Prvák

Byť prváčik je jeden z najdôležitejších krokov pre dieťa. Z hrania sa s kamarátmi v škôlke sa stávajú školské povinnosti. S nástupom do 1. triedy čakajú dieťa nové povinnosti a úlohy. Dieťa sa začleňuje do nového kolektívu v novom prostredí. Pre rodičov je dôležité, aby pre prváčika pripravili vhodné prostredie, v ktorom bude mať uschované svoje školské potreby, v ktorom sa mu budú príjemne plniť domáce úlohy.

Dieťa by nemalo byť preťažené úlohami, malo by mať tiež čas na svoje záujmy a krúžky. Rodičia by mali dieťa podporovať nielen v zdokonaľovaní školských vedomostí, ale aj v rozvíjaní komunikačných zručností a pomáhať mu, keď niečo nechápe, alebo niečomu nerozumie.

Video (CZ): Prváčik




Pred nástupom do školy


Pred nástupom do školy by sa rodičia mali zamerať na veci, ktoré dieťaťu robia problém. Nejde o písanie alebo čítanie. To sa majú deti správne naučiť až v škole. Ide o samostatné činnosti, ktoré by malo dieťa zvládať, obliekanie a vyzliekanie sa, zaväzovanie šnúrok, umyť si ruky po použití toalety, jesť veľkým príborom. Samozrejmosťou je znalosť svojho celého mena vrátane adresy bydliska a telefónnych kontaktov na oboch rodičov. Dieťa by taky malo vedieť, ktorú školu navštevuje, do akej triedy chodí, malo by poznať svoju cestu do školy a zvládať ju.

Veľmi dôležité pre pokoj rodičov je, aby dieťa vedelo, že sa nemá baviť s cudzími ľuďmi, nebrať si od nich žiadne sladkosti a hlavne nenastupovať k nim do áut. Malo by tiež vedieť, koho sa smie opýtať na prípadnú pomoc, ak niekto obťažuje (či už je to spolužiak alebo dospelý človek), alebo keď potrebuje s niečím poradiť alebo pomôcť.

Dieťa by sa malo vedieť tiež sústrediť. Pokiaľ mu to robí problém, mali by sa na to rodičia zamerať a čas, kedy sa dieťa sústredí na rôzne hry, čítanie rozprávok alebo kreslenie, by mali zvyšovať.

Vedomosti prváčika


  • primerane veku sa vedieť zorientovať,
  • samostatnosť a sebestačnosť,
  • vedieť, ako sa dieťa volá a koľko má rokov, kde býva, ako sa volajú a čo robia rodičia,
  • vedieť poznávať základné farby,
  • poznať základné geometrické tvary,
  • vedieť poznávať a pomenovať zvieratá, rastliny, profesie a veci pri každodennom režime,
  • vedieť rozoznať opozita, napr. malý-veľký, prvé-posledné, tučný-tenký,
  • poznať čísla postupne aspoň do 5,
  • poznať pravidlá slušného správania a stolovania,
  • vedieť sa podriadiť rôznym situáciám a pokynom, aj keď sa dieťaťu nemusí páčiť a nemusí ich robiť rado (napr. pred odchodom na ihrisko si upratať izbu),
  • mať dostatočnú slovnú zásobu a správne vyslovovanie.

Denný režim prváčika


Na konci prázdnin by sa rodičia mali zamerať na navrátenie pôvodného denného režimu pre dieťa, tzn. pravidelná strava, dostatok spánku, pravidelné zaspávanie, plnenie domácich prác alebo tiež vedieť vypočuť a podriadiť sa.

Dostatočný a kvalitný spánok


K sústredeniu sa v škole musí byť dieťa kvalitne a dobre vyspané. Dĺžka spánku11 skúseností je u každého dieťaťa individuálna. Záleží len na rodičoch, aby poznali, kedy je čas ísť spať, aby dieťa bolo ráno oddýchnuté. Pri ukladaní k spánku by mali byť rodičia dôslední a neoblomní. Zaspávanie si môžu rodičia a deti spríjemniť čítaním rozprávok, alebo vykladaním si zážitkov, ktoré sa za deň udiali.

S nástupom do 1. triedy sa potreba spánku u dieťaťa mierne zvýši a rodičia by mali zvážiť, či budú dieťa posielať spať o niečo skôr než doposiaľ. Detská hlavička má mnoho nových podnetov a impulzov, ktoré musí spracovávať a musí byť dostatočne oddýchnutá. Môže sa tiež stať, že sa dieťa vráti na spanie po obede, alebo po príchode domov zo školskej družiny. Tento stav je úplne v poriadku. Dieťa si len potrebuje oddýchnuť. Časom si na zmenu rytmu a zvýšenie záťaže zvykne a spánok sa navráti k normálu.

Stravovanie a pitný režim


Strava školákov by mala byť dostatočná a pravidelná (raňajky - desiata - obed - olovrant - večera). Nástup do školy je sprevádzaný stresom, preto je do jedálnička zaradiť dostatočné množstvo čerstvého ovocia a zeleniny a iných vitamínov. Dostatočný by mal byť tiež pitný režim. Keď deti málo pijú, bolí ich hlava, sú unavené a klesá ich sústredenie sa. Rodičia by nemali zabúdať baliť deťom do školy vyváženú desiatu a pitie.

Dieťa by malo byť pred odchodom do školy naraňajkované, pretože mozog k správnemu fungovaniu potrebuje mať dostatok energie. Vhodné sú spoločné raňajky s rodičmi, ktoré sú obohatené rozhovory o nadchádzajúcom dni, čo dieťa a rodičia čaká, na čo sa tešia, alebo z čoho majú strach.

Rána by mali byť pokojné a bez stresu. Deti by mali mať nachystané veci v školskej taške už od večera a ráno si len pribaliť desiatu. Večer si deti môžu za asistencie rodičov nachystať tiež oblečenie na nasledujúci deň a vyhnúť sa tak ranným dohadom nad výberom vhodného oblečenia.

Budíček by mal byť nariadený tak, aby nielen rodičia, ale aj deti vstávali včas. Hádky a rozruch kvôli nestíhaniu spôsobia u dieťaťa strach a nemožnosť sústrediť sa po celý deň. Rodina by si mala nastaviť ranný režim, ktorý bude vyhovovať všetkým, napr. harmonogram návštevy kúpeľne, kto nachystá raňajky, desiatu, kto uprace postele, vyvenčí psa.

Zmena správania u prváčika


S nástupom do školy sa môže tiež zmeniť správanie dieťaťa. Z milého a smejúceho sa dieťaťa sa môže stať dieťa, ktoré odsekáva, je podráždené, nechce asistovať u domácich prác a pod. Je na rodičoch, aby zachovali chladnú hlavu a na dieťa netlačili, boli trpezliví a láskaví. Čas všetko zahojí a správanie dieťaťa sa navráti do pôvodného stavu.

Každý má rád pochvalu a prváci nie sú výnimkou. Rodičia by ich nemali chváliť len za dobré výkony, ale aj za snahu. Ozajstná a nepredstieraná pochvala dvíha deťom ich sebadôveru.

Súvisiace články



Viac o prvákovi na modrykonik.sk



Použité zdroje


  1. http://clanky.rvp.cz/clanek/c/PS/16237/PRVNI-TR...
  2. http://www.zsstrachotice.cz/co-by-mel-umet-prvn...
  3. http://www.arcana.cz/texty/psychologie-poradens...
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Skúsenosti s prvákom

Máš skúsenosť s prvákom?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť