Používame cookies. Viac informácií tu.
Zavri

Úzkosť

1 skúsenosť

Úzkosť je kombináciou strachu, obavy a zlej predtuchy. Počas strachu sa u človeka objavuje silné búšenie srdca, potenie (až studený smrteľný pot), zrýchlené dýchanie, nevoľnosť či únava. Typickým znakom úzkosti je tlak a zvierajúca bolesť na hrudi. Úzkosť sa môže objaviť na krátku dobu, alebo môže človeka zasiahnuť silný pocit úzkosti až paniky.

Krátkodobá úzkosť je normálnym javom, ktorý sa objavuje v prípade nejakého blížiaceho sa nebezpečenstva. Ak sa úzkosť stáva častejšou, silnejšou, alebo týkajúcou sa určitej situácie, je potrebné vyhľadať lekára.

Stavy úzkosti

  • Spúšťač: ide o "niečo," čo stav úzkostí spustí. Napr. určité miesto, situácia alebo spomienky, myšlienky či predstavy (napr. blíži sa čas, ktorého sa človek obáva, má z neho strach). Ak človeka trápi úzkosť dlhšiu dobu, nemusí si daný spúšťač ani uvedomovať.
  • Myšlienky: človek premýšľa o možných spúšťačoch. Bohužiaľ u väčšiny prípadov sa myšlienkam nedá vyhnúť. Človek, ktorý sa príliš zaoberá svojimi myšlienkami na spúšťače a následne na úzkosť, podporuje pri sebe vznik depresie1. Čím viac sa človek snaží nevhodným myšlienkam vyhnúť, tým viac sa nimi zaoberá a hrozí silnejšia reakcia emócií.
  • Emócie: ak človek príliš premýšľa nad možnými nepríjemnými udalosťami, tým sú jeho reakcie emócií silnejšie. Ako človek o situácii premýšľa, také sú jeho emócie. Čím viac je pre človeka situácia nepríjemná, tým výraznejšie a silnejšie sú jeho emócie.
  • Telesné príznaky: úzkosť býva sprevádzaná mnohými telesnými príznakmi. Najčastejšie je to búšenie srdca, tlak okolo žalúdka, slabosť alebo brnenie v končatinách. Čím väčšiu úzkosť človek cíti, tým sú jeho telesné príznaky nápadnejšie. Ak má človek z niečoho nadmerný strach, môže sa u neho objaviť panika.
  • Správanie: ak má človek úzkosť, snaží sa toto napätie znížiť. Napr. snaží sa pred úzkosťou utiecť, alebo sa jej vyhnúť. Toto správanie úzkostný stav ale zachováva. Ak sa blíži úzkostný stav, o ktorom človek vie, snaží sa správať inak. Tým však pocit úzkosti nezvládne.
  • Dôsledky: sú závislé na dĺžke trvania úzkostného stavu, alebo jeho intenzite. Môžu sa objaviť napr. partnerské problémy, strata zamestnania, alebo len problém ísť nakúpiť do obchodu.

Úzkostné poruchy

Úzkostnou poruchou je fóbia, nadmerná úzkosť alebo strach. Objavuje sa náhle pri vykonávaní každodenných bežných činností. Objavuje sa už v ranom veku dieťaťa, alebo sa spúšťa náhle pri nejakej situácii alebo udalosti (napr. dopravná nehoda, živelná katastrofa). Stav úzkostnej poruchy sa zhoršuje počas stresu. Človek trpiaci úzkostnou poruchou si tento nevhodný stav uvedomuje, ale nevie sa s ním vysporiadať a ovládať ho. Svojím nezmyselným správaním ovplyvňuje svoj ​​každodenný život. Môže dôjsť k zhoršeniu v práci, alebo k úplnej izolácii od okolitého sveta.

Na vznik úzkostnej poruchy môže mať vplyv aj dedičnosť. Jej priebeh je spravidla dlhšia ako 3 mesiace.

Typy úzkostných porúch:

  • Obsedantno kompulzívna porucha - pacient je nútený vykonávať určité rituály, objavuje sa medzi 18. a 25. rokom.
  • Sociálno úzkostná porucha - strach z kontaktu s iným neznámym človekom (napr. aj počas telefonovania).
  • Generalizovaná úzkostná porucha - nekontrolovateľná obava a úzkosť z každodenných činností (ľudia sa boja o svoje zamestnanie, svoje zdravie, finančnú situáciu a pod).
  • Posttraumatická stresová porucha - je reakciou na traumatickú udalosť (napr. povodne, znásilnenie a iné).
  • Agorafóbia - strach z otvoreného priestoru.
  • Panická porucha2 - vzniká bez spúšťača, objavuje sa záchvatovitá úzkosť.
  • Špecifické fóbie - napr. klaustrofóbia, arachnofóbia.

Video: Úzkosť

Príznaky úzkosti

  • Fyzické:
    • zrýchlený tep a silné búšenie srdca,
    • potenie sa,
    • trasenie,
    • vnútorné chvenie,
    • ťažké dýchanie,
    • bolesť a tlak na hrudi,
    • nevoľnosť,
    • pocit slabosti v rukách alebo nohách,
    • návaly tepla alebo chladu,
    • mravenčenie alebo znecitlivenie.
  • Psychické:
    • človek má závrate,
    • cíti sa nepokojný,
    • strach z omdletia, zo straty kontroly, zo smrti.

Lieky na úzkosť

Lekár sa snaží odstrániť príčinu úzkosti pomocou liekov. Tie sú podávané len po nevyhnutne dlhú dobu, aby sa pacient nestal na liekoch závislý. Najčastejšie ide o tzv. anxiolytiká (napr. Lexaurin či Stilonox alebo Hypnogen).

Ak je súčasťou úzkosti tiež depresia1, sú pacientovi predpísané antidepresíva, ktoré je potrebné užívať dlhodobo.

Prírodná liečba

Harmanček - vo forme čaju alebo potravinového doplnku.
Zelený čaj - obsahuje aminokyselinu L - theanín, ktorý optimalizuje srdcový rytmus a krvný tlak a napomáha pri úzkosti. Optimálne je vypiť 5 šálok zeleného čaju denne.
Chmeľ - nie v podobe piva, ale vo forme čaju. Aby sa predišlo jeho horkej chuti, býva kombinovaný s harmančekom alebo mätou.
Kozlík lekársky - pôsobí ako sedatívum, zbaví človeka úzkosti, ale dostaví sa ospalosť. Najčastejšie podávanie je v kapsulách (čaj mierne zapácha). Často býva kombinovaný s chmeľom, harmančekom alebo medovkou.
Medovka - nutné užívať v malých predpísaných dávkach, aby bylinka nepôsobila kontraproduktívne. Najčastejšie býva podávaná ako čaj alebo kvapky.
Mučenka - znižuje pocit úzkosti, používa sa tiež na nespavosť. Doba užívania je maximálne 1 mesiac.
Levanduľa - užíva sa proti úzkosti. Často býva prirovnávaná k lorazepamu (liek proti úzkosti).

Viac o úzkosti na modrykonik.sk

Použité zdroje

  1. http://cs.wikipedia.org/wiki/Úzkost
  2. http://ona.idnes.cz/jak-se-zbavit-uzkosti-0t8-/zdravi.aspx?c=A131220_143504_zdravi_pet
  3. http://www.uzkost.cz/model_uzk.htm
  4. http://priznaky.vitalion.cz/uzkost/
  5. http://cs.wikipedia.org/wiki/Úzkostná_porucha
Pomohol ti tento článok?
 / Nie

Kam ďalej?

Skúsenosti s úzkosťou

Máš skúsenosť s úzkosťou?
Podeľ sa o ňu a pomôž tak ostatným mamičkám.
Napíš svoju skúsenosť
ivanizna
9. feb 2020

Úzkosť, ktorá mi ničila život

U mňa sa vyvinuli úzkostné stavy po niekoľkých ťažších rokoch, keď sa mi nie veľmi darilo, mala som problémový koniec dlhoročného vzťahu, ťažký začiatok druhého vzťahu, finančné problémy, zdravotné problémy z minulosti kvôli samovražde známeho z detstva a smrti kamaráta (ktoré sa so mnou dlho ťahali), sťahovanie na nevhodné miesto a závažná operácia môjho otca, k tomu taká špecifická kríza a izolácia v zahraničí. Z citlivosti som prešla k totálnej precitlivenosti, plačlivosti, pocitu menejcennosti a na dlhšiu dobu som zabudla na všetky dobré veci, ktoré v živote mám a úspechy, ktoré som dokázala sa mi zdali skoro zanedbateľné. A práve kvôli pocitom menejcennosti som začala veľmi žiarliť a porovnávať sa, čo bolo pre mňa a môj život, môj vzťah extrémne paralyzujúce.

Počas posledného semestra na univerzite som tieto úzkostné stavy prestávala zvládať, izolovala som sa, prokrastinovala, z Áčkovej študentky som prešla na neschopnosť moje práce odovzdať a odložila štúdium o polroka neskôr, niekoľko mesiacov na maródke v prácach, lebo zabehnutý kolotoč otravných myšlienok dokázal na celé hodiny zmeravieť moje myslenie a sústredenie.

Aj keď som skúšala terapiu, čítať o tom, rady od rodiny, a veci sa rúcali, nikdy sa mi to akosi nedostalo "pod kožu". Veľmi preveľmi smutné, ale plakala som, ako sa mohol vôbec taký človek ako ja narodiť a že by som sa najradšej celá vymenila. 😞 Až pokiaľ som si neuvedomila, že takto žiť už viac nechcem a nevládzem, a presne toto moje vnútorné nastavenie mi pomohlo - uvedomiť si, že to sú iba myšlienky, ktoré ma nedefinujú, len som sa do toho príliš zamotala a venovala im podstatnú časť mojich dní.

Napíšem, ako som si ja začala meniť myslenie a vplyv výmyslov mojej fantázie (niekedy fakt enormných rozmerov). Napríklad som ráno krásne vstala a začala si variť sladkú ovsenú kašičku. Popri miešaní kaše - PANIKA - už sa to začalo rozbiehať, bez vonkajších podnetov, čo keď hento, čo keď tamto, a to určite to tak je alebo bude, a bohvie čo sa tam deje - no totálna myšlienková katastrofa, búšenie srdca, fyzická paralýza, zmeravenie sústredenia, zase nič iné neexistovalo, len ničím neopodstatnené a otravné myšlienky.

Tak som sa začala samej seba pýtať a SÚSTREDILA NA PRÍTOMNÝ OKAMIH (NIE MINULOSŤ, NIE BUDÚCNOSŤ, ALE TERAZ): "Čo sa práve deje, že mám takú úzkosť?" - Nič, lebo si varím svoje obľúbené raňajky; "Niečo sa stalo mojej rodine, môjmu priateľovi, v škole, v práci, v dome?" - Nie, stále varím svoju sladkú kašičku, nedeje sa nič, kvôli čomu by som mala byť v tomto úzkostnom panickom móde. Tak som si začala pomaly a dlhodobo, až doteraz, vedome zvažovať, že iba moje myšlienky sú spúšťačom ďalších nepríjemných myšlienok a ďalších fyzických a psychických stavov, ktoré mi skutočne bránili v normálnom prežívaní života. A na počudovanie, žiadne pozitívne veci a podpora z okolia mi nepomohli tak, ako uvedomenie si, že nie všetko, čo si môj mozog a myseľ vytvoria, je pravda. Práve naopak, sú veľmi domýšľaví a prispôsobiví 😉😃 Sústredenie alebo presmerovanie, pozornosti na externé záležitosti a dianie, na fakty, NA TENTO MOMENT, KEDY SKUTOČNE ŽIJEM, MINULOSŤ UŽ BOLA A BUDÚCNOSŤ EŠTE NIE JE, to je to, čo mi pomáha. Teraz sa už cítim oveľa lepšie, ale keď príde nejaká otravná myšlienočka, alebo pochybnosť, domnienka, hneď sa radšej samej seba opýtam, či je to nejako založené na pravde a faktoch, čiže či to mám riešiť. Keď nie je čo riešiť, viem, že to je iba taká otravka, dám si chvíľočku, aby som ten pocit spracovala, veď nemusím hneď prehnane reagovať (alebo ani vôbec), a po chvíli už je lepšie.

Bol to fakt dlhý a ťažký boj zmeniť to, psychika je mocná, ale dá sa to a chce to čas a trpezlivosť. Tak to bola moja 'Life story' 😉 a ak to niekto dočítal až tu, a má podobné problémy, len chcem povedať, že sa dá rovnako pracovať so všetkými možnými druhmi myšlienok, len treba zmeniť postoj, pomaly to pôjde, a držím vám palce pri oslobodzovaní svojej mysle, lebo bez úzkostného skľúčenia sa žije omnoho ľahšie! ❤
22 poďakovaní