotlivé prsty. Dbá sa na správne sedenie (výška stoličky a stola má byť primeraná výške dieťaťa) a správne držanie ceruzky. Pero sa zvykne používať až v škole, v predškolskom veku sa odporúča stredne mäkká ceruzka.

Pracovné listy na internete



Súvisiace články



Viac o grafomotorickom vývine dieťaťa na modrykonik.sk




Použité zdroje


  1. www.grafomotorika.eu 
  2. www.handsonaswegrow.com 
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti s grafomotorickým vývinom dieťaťa

Máš skúsenosť s grafomotorickým vývinom dieťaťa?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť